Sony Vaio VPCF12S1E/B Review
Ik heb deze laptop sinds ongeveer een week. Verder ben ik nogal veeleisend dus waarschijnlijk klinkt deze review wat negatiever dan hij bedoeld is. Windows: Ik heb in eerste instantie de Windows 7 Home x64 installatie die erbij kwam geüpdatet en getest. De initiële installatie duurde lang, maar ging verder helemaal zonder problemen. Onder Windows werkt de laptop uitstekend en lijkt alles naar verwachting te werken. Er is een C partitie van zo'n 489 GB waar Windows op geïnstalleerd staat, een 11 GB "Recovery" partitie en een 110 MB "System Reserved" partitie. Verder staat er nogal wat speciale 'Sony Vaio' software op waaronder een recovery programma, wat foto-/videobewerkingssoftware, een soort dock genaamd 'Sony Gate' ala die balk in...
Pluspunten
Snel^8 (Quadcore met Hyperthreading) Mooie strakke vormgeving Groot scherp scherm met een goede kijkhoek. (Zijwaarts) Goed toetsenbord en touchpad met goede response. Netjes op verschillende plaatsen rubberen dopjes zodat het scherm niet doordrukt op het toetsenbord en zodat hij goed kan luchten op tafel.
Minpunten
De laptop is stevig, maar wel grotendeels van plastic. Het power lampje brand standaard groen (oranje in stand-by) en is nogal aanwezig. De kijkhoek van het scherm (Omhoog-omlaag) Linux Support: de touchpad, speakers, extra functietoetsen en beeldscherm-brightness knoppen werden niet direct ondersteund, maar zijn uiteindelijk wel te gebruiken. (Dit is enkel van toepassing voor mensen die verwachten dat bijvoorbeeld Ubuntu compleet plug-and-play werkt).
Eindoordeel
Windows:
Ik heb in eerste instantie de Windows 7 Home x64 installatie die erbij kwam geüpdatet en getest. De initiële installatie duurde lang, maar ging verder helemaal zonder problemen. Onder Windows werkt de laptop uitstekend en lijkt alles naar verwachting te werken. Er is een C partitie van zo'n 489 GB waar Windows op geïnstalleerd staat, een 11 GB "Recovery" partitie en een 110 MB "System Reserved" partitie.
Verder staat er nogal wat speciale 'Sony Vaio' software op waaronder een recovery programma, wat foto-/videobewerkingssoftware, een soort dock genaamd 'Sony Gate' ala die balk in Apple's OS-X, een trial van McAfee Antivirus en een Symantec backup programma.
Kortom: onder Windows werkt hij naar behoren.
Linux:
Nadat bleek dat alles onder Windows goed werkte, heb ik de C partitie op de hardeschijf geresized naar 268 GB zodat er zo'n 221 GB vrijkwam voor een Linux installatie. Ik heb toen Ubuntu Linux 10.04 AMD64 geïnstalleerd. Dit moest echter in een Logische partitie, omdat de bovengenoemde partities alle drie al primaire partities waren. Waarschijnlijk kun je de recovery partities ook weggooien als je een back-up hebt gemaakt, zover was ik nog niet.
Ubuntu installeerde helemaal goed, echter bleek na het opstarten dat er een aantal dingen niet helemaal goed waren gegaan. Zowel de touchpad als de speakers werkte niet. Blijkbaar wordt het touchpad niet goed herkend onder Linux, en jammer genoeg heb ik tot nu toe de touchpad nog niet aan de praat weten te krijgen. (Het geluid met enige moeite gelukkig wel!) Ik heb toen de Nvidia drivers geïnstalleerd zodat ik ook 3d versnelling kon gebruiken. De Nvidia drivers werkte niet direct, maar na het toevoegen van een aantal regels om de EDID van het beeldscherm te herkennen aan mijn xorg.conf kwam dat helemaal goed.
Er zijn nog een aantal kleine probleempjes zoals het niet herkennen van de extra functietoetsen (te fixen met een kernel patch) en het langzaam booten onder Ubuntu (door een bug met ACPI en de Sata HDD).
Ik ben momenteel nog bezig met het fixen van de verschillende bugs die ik tegenkom, zodra ik alles werkend heb zal ik deze review verder uitbreiden met mijn bevindingen.
Desalniettemin vind ik de laptop onder Linux ook uitstekend werken. Netwerk werd zowel wireless als bedraad meteen herkend, mijn draadloze USB muis werkte direct. De card-readers en andere in/outputs heb ik nog niet getest, dus daar doe ik nog geen uitspraken over.
Kortom: als je graag Linux gebruikt en het niet erg vind om wat te knutselen om het aan de praat te krijgen is deze laptop ook een goede keuze.
