1 review

Sharkoon Mobile DAC

€ 13,95
Specificaties USB 3.2 (Gen 1, 5Gbps) type-C geluidskaart met 2.0 geluid - Bekijk alle specificaties

Sharkoon Mobile DAC Review

Rooieduvel 2 september 2020, 1.022 views

Sharkoon Mobile DAC

De Mobile DAC van Sharkoon is een verloopkabel van USB-C naar 3.5mm, met een ingebouwde DAC. Deze is tevens voorzien van een equalizer zodat het geluid naar wens aangepast kan worden. Geen software nodig, compleet plug en play. Het tegelijk laden van een apparaat is echter niet mogelijk.

Pluspunten

• Handig voor gebruik van oudere headsets/hoofdtelefoons
  • Makkelijk mee te nemen
  • Vier equalizer settings ingebouwd
  • Geen software nodig
  • Microfoon geluid klinkt goed

Minpunten

• Laden is niet meer mogelijk
  • Connector moet ondersteund worden bij het wisselen van EQ

Allereerst wil ik Sharkoon bedanken voor het beschikbaar stellen van deze Mobile Dac.

Wellicht heb je wel eens van deze fabrikant gehoord: Sharkoon. Deze fabrikant is actief sinds 2003 en zet diverse producten op de markt. Deze producten zijn voornamelijk gericht op gamers maar ze brengen ook adapters uit om apparaten op je computer aan te sluiten. Persoonlijk kende ik deze fabrikant van de externe behuizingen en de SATA/IDE naar USB converters. Zo heb ik de data van menig harde schijf weten te redden. Tegenwoordig hebben ze toetsenborden, muizen, muismatten, headsets, voedingen, kasten en zelfs stoelen en complete bureaus.

Nu hebben ze ook accessoires uitgebracht die bedoeld zijn voor headsets zoals deze Sharkoon Mobile Dac. Op die manier is het toch mogelijk gebruik te maken van een hoofdtelefoon wanneer er geen 3.5mm of trss aansluiting aanwezig is op het apparaat. Dit zie je vooral terug bij telefoons waar deze aansluiting weggelaten is. Je kunt dan natuurlijk wel gebruik maken van een bluetooth headset maar dan kun je je normale hoofdtelefoon weggooien. Deze oplossing zorgt er voor dat je je "oude" set gewoon kan gebruiken.

Deze Sharkoon Mobile Dac moet op het moment van schrijven €15,- kosten. Er is ook een versie met Power Delivery die €20,- kost. Maar wat krijg je terug? Je ziet het in deze beknopte review.

Terug naar boven

Voordat we gaan kijken naar deze DAC, eerst even een blik op de specificaties.

Meer informatie is terug te vinden op de website van Sharkoon

Deze DAC is Hi-Res Audio gecertificeerd wat moet zorgen voor een adembenemende geluidservaring. De audio kwaliteit is beter dan dat van CD kwaliteit, wat normaal 16-bit/44.1 kHz is qua waardes. Hi-res audio heeft een sampling frequentie van 24-bit/96 kHz zodat het geluid nog beter klinkt. Dit komt mede omdat er meer verschillende geluidsniveaus aan te sturen zijn.

De DAC is te gebruiken met verschillende apparaten. Niet alleen telefoons worden ondersteund maar ook tablets, PS4 consoles en pc's of notebooks met een USB-C aansluiting.Let er bij de PS4 er wel op dat je een verloopkabel gebruikt omdat deze controllers een andere aansluiting hebben. Wat ook werkt maar hier niet bij staat is een Nintendo Switch spelcomputer. Op die manier krijg je een beter geluid dan wat de console zelf produceert.

Er zit een equalizer ingebouwd in de DAC die heel makkelijk te bedienen is. Software is hier niet voor nodig en je hoeft het ook niets op het aangesloten apparaat te doen. Slechts een druk op de knop van de DAC en je past het geluid aan. Er zijn vier verschillende modi beschikbaar: meer hoge en lage tonen, alleen sterkere hoge tonen, sterkere lage tonen of geen aanpassingen. Kies wat je zelf wilt. En mocht je bediening hebben op je hoofdtelefoon of oortjes, blijft dit bruikbaar.

Terug naar boven

Laten we eens kijken waar we mee te maken hebben.

Het doosje is wellicht groot op de foto maar dat valt in het echt wel mee. Op de voorkant zien we de standaard dingen: merk, type, foto van het product en onderaan het Hi-Res logo. Op de achterkant vinden we de specificaties van het product terug. Om het doosje open te maken moet het stickertje aan de onderkant losgehaald worden. Wat er dan als eerste uit komt vallen zijn twee boekjes: de een zijn de veiligheidsinstructies, de ander is de handleiding.

