Lenovo IdeaPad S540-13ARE (82DL002TMH)

Specificaties 13,3" • 2560x1600 • 512GB • AMD Ryzen 7 - Bekijk alle specificaties

Lenovo IdeaPad S540-13ARE (82DL002TMH) Review

Masterhans 2 september 2020, 2.673 views Product gekocht

Lenovo IdeaPad S540-13ARE (82DL002TMH)

Bizar snelle ultrabook voor een redelijke prijs, merkwaardig dat er zo weinig reviews te vinden zijn over dit model. Absolute aanrader.

Pluspunten

• strak uiterlijk
  • mooi 16:10 scherm
  • bizar snelle processor
  • Windows Hello werkt prima
  • redelijk kleine bezels
  • goed toetsenbord
  • Wifi 6 (ax)
  • Goede/premium bouw kwaliteit

Minpunten

• Geen 4K of meer nits scherm configuraties

Na veel research wilde ik mijn Yoga 2 Pro vervangen door een laptop met een AMD 4700/4800 processor. In eerste instantie was de keuze gevallen op de Envy X360 13 maar de 16Gb versie daarvan was niet verkrijgbaar. Nu uitgeweken naar de Lenovo IdeaPad S540-13ARE (82DL002TMH) want die is (was) wel verkrijgbaar.

Vandaag dan (na 1 week wachten zoals gemeld door Megekko) binnengekomen en het is een uitstekende keuze. Ten opzichte van de Envy verlies je het touchscreen en het 360 graden scharnier maar je wint een hogere resolutie in 16:10 verhouding en een snellere processor (4800U vs 4700U in de Envy). Ook is de SSD van de Lenovo slechts 512 Gb tegen de 1 Tb van de Envy en heeft het scherm van de Envy een iets hogere helderheid.

Voor mij is de het Lenovo scherm helder genoeg ( ruim 300 nits) en de 16:10 verhouding werkt bijzonder prettig. Het scherm is 100% sRGB en ziet er uitstekend uit.
De echte ster van de show is toch de processor, het is bizar hoe snel de 4800U is tov Intel.
Zie ook
en

Al met al een prima laptop met een strak minimalistisch uiterlijk, uitstekend scherm, goed toetsenbord en waanzinnig snel. En dat voor een hele redelijke prijs.

Heb jij ook een Lenovo IdeaPad S540-13ARE (82DL002TMH)?

Ik twijfel heel erg tussen deze en de yoga slim 7. Die kreeg van Tweakers ook een 9 in de review.
Heb jij die ook overwogen? Zo ja, waarom heb je voor deze gekozen?
Mij lijkt deze eigenlijk de betere gezien het scherm.
Ik wilde ook de Yoga Slim 7 maar school begint morgen en Megekko had deze zogenaamd op voorraad bij de leverancier echter de avond voordat deze werd geleverd werd de datum doorgeschoven naar begin oktober. Ook dat was een datum waarvan ze niet met zekerheid konden zeggen dat het toestel binnen zou komen.

Toen deze maar gekocht en sinds gisteren binnen. Ik vergelijk het toestel met een andere nieuw aangekochte laptop, de MSI Prestige 15. Vooral wat je mist als je ~€500 meer uitgeeft.

Ik ga de laptop gebruiken voor de afronding van mijn studie Automotive Engineering en gebruik NX 12 met kleine parts van tot zo'n 10 onderdelen. Tot nu toe allemaal vlot gegaan.
Ik had een Zenbook Pro UX550 met GTX 1050 en 7700HQ die helaas te water was gevallen. Ik wilde iets compacters maar toch met veel performance. De MSI Prestige 15 is niet veel compacter echter gebruikt het 14 inch model maar 1 ventilator voor zowel de 10710U 6 cores en GTX 1650 Max-Q. Ik wilde toch wel een laptop met minstens twee ventilatoren, dat is nu eenmaal wat effectiever met warmte wegvoeren en dus ook dat er hogere performance voor langer beschikbaar is.

Ik had ook het Envy 13 X360 model en het Envy 13 model met de 10510U van Intel op m'n shortlist staan. Deze boden echter beide minder vermogen en was 13,3 op 16:9 toch wel een erg grote stap terug vanaf 15,6 inch. Ik had ook de Swift 3 met het 3:2 scherm in de vergelijken staan. Echter vond ik die er outdated uit zien met de dikke bezels en kreeg ik maar weinig reviews te vinden over het Intel model i.c.m. MX350 dus die viel ook af.

