Cooler Master Silencio S400

€ 89,90
Specificaties Small form factor • 8 interne + 1 externe bays - Bekijk alle specificaties

Cooler Master Silencio S400 Review

djoenez 29 augustus 2020, laatste update op 5 september 2020, 2.803 views Product gekocht

Cooler Master Silencio S400

Een strakke case die aan de buitenkant er zeer goed uitziet en zeer stil zijn werk doet. Hij laat wel een aantal steken vallen waardoor het prijspeil misschien iets te hoog is.

Pluspunten

• Kwaliteit
  • Stil
  • Strak design
  • SD-card reader

Minpunten

• Inbouw
  • Missende grommets
  • Goedkope PSU stoffilter

Update 2020-09-05: Temperatuur metingen toegevoegd met 2x140mm fans aan de voorkant.

Voorwoord:

Dit is mijn eerste uitgebreide review, en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met opbouwende kritiek om beter te worden in reviews schrijven! Eén ding wat ik al heb geleerd is dat de foto’s van mijn mobiel toch van mindere kwaliteit zijn dan gedacht, de volgende keer pak ik hiervoor mijn DSLR erbij.

Intro: Waarom een nieuwe case?

Ik was op zoek naar een wat kleinere case dan mijn al jaren in tevreden gebruik Fractal Design R4. Deze case heeft ruimte voor veel HDD’s (die ik niet gebruik) en door mijn recente upgrade heb ik een uATX moederbord waardoor de kast van djoenez kleiner kon!

Wat zoek ik in een kast?

- Functioneel
- Strak design
- Stil
- Stoffilters
- Plek voor 140 mm fans (overzetten vanuit mijn vorige kast)

Na vooronderzoek kwam ik in eerste instantie op de volgende shortlist:

- Fractal Design Meshify mini
- Fractal Design Define mini C
- NZXT H400 (discontinued)
- Inwin 301

Zoals je misschien wel opmerkt, staat de S400 hier niet bij. Alhoewel ik de kast er mooi strak uit vind zien had ik hem van de shortlist afgehaald omdat veel reviews melden dat deze kast een heethoofd is, waardoor je fans harder moeten werken – en dan is het geen stille kast meer!
Nu kwam ik op marktplaats iemand tegen die deze kast gloednieuw aanbood voor een mooie prijs, en ik dacht: “Zo slecht kan het toch niet zijn! Ik kan er wel een review over schrijven.” Dus hierbij de uitkomst:

Looks

De kast ziet er strak uit, alle panelen zijn van metaal met vrij dikke geluidsdemping gemonteerd aan de binnenkant. Op de voorkant staat een bijna niet te zien strak logo van Cooler Master, Ik ben blij dat Cooler Master niet heel duidelijk zijn logo wil laten zien en het in stijl van de kast houdt.

Aan de bovenkant zien we rechts de aan-knop (met niet felle witte led, ziet er chic uit), de reset knop met HDD-led (ook weer niet felle witte led), twee USB 3.0 poorten (zwarte binnenkant, netjes!), een TRRS-mini-jack en een SD-card reader. De bovenkant wordt verder afgedekt door een grote metalen plaat met geluiddempend materiaal aan de binnenkant die wordt vastgehaakt aan 1 kant, en aan de andere kant vast zit met magneten. Hieronder is er ruimte voor 2x120mm fan / 2x 140mm fan / 1x 240mm radiator. Als één van deze wordt geplaatst kan de bovenkant worden omgeruild met een fijn gaas, die wordt vastgehouden door magneten. Netjes dat deze er gratis bij zit en niet achteraf aangeschaft hoeft te worden.

De voorkant van de kast heeft een deur waar achter één ODD slot zit (wel plastic zelf eruit slaan) en de front stoffilter, die er makkelijk uit te halen is en vastklikt aan de bovenkant, hier zie je ook één van de 2 bijgeleverde Silencio FP 120mm fans die Cooler Master erbij levert. Verder zien we achter het stoffilter ruimte voor 2x120mm / 2x 140mm 1x 240mm radiator, voor de laatste twee moet wel de ODD cage eruit gehaald worden.

De linker zijkant heeft een 3/4e opening voor het installeren, het zij paneel haakt aan de onderkant vast en moet dan naar voren geschoven worden, wat netjes gaat. En de do-not-fall-out schroefjes zijn ook wel een must voor een kast in deze prijsklasse. Ook als je de zijkant eraf haalt valt het op hoe zwaar deze is, hierdoor heb je meteen het gevoel dat het een degelijk product is.