Missen we alleen de DAC zelf nog. Die zit met twee ijzerdraadjes vast op een kaart. Op de kaart staan de verschillende Equalizer modi die ingebouwd zitten. Aan de ene kant van de kabel zit de USB-C connector die in de USB poort moet. Ook zit hier een knop op waarmee de verschillende instellingen geselecteerd kunnen worden. Aan de andere kant van de kabel zien we de aansluiting voor de hoofdtelefoon of headset terug. Het merkje mag natuurlijk niet ontbreken.

Als we de kabel omdraaien dan zien we weer het Hi-Res logo terug. Tevens zit er een label aan de kabel met een paar keurmerken en de naam aan één kant. De andere kant bevat de gegevens van Sharkoon in Duitsland. Overigens laat dit label vrij snel los.

Terug naar boven

Tijd om het kabeltje testen en te zien wat voor geluid er uit komt.

Pakken we het apparaat er bij die we willen voorzien van een 3.5mm aansluiting. In de USB aansluiting moet het ene uiteinde van de kabel ingestoken worden. Als dat gedaan is beginnen de lampjes op de DAC één voor één te branden. Daarna gaan ze allemaal even aan en daarna weer uit. Zo weet je dat de DAC goed aangesloten is.

Op het andere uiteinde sluiten we de hoofdtelefoon of headset aan. Let wel op dat je deze goed door duwt. Het heeft wat kracht nodig om goed verbinding te maken. Je hoeft in ieder geval niet bang te zijn dat de kabel snel los raakt. Op het moment dat het allemaal goed aangesloten is zie je bovenin een icoontje verschijnen dat lijkt op een headset. Nu is alles klaar om in gebruik genomen te worden.

Als je nu de muziek start dan hoor je ook meteen het geluid via de DAC en niet via het apparaat. Je hoeft niets meer aan te passen voor de rest. Druk je op de EQ knop dan verandert de equalizer stand naar het lampje wat op licht. Welke instelling je dan actief hebt staat op de meegeleverde kaart maar is ook goed te horen. Op stand 1 staan de lage tonen vol open, bij stand twee staan de hoge tonen vol open, op stand 3 staan de middentonen uit en de hoge en lage tonen vol open. De laatste stand, waarbij alle lampjes branden, zet alle niveaus weer terug op normaal. Je moet alleen de connector wel goed vast houden anders kan het aanvoelen dat de connector door de kracht kan breken.

Dit heb ik persoonlijk getest met de Sennheiser CX300-II oortjes. Geluid klinkt gewoon goed en aanpassen gaat makkelijk. Tevens heb ik een test gedaan met een headset die voorzien is van een TRSS connector. Het geluid wat opgenomen werd via de microfoon klinkt prima om een telefoongesprek mee te voeren of om in een game mee te communiceren.

Terug naar boven

De Mobile DAC van Sharkoon. Een handig kabeltje die er voor zorgt dat je je oudere headset of hoofdtelefoon kunt gebruiken als er geen 3.5mm aansluiting aanwezig is of wanneer deze kapot is. Het is echt een kwestie van plug en play: je prikt de USB connector in je telefoon en aan de andere kant van de kabel je 3.5mm connector en je bent klaar. Geen software nodig aangezien alles ingebouwd zit. Nadeel is wel dat je niet tegelijk je telefoon kunt laden.

De ingebouwde equalizer is makkelijk te bedienen maar je moet er wel voor zorgen dat je de DAC iets ondersteunt als je een instelling wil aanpassen. Doe je dit niet, kan je het gevoel krijgen dat hij af kan breken. Dit zal niet zo snel gebeuren maar je wilt het niet testen. De verschillende instellingen zijn goed te horen en dit betekent dat je niets op je telefoon hoeft aan te passen. Audio klinkt gewoon goed uit het apparaat en ook het microfoongeluid klinkt goed.

Ben je gehecht aan je apparaten met een 3.5mm aansluiting? Dan zorgt de Mobile DAC dat er weer één beschikbaar is. Uiteraard zijn er goedkopere oplossingen op de markt maar dat zijn alleen verloopjes en bieden geen ingebouwde DAC.

Mocht je op- en/of aanmerkingen hebben of iets te vragen, dan hoor ik het uiteraard graag. Vond je dit een leuke review, dan hoor ik het dit natuurlijk ook graag. :) Het motiveert mij om nog meer reviews te maken.

Terug naar boven

Heb jij ook een Sharkoon Mobile DAC?

Kan zijn dat ik er overheen gelezen heb maar wat ik mij afvraag is of jij verschilt hoort tussen stand 4 (normaal) en geen aangesloten DAC (je oortjes rechtstreeks aan de telefoon)? M.a.w. zorgt het apparaatje voor een verbetering van de geluidskwaliteit zoals die uit je telefoon komt? Want dat zou voor mij de enige reden zijn om de aanschaf van zoiets te overwegen.

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.