Specificaties Mini-pc / HTPC met Ci3-370M en 4GB ram - Bekijk alle specificaties

ASRock Core 100HT-BD/B2 Review

mcanic 2 juli 2010, 8.391 views

ASRock Core 100HT-BD/B2

Pluspunten

• Klein, compact
  • Stil
  • Goede ontvangst afstandsbediening
  • Aansluitingen
  • Instant Boot
  • Speelt 1080p content goed af

Minpunten

• Afstandsbediening wat goedkoop
  • Compatibiliteit afstandsbediening met XMBC (probleem bij alle MCE afstandsbed.)
  • Geen OS meegeleverd

Features Score: 5
Prachtig apparaat, Windows 7 Ultimate er op geinstalleerd. Speelt bluray content prima af. Alleen bij een flinke belasting van de harde schijf hapert een 16Gb 1080p film wat (in XBMC). Bluray discs heb ik nog niet geprobeerd.
Ik gebruik hem in de woonkamer als media player, maar ook om af en toe tussendoor even snel te kunnen internetten / youtube en bellen via voip. Internetten gaat lekker snel.

Afstandsbediening is wat goedkoop plastic maar functioneert goed, ontvangst is prima. Voordeel is dat je de toetsen goed kunt voelen, ik vind dat altijd makkelijk omdat je dan niet bij elke druk hoeft te kijken of je de goede toets wel onder je vinger hebt. Het laten werken van de afstandsbediening onder XBMC vereiste wel even wat trucs, uiteindelijk heb ik alleen LMRemote gebruikt om bepaalde afstandsbedienings-toetsen "aan KeyPress" acties te mappen. Bijvoorbeeld om context menu's vanaf de afstandsbediening op te kunnen roepen, movie-info of de tab button (die ervoor zorgt dat je vanuit menu's weer direct naar de film springt). Het nadeel is dat je dan wel echt moet weten wat welke toets op je afstandsbediening doet, wat het gebruik van de afstandsbediening niet echt intuitief maakt. Maar zodra je de afstandsbediening goed hebt geconfigureerd, is XBMC toch echt HET superieure programma om te gebruiken als media player. XBMC reageert ook lekker snel op de afstandsbediening.
Wat je ook kunt doen, is Windows Media Center gebruiken, dat met windows out of the box werkt icm de (MCE) afstandsbediening, maar tja, daar moet je van houden denk ik dan maar.

Ik vind het apparaat erg stil, je hoort em bijna niet. In vergelijking met mijn oude XBox (uit 2004) is de AsRock echt muisstil. Ingebouwd draadloos netwerk is ook ideaal, al twijfel ik er wel aan om hem met een kabel aan te sluiten om films wat sneller op de harde schijf te kunnen zetten.
AsRock Instant Boot is ideaal. Met de afstandsbediening activeer je het apparaat weer en kun je binnen 5 seconden weer aan de slag.

Wel grappig - als je het apparaat laat zien aan anderen dan geloven ze niet dat dit apparaat echt een volwaardige pc is, zo compact is hij. Enige nadeel is de prijs, die is wat hoog, maar dan heb je ook wel een volwaardige pc, erg klein en stil, die prima geschikt is voor huis- tuin en keuken gebruik en bovenal als Home Theater PC.

Heb jij ook een ASRock Core 100HT-BD/B2?

zou je wat foto's kunnen plaatsen. O.a. v het interne gedeelte.

Hoe stil is stil, begreep dat de vorige asrock redelijk geluidruchtig was. Mijn vraag is dan ook wat voor fan zit erin. Van welke grote?
Volgens mij was het ook dat menigeen klaagde over de geluidruchtigheid van de xbox toch, vandaar mijn vraag. Essentieel punt in mijn keuze beslissing om voor een htpc te kiezen!

Is er plaats voor een combi solidstate schijf met een 3.5 inch hd.
Kan je iets zeggen over het stroomverbruik. Misschien dat je een spanningsmetertje hebt?

Heb je hem gebechmarkt, Hoe is de performance. Draai je er ook games op?.

Je draait windows 7 ultimate en xbmc. Speelt hij wel 1080p films vloeiend af in windows?
Weet je wat nou zo jammer is...er zit een mooie Intel chipset op en dan zo'n crappy Realtek NIC. Daardoor gaat VMWare ESXi niet lukken, iig niet standaard. Nu dus Hyper-V erop en beetje hobby-en dan maar ;-)

Hij is inderdaad lekker stil en met een SSD-tje erin (heb WD 64gb) ook nog eens lekker vlot.

De prijs is inderdaad een groot minpunt!
Even een update: ESXi 5 werkt wel, net getest: Realtek wordt out of the box herkend :D
Heb deze onlangs aangeschaft samen met de anysee USB om ook live TV te kunnen kijken. Dit gaat goed in mediacenter, ook de HD kanalen heeft hij geen problemen mee.

Enig nadeel dat hij heeft is dat er geen ondersteuning is voor dolby surround (5.1) geluid over SPDIF. Ik kreeg het zelf niet werkend en net via asrock gehoord dat dit niet ondersteund wordt. Ik blijf het raar vinden, vroeg me af of jij hem ook op een externe versterker had aangesloten en op welke wijze...
Kan iemand dat bevestigen? Ik ben daar ook erg benieuwd naar...
Dolby Digital en DTS gaan beide perfect via de optische SPDIF interface. Ik heb de Core 100HT-BD ook (Windows 7 Ultimate x64) en is momenteel aangesloten op een Logitech Z-5500. Je moet natuurlijk wel in zowel XBMC als MPC-HT de optische uitgang selecteren.

