Zalman ZM-RSSC 5.1 Review

Schnoop 5 juli 2010, laatste update op 28 februari 2012, 495 views

Zalman ZM-RSSC 5.1

Pluspunten

• Kwaliteit
  • Aparte volume regeling

Minpunten

• Driver ondersteuning

Drivers en support Score: 2
Aansluitingen Score: 4
Ik heb deze kaart gekocht om mijn Logitech X-530 op aan te kunnen sluiten, om zodoende 5.1 geluid op dit set te hebben.

Algemene beoordeling
Het apparaat is van degelijke kwaliteit. Er zit een lampje op om de voeding status aan te geven, erg handig om te zien of hij aangesloten is. Simpel via USB aan te sluiten, in combinatie met Windows 7 wordt hij meteen gedetecteerd. Er zitten 3 volume knoppen op om het volume te regelen van center + sub, front en rear speakers. Deze zijn niet echt handig te bedienen omdat ze klein zijn, beetje piel werk. Hier staan wel volume niveaus op aangegeven met kleine cijfers, al zijn deze vrij moeilijk te lezen omdat ze voor een klein deel onder de behuizing zitten. Maar gezien dat dit meestal 1-maal instellen is maakt dit verder niet heel veel uit.

Aansluit- mogelijkheden
Aan te sluiten via USB, handig en verder niets op aan te merken. Uitgangen zijn 3.5MM stereo jack, 3 x zoals aangegeven. Daarnaast een Digitale aansluiting voor doorlussen naar eventuele versterken, in mijn geval niet van toepassing dus ook niet getest. Hiervoor zijn ook geen kabels meegeleverd.

Drivers en ondersteuning
In combinatie met Windows 7 aangesloten. Allereerst via setup op de meegeleverde CD gestart. Na herstart bleek dat de XP drivers ge´nstalleerd waren met de XP versie van de applicatie, met als resultaat dat Win7 theme uitgezet werd en tevens alleen 2.1 geluid. Alles gede-installeerd en op de CD de map Vista geopend en deze installatie uitgevoerd. Na instellen van 5.1 via bijgeleverde software werkte alles echter nog niet, nu bleek dat onder Windows 7 je ook nog 5.1 moet configureren. Alleen het kiezen van de USB adapter als uitgang is dus niet voldoende.

Kwaliteit
De kwaliteit van de kaart vind ik voor de prijs en het feit dat het USB is erg goed. Kwalitatief ge zien is hier voor mij niets op aan te merken. Ik vind zelfs persoonlijk dat Logitech X-530 beter geluid levert gezien de set zelf niet de bas hoeft te regelen, zoals bekend bij dit set staat de bas erg hard zodra de converter van stereo wordt gebruikt. Met deze 5.1 oplossing is bij mijn dit probleem compleet verholpen, bas staat laag maar zodra het in de film/game nodig is merk je hem toch uitstekend.

Totaal
Gezien de prijs vind ik deze oplossing uitstekend. Het is op het begin een beetje een gedoe om de drivers in combinatie met het OS (win7) goed werkend te krijgen, maar als dit eenmaal geregeld is werkt het uitstekend.

edit:

Link naar Windows 7 Driver

Heb jij ook een Zalman ZM-RSSC 5.1?

wel goed om te vermelden dat deze kaart digitaal slecht 2 kanalen ondersteund. 5.1 alleen analoog ondersteund dus. Just say'n.
Mooie productreview
heb precies de zelfde boxen als jou
zit er over na te denken om dit product ok te kopen om ok 5.1 sound te hebben
Vraagje, als ik de geluidskaart aansluit, wordt het niet meteen gedetecteerd door windows. Er zijn echter ook geen Win7 drivers er bijgeleverd. Enig idee hoe ik dit op kan lossen?
Heb de link naar de Win7 drivers toegevoegd onderaan de review.