Asus ROG Zephyrus M GU502GV-AZ037T

Specificaties 15,6" • 1920x1080 • 512GB • Intel Core i7 - Bekijk alle specificaties

Asus ROG Zephyrus M GU502GV-AZ037T Review

itContinues 31 augustus 2020, 201 views Product gekocht

Asus ROG Zephyrus M GU502GV-AZ037T

Deze laptop is de krachtige mobiele workstation die ik zocht voor een redelijke prijs. Audio- en videobewerking on-the-fly is top, het toetsenbord is ruim en prettig. Upgradability is goed genoeg voor de komende jaren (al heb ik het apparaat direct volgepropt).

Pluspunten

• Goed scherm
  • Krachtige hardware
  • Upgradability

Minpunten

• Gemis van een webcam
  • Het rode logo op de deksel

In 2019 werkte ik met een Lenovo Yoga met een AMD 3700U CPU en 16GB RAM wat prima was, tot ik wat zwaarder werk moest doen en tijdens mijn nieuwe opdracht (ZZP) werd duidelijk dat ik regelmatig op locatie aanpassingen in video's moest maken. Dat ging gewoon niet helemaal lekker zonder een dedicated GPU en ik zat vaak op locatie duimen te draaien tijdens renderen. In Januari besloot ik daarom de trekker over te halen voor deze laptop.
Van AMD Zen+ naar Intel 9th gen
In het verleden was ik een enorme AMD fanboy en ik heb nog steeds een lichte voorkeur voor dat merk (underdogs vind ik leuk). Maar in het Bulldozer-tijdperk van AMD kon ik het niet aan mezelf en mijn workload verantwoorden om voor een AMD CPU te kiezen en draaide ik jaren lang met een Intel i5 2500K tot volle tevredenheid. Toen de ZEN architectuur een succes bleek te zijn switchte is naar een 2600 en de 3700U voor mijn desktop en laptop.
Toch merkte ik dat in het bijzonder de laptop CPU wat meer umph nodig had voor mijn workload. Dus besloot ik deze te vervangen. Begin dit jaar waren de 4000-serie mobiele AMD CPU's moeilijk tot niet verkrijgbaar en dus kwam ik uit bij deze Asus Zephyrus M met een Intel i7 9750H met 16GB en een 2060 en ik heb er nog geen spijt van.
Ondanks dat de CPU last gen is, is het verschil met de 3700U (een veel lichtere klasse) erg goed te merken en de 2060 doet daar een flinke schep bovenop ten opzichte van de Vega iGPU van de AMD CPU.
Van 14" naar 15"
Het scherm van de Zephyrus is aanzienlijk beter dan dat van de Lenovo Yoga 530 ondanks dat de pixeldichtheid van de Asus een tikkie lager is dan die van de Lenovo. In de praktijk heeft de Lenovo last van een screendoor effect dat ik niet kan plaatsen waardoor je het gevoel hebt dat je door een hordeur zit te kijken ondanks dat de pixeldichtheid groter zou moeten zijn. Ook de verversingssnelheid van de Zephyrus is vele malen hoger en ik merk dat ik dit tegenwoordig beter waardeer dan een hoge resolutie. Het paneel van de Asus lijkt echt vele malen beter. Maar dat mag je ook best verwachten van een laptop die nieuw het dubbele kost van de Lenovo.
Upgradability is top, voor een laptop.
De laptop komt standaard uitgerust met 16GB DDR 2666MHz op het moederbord gesoldeerd. Ik ben hier geen fan van omdat je in single channel draait en je wordt beperkt in je vrijheid qua upgrade pad. Het geeft je ook wat extra onderzoekwerk in de zoektocht naar geheugen want de module die je erbij prikt moet werk matchen met wat gesoldeerd is op het moederbord. Dit heb ik dus gedaan en ik heb er 16GB bij geprikt.
Ook opslag opwaarderen is erg makkelijk. Het moederbord heeft een extra full size NVME slot beschikbaar op het moederbord naar de 512GB die al in het bord geprikt zit. Erg netjes! Aangezien ik redelijk wat grote bestanden door mijn systeem pomp heb ik daar toch maar een 1TB NVME SSD bij geprikt. Maar wat hoofdzakelijk aanstaat is het feit dat ik snel en makkelijk kan opwaarderen in de toekomst.
Chassis, warmte & fangeluid
Laten we hier niet omheen draaien. Op dit ding kan je een ei bakken onder load. Onder load kan zelfs het toetsenbord erg heet worden. Wat wel grappig is dat de hitte zich concentreert onder de rechterhand. Je weet wel die hand die tijdens het gamen zelden het toetsenbord raakt. Geef de laptop een paar minuten om af te koelen na een flinke klus, zoals gamen of renderen, voordat je een lange e-mail of boek gaat schrijven is mijn advies.
De laptop kan ook behoorlijk luid worden onder load. Gezien het relatief kleine chassis verbaast me dat niets maar het moet benoemd worden. Als je de laptop regelmatig op zijn plek laat staan als desktop vervanger raad ik je aan om een laptopkoeler er onder te zetten om de fans te ondersteunen. Dat maakt een aanzienlijk verschil.
Toekomstigbestendig & Conclusie
Hoewel ik deze laptop als een refurbished laptop gekocht heb ga ik er vanuit dat ik hier een aantal jaar veel plezier van ga hebben. Het feit dat er 32GB werkgeheugen in zit, en ik de opslag altijd kan uitbreiden wanneer NVME prijzen dalen is een enorm voordeel voor de komende jaren. Het enige dat ik tot op heden heb gemist is de webcam. Voor calls ben ik aangewezen op mijn mobiele telefoon. Ook het rode logo op het deksel maakt de laptop enorm gamery, wat van mij niet had gehoeven, als ik het wit had kunnen maken of uit kon zetten was dat wenselijk.

Heb jij ook een Asus ROG Zephyrus M GU502GV-AZ037T?