Medion P15811-i7-1024F16

Specificaties 15,6" • 1920x1080 • 1,512TB • Intel Core i7 - Bekijk alle specificaties

Medion P15811-i7-1024F16 Review

Mizgala28 23 augustus 2020, laatste update op 23 augustus 2020, 241 views Product gekocht

Medion P15811-i7-1024F16

Een prima notebook met een paar quirks, koeling is op orde, performance is goed maar dan zijn er alsnog kleinere nadelen zoals gebrek aan G-Sync of de meegeleverde "buggy" Windows 10 installatie (schone installatie heeft dat probleem verholpen)

Pluspunten

• Goede bouwkwaliteit
  • Performance en koeling op orde
  • 144hz scherm met prima kleuren
  • Nette hardware voor de prijs (€999)
  • Voldoende aansluitingen
  • 230 watt adapter meegeleverd
  • Niet al te "gaming" look

Minpunten

• "locked" 144hz (kan niet naar lager wijzigen)
  • Geen G-Sync
  • Buggy Windows 10 installatie meegeleverd
  • Speakers zijn mager
  • Vrij basic RGB toetsenbord verlichting
  • Accuduur is mager

Laptop deze week gekocht en tot nu toe tevreden ermee, bij deze een vrij korte "review".

Notebook heeft goede bouwkwaliteit, toetsenbord en muis werken prima en de RGB van de toetsenbord is een mooi extraatje (RGB ervan is heel basic, maar een verlichte toetsenbord is alsnog handig)

Verder zijn er voldoende aansluitingen, HDMI 2.0 en mini-DP 1.3 zijn direct op de GPU aangesloten, USB-C aan de achterkant kan ook beeld doorgeven echter via de Intel GPU alleen.

Verder zijn er 2x USB 3 gen 1, Gigabit Ethernet, een niet super snelle maar prima full size SD kaart slot, losse microfoon en hoofdtelefoon aansluiting en USB 2.0 (ik vind 2.0 niet erg, maar het is een apart dingetje op zo'n recente notebook)

Scherm is helder genoeg voor gebruik overdag, ghosting heb ik tijdens gaming niet gezien en daarnaast is de scherm 144hz met prima kleuren.

Nadeel van het scherm is echter dat er geen G-Sync functionaliteit op zit, verder is de notebook locked 144hz, je kan in geen enkele van de Intel/Nvidia/Windows settings de refreshrate wijzigen, dat is minder handig als je framerate niet voldoende is.

Performance en koeling zijn op orde, all core turbo van 3.96ghz werd gehaald en de temperaturen van de CPU bleven onder de 82 graden, GPU klokte ook niet terug in games en de temperaturen daarvan zaten rond de 68 a 75 graden (getest met Monster Hunter World, Black Desert Online en Horizon Zero Dawn).

Koeling is niet bijzonder luider dan op andere gaming notebooks, de wat krachtigere modellen zijn gewoon wat luider en de Medion is naar mijn mening niet al te luid (er zijn luidere modellen zoals de Asus TUF A15).

Echter het belangrijkste is dat de CPU en GPU goed gekoeld worden, wie de laptop te luid vind kan altijd een ander performance profiel kiezen (onthoud wel dat vooral de CPU dan wel wat minder hoog zal clocken)

Webcam en microfoon heb ik niet kunnen testen in deze korte periode, speakers zijn luid genoeg maar klinken mager en vanaf 60% volume een beetje blikkerig.

Audio via de 3.5mm aansluiting is goed, ik adviseer alleen de Dolby equalizer uit te schakelen (audio is van Realtek, echter equalizer gaat via de Dolby software en is helaas slecht, Sonic Studio van Asus of de oudere Realtek modellen met eigen equalizer klinken beter en geven meer vrijheid qua instellingen).

Wifi verbinding is op orde, de meegeleverde Intel kaart doet prima z'n werk en op onze 5ghz netwerk haal ik netjes 500mbps download en 40mbps upload, bluetooth heb ik echter nog niet kunnen testen.