EDIT: Ik heb de algemene beoordeling opgewaardeerd naar 5 sterren. De touchpad, speakers, functietoetsen en dergelijke werken nu ook, en dus is de laptop onder Linux nu ook goed te gebruiken.
** Toelichting Algemene beoordeling
Onder Windows krijgt de laptop de volledige 5 sterren, echter doordat ik veel Linux gebruik en de touchpad en speakers wat problemen geven/gaven (respectievelijk) geef ik maar 4/5 sterren. Indien deze wel gewoon naar behoren werken, krijgt hij wat mij betreft ook 5 sterren.Edit: Het werkt nu en dus krijgt hij onder Linux ook 5 sterren.
** Toelichting Bouwkwaliteit en robuustheid
De laptop is zeer degelijk gebouwd en bevalt prima, ik heb hier 2 hele kleine opmerkingen. Ten eerste is het niet echt makkelijk om het beeldscherm open te klappen als hij dicht zit; er zit geen randje of lipje aan waarmee je hem makkelijk kan optillen. Dus je moet echt je vinger (of nagel) tussen het scherm en de onderkant steken om het scherm omhoog te wippen. Als je het scherm met 1 hand wilt openmaken dan til je makkelijk de onderkant van de laptop mee op, doordat de scharnieren vrij stroef zij, met als gevolg dat je of met 1 hand zowel moet optillen als de onderkant moet tegenhouden, of je moet het even met 2 handen doen. Niet echt een probleem, maar ik vind het wat onhandig. Ten tweede: De USB poorten zitten alle 3 aan de zijkanten, vrijwel tegen de voorkant van de laptop weggewerkt. Ik gebruik een losse muis naast mijn laptop, maar als ik een USB-stick of iets groter in een van de USB poorten plug, dan moet ik mijn muis een stuk verder naar rechts leggen zodat ik niet steeds tegen de stick/kabels aan zit. Ik had liever gezien dat het dvd station aan de voor-zijkant zat, en de USB-poorten daarachter.
** Toelichting Beeldkwaliteit
Het scherm is mooi groot en geeft een goed scherp kleurrijk beeld. Zowel onder Linux als onder Windows draait hij in 1920x1080 resolutie met een maximale vernieuwingsfrequentie van 59.9 Hz. De zijwaartse kijkhoek is uitstekend, tot zo'n 65° graden (geschat) is het beeld nog duidelijk leesbaar met weinig kleur-vervorming, echter verticaal is de kijkhoek niet zo heel goed. Verticaal geeft hij vrij snel een verkleurd beeld t.o.v. een loodrecht aanzicht. (Bij zo'n 60° lijken de kleuren bijna geïnverteerd) De 4 sterren rating komt vooral door de verticale-kijkhoek van het scherm, verder bevalt het beeldscherm uitstekend.
** Toelichting Warmte en geluidsproductie
De laptop wordt wat warm als je hem heftig gebruikt (vooral bij het gamen) Hierdoor wordt hij onder de rechter hand (naast het touchpad) wat warm, waardoor je pols gaat zweten. Maar gelukkig niet zo warm dat het echt onaangenaam wordt. Zodra hij echt warm wordt gaat de ventilator ook harder blazen, met als gevolg dat hij goed hoorbaar wordt. Doordat de speakers vrij hard kunnen (of ik een headset op hebt) heb ik daar eigenlijk vrij weinig last van.
** Toelichting Mobiliteit en accuduur
Wat dit betreft doe ik geen uitspraken, ik heb de neiging om mijn laptop zeer intensief te gebruiken en hang dan ook vrijwel altijd aan het ietwat korte netsnoer. (Dit ivm mijn vorige laptop welke een batterij-duur had van zo'n 5-8 minuten.
Reacties (14)
Mij lukt het namelijk niet
Alvast bedankt
Jeroen
Aangezien ik nog gewoon grub (1) gebruik ipv grub2 kan het zijn dat jij die parameters iets anders moet instellen maar ik heb het volgende:
Daarbij is de i8042.nopnp om ervoor te zorgen dat de muis herkend wordt als "PS/2 muis" in plaats van dat hij helemaal niet wordt herkend. Ik heb hem nog niet helemaal zodanig werkend dat ook speciale gestures en multitouch het doen. Dit zorgt ervoor dat hij gewoon als 'standaard' touchpad werkt met aan de rechterkant een scroll area. Anders moet je waarschijnlijk met een nieuwere kernel aan de slag en zorgen dat je de ALPS touchpad drivers aan de praat krijgt. Hier: http://code.google.com/p/vaio-f11-linux staan een aantal issues die met de F11 te maken hebben, een paar van hun oplossingen zijn echter ook van toepassing op de F12 series.kernel /boot/vmlinuz-2.6.32-23-generic root=UUID=3.....32 ro i8042.nopnp libata.noacpi=1 quiet splash vga=0x031b
De libata.noacpi=1 toevoeging aan mijn kernel parameters is om te voorkomen dat het systeem bij het opstarten 10 seconden blijft hangen tijdens het initialiseren van de hardeschijven.
vga=0x031b is zodat ik een fatsoenlijke resolutie heb tijdens het opstarten en dergelijke.