Wat we aan de binnenkant zien is dat er aan de achterkant alleen een 120mm fan past, en dat Cooler Master hier wat steken laat vallen. De openingen voor kabels boven hebben geen grommets en de opening naar de PSU/HDD cage aan de onderkant is niet afdekbaar, waardoor er een groot gat in zit (dit gat is nodig voor de mogelijkheid om een 240mm rad te installeren). Dit ziet er rommelig uit. Op de bodem van de kast kunnen ook nog 2 SSD’s gemonteerd worden door middel van rubberen standoffs (hier kom ik later op terug).

De ander kant laat de ruimte voor de PSU en HDD cage zien (die op 3 afstanden van de PSU gemonteerd kan worden of eruit gehaald kan worden d.m.v. 1 schroef), de laatstgenoemde heb ik eruit gehaald aangezien ik geen 3.5” HDD’s meer gebruik en de ruimte kan gebruiken voor kabel management; als je hem erin laat is er maar weinig ruimte om bij je PSU te komen en zullen je kabels vrij strakke bochten moeten maken. Verder genoeg punten om je kabels aan vast te maken, tot nu toe geen slechte indruk van deze kast!

De kast staat zelf op rubberen voetjes, met een plastic metalen finish, dat laatste had van mij niet gehoeven, want het doet de uitstraling van de kast niets goeds. De voetjes zelf zijn stevig en breed, de kast is niet zomaar te verschuiven. Ook kan je hier aan de rechterkant het stoffilter van de voeding zien, het is jammer dat hier niet voor een oplossing is gekozen dat de stoffilter in een behuizing ligt, maar los in houdertjes wordt gehouden. Dit lijkt mij niet heel duur om te implementeren, en ik vraag mij af waarom ze dit niet hebben gedaan – minpunt Cooler Master!

Naast de schroefjes (die door de verpakkingsmethode al niet helemaal zwart meer waren) krijg je ook houders voor ODD/HDD cages, een aantal tie-raps en rubberen grommets voor SSD montage (again, kom ik later op terug!).

Inbouwen

De spullen die erin gaan:
MSI B450M Mortar
AMD R5 3600 (@ 4.2Ghz)
Tranquilo Rev 4B
Corsair Vengeance 2x8GB 3200 MHz (@ 3577 MHz)
ASUS Cerberus 1070 TI (@ 2050MHz – 4333.5 MHz)
Seasonic Focus Gold+ 550W
Corsair Force MP510 960GB
Samsung 850 EVO 512GB

Het inbouwen ging niet helemaal over rozen, als de ODD-cage nog in de case zit is het moederbord er maar net vanaf de bovenkant in te schuiven (het moederbord krast hierbij de ODD en onderkant van de case). En éénmaal op zijn plek moet je het moederbord ook onder de ODD-cage frutselen. Niet mooi dus! Ik heb hierdoor ook besloten om de ODD-cage eruit te halen (voorkant van de case los, 4 schroeven en een schuifmechanisme later). Hierna had ik er last van dat de standoffs twee verschillende maten schroefdraad hadden, of dit komt doordat mijn marktplaats persoon er toch al wat had ingebouwd (waar ik niet van uitga eigenlijk) of dat de quality control van Cooler Master hier een steekje laat vallen. Dit laat ik even in het midden.

Ook de afstand tussen mijn IO-shield en het moederbord is wat groter dan normaal. Ik heb nog even gekeken of dit op te lossen is met de toleranties die ik heb op de schroefjes die het moederbord vasthouden, maar dit mocht niet baten. Geen deal-breaker, wel opvallend.

De max CPU koeler hoogte van 167 mm wordt door mijn koeler niet behaald, dus hier geen problemen!

Verder was de installatie van de videokaart zeer lastig. De ruimte tussen het moederbord en de kast is klein waardoor er vrij veel kracht gebruikt moest worden om de metalen voorkant van de videokaart ertussen te krijgen, en ook de PCI slot van het mobo zit niet op een lijn met de poorten van de kast. Hierdoor moet ik er toch een klein minnetje voor geven. Ik begrijp dat als je dit bovenstaande leest denkt: “Die djoenez begrijpt er niks van en zijn moederbord ligt gewoon fout.” Dat kan! Ik kan alleen maar zeggen dat ik het moederbord er nog een aantal keer heb uitgehaald om te kijken of er iets fout was, maar ik kon geen discrepantie vinden.

Voor de rest: Kabel management is prima te doen. Zoals je kunt zien op de foto ben ik niet helemaal een purist, en prop ik de overtollige kabel onderin de kast (zie je toch niet! 😊) wat ik wel over het kabelmanagement wil zeggen is: de bocht die je moet maken met de ATX-stekker is heel krap (zeker met de stugge kabels van deze voeding). Als het rechter zijpaneel er weer op gaat, gaat dit gepaard met wat geduw. Ook de kabelgaten aan de onderkant van het moederbord zijn een leuk idee (missende grommets daargelaten), maar de locaties zijn niet helemaal goed doordacht (de USB3 kabel moet een idioot strakke bocht maken).

