1 review

Newstar Flatscreen Bureausteun (FPMA-D010DBLACK)

Specificaties Bureaumount • maximale schermgrootte 30" - Bekijk alle specificaties

Newstar Flatscreen Bureausteun (FPMA-D010DBLACK) Review

HallonRubus 23 augustus 2020, 3.471 views Product gekocht

Newstar Flatscreen Bureausteun (FPMA-D010DBLACK)

Je krijgt veel waar voor je geld met deze onafhankelijk verstelbare mount met grote bewegingsvrijheid. Het gebruiksgemak met betrekking tot het verstellen kan echter beter en voor monitoren boven de 5 kg kun je beter iets anders zoeken.

Pluspunten

• Heel makkelijk horizontaal verstelbaar
  • Makkelijk te (de)monteren
  • Prijs-kwaliteit
  • Beide monitoren geheel onafhankelijk verstelbaar

Minpunten

• Hoogteverstelling niet soepel
  • Tiltvergrendeling niet sterk genoeg voor de zwaardere beeldschermen
  • Wiebelig met zware monitoren
  • Horizontale verstelling niet vergrendelbaar

In tegenstelling tot de populaire goedkopere Arctic mounts zoals de pricewatch: Arctic Z2 Basic - dual monitor arm kan je bij deze Newstar wel beide monitoren geheel onafhankelijk verstellen in alle richtingen. In feite zijn het twee pricewatch: Newstar flatscreen bureausteun FPMA-D010 die aan een enkele voet vastzitten. Mede door deze veelzijdigheid en de goede prijs (€35/stuk) heb ik twee van deze mounts aangeschaft voor twee aparte dual-monitor setups.

Alles zat netjes gegroepeerd in de doos verpakt en er wordt een heel assortiment VESA schroeven meegeleverd plus imbussleutels (een kruiskopschroevendraaien moet je zelf in huis hebben). De stalen onderdelen zijn netjes gepoedercoat en zonder scherpe randjes.

Installeren is een kleine moeite, eerst de bureauklem vastzetten, en dan de buizen vastdrukken. Er zit een plastic bus om de buis bij het uiteinde om deze vast te klemmen en soepel te laten draaien. Vervolgens de monitorhouder aan de buis monteren, VESA mount aan de monitor monteren, en je schuift je monitor er zo in.

Setup 1

De eerste setup waar ik de mount voor gebruikt heb is met een 23" en een 24" monitor, beide in portrait.

pricewatch: Samsung Syncmaster P2450H Zwart (5,4 kg)

pricewatch: Eizo FS2331 Zwart (6,1 kg)

Het blijkt dat de Eizo eigenlijk te zwaar is voor de mount (max 7 kg volgens Newstar), je moet de imbusschroef van de tiltvergrendeling angstaanjagend strak draaien om te voorkomen dat je monitor op half zeven hangt. Hoewel de bureaumount goed stevig blijft zitten, zit er toch wat speling op de plastic bussen van de armen en wiebelt het geheel wel iets. Uiteindelijk blijft het veilig zitten, maar het is met zware monitoren zeker niet iets wat je elke dag wil gaan verstellen.

Setup 2

Gaan we naar de tweede setup met veel lichtere schermen:

pricewatch: AOC 24B1XHS Zwart (3,05 kg)

14" laptopscherm (300 gr?)

Bij deze setup liep ik tegen het probleem aan dat de minimale hoogte nog steeds erg hoog is, volgens Newstar is de hoogte tussen de 29 en 45 cm verstelbaar. Aangezien bij de AOC monitor de VESA schroefgaten helemaal onderin zitten, hangt de onderzijde van het beeldscherm ook minimaal 25 cm boven het bureau. Eventueel zijn er nog VESA adapters verkrijgbaar , maar dan had je net zo goed een duurdere mount kunnen kopen die wel meer in hoogte verstelbaar is.

Voor het laptopscherm is de mount perfect, het scherm blijft zelfs op hoogte hangen zonder de klemmen vast te draaien, en de grote bewegingsvrijheid zorgt ervoor dat je zelfs niet gangbare monitoren op de gewenste positie naast elkaar kan hangen.

Heb jij ook een Newstar Flatscreen Bureausteun (FPMA-D010DBLACK)?

je zou het AOC scherm eventueel ook ondersteboven kunnen opzetten om lager uit te komen (VESA mount is symetrisch ;-) )

Goeie review, en niet al te duur voor wat je krijgt.
Slimme suggestie, en het proberen waard, maar wel opletten met de warmteafvoer. Monitoren zijn meestal niet ontworpen om op de kop op te worden gehangen.
@HallonRubus ik kwam je review op de FP tegen, volgens mij zijn alle ervaringen over de monitorbureaustandaarden ongeveer gelijk, eveneens mijn ervaring voor eentje die ik bij Amazon gekocht heb verleden jaar: https://www.amazon.de/-/n...tle_o08_s00?ie=UTF8&psc=1 het werkt, het is afstelbaar maar niet echt heel gemakkelijk zeker met grotere monitoren (2x 27") merk ik zelf dat het eigenlijk maar net kan. De tiltfunctie moet ik hier ook al vergeten. Tegen de tijd dat een nieuw bureau neem ga ik ook kijken voor een duurdere monitorstandaard want dit voelt gewoon als net niet.