Nest Cam Indoor

Specificaties Draadloze binnencamera + app - Bekijk alle specificaties

Nest Cam Indoor Review

Anoniem: 34614 11 augustus 2020, 309 views Product gekocht

Nest Cam Indoor

Handig, maar verliest verbinding te vaak

Pluspunten

• redelijke beeldkwaliteit
  • software is OK
  • online service tegenwoordig betaalbaar, ook bij veel camera's

Minpunten

• wifi verbinding valt met enige regelmaat weg
  • niet toegankelijk voor automatisering (bv. via Home Assistant)

Kwaliteit Score: 2
Ik heb een stuk of 4 van deze, en twee Nest Cam IQ exemplaren. Ook heb ik twee elders gemonteerd, dus heb ik een redelijk beeld van wat deze dingen kunnen.

Het ontwerp van de camera maakt het makkelijk te monteren op verticale of horizontale vlakken, inclusief ondersteboven. De software staat toe het beeld verticaal te flippen, maar niet 90 graden te draaien. Je kunt de camera wel in de houder roteren om het beeld goed (landschap in plaats van portret) te krijgen als je'm tegen een verticale wand gemonteerd hebt.

De Nest camera heeft redelijke beeldkwaliteit, ook door glas en in het donker. Deze is overduidelijk slechter dan de veel duurdere Nest Cam IQ. De Nest app is redelijk toegankelijk en de nieuwe prijzen van de Nest service betekenen dat je voor een vaste prijs per maand alle camera's in je huishouden kunt verbinden met de online service, wat heel gunstig is. Dit was tot een paar maanden geleden wel anders en praktisch onbetaalbaar voor meer dan 1 of 2 camera's.

Het grootste probleem is dat deze camera's met enige regelmaat hun verbinding verliezen. Toch wel elke camera eens per dag of zo. Dit geldt al sinds het begin toen ik maar 1 had, en nu nog steeds voor alle 6 die ik beheer, maar niet voor de Nest IQ varianten. Dit met zeer goed Wifi signaal (2 of drie verschillende merken wifi punten getest), access points op soms maar 2 meter afstand, en nergens meer dan 4 meter zonder muren. De camera lijkt dan te rebooten o.i.d. en na 10-20 minuten weer online te gaan. Dit zijn camera's die niet uit dezelfde serie zijn, sommige zijn geleverd in andere soort dozen dan andere. Static IP toewijzen, wat op Nest forums wordt gesuggereerd, helpt ook niet of in maar zeer beperkte mate.

Ik heb dit maar voor lief genomen omdat ik meerdere camera's heb, dus hoop ik dat mocht er een inbreker binnenkomen, als de ene camera toevallig net uit is, hij wel bij een andere in beeld zal geraken. Het is echter in algemene zin een heel serieus probleem voor een beveiligingsproduct - vandaar dat ik de kwaliteit en ondersteuning als slecht waardeer.

De camera was tot niet zo lang geleden erg overprijsd, boven de 150. Recente prijsdalingen maken het redelijker, maar in mijn opinie is een realistischere prijsstelling 100-110 Euro. Als je het risico van de random reboots wilt accepteren.

Heb jij ook een Nest Cam Indoor?

Update: Na lange chat met de support afdeling is de claim dat de camera's moeite hebben met de 5GHz band en is het advies om 2.4GHz en 5GHz te splitsen en de camera's op 2.4GHz te verbinden. Dit is onwenselijk als je systeem geen aparte netwerk namen ondersteunt voor de twee banden, of je als je ze opzettelijk dezelfde naam geeft voor de best mogelijke roaming door het huis.

Ook werd geclaimd dat "de 5G netwerken zijn nog niet zo danig ontwikkeld dat ze stabiliteit geven ze kunnen niet veel producten gekoppeld hebben daarnaast bij afstanden wordt de verbinding beinvloed.". De claim dat 5GHz netwerken nog niet ontwikkeld zijn is twijfelachtig, het probleem treedt ook 's-nachts op wanneer de enige online devices de Nest camera's zijn, en hun eigen Nest Cam IQ devices kunnen het blijkbaar wel.

Na wat aandringen gaf de support medewerker aan het probleem richting te tech afdeling door te geven. Nest moet evident of het 5GHz probleem oplossen, of ervoor zorgen dat de camera's zelf intern de voorkeur geven aan de 2.4GHz in plaats van 5GHz.
0Anoniem: 34614
15 oktober 2020 10:12
Update 2: na twee maanden de camera's op een apart 2.4 GHz gedraaid te hebben, blijkt dat het probleem van de wegvallende verbinding niet op te lossen. De camera's vallen nog steeds zo nu en dan uit.

De frequentie waarmee ze wegvallen is in de loop der tijd (los van die verandering van band) wel enigszins gedaald, wellicht door firmware updates o.i.d.).