Philips Hue Fugato spotbalk 3 lampen Wit Review

Superlimonade 27 augustus 2020, 750 views Product gekocht

Philips Hue Fugato spotbalk 3 lampen Wit

Het mooie ontwerp en het gebruiksgemak van deze spotjes gaan helaas gepaard met een hoge prijs en een lastige montage.

Pluspunten

• Design
  • Controle via Hue app/HomeKit
  • Herbruikbare Hue lampen
  • White + Color Ambience

Minpunten

• Montage

Kwaliteit Score: 5

Keuze

Ik was al even op zoek naar twee armaturen met drie lampen. Omdat ik al verschillende Hue lampen had, zou het mooi zijn als ik deze nieuwe lampen ook op die manier kan bedienen.
De aanleiding van mijn aankoop was een korting van 40% op Hue verlichting. Dit zou betekenen dat 6 GU10 spots al €180 zouden kosten.

Dit Fugato model heeft deze 3 van deze lampen er al in zitten. Omdat dat betekende dat de meerprijs nog maar zo'n €50 was voor het armatuur, heb ik besloten deze te kopen (voor €50 kon ik niet veel armaturen vinden waar ik blij mee was).
De lampen in dit model zijn ook relatief makkelijk te verwijderen, deze kun je bij een nieuw armatuur in de toekomst dus hergebruiken.

De situatie was waarschijnlijk anders geweest wanneer ik volle prijs (€240, of via de pricewatch €210) had moeten betalen.

Montage

De lamp vereist dat een metalen balkje aan het plafond wordt bevestigd, de rest van de lamp komt hieraan te hangen.

Een deel van de reden waarom dit design mij aansprak, is dat de "schijf" die tegen het plafond komt te hangen erg dun is. Het nadeel hiervan merkte ik tijdens de montage:
Er is weinig ruimte om de kabels weg te stoppen, waardoor deze kort moeten zijn. Dat wil dus zeggen dat het armatuur tijdens het aansluiten dicht bij het plafond moet zijn. Ik had zeker drie handen nodig: 1) De lamp omhoog houden, 2) de draad vasthouden in de kroonsteen, 3) de schroevendraaier gebruiken. De installatie aan het plafond was daarom lastiger dan dat ik had gehoopt. Iets om rekening mee te houden. Een toolless aansluiting van de kroonstenen was al een stuk fijner geweest.

Er zijn plastic beschermhoesjes die de kroonsteen aansluitingen moeten beschermen, deze bleven bij mij niet goed zitten en voelden goedkoop.

Nadat alles is aangesloten moet de "schijf" over het metalen balkje geschoven worden. Daarna kan er met twee schroeven alles vastgezet worden. Helaas zijn de meegeleverde schroeven niet geverfd, dit had ik wel verwacht voor de prijs.

Voor het draaien van losse spotjes is een (meegeleverde) hex-sleutel nodig. Kantelen kan zonder tools gedaan worden.

Gebruik

Zoals ik van Hue zou verwachten zag ik de lampen automatisch in de app zodra ze stroom hadden.
Ieder spotje wordt gezien als een losse lamp. Hierdoor kun je de kleuren los instellen (ze worden geleverd met White + Color Ambience, zover ik weet is hier geen keuze in). Als je het hele armatuur in één keer wilt bedienen, kun je van de lampen een zone maken. Dit is niet ideaal, en ik zou graag een optie zien waarmee HomeKit het als één lamp ziet.

Voor de volle prijs van €240 zou toch zelf goed kijken naar 3 losse lampen (op het moment van schrijven ~€135 voor Hue White + Color ambient) en een los armatuur. Dit is tegenwoordig helaas wel best lastig omdat veel armaturen LED lampen ingebouwd hebben.
Bedenk ook goed vooraf of White + Color Ambience nodig hebt/wilt hebben. De optie om lampen en armatuur los te kopen wordt een stuk aantrekkelijker bij White Ambience of White lampen.

Met wat korting is dit een heel mooi product, wel als de nadelen (montage, afwerking schroef) geen dealbreakers voor je zijn.

Heb jij ook een Philips Hue Fugato spotbalk 3 lampen Wit?

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.