Tweakers zegt: 7,5

1 review

HP Envy x360 13-ar0350nd

Specificaties 13,3" • 1920x1080 • 512GB • AMD Ryzen 7 - Bekijk alle specificaties

HP Envy x360 13-ar0350nd Review

Dutchiee 16 augustus 2020, laatste update op 16 augustus 2020, 944 views Product geleend
De reviewer heeft dit product te leen gekregen voor het schrijven van deze review.Dutchiee schreef afgelopen jaar 19 reviews, waarvan 57% gesponsord.

HP Envy x360 13-ar0350nd

De HP Envy X360 13-ar0350nd is een kleine powerhouse. Met een 13.3 inch Full HD touchscreen én de mogelijkheid het scherm 360 graden te draaien is het niet alleen een kleine maar ook handige laptop. De 512GB SSD met 16GB geheugen zorgt voor een hoop power in een klein formaat.

Pluspunten

• Licht en klein
  • Gemakkelijk te switchen tussen laptop en tablet
  • Snel
  • 512GB SSD
  • Touchscreen
  • 16GB memory

Minpunten

• De privacyscherm feature zorgt voor een slechtere kijkhoek
  • Materiaal van de behuizing had wel iets beter mogen zijn

HP Envy X360 13-ar0350nd

Specificaties

Besturingssysteem
Windows 10 Home 64

Processor
AMD Ryzen™ 7 3700U met Radeon™ Vega 10-videokaart (2,3 GHz basiskloksnelheid, tot 4
GHz boostkloksnelheid, 6 MB cache, 4 cores)
Processorfamilie: AMD Ryzen™ 7-processor

Geheugen
16 GB DDR4-2400 SDRAM (ingebouwd)
Overdrachtssnelheden tot 2400 MT/sec.

Gegevensopslag
512 GB PCIe® NVMe™ M.2 SSD

Geïntegreerd: AMD Radeon™ RX Vega 10 grafische kaart;

Audio
Bang & Olufsen, vier luidsprekers, HP Audio Boost

Scherm
HP Sure View geïntegreerd privacy screen, 13,3-inch (33,8-cm) FHD IPS WLED-backlit
touchscreen met microrand en Corning® Gorilla® Glass NBT™ (1920 x 1080)

Voeding
65-Watt netvoedingsadapter;

Type batterij
4-cels lithium-ionpolymeer van 53 Wh;

Ondersteunt snel opladen van de batterij: circa 50% in 45 minuten
Batterij en voeding
Tot 11 uur en 30 minuten ;

Maximum batterijlevensduur bij afspelen van video
Tot 8 uur en 15 minuten

Interfacemogelijkheden
Draadloze connectiviteit
Realtek 802.11b/g/n/a/ac (2x2) en Bluetooth® 4.2 combo
MU-MIMO-ondersteuning; Miracast-compatibel

Poorten
1 USB 3.1 Gen 1 Type-C™ (5 Gb/s transmissiesnelheid, Power Delivery 3.0, DisplayPort™ 1.4,
HP Sleep and Charge); 1 USB 3.1 Gen 1 Type-A (HP Sleep and Charge); 1 USB 3.1 Gen 1 Type-A (alleen gegevensoverdracht); 1 hoofdtelefoon/microfoon combo
1 micro SD-mediakaartlezer

Afmetingen
30,6 x 21,2 x 1,47 cm;
In verpakking: 48,3 x 6,9 x 30,5 cm

Garantie
2 jaar beperkte garantie, inclusief 2 jaar op onderdelen, 2 jaar op arbeid en 2 jaar reparatie op locatie. Voorwaarden variëren per land.

Toetsenbord

Module (TPM)

Sensoren
Accelerometer; Gyroscoop; Magnetometer

Uitpakken

Tijd om de HP X360 uit te pakken. Aangezien het hier gaat om een leenlaptop - die vaker uit wordt geleverd aan reviewers, is de doos door het versturen wat beschadigd. Als je deze nieuw besteld krijg je natuurlijk een nettere doos/laptop.

