Samsung Galaxy Watch3 (45mm) Zwart (Bruin, Zwart)

Specificaties Android, iOS compatibel en 66g - Bekijk alle specificaties

Samsung Galaxy Watch3 (45mm) Zwart (Bruin, Zwart) Review

hans.geurtsen 26 augustus 2020, laatste update op 20 september 2020, 8.053 views Product gekocht

Samsung Galaxy Watch3 (45mm) Zwart (Bruin, Zwart)

Uitstekende smartwatch met bijzonder veel sensoren en daarmee mogelijkheden. Let wel op: sommige features zijn nog niet officieel beschikbaar in Nederland, waaronder ECG en bloeddrukmeting.

Pluspunten

• Fraaie, sportieve uitstraling
  • Ziet er niet uit als een smartwatch
  • Bijzonder veel mogelijkheden

Minpunten

• Nog niet alle mogelijkheden officieel beschikbaar in NL

Na drie jaar een Gear S3 Frontier te hebben gehad, vond ik het tijd voor een nieuwe smartwatch, de laatste Galaxy Watch 3. De Gear S3 Frontier deed het eigenlijk nog heel goed, maar ik wilde graag de ECG feature hebben omdat ik een hartprobleem heb. Ook de valdetectie sprak mij aan.

Daar kom ik wel gelijk op het minpunt van de Watch 3 op dit moment: juist de ECG n bloeddruk meting, is nog niet beschikbaar in Nederland. Gelukkig is er op YouTube een filmpje te vinden van iemand die laat zien hoe je dit op een hele makkelijke manier wel aan de praat krijgt (https://www.youtube.com/watch?v=SdhIV7w-cDA).

Inmiddels heb ik de Watch 3 een weekje in gebruik en ik kan niet anders zeggen dan dat het, net als de Gear S3 Frontier, opnieuw een fantastische smartwatch is. Wat ik het meest waardeer aan de watch:
  • De ECG feature - werkt fantastisch!
  • Bloeddruk meting - misschien minder nauwkeurig dan meten met een bloeddrukmeter met manchet, maar je kunt wel héél snel, waar je ook bent, even een indicatie krijgen van je bloeddruk.
  • Stress meting - gebeurt, net als hartslag, als je wilt continue.
  • Uitgebreide slaapmeting - inzicht in diepe slaap, REM slaap, lichte slaap, slaapduur, etc. Herkenning van tijdstip waarop je daadwerkelijk gaat slapen en weer wakker wordt, is echt heel nauwkeurig! Ik heb eerder een fitness band gehad die iets soortgelijks deed, maar als ik dan 's-avonds op de bank lag TV te kijken, werd dat als slaap gedetecteerd. Ik weet niet hoe Samsung het doet, maar deze fout maakt hij niet!
  • Hartslagmeting - erg nauwkeurig, nauwkeuriger dan bij de Gear S3. Die zat er wel eens behoorlijk naast, wanneer ik tijdens sporten ook de Polar H7 gebruikte. Nu al een paar keer gesport, maar de Watch 3 zit spot-on.
  • Automatische activiteitsdetectie - net als bij de Gear S3, zeer nauwkeurig. Fietsen, lopen, zelfs cross-trainer, wordt automatisch en correct gedetecteerd.
  • Valdetectie - wel ingesteld, maar nog niet getest. Je moet hard vallen volgens de beschrijving, dus dat zie ik niet zo zitten...
Batterijduur
In veel reviews zie ik dat mensen teleurgesteld zijn in de batterij van de Watch 3. Ik vermoed dat deze mensen het display op always on zetten. Dan gaat het inderdaad hard... Er zijn wel watch faces die zuinig zijn in AOD stand, maar ik laat hem maar gewoon op de default stand staan. Ik laad het horloge momenteel aan het begin van de ochten op, omdat ik een paar nachten bij wil houden hoe ik slaap. In pak hem beet anderhalf uur, zit het horloge dan weer voor ongeveer 90% vol. Gedurende de dag, komen er heel wat notificaties binnen en kijk ik uiteraard regelmatig op het horloge voor de tijd. Ook speel ik regelmatig met alle genoemde features van het horloge. En dus 's-nachts de slaapmonitoring. Met al dit gebruik, heeft het horloge de volgende ochtend nog ongeveer 50% batterij over. Meer dan uitstekend dus. Je kunt er dus best 2 dagen mee doen.