Kort over meegeleverde software, op wat troep na (trial office, trial antivirus enz) zit er een tool bij genaamd Control Center 3.0, daar stel je je macros in, wijzig je de kleur van je toetsenbord verlichting (en helderheid daarvan), je performance settings staan daar ook en je kan de fan speed aanpassen op max , automatisch of je eigen curve instellen.

Qua de NVME SSD en de HDD heb ik vrij weinig te zeggen, behalve dat deze naar behoren werken.

SSD

HDD

Ik ben dus best positief over de Medion, echter zoals ik al eerder zei is de scherm locked 144hz en zonder G-Sync functionaliteit (dus eventueel 60hz instellen zit er niet in mocht je games spelen die geen 144hz halen)

Andere kleinere nadeel is de adapter, deze is 230 watt en werkt naar behoren maar de kabels zijn naar mijn mening te kort, ik zal dus de kabel die van de adapter naar het stopcontact gaat moeten vervangen voor een langere.

Accuduur is mager, voor zover ik het zag gaat het hier om een 4 cell accu en meer dan 2,5 tot 3 uur weet ik tot nu toe niet uit te persen, ik adviseer wel een zuinigere profiel te kiezen op accu aangezien de CPU bij zwaardere taken deze nog sneller leeg laat lopen (gamen zou ik sowieso niet op accu doen, altijd een adapter gebruiken ongeacht de gaming laptop merk)

Grotere probleem is Windows zelf, de bijgeleverde installatie heeft best wat issues en hoewel ik altijd een nieuwe laptop van een verse Windows installatie voorzie, veel mensen doen dat niet en zullen een slechtere ervaring krijgen dan ik.

Voordat ik Windows opnieuw ging installeren (ik wilde alles even testen voor ik dat deed) had ik meerdere vastlopers, een bluescreen en paar games weigerden koste wat het kost te installeren, nadat ik op de Medion Windows 10 (2004) opnieuw installeerde werkte alles probleemloos naar behoren.

Verder een kleine nitpick over de drivers, je krijgt ze (gelukkig) op een aparte partitie van de harde schijf (dus niet op de SSD).

Ik zeg gelukkig omdat nadat ik Windows installeerde weigerde elke Nvidia driver van hun eigen website zichzelf te laten installeren (je krijgt een melding dat je hardware niet gesupport is), dat heb ik deels kunnen oplossen door de meegeleverde drivers te installeren (puur de drivers niet de rest van Nvidia software) en dan door middel van Windows 10 zelf, deze te kunnen updaten naar die van juli.

Op deze manier draai ik de nieuwste drivers echter die van Nvidia hun eigen website kreeg ik niet werkend, alleen de (verouderde) meegeleverde en die Windows 10 zelf via updates levert.

Edit 23.06.2020:

Ik installeer altijd de standaard drivers in plaats van DCH, de standaard drivers pakt de laptop zoals hierboven vermeld niet, maar de DCH versie vanaf de Nvidia website werkt probleemloos (ik draai nu de nieuwste drivers)

einde edit

Ik denk dat dit verder zo'n beetje alles ik wat ik te zeggen heb over de Medion P15811, ondanks de paar nadelen ben ik er zelf wel tevreden mee, echter wie interesse heeft in deze laptop moet wel goed nadenken of wat ik niet al te grote nadelen vind, ook voor jezelf gelden.

In mijn ogen is de Medion een goede koop geweest voor mij, en is deze het geld wel waard.

P.S. "Warmte- en geluidsproductie" geef ik acceptabel niet omdat de koeling slecht is, in tegendeel deze is goed.

Echter het blijft een gaming notebook en hoewel de fans gebruikelijke lawaai maken voor dit type apparaat, het blijft luider dan een niet gaming notebook.

Heb jij ook een Medion P15811-i7-1024F16?