Uiteraard levert HP handleidingen en een adapter mee. Het fijne van deze adapter is dat het geen gigantisch blok is. Deze is dus gemakkelijk mee te nemen.

Zoals eerder beschreven is dit een leenlaptop die al rond is gegaan naar verschillende reviewers. Helaas gaat niet iedereen er even netjes mee om, en dat is wel te zien!
Toch geeft het ook een kleine indicatie hoe kwetsbaar de behuizing is. Er zitten namelijk wel al snel krasjes op de behuizing. En dat is voor een x360 laptop toch best zonde, zeker wanneer deze op verschillende manieren kan worden neergezet verwacht je ook wel een ‘betere’ coating.

Aan de rechterkant zit de aansluiting zitten een switch voor het ‘activeren’ van de SD kaart. USB-C, USB-A en een aansluiting voor de adapter. Links van de adapter zit een klein ledje die een indicatie geeft wanneer er wordt opgeladen en wanneer de laptop vol is.

De achterkant van de HP Envy oogt clean, netjes.

Aan de linkerkant zit een USB-A, headphone jack (3.5mm) en een aan-/uitknop.

Zoals op onderstaande foto’s goed te zien is, is de behuizing wel redelijk vatbaar voor vlekken en krasjes.

Het mooie aan de HP Envy X360 is dat deze een dun scherm heeft.

Omdat de touchscreen van de HP Envy van glas is, zit hier best een reflectie op.

Eenmaal opgestart heeft de HP Envy best een mooie monitor. Sterker nog, het IPS paneel laat de kleuren best mooi naar voren komen.

Het voordeel van de HP Envy 13-ar0350nd is dat deze een touchscreen heeft. Hierop is gemakkelijk door windows heen te klikken. Wanneer het scherm zelfs naar achteren wordt gedraaid, dus over de grens dat deze compleet plat is, dan switched Windows naar de tablet modus. De knoppen werken op dat moment niet meer, waardoor het scherm van de HP Envy compleet te gebruiken is al tablet. Een erg gave functie al zeg ik zelf.

Omdat de HP Envy X360 een mogelijkheid heeft om met een knop de privacyscherm te activeren is er een extra laag over het scherm heen gekomen. Deze laag zorgt in mijn optiek voor een ‘teleurstellende kijkhoek’. Dit is ook goed te zien in onderstaande afbeeldingen.
Je moet bijna recht voor je scherm zitten om de kleuren van het IPS touch panel goed te zien.

Gebruik

Wat in dit geval de HP Envy ook nog eens bijzonder maakt, is dat deze een privacyscherm heeft. Met een knop (alt F1) kan deze gemakkelijk worden in- en uitgeschakeld. Heel erg fan van deze functie ben ik helaas weer niet. Waar het IPS paneel normaliter op 120Hz draait, zie je bij het gebruik van de ‘privacyscherm’ een heuse flikkering in het scherm. Daarnaast vind ik het persoonlijk teleurstellend hoe goed deze functie werkt qua het daadwerkelijk verbergen van info. Mocht je dus belangrijke informatie door moeten lezen, in een bijvoorbeeld trein, dan zou ik toch even wachten tot je op kantoor bent - of een echte privacyscherm kopen en die vastplakken op dit scherm. Voor mijn gevoel loopt de refresh rate van het privacyscherm (wat dus boven het IPS paneel zit) op 40-50Hz. Kortom, voor deze functie zou ik persoonlijk niet perse voor deze laptop kiezen.

Het is wel echt een kleine powerhouse die je overal mee naartoe mee kan nemen. Met de 512GB SSD is de laptop ook niet alleen snel, er is ook nog eens genoeg ruimte om van alles mee te nemen. Het toetsenbord tikt daarnaast ook nog eens lekker weg. De knoppen reageren goed en geven een fijn gevoel.

