ASUS RT-AX86U

Specificaties WiFi-ax • 5-poorts switch (max 2.5Gbps) - Bekijk alle specificaties

ASUS RT-AX86U Review

oscarkortekaas 5 september 2020, laatste update op 5 oktober 2020, 656 views Product gekocht

ASUS RT-AX86U

Enorme upgrade van mijn Dlink DIR-368L uit 2015. Deze router is snel en heeft een enorme dekking. Processor is 1,8 Ghz net als de Asus RT-AX88U en dat merk je. Man wat is deze router snel. En dan heb ik nog geen AX netwerkkaart in m'n pc zitten.

Pluspunten

• wifi 6
  • 2,5 Gbps poort WAN/LAN
  • dekking
  • AIMesh

Minpunten

• prijzig

Beheerbaarheid Score: 5
WLAN-bereik Score: 5
Heb lang getwijfeld over de Asus RT-AX88U de RT-AX82U en de RT-AX86U. Uiteindelijk toch voor de RT-AX86U gekozen maar man wat was dit een goed keuze. De router is enorm veel sneller dan mijn vorige Dlink DIR-368L die alweer uit 2015 was. Naar onze zolder twee etages hoger had ik normaal hulp van extenders nodig maar deze kunnen weg na het plaatsen van dit beest van een router. Ben niet zo'n van van de RGB kleuren maar dat is een smaak ding verder is het zeker met de Asus promotie een no brainer. De router heeft een lifetime abonement van trend micro zodat je extra anti-malware beveiliging onboard hebt. Belangrijkste is natuurlijk wifi 6 waardoor je vast op de toekomst bent voorbereid. Verder heeft deze router net als alle andere Asus router AIMesh optie onboard waardoor je een mesh kunt creeeren met andere Asus routers ook de oudere modellen. Maar de dekking van deze router is zo goed dat dit voor mij niet nodig is. Waar ik met mijn vorige router geen wifi in de tuin had is dat ook met deze router geen probleem. Deze router heeft ook een 2,5 Gbps poort die je zowel als LAN of WAN poort kunt inzetten wat wellicht in de toekomst nog interessant gaat zijn als de snelheden van Ziggo omhoog gaan. Verder heeft de router exact dezelfde processor als de RT-AX88U. Van deze router ga ik zeker nog jaren plezier beleven.

Heb jij ook een ASUS RT-AX86U?

Waarom uiteindelijk voor deze gekozen en niet voor de 88U?
Onderstaande review trok me over de streep.

De router heeft dezelfde specs als een 88U echter wel een 2,5 Gbps wan/lan poort die de 88U niet heeft. Qua prestaties zijn ze veelal identiek. Ik heb de 88U niet dus kan niet vergelijken maar het is echt een top router.

[Reactie gewijzigd door oscarkortekaas op 5 september 2020 13:44]