Phanteks Neon Digital RGB LED Combo Kit Review

pclinde 11 september 2020, 843 views
De reviewer heeft het product gekregen in ruil voor het schrijven van deze review.pclinde schreef afgelopen jaar 28 reviews, waarvan 89% gesponsord.

Phanteks Neon Digital RGB LED Combo Kit

Van de Phanteks Neon Digital RGB LED kits zijn er drie varianten beschikbaar. In de basis maken deze kits allemaal gebruik van een wendbare LED-strip die zich eenvoudig laat monteren. Het verlichtingsniveau is gelijk aan de eerder geteste Evnbetter LED-strips, maar dan wel voor een zachtere prijs.

Pluspunten

• Wendbaar en buigzaam.
  • Ondersteuning voor Asus Aura, MSI Mystic Light Sync, ASRock Polychome Sync, Razer Chroma en Aorus RGB Fusion 2.0.
  • Mooie lichtdiffusie (spreiding).
  • Met de Daisy connectoren bouw je eenvoudig een kring.
  • Meegeleverde routing-clips.
  • Nette prijs.

Minpunten

• Trekt snel stof en vuiltjes aan.
  • Het dubbelzijdige 3M-tape plakt niet altijd lekker weg.

Deze review betreft de bespreking van drie producten.

Review: Phanteks Neon Digital RGB LED Combo, M5 en M1 Kit

- Inleiding
- Specificaties
- Uitpak avontuur
- In de praktijk
- Conclusie

Extra:
Een klein sprongetje naar de reacties

Links:
Phanteks Neon Digital RGB LED Combo verzamel- productpagina

Flexibele, buigbare doch beschermde DRGB (ARGB) LED-strips: maak kennis met de Phanteks Neon Digital LED-strips. De LED-strips doen mijn denken aan de Evnbetter LED-strips die ik testte in november 2019, onder de streep was ik tevreden met deze LED-strips, voornamelijk de wideline variant.

Toen ik de kans van Phanteks kreeg om de Neon Digital LED-kits te testen, wist ik hier snel antwoord te geven, iets wat lijkt op de bovengenoemde wideline LED-strips test ik maar al te graag. De Neon Digital LED-strips komen in drie verschillende kits: Combo, M5 en M1. De Combo kit is voorzien van twee 400 mm LED-strips, de M5 heeft één 550 mm LED-strip en de M1 kit heeft één enkele 1000 mm LED-strip. Iedere kit wordt geleverd met bijhorend accessoires, iets wat ik dadelijk deel in het uitpak avontuur.

Op het moment van schrijven kost de Combo kit circa 29 euro, de M1 kit 31 euro en de M5 kit staat op voor circa 24,50 euro. Ik wil Phanteks bedanken voor het beschikbaar stellen van deze kleurrijke ervaring.

Een overzicht van de specificaties:

Ik ga van start met de Phanteks Neon Digital RGB LED Combo kit. Bestaande uit twee 400 mm LED-strips met DRGB ondersteuning, iedere LED-strip is uitgerust met 28 LEDs. Phanteks noemt zijn eigen ARGB-verlichtingsproducten DRGB, ofwel digitale RGB-verlichting, het verschil tussen DRGB en ARGB: niet bestaand. Los van het feit dat Phanteks gebruik maakt van daisy-chain 3-pin connectoren. In de praktijk heb ik ervaren dat deze fijn doorlussen, vooral bij builds met meerdere DRGB/ARGB/RGB verlichtingsbronnen.

De LED-strips zijn in de breedte 13 mm bij 5.5 mm in de hoogte, dit geldt voor alle drie de kits. Het verschil zit hem in de lengtes. De M5 heeft één enkele 550 mm LED-strip, voorzien van 38 LEDs. De MTBF (mean time between failures) heeft een geschatte levensduur van 20.000 uur. De M1 heeft één enkele 1000 mm LED-strip, een forse jongen! Deze is uitgerust met 70 LEDs. Er valt te concluderen dan iedere kit met LED-strip(s) een vergelijkbare dichtheid heeft in het aantal LEDs.

