Epson Perfection V550 Photo Review

Garreto 9 september 2020, 342 views Product gekocht

Epson Perfection V550 Photo

Heel veel formaat mogelijkheden Heel veel instel mogelijkheden, maar ook een volautomatische stand. Onhandige gebruikers handleiding HTML explorer-type. Bepaalde instellingen vallen terug naar default waarden. Als PC in slaap is gevallen moet de Epson SW en Twain opnieuw opgestart worden. Regelmatig gekleurde strepen op scans !

Pluspunten

• veel formaten negatieven
  • veel instel mogelijkheden
  • vriendelijke prijs

Minpunten

• Strepen op scan !
  • onhandige user guide
  • instellingen niet te kopiëren

Driverkwaliteit Score: 3
Features Score: 5
Snelheid zwart Score: 3
Snelheid kleur Score: 3
Scankwaliteit Score: 4
Ik heb deze scanner aangeschaft om al mijn negatieven en positieven te digitaliseren. Met deze scanner kan ik de negatieven van mijn vader 6x6, 6x9 en 35 mm. kleinbeeld negatieven en (ingeraamde) dia's scannen, zeer divers, maar uiteraard ook foto's / afdrukken. De scankwaliteit is wat mij betreft dik in orde, immers de 6x6 en 6x9 blinken niet uit in details en bij het scannen van kleinbeeld is het wat mij betreft niet belangrijk om de korrel scherp te kunnen zien. Het kan wel maar iedere stap naar hogere resolutie kost meer tijd. Dus zoek je eigen optimum afhankelijk van je projectie apparatuur, ik scan naar 4K resolutie.

De software heeft veel instel mogelijkheden: resolutie, kwaliteitverbeteringen, etc. maar ook een volautomatische stand. Color Restoration heb ik nog nooit hoeven gebruiken, het resultaat was meteen goed. Met Dust Removal en Digital ICE zie ik onvoldoende verbeteringen in relatie tot de fors verlengde scantijd.

De handleiding is van het html browser type, een onding om te lezen. Ik heb een Amerikaanse pdf handleiding gevonden, maar die beschrijft opties die we in de EU niet kennen. Uiteraard veel tips op YouTube, levert niet altijd echte hulp.

In één run kan je 12 negatieven scannen. Bepaalde gemaakte instellingen op het eerste negatief kan je niet eenvoudig kopiëren naar de overige 11 negatieven in de tray, Bepaalde instellingen springen na het scannen terug naar default. Je kan wel een soort instellingen-sjabloon maken en die op ieder negatief zetten, één voor één.

Als mijn computer in slaap is gevallen, moet ik bij het wakker schudden de Epson software en Twain stoppen en opnieuw opstarten alvorens weer te kunnen scannen.

Ernstig: Als de scanner (enige tijd) in gebruik is zie je op bepaalde (kleuren-) scans een dunne gekleurde streep staan. Vooral zichtbaar op foto's en negatieven met een egaal vlak zoals een egale lucht, egale achterwand, maar ook bij een (beeldvullend) portret.
Tot tweemaal toe heb ik de scanner aangeboden voor reparatie onder garantie, in beide gevallen zonder enig resultaat. Tijdens de corona ophokplicht begin 2020 ben ik weer kleurennegatieven gaan scannen met opnieuw strepen. Inmiddels is de scanner net buiten garantie.
Volgens K-E worden de strepen veroorzaakt door stofdeeltjes en daar zou niets aan te doen zijn. In dat geval is het mijns inziens een ontwerpfout. Dus heb ik Epson benaderd, die wuift het probleem weg wegens 'buiten garantie' en verwijst naar de winkel. K-E is niet bereid gratis te repareren, hoewel ze binnen garantietijd tot tweemaal toe geen echte oplossing hebben geboden.

Detail: de On/Off knop zit aan de rechter zijkant, achteraan, afhankelijk van de opstelling had ik die liever op front gezien.

Heb jij ook een Epson Perfection V550 Photo?

Oktober 2020 Update: Na maanden van heen-en-weer mailen heeft een medewerker van K-E Parnassusweg Amsterdam mij benaderd en mijn klacht wel serieus genomen. Ik heb de scanner met meerdere voorbeelden van de fout afgegeven, zodat de K-E medewerkers zelf de fout konden reproduceren. In eerste instantie was de afspraak: we gaan er samen eens goed naar kijken, maar door de corona beperkingen heb ik de scanner af moeten geven.
Bij de eerste testen konden de K-E medewerkers niets bijzonders vinden, maar in een tweede, door mij aangestuurde, poging waren zij wél te overtuigen. Het Reparatie bedrijf dat namens Epson optreedt herkende nog steeds geen strepen en heeft de klacht niet erkend, maar heeft 'uit coulance' een vervangend product geleverd.
22 December 2020: Tot mijn volle tevredenheid is de scanner omgeruild voor een nieuw (?, in ieder geval een ander serienummer) exemplaar. De scanresultaten zijn nu naar mijn tevredenheid. Dank aan de vasthoudendheid van de K-E filiaal medewerker!

[Reactie gewijzigd door Garreto op 11 april 2021 16:50]