Samsung PS50C7700 Review

Fireb@ll 5 juli 2010, laatste update op 5 juli 2010, 6.858 views

Samsung PS50C7700

Pluspunten

• Mooi beeld
  • Geweldige kleuren
  • Goed design
  • 3D

Minpunten

• DLNA codec ondersteuning
  • Image retention

Inbrandgevoeligheid Score: 4
Aankoop
Mijn oude philips breedbeeld crt leek toch wel aan vervaningen toe en na lang wikken en wegen opzoek gegaan naar een nieuwe tv. In eerste instantie was ik op zoek naar een LCD/LED zonder 3d. Enkele winkels langs geweest en tot de conclusie gekomen dat ik een plasma kwa beeld mooier en rustiger vond. Tevens is kwa prijs een plasma ook aantrekkelijk in grotere formaten. Daarna duidelijk gaan zoeken naar een plasma tv. Na deze selectie waren er drie kandidaten::
Samsung PS50C6500
Samsung PS50C7700
Panasonic G20
Uiteindelijk ben ik voor de PS50C7700 gegaan omdat hij de meeste opties heeft en het 3d gebeuren ook erg aantrekkelijk was. De PS50C6500 had niet alle opties die ik wenste ( Real black filter, Motion judder canceler). En de kans op floating blacks hielden mij tegen om een panasonic te kopen.

Installatie
Installatie van de TV is simpel, wel van tevoren de kabels aansluiten. Als je een vogel slimline beugel gebruikt zoals ik heb gedaan, kun je er naderhand moeilijk tot niet meer bij zonder de tv er af te halen. De samsung heeft Vesa bevesting en is met 2 personen goed op te hangen.
De standaard die er bij zit heb ik niet gebruikt.

Ontwerp/Design
Het design van de TV is geweldig. De doorzichtige rand op de brushed black rand vind ik persoonlijk erg stijlvol. De meegeleverde voet ziet er ook goed uit. De connectoren wijzen netjes naar beneden of naar de zijkant en niet naar de achterkant. Hierdoor kan de tv erg dicht op de muur worden gehangen.
De afstandbediening heeft een zilver spiegelend randje dat meer past bij de C6500 dan de C7700 in mijn ogen. Maar voor de rest ziet ook deze er degelijk uit.

Prestaties/Gebruik
Beeld is rustig en een genot om naar te kijken. Kleuren komen goed over en er zit redelijk wat pop effect in. Het beeld is vanuit de meest scherpe hoeken nog goed te zien. De FullHD uitzendingen zien er verschrikkelijk goed uit. Ook blurays zijn haarscherp.
De Menu's en Instellingen zijn goed berijkbaar, er zijn veel mogelijkheden om de tv naar eigensmaak in te stellen.
De tv lijkt wel behoorlijk last te hebben van Image retention (geen permanente burn in), momenteel zit ik nog in de eerste uren van het gebruik dus ik weet niet of dit minder gaat worden. Je moet wel op een volledig zwart beeld kijken wil je de IR kunnen waarnemen. De optie inbrandbescherming bied de mogelijkheid tot wissen. Hierdoor gaat de IR redelijk vlot weg. Tevens biedt de pixelschuiver de mogelijkheid om het beeld te verschuiven elke x minuten met x pixels. Dit helpt om eventueele IR / Inbranden te voorkomen.
De 2d naar 3d conversie gaat redelijk goed. Op bepaalde momenten is het geweldig en op andere momenten levert het geen verschil. De 3d native content die ik momenteel heb afgespeeld ziet er goed uit. In een enkel 3d filmpje last van crosstalk, maar in de meeste filmpjes nam ik het niet waar en ziet het er geweldig uit en is het een leuke gadget :)
De DLNA funtie heb ik enkele malen geprobeerd met een aantal mkv's/h264 files maar deze kon mij niet overtuigen, het lijkt of de codec ondersteuning van alle samsung tv's het zelfde probleem hebben. Audio/vidoe Codec not found of not supported heb ik redelijk vaak voorbij zien komen. Dit is met een goede mediaplayer opgelost. Waarschijnlijk ondersteund de tv meer als je een usb apparaat aan de usb verbindingen koppelt, maar dit heb ik niet getest.
De Internet@tv apps zijn leuk, google maps is handig om even uit te leggen waar mijn vriendin heen moet. Youtube is ook wel fun. Maar het heeft meer een hoog gadget gehalte dan dat ik er serieus dagelijks gebruik van maak.

Een geweldige 3Dtv voor relatief weinig geld. Beeldprestaties zijn uitstekend. Image retention is nog wel aanwezig maar heb ik niet als hinderlijk ervaren. Een aantal leuke gadgets zijn aanwezig. 3D content moet nu nog op de markt komen, we zullen zien hoe zicht dit verder ontwikkelt. maar tot op heden is het een leuke future.

Heb jij ook een Samsung PS50C7700?

Hoe heb jij die Native 3d content dan afgespeeld?
Die pixelverschuiver kun je gerust uit laten staan volgens een monteur die hier aan huis is geweest.
Het verschuift namelijk nooit zoveel dat een logo geheel verschuift.
Je maakt de "vlek" dan eigenlijk alleen maar groter.
Bij een Panasonic TH-46PZ85 van vorig jaar is ook image retention zichbaar. Maar dan ook alleen bij een volledig zwart beeld en dat komt blijkbaar alleen voor als je em uit zet. Nog nooit in een film iets gezien bij donkere scenes. Dus wat mij betreft geen probleem.
kan je het mis updaten met fotos..?
Kan je ook iets zeggen over de "up-scale" techniek t.o.v. panasonic of LCD van philips?
Deze is beter dan die van panasonic en philips. Zie deze review: http://www.avforums.com/r...-3d-tv-plasma-review.html
Hallo Fireb@ll,

leuke naam trouwens :*) :*)
heb zelf ook interesse in de aanschaf van een PS50C7700
zie ook op het forum hier veel positieve berichten.
Heb een paar vragen over dit toestel die me tot nog toe onduidelijk blijven.
Ik begrijp dat als je via de USB een harddisk aansluit dat je dan prima kunt opnemen (PVR).
Maar kan je ook een ander programma opnemen naast wat je op dat moment kijkt?
En als dat kan, kan je dan het programma wat je al kijkt nog pauzeren enz.

O ja bedankt voor je review

[Reactie gewijzigd door Benergy op 12 september 2010 20:12]

heb je met deze tv veel last van crosstalk?
Heb je veel last van reflectie?
Hij reflecteert wel, maar heb hem niet in de zon of vol licht hangen dus het valt niet op.