Verder heb ik één tie-wrap punt erbij gemaakt (met zo’n plak ding) voor de voedingskabel van de videokaart. Door deze vrij strak te doen kan hij de kaart een beetje ondersteunen.

Ik zou nog even terugkomen op de montage van SSD’s, misschien is dit voor velen van jullie niet nieuw, maar ik had dit nog nooit eerder gezien. Daarom wilde ik er graag even apart op terugkomen.
In de kast zitten gaten waar rubberen rondjes ingeduwd kunnen worden. In de SSD schroef je vervolgens kleine standoffs die net iets groter zijn dan de rubberen rondjes, waardoor ze er strak in blijven zitten. Ik had mijn twijfels over hoe goed dit vast werd gehouden, maar het zit eigenlijk heel strak! Leuke feature, en vrij makkelijk ook om SSD’s te wisselen. Leuk!

Temps

En nu natuurlijk het allerspannendste: Is deze kast ook echt zo’n heethoofd? Ik vergelijk hem met mijn oude R4 kast, maar deze vergelijking is niet helemaal netjes. De R4 had 3x 140mm intakes en 1x 140mm outtake op lage toeren. Onderstaande vergelijking is wel met zelfde snelheden van fans, maar de case wordt geleverd met 1x 120mm intake en 1x120mm outtake. Ik wil onderstaande vergelijking later uitbreiden door een aantal 140mm fans over te zetten, en te kijken welk verschil dit maakt. Ook de bovenkant open of dicht lijkt mij een leuke vergelijking. Maar op dit moment even geen tijd (volgende week?).
Ik gebruik voor de CPU Cinebench R20, met de overklok die ik al eerder heb ingesteld (PBO OC). Voor de GPU gebruik ik Kombustor met ook daar een lichte overklok. De fanprofielen van de CPU en GPU heb ik zo ingesteld dat ze niet hoorbaar zijn (beiden blijven eigenlijk altijd onder 50%). Omdat dit natuurlijk verschilt van de standaard situatie doe ik ook een test waarbij de case en CPU-fans op 100% draaien.

Uit deze korte test komt naar voren dat vooral de GPU er veel last van heeft om in deze kleine kast te zitten. Nu zat bij mijn R4 wel een intake fan die lucht aanzoog aan de onderkant van mijn kast direct op de GPU, dus dit kan de vergelijking beïnvloeden. Wat heel erg opvalt is dat de kast temperatuur lager is bij de max fan test, maar dat de GPU-temperatuur overall toeneemt met 2-4 graden. Daarmee vind ik de Youtube reviews waarbij deze case wordt neergezet als “GPU-cooker” en “silent but hot” enigszins overdreven.
Houd deze review in de gaten voor additionele tests met grotere/meer fans.

Noise

Ik heb hier over nagedacht, maar ik denk dat ik hier geen zinnige meting kan doen. Behalve dat ik geen goede dB meter heb woon ik in een slecht geïsoleerd huis vlakbij een drukke weg/klussende buren. De onregelmatigheid van mijn achtergrondgeluid zorgt ervoor dat ik geen meting ga uitvoeren. Wel kan ik zeggen dat de s400 met 2x120mm casefans en CPU-fan op 30-40% nauwelijks hoorbaar is. Dit is natuurlijk niet een heel goede meting, maar geeft wel aan hoeveel de kast dempt.

De kast ziet er strak en niet schreeuwerig uit, en voor diegene die van een minimalistisch ontwerp houdt is dit wel echt een topper. De kast voelt stevig, het geluidsdempingsmateriaal doet zijn werk goed, en zijn airflow lijkt tot nu toe goed, met veel plek voor extra koeling aan de voor en bovenkant.

Verder houd ik ervan dat de kast aan te passen is aan jouw wensen. Geen HDD en ODD? Dan kunnen de cages er gemakkelijk uit!

Het design van de bovenkant (de IO, leds en de optie tot een grote luchtinlaat) verdient veel lof over hoe dit is uitgevoerd. Degelijk en strak.

Voor de prijs (op het moment van schrijven 75 euro) zijn er wel een aantal missers die ik niet verwacht te zien bij een kast die ongeveer even duur is als een Meshify mini of een mini C (de problemen tijdens installatie, missende kabel grommets, losse stoffilter van de PSU).

Raad ik de kast aan? Ja en nee, voor deze prijs (75 euro) kom je te dicht bij bovengenoemde alternatieven die bepaalde steken niet laten vallen. Is de kast 10-15 euro goedkoper dan is dit een hele goede optie!