Hopelijk lost dit je vraag op, zo niet moet je me maar even een mailtje sturen, dan probeer ik je verder te helpen.
Overigens denk ik dat we er vanuit mogen gaan dat de onderdelen die je opsomt, in de toekomst wel standaard door linux ondersteund gaan worden. Vergeet niet dat dit een erg nieuwe laptop is en dat een open source community altijd een paar stappen achter loopt.
Onder Linux support versta ik o.a. dat als er bijvoorbeeld een bios update is, dat deze ook vanuit Linux te installeren is, of d.m.v. een speciale opstart cd of iets dergelijks. Sony biedt deze optie echter niet; de update wordt gedaan door middel van een .exe bestand en zo wordt je dus in principe bijna gedwongen om Windows te gebruiken. Dat ze niet standaard Linux ondersteunen kan ik goed begrijpen, maar een beetje tegemoetkoming mag wel vind ik.
Ik heb op de 2e regel van de review gezet dat ik nogal veeleisend ben en dat deze review dus met een korreltje zout genomen mag worden, dat geld dus ook voor de eigenschappen. Tevens staat er bij de toelichting over de algemene beoordeling dat de laptop onder Windows dus ook de volledige 5 sterren krijgt, en dat zodra alles onder Linux werkt hij ook de volledige 5 sterren krijgt. De overige ratings zijn verder OS onafhankelijk en dus maakt het qua warmte/geluid/beeldscherm/ergonomie etc. niet uit welk OS je gebruikt.
En nog een vergelijking: Apple heeft heel lang volgehouden om enkel hun eigen OS te ondersteunen op een Mac. Ze hebben ondertussen bootcamp, maar nog steeds ondersteunt Apple Windows niet volledig. Denk aan het touch pad en de magic mouse. Volgens mij is Linux ook een ramp op een Mac, maar daar weet ik niets van.
En het scherm slechts 4 sterren? Heb je wel goed gekeken? Het is een RGB scherm van hele hoge kwaliteit!! Ik heb nog nooit een laptop gezien met zo'n mooi scherm, geen enkel scherm kan tippen aan deze beeldkwaliteit.
Ik heb de laptop gisteren binnen gekregen.
Wat me opvalt is dat de Fan erg snel en hard gaat blazen.
Ik heb netjes via de handleiding (toch maar eens gedaan) eerst geupdate en toen getracht mijn hersteldvd's te branden. Tijdens het aanmaken van de image viel de laptop spontaan uit en begon te rebooten. Daarna nogmaals geprobeerd, leek prima te gaan, echter na het branden van recoverydvd 1 > "er is een fout opgetreden bij het branden. De dvd is onbruikbaar. Plaats een nieuw schijf om te door te gaan".
Zo heb ik dus al 2 dvd's verkloot. Die dvd's boeien me niet maar het eeuwige wachten.
Ik ga straks eens DVD+ proberen want ik had DVD - Verbatim gebruikt.
Iemand hier ook al tegenaan gelopen?
Laten we hopen dat dit wel goed, maar misschien zit er een wel een fout op de recoverypartitie.
* Daarnaast las ik zojuist dat er door Sony problemen met adapters zijn geconstateerd. Dat ga ik straks meteen checken. Hier de link voor meer info;
http://genesis.sony-europ...232&l=nl_NL&m=VPCF12S1E_B
Grtz,
Timski
Ook als je een opmerking hebt over hoe ik deze review kan verbeteren, hoor ik het graag.
[Reactie gewijzigd door Ice_Blade op 22 juli 2024 21:46]
van mij 5x*
Mooie review, was erg hulpzaam bij het kiezen van de laptop.
Ik heb vanavond puur om te testen onder Windows een (DVD) film opgezet (vanaf de hardeschijf), op loop, om te kijken hoe lang hij het volhield. Power instelling 'Max Performance' en full brightness.
Dit hield hij 1 uur en 52 minuten vol. Getest bij 89% geladen batterij tot automatische standby @ 5%. Ik heb momenteel geen Blurays liggen dus ik kan dat niet uitproberen.
[Reactie gewijzigd door Ice_Blade op 22 juli 2024 21:46]
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
:strip_icc():strip_exif()/u/319790/portal-cake%2520mini.jpg?f=community)
:strip_icc():strip_exif()/u/325410/crop56a4b2f6726bc_cropped.jpeg?f=community)
:strip_icc():strip_exif()/u/193837/belgiancowboys.jpg?f=community)
:strip_icc():strip_exif()/u/183476/crop5a09b0ec90229_cropped.jpeg?f=community)