Hercules DJ Console Review

MedZjik14 10 oktober 2006, laatste update op 17 november 2015, 22.464 views

Hercules DJ Console

Pluspunten

• Prijs / Kwaliteit
  • Eenvoudige installatie
  • Gebruiksgemak
  • Robuust
  • Beperkte omvang

Minpunten

• Beperkte functionaliteit meegeleverde software
  • Noodzakelijke upgrade t.b.v. volledig gebruik van de mogelijkheden van de software
  • Sumiere handleiding t.b.v. gebruik Console en VirtualDJ

Aansluitingen Score: 3
Drivers en support Score: 4
CPU-belasting Score: 5
Algemeen
Met de Hercules DJ Console MK2 kun je als een ouderwetse DJ je muziek mixen en bewerken, en zelfs scratchen, vanaf verschillende bronnen, zoals CD, MP3 en platenspeler. De Hercules DJ Console MK2 heeft twee plateau's, een crossfader, een koptelefoon uitgang voor monitoring en complete bedieningsmogelijkheden. De Hercules DJ Console MK2 beschikt ook over een microfoon ingang voor de 'Talk Over' functie.

De Hercules DJ Console MK2 wordt geleverd met een speciale (uitgeklede) versie van VirtualDJ van Atomix. Leuk, maar werkt alleen als je de console op je PC/laptop hebt aangesloten, standalone gebruik van het programma is dus niet mogelijk.

Ander minpunt is dat je zult moeten upgraden naar de Pro versie als je gebruik wilt maken van alle effecten, samples, videos en skins ed. die zijn te downloaden van de site van Atomix.
Na upgrade is het programma overigens wel standalone te gebruiken.
Upgraden is voor personen die een Hercules DJ Console MK2 hebben aangeschaft mogelijk voor ¤ 89 (je krijgt een korting door het serienummer van je console in te voeren).

Inhoud verpakking
» Console
» Beschermkap t.b.v. bescherming van de knoppen en jogshuttles aan de bovenzijde van de console (deze kap kan ook aan de onderzijde worden bevestigd, zodat de console in een iets hellende, makkelijke werkstand komt te staan)
» USB kabel t.b.v. aansluiting console op PC/laptop. Deze kabel voorziet de console tevens van voeding (een externe voeding van 9V is optioneel).
» 6.35mm jack plug adapter voor microfoon of koptelefoon met een 3.5mm (1/8" minijack) plug
» Audiokabel (tulp-mini)
» Draagriem
» Installatie CD (drivers + VirtualDJ)
» Installatie (en gebruikers) handleiding

Installatie en gebruik
Installatie van de console is erg eenvoudig. De handleiding is hiervoor toereikend en de installatie verloopt volledig Plug&Play. Na de installatie, die ongeveer 10 minuten in beslag neemt, kan je direct aan de slag met de meegeleverde MP3 bestanden.

Handleiding voor het gebruik van de console en VirtualDJ vind ik matig. Een uitleg over de basisregels van DJ'en wordt wel gegeven maar naar mijn mening geeft men te weinig 'hands on' tips. Bezoek aan fora en downloaden + zelf uitprinten :( van handleidingen zal dus moeten worden ingecalculeerd.
Voor een instructiefilmpje kan je hier terecht. Jammer dat hier dan weer alleen de software aan bod is en niet in combinatie met de console.

Gebruik van de console is erg intuatief en het gebruiksgemak is groot.

Indien je gebruik wilt maken van andere software (b.v. Traktor DJ Studio) dan kan je op de site van Hercules midi presets + instructies downloaden die het programma direct configureren voor aansturing door de DJ Console.
Bij gebruik van Traktor DJ Studio gebruik je overigens niet de volledige functionaliteit van de console. VirtualDJ doet dat wel.

Samenvattend oordeel is goed, ondanks de hier en daar wellicht wat negatieve klank van deze review. Het gebruiksgemak en de voldoening van je 'eigen show' maken veel goed :)

En uhm... voor diegene met sterallures, just like me, vergeet niet dat software en consoles geen compensatie zijn voor (ontbrekend) talent ;)
Oefening baart kunst zullen we maar zeggen en dat kost (veeel) tijd.