Als je, net als ik, een Samsung telefoon hebt, is de Galaxy Watch 3 volgens mij de beste keus qua smartwatch. Zeker wanneer je de ECG feature wilt, want naast de Apple Watch, is de Galaxy Watch 3 het enige FDA goedgekeurde horloge met deze feature. Aangezien ik geen Apple Watch wil, blijft de Samsung over. De prijs is met € 459 best hoog, maar vergelijkbaar met de Apple Watch. Dus ook weer niet heel raar. Ik ben er erg blij mee en wat mij betreft dus gewoon een aanrader!

Heb jij ook een Samsung Galaxy Watch3 (45mm) Zwart (Bruin, Zwart)?

Dank voor je review! Ik overweeg om hem ook te kopen. Fijn te lezen dat de ECG het gewoon doet, al is het met een omweg :)
Kun je deze ook gebruiken met andere android telefoons ?
Ja, je hebt een paar apps nodig die gewoon in de Play Store staan. De Galaxy Wearable app oa. en Samsung Health. Met een Samsung telefoon gaat het allemaal net iets makkelijker omdat deze apps al voorgeïnstalleerd zijn.
Het kan wel maar beperkter. ik heb de samsung galaxy watch 3 en een andere (geen samsung) android telefoon. Er zijn veel functies niet mogelijk als je geen samsung telefoon heb.
Je andere link klopte niet. Dat was voor een ouder model

Ok, maar die werkte wel prima voor de Watch 3.
Ik zie het al: dit nieuwere filmpje is 2 weken geleden gepubliceerd. Ik heb de Watch 3 al langer. Dank voor het doorgeven van de link. Ik heb deze nu opgenomen in mijn review.
En inmiddels werkt het met de laatste officiële update zie ik. Nog beter dus... :)
Update: wellicht te vroeg gejuicht. Tenzij ik verkeerd kijk zie ik die EKG functie (nog) niet..

[Reactie gewijzigd door hgoor op 20 september 2020 23:16]

Kan je met de watch 3 ook zuurstofmeting gedurende de hele nacht doen, zodat je 's morgens een grafiekje krijgt? Ik heb slaap apneu en dit zou voor my de reden zijn om te upgraden van de vorige generatie.

En hoe hinderlijk is al dat licht aan de achterkant van het horloge tijdens de slaap?
Nee, dat kan niet. Het licht is totaal niet hinderlijk, dat zie je helemaal niet.
Je bedoeld dat je niet in de morgen kan zien hoe het verloop van je zuurstofwaarden gedurende de nacht is geweest? Dat is jammer. Vraag me af welke smartwatch dat wel kan?

Ik doe tegenwoordig mijn Samsung Galaxy Watch nachts af omdat het groene licht hinderlijk is....
Als je het groene licht teveel ziet is het omdat je het uurwerk te los rond de pols draagt.
nu de juiste plaats om te dragen haal ik ook niet, maar hou die toch redelijk nauw aan de pols. Ander (metalen) bandje doet wonderen.
Bedankt voor deze review, ik had nog wel een vraagje. Mogelijk heb je de functie niet of nauwelijks gebruikt maar hoe is de GPS? In het verleden wel gemerkt dat smartwatches ten opzichte van sport horloges hopeloos slecht zijn in nauwkeurige GPS data. Op een route van 10km gewoon tussen de 500 en 1000m verschil hebben kan natuurlijk echt niet. Snap dat dit moeilijk te meten is als je er niet echt mee bezig bent maar dacht vraag het toch, wie weet :)
Daar heb ik eerlijk gezegd nog niet uitgebreid naar gekeken. Hij trackt mijn fietsroutes best nauwkeurig, maar het zou maar zo kunnen dat daar de GPS van de telefoon bij gebruikt wordt. Hier zul je toch echt andere reviews voor moeten raadplegen!
Snap ik, geen probleem ! Bedankt voor je snelle reactie :)
Ik heb zelf ook een watch 3 gekocht die zo binnen komt, maar nu vroeg ik me af of het slim is om een screen protector te kopen?
Ik heb hiervoor een paar jaar een Gear S3 gehad. Die had geen krasje op het scherm, wel op de bezel. Dus ik heb er geen screen protector op zitten, maar ja, dat heb ik ook nooit op mijn telefoon.
Oké top bedankt, ik heb zelf de titanium versie gekocht dus krasjes op de zijkant zullen misschien nog minder zijn.
Veel plezier er mee! Nog een aanvulling: het glas ligt vrij diep door de bezel. Daardoor heb je bij dit horloge gewoon weinig last van beschadiging op het glas.