Update Temperatuurverschil met 2x140mm intake casefan:

Ik heb aan de voorkant van de kast de 1x120mm fan verwijderd en hier 2 x Arctic F14 PWM's voor in de plaats gezet. In de volgende grafieken heb ik het één en ander uiteen gezet:

De metingen zijn uitgevoerd met cinebench en kombustor stress test draaiende. Hierbij zijn de maximale temperaturen van de CPU/GPU/case genomen min de omgevingstemperatuur (gemeten met een Tado radiatorknop).

Duidelijk is te zien dat bij normale fan speed van de case/CPU fan dat de temperaturen van de CPU/GPU met één tot twee graden naar beneden zijn gegaan. Opmerkelijk is dat de case temperatuur juist weer 1 graad omhoog gaat (meetfout?). Hierin is ook te zien dat de bovenkant eraf halen weinig uithaalt, 1 graad CPU, GPU blijft hetzelfde, maar de case is 3 graden koeler!

De Full fan speed grafiek laat iets interessants zien, door de grotere intake hoeveelheid lijkt de enkele 120mm fan dit niet meer te bolwerken, en de temperatuur ligt met de 2x140mm situatie zelfs 2 graden hoger! Als hier de bovenkant er wordt afgehaald is er wel duidelijk een verschil van 1-2 graden onder beide situaties (en een 30 punten hogere cinebench score!).

Al met al valt er nog wat te tweaken met fansnelheden en posities, maar de uiteindelijke winst die te behalen valt tegen. De grotere fans aan de voorkant lijken vooral de GPU te helpen met wat meer frisse lucht (2 graden naar beneden) mits goed afgesteld qua fanspeed!

Heb jij ook een Cooler Master Silencio S400?

Dat jij als pro dit zegt doet me wat. Bedankt!
Zelf net ook een matx kantoor systeempje gebouwd met deze kast. Veel air intake aan de voorkant door veel ruimte tussen deurtje en de kast zelf en de mogelijkheid twee 140 mm fans aan de voorkant te monteren (dit kan overigens zonder de ODD bevestiging te verwijderen).

Ik had op voorhand ook gelezen dat de kast erg heet zou zijn. Dat kon ik mij niet voorstellen. Zeker niet wanneer ik alle fans zou vervangen (die zijn ook maar zo zo...). Idle met ryzen 3200g en 2 x scythe kaze flex fans aan de voorkant en bequiet silentwings achter blijft alles ruim onder de 30 graden en zeer stil bovendien. Prima kastje wat mij betreft!
Kijk, goed om te horen dat meer mensen er positief over zijn!
Over het ODD weghalen, bedankt voor de correctie! ik zal het zo aanpassen.

Ik hoop dit weekend ook metingen te doen met extra fans aan de voorkant (2x140mm) en misschien ook aan de bovenkant.

Een goede smaak qua fans heb je! :)
Heb deze behuizing ook staan met een Ryzen 3600 en een GTX1650 er in. Alles heeft bij mij een lage TDP dus ik heb geen last van kookpunten. Idle is bij mij de hele boel zo'n 34 graden en op load meestal 48. De max was 79. Helemaal niets te klagen want hij is wel heel erg stil.

Ben met je eens dat het een heel mooie behuizing is voor een rustige machine. Ik ben niet zo van de RGB en al helemaal niet van de gekke vormen. Achteraf had hij voor mij nog wel kleiner gemogen maar dan had ik naar ITX gemoeten en dat kost dan weer geheugenbankjes.

Ben heel benieuwd naar je ervaringen met 140mm fans, denk er al wel even over om dat te doen zodat het geluid nog lager kan. Ik heb op de processor een Hyper212 zitten van Cooler Master. Die ondersteund een tweede 120mm fan en kan dan continu op lage toeren draaien. Maar dan is er wel heel veel flow nodig van de voorkant.
Dankje voor deze hele fijne review! Had deze kast nog niet eerder gezien, maar Minimalistisch + stil + redelijk koel is een uitzondering. Bedankt voor het inkijkje, wordt waarschijnlijk mijn volgende kast :-)
Leuk om te horen! Ik kan hem aanraden :)
Erg fijne review! De grootste waarde van reviews zit hem wat mij betreft wel in de beschrijving van het inbouwproces en welke moeilijkheden zich daarbij voordoen. Dank voor je fijne beschrijving!

Een vraagje nog: op je foto zie ik dat het deurtje aan de voorzijde naar rechts opendraait. Ik heb op het moment de voorganger van deze kast, de Silencio 352. Het deurtje daarvan draait naar links. Weet jij of het deurtje van de S400 ook aan de linkerkant te bevestigen is?

[Edit] Mijn excuses, ik had wat verder moeten kijken dan mijn neus lang is. Op de website van Cooler Master wordt het antwoord al gegeven. Het deurtje is omdraaibaar. https://www.coolermaster....mini-tower/silencio-s400/

[Reactie gewijzigd door Chotto Toire op 14 januari 2021 16:42]