Asus A8N-E Review

Revo 17 april 2006, 1.611 views

Asus A8N-E

Pluspunten

• Gunstige prijs voor een compleet moederbord.
  • SATA-II ondersteuning
  • Dual-core ondersteuning.
  • Crash-free BIOS.

Minpunten

• Hoge toerental (6000 rpm) van de Northbridge koeler.

Layout Score: 4
Ik was al een tijdje op zoek naar een waardige vervanging van mijn ASUS P3B-F met Piii 800Mhz / 1GB. De A8N-E heb ik nu een kleine maand in mijn bezit en is mijn vierde ASUS moederbord op rij. Het is wel de eerste die als basis dient voor een AMD. Gezien mijn goede ervaringen met ASUS bij mijn eigen systemen en die van andere, is dit het eerste merk waarnaar ik ben gaan kijken.

Voorwaarden die ik heb gesteld aan mijn nieuwe systeem zijn ondersteuning voor SATA II en Dual Core ondersteuning. Dit alles voor een gunstige
prijs / kwaliteit verhouding.

Aangezien ik geen gamer of graphisch ontwerper ben heb ik SLI, Firewire (heb ik een Powerbook voor) en overclockbaarheid niet nodig.

Op het eerste oog heeft ASUS vanuit het BIOS wel een legio aan overclock mogelijkheden, hoe dit in de praktijk gaat weet ik niet. Een andere goede eigenschap is het crash-free BIOS. Als een BIOS update jammerlijk mislukt dan kun je het oude BIOS terugzetten vanaf floppy disk.

De enige negatieve eigenschap die ik kan bedenken tot nu toe is het hoge toerental van de Northbridge, deze draait makkelijk op 6000 rpm. Ik sluit niet uit dat daar een Zallman op komt.

Windows XP x64 installeert en draait vlekkeloos. Zelf de grafische kaart wordt goed herkend. Natuurlijk zijn de laatste nForce en nVidia drivers geinstalleerd, ook dit verloopt zonder problemen. Zorg wel voor een legacy netwerkkaart (intel pro 10/100 in mijn geval) of installeer de drivers vanaf CD.

Al met al ben ik tevreden met mijn aankoop. Ik gebruik geen exotische hardware en eis geen hoge prestaties ivm gaming of DTP, wat dat betreft ben ik een "gewone gebruiker". Bijzondere ondersteuning van ASUS heb ik niet nodig (gehad) dus daar kan ik geen oordeel over geven.

De volgende wordt er echter een met Vanderpool onderstuning. ;-)

Heb jij ook een Asus A8N-E?

"Linux heeft mij wat meer uitdaging gegeven. Twee Ubuntu versies en een Fedora versie later heb ik nog geen out-of-the-box distro gevonden die zonder old-school handmatige configuratie in een keer aan de praat komt. Dit lijkt mij echter eerder een software dan een hardware probleem."

Apart, ik heb ook 'n A8n-e en Ubuntu 5.10 draaide in één keer prima hier, heb niet alle "ingewikkelde" dingen geprobeert (software RAID e.d.) maar de usb/hd's etc werkten prima.

Heb ik ook gedaan .
Zal je echt goed doen .