Specificaties HTPC - Bekijk alle specificaties

Aspire X-Qpack NW Review

Malthus 1 augustus 2010, 1.362 views

Aspire X-Qpack NW

Pluspunten

• Goede prijs/kwaliteit verhouding
  • Fraai uiterlijk
  • Compact
  • Uitneembare moederbord tray

Minpunten

• Bouw-kwaliteit niet optimaal
  • Voeding is niet erg zuinig
  • Geen noemenswaardige handleiding

Kwaliteit voeding Score: 3
Voor een nieuw, zuinig servertje zocht ik een schappelijk klein computerkastje. Niet te klein, want alle onderdelen moesten er wel makkelijk in passen, en niet te groot, want het moest wel in een kastje passen. Uiteindelijk viel mijn keuze op de Aspire X-Qpack NW. Deze kast was niet lelijk en redelijk goedkoop.

Ik heb deze kast in gebruik voor mijn server. De server bestaat uit een microATX moederbord (MSI 785GM-E51), een processor (AMD Athlon II X2 250), één reepje geheugen, een zuinige harddisk en een dvd-rom drive. Er hoeft dus niet zo heel veel hardware in de kast te passen.

De doos en de kast
De kast was netjes verpakt in een doos, met piepschuim om de kast te beschermen. Er zat een zakje bij met schroefjes en kleine tie-wraps om kabeltjes bij elkaar te houden. Er zat ook een heel klein stukje papier bij met daarop de kabel-opbouw van de usb-, firewire en audio-aansluitingen op de kast. Er ontbrak een handleiding met bijvoorbeeld uitleg over het aansluiten van de power-button, de verschillende ledjes en de temperatuur-sensors.

De kast is ongeveer 28 cm breed, 23 cm hoog en 36 cm diep. De kast is gemaakt van plastic en dun metaal gemaakt. De voorkant is voornamelijk van plastic, met metaal erachter om voor de stevigheid te zorgen. De bovenkant en zijkanten zijn gemaakt van een enkel stuk dun metaal, en de achterkant is ook van metaal. Boven achterin de kast zit een 420W voeding, en daarnaast zit nog een flinke casefan (12cm). Onderin ligt een moederbord-tray die uit de kast gehaald kan worden om het moederbord eenvoudig te kunnen monteren. Ook de harddisks kunnen in een losse tray gemonteerd worden.

Aan de voorkant zit ook een plastic handvat, dit maakt echter een beetje slappe indruk en ik zou het niet aandurven om mijn server daaraan op te tillen. De kast lijkt verder netjes afgewerkt; ik heb in ieder geval geen scherpe randjes kunnen ontdekken. De laklaag is minder goed, want bij de gaten van de thumbscrews is al wat lak weg. Gelukkig is dit alleen aan de achterkant van de kast.

Beschadiging van lak rond schroefgaten

Inbouwen
Het inbouwen van het moederbord gaat erg prettig, doordat de tray uit de kast gehaald kan worden. Als het moederbord erop zit, kan de tray weer teruggeplaatst worden. Ik heb zelf geen PCI-kaarten gebruikt, maar het viel mij op dat het waarschijnlijk niet mogelijk is om PCI-kaarten te plaatsen als de tray in de kast zit. De voeding zit namelijk gelijk boven het moederbord, precies boven de schroefjes om de PCI-kaarten vast te zetten. Iedere keer dat er een PCI-kaart in of uit moet, zal de tray dus uit de kast gehaald moeten worden.

Montage van moederbord op tray

Het inbouwen van de dvd-rom drive ging ook goed. Voordat de dvd-speler geplaatst kan worden moet er wel een stuk metaal weggebroken worden, maar aangezien het metaal toch niet erg stevig is, kost dat niet veel moeite. Aan één kant moet wel eerst de tray voor de harddisks verwijderd worden, voordat de dvd-speler vastgeschroefd kan worden, dus het kan handig zijn om de dvd-speler eerst te plaatsen en de harddisks pas later.

Het inbouwen van de harddisks gaat ook makkelijk, omdat de (maximaal twee) harddisks ook in een losse tray ingebouwd kunnen worden. Als de harddisks in de tray geplaatst zijn, kan de tray weer in de kast. Het is helaas niet mogelijk om harddisks vast te schroeven als de tray in de kast staat, want aan één kant van de tray zijn de schroefjes dan niet meer te bereiken.

Het aansluiten van de usb-aansluiting is (met behulp van de handleiding van het moederbord) heel eenvoudig, net zoals het aansluiten van de harddisk-led. De aansluiting voor de power-led is een drie-pins aanlsuiting. Helaas heeft mijn moederbord alleen een twee-pins power-led aansluiting, dus die kan niet aangesloten worden.

De overige zaken, zoals de temperatuur-sensors en de case-fan, heb ik niet aangesloten, dus daar kan ik verder weinig over vertellen.

Ten slotte moet de kast weer dicht, en dat gaat helaas minder prettig. Er zitten overal haakjes en randjes die precies goed moeten zitten voordat de kast dichtgeschoven kan worden, en omdat de bouwkwaliteit niet super is, gaat dat wel eens lastig.

In gebruik
Als de kast dicht zit, is het een hele prettige en nette kast. Ik hoor de voeding nauwelijks (en de case-fan staat stil, dus die hoor ik helemaal niet). De power-knop maakt een prettige, stevige indruk.

De kast voldoet, maar de voeding is minder geschikt voor een server. Ik had al een vermoeden dat de voeding van deze kast niet al te best zou zijn, dus ik heb een be quiet! Pure Power L7 300W voeding gekocht. De voeding die in deze kast zit, is een redelijk korte ATX-voeding (15 x 8.6 x 12 cm), dus deze kan door een goede voeding vervangen worden, als deze voeding maximaal 15 cm diep is. Vlak achter de voeding zit namelijk de tray om de dvd-spelers in te bevestigen.

Weinig ruimte achter voeding

Ik heb het energieverbruik van de server met de oude, originele voeding en met de be quiet! Pure Power L7 300W voeding gemeten. Bij deze meting heb ik alleen het verbruik gemeten als de server niets te doen heeft, want dit zal toch wel vaak voorkomen, en ik heb gemeten met een Voltcraft Energy Logger. De originele voeding verbruikte minimaal 49.2 Watt nadat de server een tijdje niets had gedaan. De nieuwe be quiet! voeding verbruikte in dezelfde situatie slechts 39.5 Watt, dus bijna 10 Watt minder!

Het is een prettige kast om hardware in te stoppen, en een prettige kast in gebruik. De bouwkwaliteit van de kast is echter niet heel erg stevig, waardoor het waarschijnlijk geen kast is om te modden. Ook het veelvuldig wisselen van hardware is waarschijnlijk geen goed idee, vooral omdat voor het bjiplaatsen/verwijderen van PCI-kaarten de moederbord-tray eruit gehaald moet worden, en voor het bijplaatsen/verwijderen van herddisks of dvd-spelers de harddisk tray verwijderd moet worden. De voeding is ook niet al te zuinig, dus als deze computer veel aan staat, kan het verstandig zjn om deze te vervangen door een zuinigere voeding.

Heb jij ook een Aspire X-Qpack NW?