Cooler Master MasterFan MF120 Halo 3in1, 120mm

Specificaties 30dB bij maximaal 1.800rpm - Bekijk alle specificaties

Cooler Master MasterFan MF120 Halo 3in1, 120mm Review

m.z 29 augustus 2020, laatste update op 13 april 2021, 699 views Product gekocht

Cooler Master MasterFan MF120 Halo 3in1, 120mm

Fijne en goeduitziende fans. Vrij eenvoudig in te bouwen, compleet met splitters en zijn stil. Gekocht vanwege de LED-ring aan de zij-, voor- en achterkant. Helaas weining mogelijkheden met de originele controller.

Pluspunten

• Nauwelijks hoorbaar
  • Compleet met splitter, kapjes (RGB) en controller
  • Bouwkwaliteit
  • lage prijs

Minpunten

• Controller (4 standen)
  • Schroefkoppen te klein
  • MasterPlus software onduidelijk/late update voor deze fans (eind 2020)

Luchtverplaatsing (max) Score: 4
Luchtverplaatsing (min) Score: 4
Geluid (max) Score: 2
Geluid (min) Score: 4

Gezien mijn case, heb ik 3 setjes gekocht. Ik wilde eigenlijk eerder RGB-fans met een ring erin, maar € 200-300 vind ik een beetje erg gek voor woorden. Ik had de case al voorzien van andere fans, maar was later achter gekomen dat deze fans bestaan. Ik heb denk ik niet goed (rond)gekeken of opgelet, maar ze zien er degelijk uit, vergelijkbaar als de duurdere fans en hebben een prima bouwkwaliteit.

Tijdens aanschaf was ik al bewust dat het om aRGB gaat, die mijn moederbord niet zal ondersteunen. Later meer over.
Wat je krijgt
  • 3x fans
  • 3x 4-set schroeven
  • 3x RGB-kapjes + aRGB male-male connector

Tijdens het uitpakken, viel me de bouwkwaliteit al snel op. Ze zien er stevig uit, mooi afgewerkt en voorzien van dempers. Verder zien ze er ook goed uit.

De installatie ging eigenlijk vrij eenvoudig, je krijgt er wel een kabelspaghetti voor terug, maar dit is begrijpelijk vanwege de controller. (Iets verwend met de NZXT AER RGB fans). Helaas zijn de schroefkoppen voor mijn case te klein. Ik heb wel alles kunnen bevestigen, maar gaten (in de case) zijn bijna even groot.

De fans zijn per set geinstalleerd: boven, onder en zijkant. De aan de zijkant is aan de NZXT Kraken X73 gemonteerd. Daarachter zitten de originele NZXT fans. Ik kan moeilijk controleren/bewijzen of dit de radiator koeler maakt, maar ik vermoed het wel.

Tot nu toe heb ik alleen de fans, via een splitter (en hoop ti-rips) aangesloten. Het voordeel is dat de aRGB aansluitingen kunnen worden voorzien van een kapje, zodat deze aan elkaar blijven. Het voordeel is dat ze PWM (4-pins) zijn. Ik had van te voren een fan getest met de controller, maar dit is erg simpel (zo ziet de controller ook uit :p). De standaard-mode is inderdaad letterlijk RGB: rainbow, blauw, groen en rood.

Na de installatie heb ik een nieuw controller besteld. Ik was al bewust dat ik niet makkelijk uit de voeten zou komen met deze aRGB, namelijk heeft mijn mobo alleen JRGB (12v). Softwarematig (MSI Mystic Light) zal deze wel werken, volgens Cooler Master. Vooralsnog had ik iets meer verwacht van de controller.

Na ontvangt van de 2e controller (eerste was defect) zijn de RGB-LED veel beter in te stellen, maar de fans worden op dit moment niet ondersteund via (Cooler Master) Masterplus..

De fans worden sinds eind 2020 ondersteund.

Helaas is het niet mogelijk om de leds of ring individuele af te stemmen, terwijl dit enkele versies geleden wel nog mogelijk was. (versie 1002). Daarnaast telt de fan 24 LEDs, maar 8 LEDs zijn gekoppeld aan LEDs in de fan zelf. Dit betekend dat je maar 16 kan afstemmen, waarbij er 8 gekoppeld zijn aan de LEDs in de binnenkant. Dit veranderd ook niet als je 24 LEDs selecteer, gezien 17 t/m 24 softwarematig onbestuurbaar zijn. Beetje jammer, gezien ik zelf alleen de ring wil oplichten en niet ook de fans zelf.

Bij een hoge brightness en kleur wit, verkleurd deze naar rood/orange. Ik verdacht de controller, maar zie dit ook gebeuren bij de 2e controller, maar in beperkte maten

EDIT: Nu met een Cooler Master ARGB LED Controller getest.
EDIT: MasterPlus ondersteund de fans sinds eind 2020, maar met beperkte mogelijkheden.
EDIT: MasterPlus afbeeldingen toegevoegd

Heb jij ook een Cooler Master MasterFan MF120 Halo 3in1, 120mm?

zijn ze ondertussen wel te regelen met masterplus+? ik had naar de support van coolermaster hierover een vraag gesteld en ze zeiden dat dit ondersteund word?
Ja, ze worden sinds enige tijd ondersteund, maar erg matig. Ik kan nu niet (meer) de RGB apart instellen. Dit ging nog wel met andere (foutieve) configuratie, waarbij ik bijvoorbeeld de buitenring meer licht gaf dan de binnenring/fan.
ahzo, wel ik heb mits ik met mn verloofde wat in de clinch lig over wat ik nu juist mag spenden aan een nieuwe case + fans, besloten om mn huidige case te houden, waardoor ik veel minder nieuwe fans nodig heb omdat de voorkant toch niet zichtbaar is ( NZXT H510 ) en wrs ietsje duurdere fans kan nemen die wat stiller zijn en dan ook, mits ik geen zin heb in ARGB te liggen omzeilen met al die controllers, gewone RGB fans ga nemen... ( mijn mobo heeft enkel RGB 4 pins ... ) wel bedankt voor je antwoord!
Hallo, zijn de fans ook met Master Plus te besturen met alleen de smalle controller of ben je dan verplicht die grote te kopen? Ik heb een MSI moederbord dus kan alleen fans besturen via USB helaas.
De besturing van de fans via de standaard meegeleverd controller is zeer beperkt, namelijk kan je alleen groen, blauw, rood of regenboog effect kiezen. De controller biedt uitkomst als geen ARGB op je mobo hebt en via USB wilt werken.
Bedankt voor uw snelle reactie. Jammer dat je dan nog een controller erbij moet kopen.
Groetjes