Asus TUF Gaming X570-PLUS

Specificaties Socket AM4 • ATX • AMD X570 chipset - Bekijk alle specificaties

Asus TUF Gaming X570-PLUS Review

JaguarJay 3 september 2020, laatste update op 4 september 2020, 1.040 views Product gekocht

Asus TUF Gaming X570-PLUS

Eén van de beter geprijsde X570 moederborden zonder al te veel toeters en bellen. Prima product met de belangrijkste X570 features voor een (relatief) goede prijs.

Pluspunten

• PCIe Gen 4.0
  • Ruim voldoende voor de high-end Ryzens
  • 2x M.2 slot
  • ASUS' UEFI

Minpunten

• Niet bijzonder uitgebreide featureset
  • Meer fan headers zijn welkom

Layout Score: 4
Ik zal beginnen met zeggen dat ik niet heel veel ervaring heb met moederborden of reviews schrijven, maar ik ga mijn best doen hier voldoende (nuttige) informatie in te zetten. Ik ga hier geen foto's neerzetten van het kale moederbord in de doos, want die kun je ook gewoon op de productafbeeldingen zien (mocht je twijfelen, hij ziet er écht hetzelfde uit :+ )

Waarom?
Ik heb een tijdje mijn 3700X op mijn (relatief) oude Asus Prime B350 Plus gedraaid, dat werkte met een BIOS update prima. Ik heb enkele maanden geleden echter toch besloten te upgraden naar een X570 bord, met het oog op PCIe 4.0 en de bijbehorende hardware die daarvoor (hopelijk binnenkort) gaat komen. Ik heb lang gezocht naar een vervanger voor mijn B350 bord in het (semi-)budgetsegment van de X570 borden. Door mijn vorige moederbord ben ik enigszins fan geworden van ASUS borden, ik vond de UEFI van ASUS een van de meest gebruiksvriendelijke die ik tot nu toe ben tegengekomen.

De keuze is gevallen op dit bord vanwege de UEFI van ASUS, de prijs en de VRM's. Voor zover ik heb begrepen zijn de VRM's van dit bord heel vergelijkbaar (of zelfs gelijk) aan de VRM's van de aanzienlijk duurdere ASUS borden. Er zijn heel veel mensen die (veel) meer verstand hebben van VRM's dan ik, dus hier ga ik niet te veel op verder. Het bord zou zelfs geen problemen moeten hebben met een overgeklokte 3950X.
Hier de reddit pagina (met de link naar de spreadsheet) die ik (onder andere) heb gebruikt om te beoordelen welk van de moederborden over de betere VRM's beschikt: https://www.reddit.com/r/..._to_help_you_decide_on_a/

Hoe is 'ie?
Het belangrijkste van een moederbord is natuurlijk dat alles wat je erop aansluit "gewoon werkt". Dat is bij dit bord dan ook het geval, zoals je mag verwachten. Ik heb alles aangesloten, de PC opgestart en alles werkt naar behoren. Belangrijk is wel dat je voor de aankoop even op de website van de fabrikant checkt welk geheugen is getest en bewezen werkt. (https://www.asus.com/Moth...-PLUS-WI-FI/HelpDesk_QVL/)
Het is ook handig dit te doen voor de processoren, voornamelijk als je van plan bent een oudere CPU (Ryzen 1XXX) erin te leggen.

De layout van het bord is naar mijn beleving prima. Ik heb weinig problemen gehad met het aansluiten van componenten. Alleen de GPU gaat over een aantal SATA poorten heen (zie laatste foto), dus die zijn iets minder makkelijk toegankelijk zodra de GPU erin zit. Naast het m.2 slot (dat ook verstopt zit achter de GPU) zijn eigenlijk alle aansluitingen goed bereikbaar, zelfs als je alles al hebt aangesloten. In principe zit alles ook op een plek waar je het zou verwachten, dus geen verrassingen hier.

De chipset fan is, tegen mijn verwachtingen in, stil. Ik heb 'm nog niet gehoord. Hij komt in ieder geval niet boven mijn GPU (een Inno3D RTX 2070 Super Twin X2 nogiets) uit in idle (en al helemaal niet onder load). Volgens mij maakt m'n Noctua CPU koeler nog meer geluid :)

"Extra" features
Aangezien ik altijd een bekabelde internetaansluiting heb, heb ik ervoor gekozen niet het WiFi model te kopen. In dat geval is de featureset van het bord wel enigszins beperkt, maar ik mis eigenlijk geen features. Het bord beschikt over de meeste standaard X570 functies, zoals PCIe 4.0 en out-of-the-box support voor alle Ryzen 3XXX processoren. Kan je meer features krijgen op X570 borden? Ja, maar daar hangt ook wel een flink prijskaartje aan.

