AMD Opteron 144 Boxed Review

STIMPPYYY 14 april 2006, laatste update op 17 april 2006, 1.659 views

AMD Opteron 144 Boxed

Pluspunten

• Overclockbaarheid
  • Opteron kwaliteit
  • 1MB Cache
  • Lage warmte productie
  • 5 Jaar garantie (Boxed)
  • Erg snel !!!

Minpunten

• Garantie vervalt bij aanbrengen andere CPU koeler, dit is ook zo bij Intel.
  • Geen Dualcore (geen negatieve eigenschap van deze processor, zie review voor uitleg)

De Opteron processors. Bekend om hun overclock prestaties....

Ik heb een tijd geleden een Opteron 144 (1.8GHz, 1MB Cache) aangeschaft voor 150 euro, inc verzendkosten bij Komplett.

Op het moment van aanschaf en gebruik had ik een Asus A8N SLI Deluxe als moederbord en een Zalman 7000B-Cu.

Processor draaie prima op 2.7GHz @ 1.4V. Ik kreeg hem op dit moederbord niet hoger dan 2.8GHz @ 1.6V. Prima prestatie dacht ik zo. Een overclock van maar liefst 1.0GHz. Op dat moment een processor die sneller draait dan een FX-57 van 1020 Euro.

Ik wou toch nog wat verder gaan, dus ik dacht ik moet een hogere Vcore bereiken, hoe doe ik dit? Voltmod of een nieuw moederbord.
Ik heb besloten om te gaan voor een nieuw moederbord, namelijk een DFI-Ultra D NF4. Daarbij besloot ik meteen AS5 en een Thermaltake Big Typhoon aan te schaffen voor wat betere koeling.

Eenmaal DFI moederbord binnen, alles geinstalleerd. Het was even aankloten om de Thermaltake Big Typhoon goed op zijn plaats te krijgen, gelukkig had ik nog een stalen backplate over waardoor hij wat makkelijker te bevestigen was.

Eenmaal draaiend op het DFI moederbord kreeg ik de Opteron op een snelheid van 2.8GHz @ 1.4V, een hele verbetering dacht ik zo. Ik ben toen verder gaan testen en ben gestopt op 3.0GHz @ 1.6V. Hoger dan dit ben ik niet gaan testen. Dit komt nog wel een keer. Dit is maar liefst een overclock van 1.2GHz een snelheid van een FX-59. Dit voor een processor van 150 euro...
Deze processor zal ongetwijfeld wel 3.1/3.2GHz doen op een hoger voltage voor PiFast e.d.

Mijn dagelijkse Setup is nu dus een Opteron 144 1.8GHz @ 2.8GHz op 1.4V.

Algmene beoordeling = zeer goed. Opteron kwaliteit, 1MB cache en lage prijs.

Featureset = Goed. Opteron featureset, 1MB cache. Geen DualCore, hoewel je dit niet mag beoordelen bij deze processor is het in het algemeen, voor mensen die in de toekomst deze processor willen aanschaffen, een nadeel.

Overclockbaarheid = Zeergoed, zie hierboven.
Warmteproductie = (Zeer) Laag. Het kan altijd lager door het gebruikte ontwerp, 90nm vs 65nm van nieuwe intel processoren.

Zalman 7000B-Cu. 2.7GHz @1.4V = 35/46 @ 1200RPM
Zalman 7000B-Cu. 2.7GHz @1.6V = 35/46 @ 2200RPM

Thermaltake Big Typhoon. 2.8GHz @ 1.4V = 27/39 @ 450 RPM
Thermaltake Big Typhoon. 3.0GHz @ 1.6V = 29/45 @ 450 RPM

Men kan hier meteen conclusie's uitrekken dat Big Typhoon ongetwijfeld één van de beste luchtkoelers is. Voor beide Setup's is een gelijk aantal Case Fan's gebruikt. Bij de Zalman koeler stonden de case fan's bij een RPM van 2200 (1.6v dus) op volle toeren, HERRIE HERRIE HIERRIE!!!

Thermaltake is zo stil dat je hem niet eens hoort, zelfs niet op zijn hoogste toerental: 1350RPM.

Prijs = Zeer goed. 150 euro. Op dit moment waren ze nog niet erg duur en waren deze processor volop aanwezig bij Komplett.

Helaas ben ik PrimeStable screenshots kwijt doordat mijn moederbord een aantal dagen geleden RMA is gegaan. HDD is toen aangesloten op een andere PC, nadat mijn mobo terug was moest ik de schijf formatteren, windows boote niet meer op.

Screens van PiFast of CPU-z kunnen erbij worden gevoegd als men hierom vraagt.

Stepping: CAB2E 0545 CPAW

Heb jij ook een AMD Opteron 144 Boxed?

Is dan de garantie ook weg als je hem niet boxed koopt?!
nope dan behoudt je hem wel ;) (zonder koeler is die cpu namelijk snel stuk ;) )
Toevallig niet mijn Opty? :Y)