Het stroomgebruik kan ik niet meten, want hier heb ik geen apparatuur voor. Wel kan ik zeggen dat de geluidsproduktie zeer laag is. De Asrock staat bij mij in een (semi)gesloten kast met een glazen deur ervoor (de achterkant van de kast is bijna helemaal open). Mijn koelkast in de keuken maakt meer lawaai dan de Asrock.

Wat betreft het stotteren van sommig HD materiaal: XBMC heeft met de aankomende Dharma release wel DXVA ondersteuning, maar heeft toch last van framedrops (zeker bij het overgaan naar een nieuwe scene). MPC-HT doet het perfect zonder framedrops. XBMC kan op dit punt dus nog veel verbeteren. Wat ook een verklaring voor het "stotteren" dat sommige mensen hebben is dat als het bronmateriaal 24p is dat onder windows omgezet moet worden naar 50 of 60p omdat Windows gaan 24p over HDMI ondersteunt. Wellicht dat het met een Live of Linux versie beter gaat.
Gebruik EventGhost om die afstandsbediening goed te laten werken ?
ben zeer benieuwd wat hij nu daadwerkelijk aan stroom verbruikt ..heb zelf een ION330-HT

@forfort XMBC heeft al n tijdje DXVA , kijk maar bij de Dharma releases

Heb zelf geen last bij XMBC , maar soms wel bij MPC HT, terwijl DXVA aanstaat en cpu / ram verbruik laag is, vreemd

Verder on-topic duidelijk verhaal , maar wel wat karig: 2 sterren
In XBMC Dharma Beta4 lijken de 1080p stotter problemen te zijn opgelost. Het lijkt erop alsof DXVA niet gewerkt heeft vr deze release, maar nu dus wel. :) Zonder DXVA aangevinkt is de vcpu bijna constant 100%, mt DXVA rond de 0 - 1%.
Boxee is trouwens een goed alternatief om als mediaplayer te gebruiken (draait overigens op de XBMC core).

In Windows XP zijn niet alle knoppen van de afstandsbediening te gebruiken (maar who needs WinXP), in Windows 7 zijn alle knoppen heel gemakkelijk te configureren mbv LM Remote. Gewoon beginnen met Windows Media Player te de-installeren en XBMC er op gooien, en dan met LM Remote de groene knop configureren zodat ie XBMC opstart.

Het apparaat is heel erg stil, mijn Samsung plasma tv maakt meer lawaai. DD en DTS gaan ook prima via sp-dif. Ik ben ook erg tevreden over de Nederlandse technische support van ASRock. Opdelen van de hdd in 2 partities (1 voor het systeem en 1 voor bv video) of gebruik van 2 hdd's houdt het systeem een beetje snel. Er is plek voor en 2e 2,5" hdd.

Ik ben niet een uber-nerd die alle technische details van zo'n apparaat gaat uitzoeken (dus sorry als het niet in-depth genoeg is, maar dan moet je maar beter googelen). Het is een heerlijke media player en icm XBMC en Boxee speelt het ding werkelijk alles, ook 1080p, en vloeiend.

Wat ik niet begrijp is waarom je op zo'n apparaat games zou willen spelen of vmware zou willen draaien 8)7

De ASRock Vision 3D is een nog mooier apparaat met een mooier uiterlijk met slot-in bluray drive, dvi-poort ipv vga, betere grafische processor, card reader, en je kunt kiezen voor een core i5 variant.
dankje ray,

een htpc moet voor mij minimaal aan de volgende voorwaarden voldoen:

1. stil zijn (ook onder full load) of makkelijk te krijgen zijn!(?)
2. voldoende performance hebben om HD en blu-ray vloeiend af te spelen
3. zo zuinig mogelijk (<100 watt)

anders geen optie voor aanschaf!

een redelijke prijs is ook niet onbelangrijk.
Jammer dat er geen windows 7 prem bij zit, voor deze prijs zou dat wel mogen.
op de cebit presenteerde ze een uitvoering in het zilver. Vet dingetje. Nog nergens gezien?

zo'n uitvoering met een ssd rond 100 g + 1-2 TB hd een tv kaartje erin een een stille koeling samen met windows 7 mediacenter zou het geheel al aardig compleet maken.
De prijs ligt dan wel aan de hoge kant 1 door het systeem ssd maar ook nog het moeten kopen van windows 7
Ik heb dit systeem ook, en heb een curieus probleem. Onder media player classic HT met dxva speelt echt alles af. Ook de beruchte birdscene en een 1080p rip van 23gb van Avatar. Onder xmbc lopen die laatste 2 genoemde niet, logisch want die kent geen h264 versnelling. Echter onder media player classic kom ik in sommige films die gebruik maken van h264 versnelling een "afwijking" tegen namelijk dat het ligt stotterd, de aardbol van planet earth life draait bijvoorbeeld niet soepel rond. Dit onder zowel x86 als x64 windows 7 ultimate systemen gestest.
dag,

is het nog de moeite waard om er een toetsen bord bij te kopen?

Zo ja, iemand een goeie tip?