Wat betreft bouwkwaliteit; in mijn optiek had het scherm wel iets steviger vast mogen zitten. Ik merk dat bij het klikken op de capacitieve scherm dat deze soms wat na-schokt. Zeker bij normaal ‘laptopgebruik’, wanneer er bovenin wordt geklikt in een adresbalk van bijv. Chrome gaat het scherm nog zachtjes een kleine 4x heen en weer.
Aan de andere kant is het wel zo dat deze scharnieren er wel voor zorgen dat de monitor 360 graden kan worden gekanteld. En dat is wel echt rete handig!
Als tablet kan je de HP Envy bijvoorbeeld ook op zijn kant zetten, waardoor je een fijne lange pagina hebt (1920 pixels hoog én 1080 breed). Zo zijn bijvoorbeeld recepten in één oogopslag gemakkelijk te lezen.
Even voor je beeld; de voorpagina van Tweakers komt tot en met de tekst “Uitgelichte gebruikersreviews”, waar normaliter dit alleen tot de eerste paar posts van de dag komen. Wat dat betreft is het ook dan echt net een tablet.
Het fijne van de tabletmodus is dat het toetsenbord ook ‘uit’ gaat. Hierdoor kan je klikken wat je wilt… er gebeurd in dat geval echt niets.

Qua batterijduur kwam ik met surfen, reviewen, foto’s bewerken etc. tot om en nabij 7 uur. En dat is in mijn optiek voor een 13 inch laptop best netjes. Tijdens de lunchpauze de laptop opladen zorgt daarnaast ook nog eens voor een tijd aan speelplezier.

De speakers van de HP Envy zijn redelijk, maar zeker niet de beste speakers die ik tot nu toe mee heb mogen maken. Er staat een B&O logo boven, maar of Bang & Olufsen hier heel blij mee zou moeten zijn, ik weet het niet… Het geluid mist diepte. Voor spraak via Skype, Teams, Zoom (lol) zou het in iedere geval wel genoeg

De HP Envy X360 13-ar0350nd heeft mij positief verrast. De mogelijkheden om het scherm te draaien en er een tablet van te maken is in mijn optiek een gave mogelijkheid!
Mede door de snelle CPU, SSD en geheugen reageert de laptop ook nog eens snel. Het rondspelen met verschillende applicaties gaat daardoor ook zonder moeite. Met de 512GB is er ook nog eens genoeg ruimte om een hoop data op te slaan.

Omdat de laptop 13.3 inch ‘klein’ is, is deze ook nog eens erg licht. Dit zorgt ervoor dat de HP Envy X360 handzaam is en gemakkelijk mee te nemen is. Als tablet zorgt het er wel voor dat je een enorm snelle en goede sketchpad hebt. Het touchscreen reageert direct en zonder problemen. Windows 10 voelt in dit geval ook fijn aan, past zich snel aan en draait ook gemakkelijk mee met hoe je de tablet vasthoudt. Bij 180 graden draaien, past het scherm zich binnen no-time aan.

In mijn optiek is het privacyscherm een leuke feature, maar niet geweldig. Het scherm maakt icm deze functie een niet vloeiende indruk, en dat voelt niet fijn. Wanneer deze functie uit staat, is het scherm wel vloeiend. Sterker nog… het IPS paneel werkt op 120Hz en ziet er qua vloeiendheid geweldig uit.
Toch, door deze extra ‘privacy’ functie is de kijkhoek in mijn optiek wel wat negatief beïnvloed.

De batterijduur is overigens best prima. Met ongeveer 7 uur kon ik ongehinderd aan het werk (verschillende Office applicaties, Chrome, Spotify etc.).
Tijdens een lunchpauze is de laptop snel aan de lader te leggen waardoor je toch een volle werkdag op de batterij kan maken - en nog wat over hebt..

Met iets meer dan 1000 euro (tijd van schrijven), vind ik het geen heel gek bedrag voor een dusdanige laptop met deze hardware en mogelijkheden. De gekozen materialen voor de behuizing en de kijkhoek (bij het niet eens gebruiken van de privacyscreen functie) tikken wat mij betreft toch een ster van het geheel af.

De HP Envy X360 13-ar0350nd krijgt van mij 4 van de 5 sterren.

Heb jij ook een HP Envy x360 13-ar0350nd?

Nee, hiermee zet je de webcam hardwarematig aan of uit.

Leuke review, ben zelf (met het oudere spectre model met i5 van vorig jaar) erg blij!