Lang verhaal kort
Eigenlijk wil ik de Yoga Slim 7 maar die duurt te lang omdat ik laptop moét hebben omdat m'n oude overleden is, het enigste leverbare model met 4800U was deze IdeaPad S540 13. Hetgeen wat me tot zover is opgevallen dat je minder poorten hebt t.o.v. De Yoga Slim 7 maar ik heb een dongle van de Action die eigenlijk voor m'n telefoon te verbinden aan de televisie was maar nu gebruikt kan worden met USB C pass through charging, nog een extra USB A poort en HDMI.
Ik begrijp niet waarom de Yoga Slim 7 overal is gereviewed terwijl deze S540 juist de betere is van de 2. Scherm en SoC zijn beter. De rest is zelfde wellicht verschil in wat poorten.

Ik heb de 4700u/16GB Envy gehad. De bouwkwaliteit, gebruikte materialen (heel snel vies en blijvende vlekken), touchpad (klein en stroef) het toetsenbord (irritante extra verticale rij) en de chiclet usb poorten maakten het erg onprettig in gebruik.

Het is een convertible maar is slecht ontworpen met scherpe randen en rubbers die het toetsenbord niet voldoende van de ondergrond houden wanneer je hem daarop legt. Erg irritant.
Het touchpad gebruik je in de praktijk weinig.
Juist als convertible is de Envy daarom niet aan te raden (heb m na 1 maand verkocht. De 16GB versie). @Masterhans you dodged a bullet.

Tel daarbij op dat het scherm en de SoC minder zijn (naast elkaar was de Lenovo net zo fel als de HP! Ondanks de hogere nits van het HP scherm), er een nutteloze aparte laadpoort op zit en er een extra USB-C poort mist....de 9.0 van Tweakers is alleen terecht op papier obv de specs, maar in gebruik absoluut niet die 9 waard.

[Reactie gewijzigd door Jazco2nd op 10 september 2020 23:02]

Bedankt voor de feedback van de Envy, altijd fijn om bullets te dodgen :)
Nog steeds zeer content met de S540.
Theoretisch is de S540 een minder luxe klasse dan de Slim 7 maar qua bouwkwaliteit zie ik niet zoveel verschil. Het FHD scherm heeft iets meer nits van de Slim 7 maar ik vind de 16:10 verhouding en de extra pixels meer toevoegen. Afmetingen van de S540 zijn logischerwijs kleiner (vind ik prettig) want Slim 7 heeft 14 inch scherm. Het scherm van de Slim 7 kan helemaal plat 180 graden, de S540 ongeveer 135 (voor mij niet boeiend). De Slim 7 heeft meer aansluitingen waaronder HDMI, de 540 heeft slechts 2x USB-C en een USB-A. Qua throttling doen ze het beide prima met 2 fans die warmte afvoeren.

Er zijn vast nog meer verschillen maar voor mij was het scherm de clincher en de afmetingen prettige bijkomstigheid. Hoop dat dit helpt.
Normaal geen Lenovo fan, maar 2020 wordt toch wel hun jaar en inderdaad is dit een fijne laptop.... alleen deze begrijp ik niet helemaal van je:

''Theoretisch is de S540 een minder luxe klasse'' Hoe kom je daar bij?

1. De Yoga Slim maakt gebruikt van lpddr4 4266 en deze laptop van DDR4 3200 en hoe gek dat ook mag klinken, dat is een stuk beter voor een Ryzen processor. https://www.youtube.com/w...x_2UdI&ab_channel=Brainus

2. 2K scherm tegenover full hd.

3. Behuizing is een stuk steviger

4. Compacter en lichter dan de Yoga

En ik vind de schermranden van deze laptop een stuk mooier dan de Yoga Slim en ben het met je eens dat 16:10 echt heel fijn is (maar dat is voor iedereen wel anders natuurlijk)
Ik zeg theoretisch :-)
De S540 is uit de 5 series en de slim 7 uit de 7 series wat normaliter een luxere lijn is. De toplijn is de 9 series (bv de S en de C 940). In de praktijk zie ik weinig verschil tussen de Slim 7 en de S540, beiden een aluminium CNC body en degelijke bouw kwaliteit.
Ah op die fiets. Daar trek ik me als consument nooit wat van aan. Mooi voorbeeld daarvan is ook de LG B6 vs LG C6. De C6 zou beter moeten zijn, want hoger getal, maar voor gamers was de B6 toch een stuk beter omdat het een lagere input lag had. Maar goed ik dwaal af... Have fun met de laptop, prachtding.
Uhm volgens mij heb je het mis met de series. De Yoga Slim 7 staat geheel los van de IdeaPad reeks...

De Yoga Slim is juist de meer budget variant, al is dat een belediging voor de laptop. Maar IdeaPad modellen zijn altijd net wat luxer en zakelijker geweest.