MedZjik

=============================================================================

Edit n.a.v. reacties :

Responsetijd
Responsetijd van de console is naar mijn mening erg goed. Zoals genoemd in de post van ShawnL geeft Hercules aan dat deze op ongeveer 5ms ligt. Ik heb inmiddels 'redelijk' 8-) (mijn vriendin leest mee) wat tijd in de console geļnvesteerd en de responsetijd is niet merkbaar. Wellicht is het zo dat onze (of i.i.g. die van mij) grijze massa de 5ms compenseerd/corrigeerd maar volgens mij zitten we voor dergelijke conclusies op de verkeerde site *D

Upgraden naar Pro
Tja... :P Ja dat ga ik wel doen. Ik heb bij een vriend gezien wat je met de extra effecten kan doen. Daar wordt je performance een stuk beter door. Die effecten zijn dan ook de belangrijkste reden waarom ik zou upgraden. Automatisch krijg je daardoor ook toegang tot meer samples, skins, etc. Leuk meegenomen. En eerlijk gezegd... die default skin van VirtualDJ zuigt, dus andere skins zijn welkom :+ .

Geluidskwaliteit
Is goed. Ik heb geen referentie op een professionele PA, maar op mijn huisinstallatie klinkt het prima.

Kopen
Zoals freek538 in zijn post al opmerkte: gebruik Pricewatch (voor de newbies onder ons; Pricewatch vind je onder 'BYERS ZONE' in het top menu van Tweakers, ofwel bovenaan deze pagina)

Maar gemak dient de mens: http://tweakers.net/pricewatch/68222

Ik heb de console bij EUROMAXI gekocht. Op dit moment (20.04.06) leverbaar binnen een week. Goede service!

=============================================================================

Heb jij ook een Hercules DJ Console?

Iemand enig idee wat nou het verschil is tussen dit model en die die bij de MediaMarkt ligt voor ¤100,-? Ik heb het idee dat dat een uitgekleed model is, maar kan er nergens informatie over vinden...

edit:
Thnx MedZjik14!!
Wat is er "minder" aan de MP3-editie? Hoop dat je dit makkelijk kunt uitleggen...
uhm kijk naar de uitgangen van die hierboven en die van de MM,

eentje is USB andere is Zonder usb nog te gebruiken
Zo kort mogelijk : MP3 versie heeft geen interne geluidskaart en geen aansluitmogelijkheden voor andere devices. ;)
Kun je misschien ook iets vertellen over de responstijd van dat apparaat? Maw, hoe lang duurt het vanaf het moment dat ik op play heb gedrukt voordat de muziek daadwerkelijk gaat spelen? :)
de latency (oftewel reactietijd) is door gebruik van ASIO 2 erg laag geworden, ong 5 ms, check de hercules site

Ga je hem zelf upgraden ?
Trouwens erg mooie survey . :9
Ziet er erg gelikt uit . :9
En de geluidskwaliteit? ik heb namelijk mindere verhalen hierover gehoord
leuke review...

maar zoals er in een draadje op got al een paar keer gegeven staat. VDJ (ofwel virtual dj) is niet het enigste programma wat met de hercules console werkt ;)

er zijn genoeg andere programma's (dj decks i.e.) die de hercules native (helemaal) ondersteunen.... (download een trail en find out)

maar dat is allemaal een kwestie van uitzoeken, achterkomen etc :) veel plezier met mixen :)
En eerlijk gezegd... die default skin van VirtualDJ zuigt, dus andere skins zijn welkom :+.
Ik heb niet de console, maar wel VDJ. Ik gebruik de skin van de Denon DN-S5000 ( link ). Werkt erg makkelijk en automatisch.
De nieuwe standaard skin van VDJ4 is ook goed te gebruiken, maar ik vind VDJ4 zelf gewoon minder...
Zit ook te twijfelen om zoiets te kopen. Of een extra muis, want je komt soms gewoon een "handje" te kort :P
:) lol
Console is een betere optie denk ik.

Ik heb de console nu een paar maanden en ik gebruik hem nog steeds intensief. Ben er nog steeds erg tevreden over.
Beginnen als 'DJ' met de console is supereenvoudig en je kunt direct vanaf het begin redelijk mixen door de beatsync.
Inmiddels gebruik in die bijna niet meer en begin ik ook steeds bedrevener te raken in het mixen en de verschillende truucjes die ervoor zijn.

Blijft een aanrader wat mij betreft!
Heeft iemand ervaring met dit apparaatje op een Mac?
hmmm
Waar heb je deze gekocht, en hoe duur was ie?
De Hercules DJ Console is verkrijgbaar in de Pricewatch voor prijzen tussen 189,- en 190,89 euro.

Even verder kijken daar is een survey voor .

Bovenin kun je Hercules DJ Console aanklikken,naast Productsurvey .
Kun je ook in de Pricewatch kijken waar hij te koop is .
cool ding man.... mooie survey