De verpakking bestaat uit een plasticomhulsel met de LED-strips zichtbaar. Binnenin bevinden zich de accessoires, bestaande uit kunststof routing-clips, dubbelzijde 3M-tape en extensie kabels voor het aansluiten van de LED-strips. De routing-clips komen in drie varianten: met een hoek van 90 graden, een lijn van 180 graden en een vlakke oriëntatie. De dubbelzijdige 3M-tape is voor bevestiging van de routing-clips in je behuizing. De kits komen met ieder twee kabeltjes, één voor het verlengen van de daisy-chain en een y-splitter van daisy-chain naar DRGB/ARGB, ofwel 3-pin ARGB.

Voornaamste verschil met de Evnbetter wideline LED-strips is de kleursamenstelling van de Neon Digital RGB LED-strips. De Evnbetter wideline LED-strips zijn volledig transparant met witte accenten, waar de LED-strips van Phanteks een combinatie hebben van wit met zwart. De transparante zijdes illumineren de RGB-verlichting, deze richt je op de gewenste positie. Ondanks de zwarte afwerking hebben de Evnbetter wideline LED-strips hetzelfde effect als de Phanteks LED-strips. Overigens is dit prima, gezien ik de Evnbetter wideline LED-strips destijds maar al te goed kon waarderen. Hieronder de Combo kit met twee 400 mm LED-strips, gevolgd door de M5 550 mm LED-strip en als laatste de M1 1000 mm LED-strip.

De LED-strips zijn wendbaar en beschermd met een zacht rubberen afwerking. Het voelt degelijk aan, wederom: het doet veel denken aan de Evnbetter wideline. Iedere Neon LED-strip heeft een 3-pin female en male connector aan de uiteindes voor het doorkoppelen.

Hieronder een voorbeeld van de LED-strips in de recent geteste Phanteks Enthoo Pro 2. Met de meegeleverde routing-clips kun je goed gebruik maken van de wendbaarheid. Een bocht van 90 graden rondom het moederbord oogt op deze wijze subtiel aan.

In de praktijk bevallen de Neon Digital kits goed. De toevoeging van daisy-chain maakt het doorlussen van de LED-strips kinderspel. Tijdens mijn Phanteks Enthoo Pro 2 review ging ik de combinatie aan met RGB fans, ook uitgerust met de daisy connectoren. Van een Neon Digital LED-strip ging ik probleemloos over op een Phanteks RGB fan. In een mum van tijd was de behuizing een kleurrijk spektakel.

Met de meegeleverde routing-clips kun je strakke lijnen vormen. Het accentueert vooral rondom specifieke componenten in het donker. Zelf vind ik de 90 graden hoek, eerder opgemerkt in het vorige hoofdstuk een mooi detail, vooral tijdens ‘late night sessies’.

De spreiding (lichtdiffusie) is iets wat ik waardeer aan deze LED-strips. De LED-drivers zijn niet zichtbaar door de transparante (melkachtige) afwerking. Met LED-strips zoals deze, vind ik het niet erg als deze zichtbaar zijn voor het gezichtsveld. Het mooiste is wegwerken, maar soms is dit simpelweg niet mogelijk.

De toevoeging van routing-clips is een goede zet van Phanteks. Ook de prijsstelling van rond de 30 euro maken de kits goedkoper dan de Evnbetter wideline kits, die gemiddeld tussen de 34 tot 59 euro kosten. Wel heeft Evnbetter wat meer variatie in breedte aan wideline LED-strips, waar het merk zich nog deels mee onderscheid.