In dit geval zijn de verschillen klein maar duidelijk nog steeds in het voordeel van de S540.

Los daarvan: er komt een Slim 7 Pro met 4800H (zelfde als U maar met veel hogere TDP) met 90Hz 16:10 scherm uit. Ook een leuk ding maar waarschijnlijk minstens €1300.

[Reactie gewijzigd door Jazco2nd op 10 september 2020 22:20]

Nu twijfel ik toch wel...
Hoe zit het met de batterij duur? In de yoga slim 7 zo geroemd overal...
De extra pixels lijken me fijn, maar niet noodzakelijk op 13 inch, de beeldverhouding lijkt me veel meer toevoegen eigenlijk.
Het overgrote deel van de tijd zal ik deze toch thuis aan een usb-c monitor hebben, dus de poorten zal ook geen probleem vormen (voor onderweg en presentaties koop ik wel een dongel).

Daarnaast ook de problemen van leveren... De s540 is beschikbaar, en de slim 7 is heel moeilijk verkrijgbaar.

Met deze wensen, wat raden jullie dan aan?
Over die Slim 7 Pro met 4800H...

Is er al iets bekend over wanneer Lenovo die prachtlaptops gaat verkopen in Nederland? Ik heb gezocht naar de Slim 7 pro maar kon niets erover vinden..? ;)
Thanks for the great review.
Is there any screen bleed?
Is there any keyboard flex?
Mvg
Keyboard is quite sturdy with very little flex due to the aluminium chassis The screenbleed is non existent (to my eyes).
Ik heb deze laptop sinds een aantal dagen en bevalt uitstekend.
Als ik een nadeel zou moeten zeggen zou het de nits zijn inderdaad, scherm staat altijd op 100%.

Wat een voordeel is dat met zoveel processorpower er ruimte is om laptop lekker stil te houden.

Ik kan me dan ook helemaal vinden in de conclusie van deze review!

Ik weet niet of dit een usbc dingetje is maar ik heb twee kabels gekocht, een usbc-to-hdmi en een usbc-to-displayport.
Wat opviel was dat de beeldkwaliteit van de hdmi kabel in combinatie met mijn Dell U2518D (2560x1440) grainy is. Met de displayport kabel was dit niet het geval :| .

[Reactie gewijzigd door dgb op 17 september 2020 10:40]

Hoe lang is de accu duur met een volgeladen accu? En is het scherm erg klein of valt het mee voor een 13.3' laptop?
Accu is ok, ik haal een uur of 6 met redelijk intensief thuiswerken. Dus VPN, Teams, Outlook, etc...
Heb hem ook sinds gisteren, maar wat me meteen op- (en tegen-) viel was de webcam, deze is bij mij echt heel slecht... Heel soft beeld, alsof hij niet focust ofzo. Nu verwacht ik er niet heel veel van, maar die in mijn matebook x pro uit 2018 is een stuk beter (ook 720x540 res).

Heb jij hem al getest en hoe ziet het er bij jou uit? Wil hem namelijk ook voor zoomcalls ed gebruiken en daar twijfel ik hier wel heel over.

*Edit*

En ik kom er net achter dat ik 1 vd 2 usbc poorten alleen voor laden kan gebruiken :/

De bovenste, usb-c naar hdmi kabel doet niks, usb stikc erin doet niks, laden doet het wel. In de andere werkt alles gewoon prima..

Lijkt me niet de bedoeling, hoe is dat bij jou?

[Reactie gewijzigd door m0ridin op 26 september 2020 21:19]

Lijkt mij ook niet de bedoeling, bij mij kan ik op beide USB-C poorten een scherm aansluiten of een USB-C externe schijf inprikken. Dus, terugsturen lijkt me...
Thanks, hij lijkt het nu opeens weer te doen (driver iets misschien op de achtergrond?)

Heel vaag, komende tijd maar even goed in de gaten houden... Zou je evt ook nog even kunnen laten weten hoe je de webcam vindt? Ik denk dat dit gewoon de kwaliteit (of het gebrek eraan ;) ) is, maar just in case....
Webcam vind ik ook niet briljant (niet super strak beeld idd) maar dat hindert me niet echt in het gebruik bij video conferences. Heb ik de laptop ook niet op geselecteerd maar als ik het vergelijk met collega's met surface pro's enzo is het echt wel minder.
Thanks! Heb ook een vertekend beeld omdat ik mijn S20 als webcam heb gebruikt de laatste tijd en die is natuurlijk wel weer bovengemiddeld qua beeld. Moet ook niet te moeilijk doen verder, als het voldoet voldoet het ;)