be quiet! Pure Base 500DX Zwart

Specificaties Tower • 7 interne bays - Bekijk alle specificaties

be quiet! Pure Base 500DX Zwart Review

Fuske 20 augustus 2020, laatste update op 20 augustus 2020, 1.966 views Product gekocht

be quiet! Pure Base 500DX Zwart

Degelijke kast met 3 140mm fans bijgeleverd. Fans hadden iets stiller mogen zijn. RGB verlichting is mooi en niet overdreven. De ingebouwde RGB controller is mooi meegenomen indien je geen ARGB hebt zoals ik. Kabelmanagement is goed, wordt geleverd met klittenbandjes en tie-wraps.

Pluspunten

• Degelijk en stevige kast
  • Mesh aan voorzijde
  • Voorzien van filters
  • RGB met controller (niet overdreven, gewoon stijlvol)
  • 3x 140mm bijgeleverd

Minpunten

• Fans hadden stiller gekunt
  • Extra normale USB aansluiting had gemogen

Deze case ter vervanging van mijn Nexus Prominent R gekocht. Dit was destijds een erg stille case maar ik wilde toch weer eens wat anders. Na lang twijfelen tussen o.a. de Fractal Design Meshify C toch voor de nieuwe 500DX gegaan.

Deze 500DX wordt standaard geleverd met 3 140mm fans (Pure Wings 2). Deze fans zijn helaas niet zo stil als ik gehoopt had, de Nexus (120mm) leken mij wat stiller. Echter zaten deze ook een gesloten kast met aan bijde zijpanelen een geluidsdempend materiaal, de 500DX heeft dit vanzelfsprekend maar aan één zijkant.
De fans zitten standaard verdeeld over de voorkant, achterkant en 1 aan de bovenkant. Na het lezen van wat reviews op het internet over deze kast besloten om maar meteen de topfan te verplaatsen naar de voorzijde. Dus nu heb ik 2 front fans als intake en 1 exhaust fan aan de achterzijde. Dit zou de koeling ten goede moeten komen en is iets beter tegen stof opname.

Tegen het stof zit aan de volledige onderkant en voorkant 2 uitneembare filters. De onderste schuif je er makkelijk uit om schoon te maken, aan de voorkant zit deze achter het frontpaneel, deze moet je dus eerst verwijderen. Dit gaat érg moeizaam, maar wellicht gaat dit na een aantal keren wat makkelijker.

Net zoals de buitenkant is de binnenkant degelijk en goede opties voor het kabel management, er worden standaard een aantal tiewraps en klittenbandjes bijgeleverd. Het inbouwen werkte prettig.
Aan de voorzijde zit één USB 3.0 aansluiting en één USB-c aansluiting, deze laatste ziet er een beetje aftermarket uit, deze is in de opening van een USB-a aansluiting gemaakt. Ik had dan ook liever 2 gewone USB aansluitingen gehad. Zeker aangezien ik er nu pas achter kwam dat mijn mobo geen USB 3.2 aansluiting intern had. ;(.

De ingebouwde RGB LED verlichting binnenin en aan de voorzijde is mooi en subtiel, precies wat ik zocht, het hoeft voor mij geen kermis te zijn. 8-) . Indien je geen ARGB aansluiting hebt kun je middels de ingebouwde RGB controller switchen tussen de kleuren en verschillende patronen. De ledstrip in de kast zelf is ook heel subtiel en geeft een mooie gloed in de kast zelf en schijnt onderin door het glas en geeft nog een mooi streepje op de vloer.

Al met al een prima, redelijk stille kast die door de meegeleverde fans en mesh aan de voorzijde een prima airflow heeft. De verbeterpuntjes zijn de fans, deze hadden iets stiller gemogen en de USB-C aansluiting had netter mogen zijn weggewerkt. Had deze als extra erlangs gezet en had de 2 normale USB aansluitingen zoals bij de normale Pure Base 500 zo gelaten

Heb jij ook een be quiet! Pure Base 500DX Zwart?

bedankt voor de duidelijke review
Mooie review,
Ik heb zelf de witte variant gekocht (18-08-2020) De RGB verlichting komt hier veel mooier in uit. (maar dat is persoonlijk)
Het wegwerken van de kabels is echt een kinderspel met deze kast.
[IMG] https://www.mupload.nl/img/posxonr.jpg[/IMG]

[IMG] https://www.mupload.nl/img/tc7oqt40fh6.jpg[/IMG]

[IMG] https://www.mupload.nl/img/3duwc1k1.jpg[/IMG]

het puntje van de extra usb-2.0 aan de voorkant hoefde voor mij niet, ik heb liever de symetrie die er nu zit. Anders krijg je een minder mooi beeld. Maar ook dat is een persoonlijk dingetje. Het heeft natuurlijk ook met de kosten te maken. Er zou een nieuw frontje gemaakt moeten worden, en de kast is toch wel lekker laag geprijst...
De fans hoor je idd wel zachtjes, maar dan staat de pc ook op mijn bureau, op minder dan 50 cm afstand. Ik heb weinig ervaring met eventuele stillere ventilatoren..
de videokaart maakt meer geluid als deze aan gaat...

[Reactie gewijzigd door rosmalentje op 1 september 2020 12:55]