Een van de meest bijzondere extra features op een moederbord in deze prijsklasse is, gek genoeg, de vier (ja, VIER!) ledjes die aangeven waar je moet zoeken als je systeem onverhoopt toch niet opstart. Het blijft bizar dat de meeste fabrikanten in dit segment besparen op vier ledjes, maar toch lijkt het zo te zijn. Verder is er op dit gebied weinig bijzonders te melden. Hij heeft een paar RGB ledjes bij de chipsetfan? Is dat noemenswaardig? Je kan ze in ieder geval aansturen met Corsair iCue, mocht je dat fijn vinden.

Raad ik het bord aan?
Jazeker! Als je op zoek bent naar een relatief "budget" X570 bord, dan is dit toch een aantrekkelijke optie. Je levert een aantal opties in op de duurdere borden, maar je mist niets van de basisfunctionaliteiten van een X570 bord. Hij zal geen problemen moeten hebben met de krachtigere CPU's en ik verwacht van ASUS dat ze het bord de komende jaren goed blijven ondersteunen.
Ik heb dit bord vóór de release van de B550 borden gekocht, dus mogelijk zitten hier ook een paar goede borden tussen die vergelijkbaar zijn. Ík ga me daar alleen voorlopig niet in verdiepen :D

Sfeerimpressie in de kast:

Moeilijk bereikbare SATA poorten:

Heb jij ook een Asus TUF Gaming X570-PLUS?

Leuke review,
Ik gooi mijn geheugen kanalen nooit helemaal vol, mits ik er maar 2 beschikbaar heb. Meestal heeft de geheugencontroller het behoorlijk moeilijk wanneer deze wordt vol gestopt met het maximaal aantal beschikbare lanes, helemaal met dual channel geheugen processoren/moederboarden.

Heb je geen last gehad met de settings van je geheugen? (Zoals XMP)
Ik heb nog nooit problemen gehad met 4 bankjes vol. Vroeger ging de latency omhoog.
Maar anno 2020 heb je daar toch geen last meer van.
Had je een setje van 4 gekocht of 2x een setje van 2?
Ik vraag dit, omdat ik zelf er over na zit te denken om nog een extra setje van 2 te kopen (identieke modules) in de hoop dat ik dezelfde latency kan draaien. Daarbij komend de meeste 2x 16gb setje draaien niet de latency die ik voor ogen heb of zijn een stuk duurder dan 4x 8gb
Ik heb nu een paar maanden 32gb (4x8gb) geheugen in mijn pc zitten en ik heb er ook geen problemen mee gehad. Ik kan zonder problemen het XMP profiel (ben de AMD naam ervan even kwijt) draaien en het systeem werkt super stabiel.

Mocht je je geheugen willen overklokken of het zodanig willen tweaken dat je er zoveel mogelijk performance uit haalt, dan kan je wellicht tegen wat problemen aanlopen. Ik heb echter begrepen dat alle samenstellingen van >16GB niet ideaal zijn als je zo ver mogelijk wil overklokken. 2x8GB is dan het beste

Ik gebruik mijn pc naast games ook voor zaken als CAD tekenen en stress- en vloeistofdynamicasimulaties, dus vandaar dat ik heb besloten er wat extra geheugen bij te prikken (ik had laatst software draaien die ver voorbij de 20GB aan geheugen gebruikte tijdens een berekening :o )

[Reactie gewijzigd door JaguarJay op 9 september 2020 17:38]

bedankt voor je info, wou de modules niet overclocken maar wel mijn latencies reduceren wat mogelijk is met de modules die ik heb.
Mooie review! Ik had graag geweten of de onboard audio (alc1220) voldoende krachtig is om een 5.1 systeem op aan te sluiten ? Thx
Dankje! Ik kan je daar helaas niet mee helpen, aangezien ik vrij weinig verstand heb van audio. Ik heb een versterker aangesloten op één van de poorten en die versterker stuurt 4 speakers en een subwoofer aan. Dat gaat prima, al krijg ik af en toe niet al het geluid door mijn voorste speakers heen. Dat is alleen (volgens mij) een probleem met de versterker/speakers en niet met het moederbord.

De rest (en verreweg de meeste) van mijn audio gaat via een RODE NT-USB of via de USB audio van een HyperX Cloud II, dus ik heb vrij weinig met de standaard audio van het moederbord te maken.