Zeker niet onbelangrijk: montage. De routing-clips laten zich makkelijk op horizontale en verticale posities plakken. De dubbelzijdige 3M-tape dien je zelf aan te brengen op de clips, deze zijn van middelmatige kwaliteit. Soms plakt deze stevig en soms tracht deze sneller los te laten, het varieert. Door de zachte afwerking blijven stof en vuiltjes sneller op LED-strips plakken.

We zijn aangekomen bij de eindconclusie. Laten de Phanteks Neon Digital RGB LED Combo, M5 en M1 kits een goede indruk achter? Je leest het hieronder.

Iets wat ik direct kon waarderen aan de Neon Digital RGB LED-strips is de ‘wijze van’. De LED-strips zijn wendbaar, buigzaam en laten zich eenvoudig in hoekjes wegwerken. Met de Phanteks Enthoo Pro 2 kon ik probleemloos van het hardware-compartiment over op het kabelcompartiment voor een nette afwerking. Er mag dan wel een kleine gedeelte ‘opgeofferd’ worden achter het moederbordtray, als het beter oogt vind ik het prima. Liever geen zichtbare kabeltjes dan wel.

De meegeleverde routing-clips houden de LED-strips op hun plaats, mits de 3M-tape goed plakt. Zelf ervaarde ik dat sommige beter plakken, dit is redelijk willekeurig. Het beste is om deze direct op de gewenste positie te plakken. Moet je deze loshalen en verplaatsen, dan krijg je al snel te maken met stof op de plaklaag, waardoor het tape minder fijn weg plakt. Ik raad je sowieso aan om vooraf de behuizing stof- en vetvrij te maken voor een beter resultaat.

De lichtdiffusie mag er zijn, net als op de Evnbetter wideline LED-strips. Deze is vol, kleurrijk en heeft een mooie spreiding. Ik heb de Neon Digital RGB LED-strips met plezier verwerkt in de Phanteks Enthoo Pro 2 behuizing. Mogelijke verbetering voor de toekomst en iets wat ik persoonlijk zou prefereren: magnetische routing-clips.

Onder de eindstreep zijn de Phanteks Neon Digital RGB LED Combo, M5 en M1 kits op het moment van schrijven goedkoper dan de Evnbetter wideline LED-strips. De LED-strips van Phanteks hebben één breedtemaat samen met de lengtes van 400 mm, 550 mm en 1000 mm, waar er van de Evnbetter wideline LED-strips nog bredere variaties beschikbaar zijn. Op dit punt maakt Evnbetter een klein beetje onderscheid. Ook is de controller van Evnbetter een mooie toevoeging, mocht je de verlichting buitenom je ecosysteem handmatig willen beheren. Op verlichtingsniveau zijn de LED-strips van Phanteks en Evnbetter bijna niet te onderscheiden. Voor een zachtere prijs vind ik dat niet verkeerd. Met dat gezegd kan ik de Neon Digital RGB kits positief waarderen, het is terecht een mooie toevoeging voor een kleurrijke build.

https://techgaming.nl/image_uploads/reviews/Phanteks-Neon-Digital-RGB-LED-Combo-M5-M1/low1.JPEG https://techgaming.nl/image_uploads/reviews/Phanteks-Neon-Digital-RGB-LED-Combo-M5-M1/low2.JPEGhttps://techgaming.nl/image_uploads/reviews/Phanteks-Neon-Digital-RGB-LED-Combo-M5-M1/low3.JPEG https://techgaming.nl/image_uploads/reviews/Phanteks-Neon-Digital-RGB-LED-Combo-M5-M1/low4.JPEG

Heb jij ook een Phanteks Neon Digital RGB LED Combo Kit?

Mooie review, toevallig zat ik zelf naar deze strips te kijken. Goede timing!
Heb er nu een combo setje in zitten :P zeker mooi!!
Tof om te horen! Dat is snel na de review. :D
Leuke strips voor de prijs. Ogen een stuk schoner en netter dan ik gewend ben van LED-strips. Toppertje van een review. :)
Dankjewel, zeer strak voor de prijs!