DFI Lanparty LanParty UT NF4 SLI-DR Expert Review

Double-X-L 28 juli 2006, 2.203 views

DFI Lanparty LanParty UT NF4 SLI-DR Expert

Pluspunten

• Overclock mogelijkheden/settings/potentie
  • Prestaties algemeen
  • Veel aansluitingen USB/SATA en extra fans

Minpunten

• NForce SATA drivers
  • CPU temp onbetrouwbaar
  • AC'97

Layout Score: 3
Heb dit bord pas een paar dagen maar heb er toch al een aardige mening over kunnen vormen. Allereerst heb ik voor dit bord gekozen omdat mijn vorige Asrock Dual Sata2 alle bekende problemen vertoonde die bekend zijn. Zo had ik de coldboot de 1T fout en bleef ie labiel bij mij. Kortom tijd voor een knap bord en daar moest dus een PCI-E kaart bij welke een Evga 7900GT werd. Ook heb ik tot op heden nooit overclocked en wilde wel eens wat meer dus zodoende de stap van het goedkoopste naar het duurste bord.

Features
Wel alles zit erop wat erop hoort echter een minpunt vindt ik de AC97 onboard. Ik blijf het niet begrijpen waarom de Soundstorm niet meer gebruikt wordt maar goed aangezien ik momenteel met een SB Audigy 4 draai maakt het in mijn geval niet uit. Wat ze weer wel goed gedaan hebben is een losse module hiervoor leveren welke ik dus niet gebruik kortom minder onnodig spul op het bord. Verder zoals bij de specs te zien is:

- Dual LAN: leuk, gebruik het niet ;)
- 8X S-ATA: ook leuk maar gebruik momenteel 1 schijf WD 150 raptor. Komt bij dat de Silicon Image SATA aansluitingen over de gedeelde PCI bus gaan dus echt hard kun je er niet mee gaan. Op de Nforce4 SATA kom ik zo nog terug.
- Verder uiteraard nog SLI in 2x8 lane vorm, lekker veel USB poorten en een 1394 welke ik niet gebruik.
- Ook het bekende UV reactive wordt door mij niet gebruikt.
- De 4 voudige CPU voeding zal ongetwijfeld voordelig zijn voor het overclocken meer info hierover op DFI's site.

Layout
Nu had mijn vorige bord de meest waardeloze layout die ik ooit gezien had maar de prijs maakte dat meer dan goed. Nu is de prijs van dit bord dusdanig dat ik wel een uitstekende layout verwacht had echter vindt ik dit persoonlijk tegenvallen. Allereerst de voedings kabels van het moederbord, deze zit in mijn geval op een zeer ongunstige plaats aangezien mijn Artic freezer pro de ruimte daar nodig heeft. Ook heb ik de extra 2x4 connector aangesloten die hier nog voor zit. Gevolg is dat het een wirwar van draden geeft voor de fan.

Verder ben ik niet gecharmeerd van de floppy kabel welke 90 graden gedraaid zit maar dit heeft verder geen negatieve gevolgen. Als laatste punt van kritiek moet ik zeggen dat mijn VGA kaart toch wel erg dicht zo niet op de koeler van de chipset komt. Wellicht dat ik die nog ga aanpassen maar zoals het er nu uitziet kan ie de koeling zeker gebruiken, hierover straks meer. Wat ik wel erg goed gedaan vindt is de plaatsing van het geheugen, dat nu vlak voor mijn 120mm case fan zit. Ook de mogelijkheid van het moederbord om extra fans aan te kunnen sluiten en monitoren vindt ik een pluspunt.

Prestaties/Overclock
Ja die zijn zeker goed te noemen zoals ook uit vele reviews blijkt. Alleen de Nforce SATA aansluitingen geven hier problemen. Heb games gedraaid, benchmarks en moet zeggen alles draait als een Jekko ;). 3dMark 2005 score is rond de 9200 met mijn 7900GT @ 530/770. De 2006 score zal ik nog toevoegen later. Games als F.E.A.R draai ik nu op MAX settings vloeiend op 1280-960 (TFT-scherm)

Mijn 3800X2 Toledo draait nu 2400 i.p.v. 2000 en zo laat ik hem ook voorlopig, dit aangezien ik mijn CPU temps niet vertrouw.
Temps hiervan zijn 20 graden idle en 30 graden load met een Vcore van 1,4V kortom die temp klopt niet en ik moet er nog achteraan om te kijken wat ik hiermee ga doen. Dit zijn temps die zowel mijn bios als de meeste software weergeven. Wat wel vreemd was, was toen ik hem uit stand by haalde kreeg ik opeens 53 graden te zien softwarematig. Kortom overklokken kan dit bord met gemak en nog verder als waar ik nu zit maar ik durf het momenteel niet aan. Geheugen draait op gewoon 3200. (Ik wacht op mijn OCZ 2GB platinum retour van RMA)
De grote hoeveelhied settings die je kunt aanpassen in het bios zijn echt ongeloofelijk uitgebreid maar dit schijnt bij DFI normaal te zijn.

Stabiliteit/Betrouwbaarheid en compatibiliteit
Nu kom ik op mijn grootste kritiek en dat is de Nforce4 SATA en dan vooral de drivers hiervan. Dit is een bekend fenomeen waarbij de HDD in sommige gevallen zelfs compleet op zwart gaan. Bij mij viel het op tijdens het opvoeren van de CPU. Hierbij was het mijn HDD die mij tegenhield verder te gaan aangezien ik niet in windows kon komen, reden: de NForce4 driver. Dit uitte zich in een harde 'TIK' waarbij S.M.A.R.T. de daaropvolgende reboot meteen met een warning kwam. Resultaat was het installeren van een erg oude driver die geen problemen zou geven. Verder kan ik alleen nogmaals zeggen over betrouwbaarheid dat de temps verre van betrouwbaar zijn.
Stabiliteit is verder tot op heden gewoon goed.

Ondersteuning fabrikant
Hier ga ik nog achter komen aangezien ik geen genoegen neem met onbetrouwbare temps in deze prijsklasse gericht op overclockers, oftewel 'to be continued'

Een erg goed bord met veel potentie en veel opties maar de layout, de temps en de Nforce4 SATA problemen weerhouden mij ervan te zeggen dat ie elke cent waard is.

Heb jij ook een DFI Lanparty LanParty UT NF4 SLI-DR Expert?

Over die AC97 module:

Je hebt toch een Karajan module die je in het bord steekt en dan heb je zeker gelijke en vaak betere geluidskwaliteit dan de soundstorm van NF2....

DFI doet dat ding er niet voor niets bij.
De Karajan module die bij de nF4 serie zit is gewoon AC97,
Soundstorm was veel beter imo.
Maar levert wel de beste geluidskwaliteit ivm alle andere borden, behalve de asus borden waar een creative chip opzit.
Die zitten toch op een MSI NF4?
Er zitten alleen op MSI borden een Creative Live chipset op.
Trouwens als je echt goed geluid wil dan moet je tegenwoordig eigenlijk gewoon een losse geluidskaart hebben zoals een Creative Audigy 2 ZS, Audigy 4 Pro, of een X-Fi (Terratec heeft ook nog wel wat goede kaarten maar ik heb even geen zin om ze op te zoeken).

Mooie review, wat betreft die temps: bij de temp sensor van DFI mag je geloof ik sowieso 5 graden op tellen. Maar met die cold boot is ook raar. Ik zou gewoon contact op nemen met de zaak waar je het gekocht hebt en het probleem aan hen voorleggen.