HP Envy x360 15-ee0175nd

Specificaties 15,6" • 1920x1080 • 512GB • AMD Ryzen 7 - Bekijk alle specificaties

HP Envy x360 15-ee0175nd Review

MelleCattermole 31 augustus 2020, laatste update op 31 augustus 2020, 1.228 views Product gekocht

HP Envy x360 15-ee0175nd

Fijne laptop met hele stevige bouwkwaliteit. Goede materialen, featureset en hoeveelheid aansluitingen. Prima, maar niet exceptioneel scherm, wel touch maar helderheid mag beter. Prestaties beter dan vergelijkbare intel versie (van 300 euro meer!). Laptop had echter best wat meer grafische pit kunnen gebruiken.

Pluspunten

• Bouwkwaliteit
  • CPU performance (Ryzen 7 4th gen)
  • Snelle opslag (NVMe M.2)
  • Touchscreen met pen support
  • Accuduur is goed (+/- 6.5 uur intensief werken)
  • Speakers zijn relatief goed
  • Fysieke Privacy shutter voor webcam (met fysieke knop)

Minpunten

• Geïntegreerde Radeon graphics (mist features)
  • Pen is niet standaard bijgeleverd
  • Scherm kan beter voor 1000 euro

Voor de 'kort maar krachtig' lezers: de TL;DR:

Featues meer dan genoeg in deze laptop, touchscreen met pen support, snelle CPU, 16GB RAM, snelle NVMe SSD, verlicht toetsenbord, goede touchpad, 360 scharnier, prachtig design, goede speakers, prima scherm en een fantastisch toetsenbord.
De CPU is sneller dan vergelijkbare Intel SKUs, de iGPU is soms sneller en soms minder snel dan vergelijkbare Intel modellen (geen hardware H.264 decoding), terwijl de combinatie een stuk zuiniger is dan deze vergelijkbare Intel modellen (regelmatig 6/7+ uur accuduur met kantoorwerk + films kijken).

Voor 1000 euro is deze laptop een hele goede allrounder die zowel met accuduur als prestaties met bijna alles meekomt. Ik durf zelfs te stellen dat dit de beste laptop is van rond de 1000 euro die vrijwel geen duidelijke compromissen heeft moeten maken.

En dan nu mijn (grotendeels) volledige bevindingen...

Vrij recent heb ik deze laptop voor school gekocht. Dit bleek vrijwel direct al een hele goede investering te zijn.
De prestaties die je van de processor kunt verwachten zijn (zoals je aan de specs misschien al kunt zien) fantastisch.
Vergelijkbaar in de meeste taken met mijn Lenovo Legion Y740 met Intel Core I7 9750H (45 Watt chip!!! ITT de 25 Watt van de Ryzen 7 4700U). Vrijwel alleen in taken die geoptimaliseerd zijn voor Intel (denk aan de adobe suite en de meeste spellen) merk je de hogere kloksnelheid van vergelijkbare Intel processoren.
Korte vergelijking met de Intel Envy lijn:
Als we een directe vergelijking maken met een Envy model van dezelfde generatie met een Intel processor zie je al snel dat HP een aantal dingen anders doet in dit AMD model:
- AMD modellen hebben voor een vergelijkbare prijs een snellere CPU en meer werkgeheugen
- Intel modellen hebben betere videochips (geïntegreerde Intel videochips hebben ook wat meer creature comforts dan de AMD Radeon, bijvoorbeeld hardware h.265/h.264 encoding/decoding (merkbaar bij het kijken van hoge kwaliteit videos, de AMD graphics en CPU moeten meer doen om het bij te houden dan vergelijkbare Intel combinaties).
- Intel modellen hebben een relatief hogere prijs omdat de Intel chips vaak gepaard gaan met Nvidia graphics, deze optie is er (nog) niet voor AMD
Dan nu even over de bouwkwaliteit van deze prachtige laptop:
Ik heb er eigenlijk niets op aan te merken, bij mijn vorige Envy x360 (het 15-cn0850nd model) viel het me op dat er af en toe nog wel enige flex te merken was in het chassis. Dit lijkt deze generatie opgelost te zijn,
De behuizing is volledig gemaakt van aluminium, van de onderkant (die gemaakt is uit één plaat) tot de toetsenbordplaat met verhoging die ook volledig uit één plaat gefreesd lijkt te zijn. Er kraakt niets, er zit weinig flex in het chassis en alles lijkt goed doordacht en met een duidelijke reden te bestaan.
Nu ik toch al de laptop aan het prijzen ben, het toetsenbord:
Ik heb er vrijwel niets op aan te merken. De toetsen voelen stabiel, stevig en hebben een prettig gevoel tijdens het typen. Het is een van de betere ingebouwde toetsenborden die ik zover heb meegemaakt (en ik heb vrijwel alle laptops door mijn handen gehad).
Om dit het beste laptoptoetsenbord (zonder dat het mechanisch is) te maken zou ik nog twee dingen wensen: een iets hardere stop aan het eind van de veerweg van de toetsen (in plaats van het zachte einde dat er nu te merken is) en een optie om de energiebesparing van de heldere, witte verlichting uit te zetten zodat de verlichting altijd aan blijft (momenteel gaat de verlichting uit na ongeveeer 30 seconden na het typen).
Nog even over de prestaties van de laptop en de bijbehorende tradeoffs:
Bij het uitvoeren van zware taken is het af en toe te merken dat de laptop meer 'form over function' is op sommige aspecten. De CPU wordt snel 70+ graden en de ventilatoren houden er ook wel van om een lichte 'whine' te produceren.
Dit is bij normaal desktopgebruik en simpele office taken niet het geval. Tot ongeveer 15-20 procent processorgebruik blijft de laptop stil (zeker in de Quiet en Comfort instellingen in het HP command center). Bij het gebruik van deze instellingen is het vershcil in prestaties echter wel te merken als je bijvoorbeeld ook aan video of fotobewerking doet. Voor dergelijke taken raard ik zelf aan om de laptop in `de HP recommended of de Performance opties te gebruiken. Je zult merken dat de laptop dan vaker, hoger en langer boost en ook iets langer blijft hangen op een hogere kloksnelheid. Vanzelfsprekend gaat dit wel gepaard met een kortere accuduur, meer geluid en een wat hogere temperatuur.

Ook op de accuduur heb ik niets aan te merken, zolang de laptop voor normaal desktopgebruik gebruikt wordt kan je een dikke 6 uur mee op een volle lading. Zet je hem wel in de performance modus en ga je video bewerken, houd dan rekening met ongeveer de helft of in sommige gevallen nog wat minder.

Heb jij ook een HP Envy x360 15-ee0175nd?

Bedoel je met prima scherm enkel dat de helderheid maar 300 nits is? Niets aan te merken aan de kleuren of scherpte van het paneel? Ben erg benieuwd naar je bevindingen, zeker omdat je ook Adobe noemt. Verder prima review, een foto en de TL;DR bovenaan had het nog beter gemaakt :)
Bedankt voor je reactie. Ik was nog van plan een mooie foto/reeks te maken en de TLDR gaat direct bovenaan.

Qua kleuren ben ik op zich tevreden met het scherm, het is wel een stuk minder helder (en daarmee lijkt het ook iets minder contrast te hebben) dan mijn Lenovo Legion Y740, dit heeft inderdaad met de 300 nits te maken.
Verder ben ik met de kleuren en scherpte erg tevreden.