Asus AiMesh AX6100 WiFi System (RT-AX92U 2 Pack)

Specificaties WiFi-ax • 4G • 4-poorts switch (max 1Gbps) - Bekijk alle specificaties

Asus AiMesh AX6100 WiFi System (RT-AX92U 2 Pack) Review

kwibus 11 augustus 2020, 346 views Product gekocht

Asus AiMesh AX6100 WiFi System (RT-AX92U 2 Pack)

Ik was op zoek naar een waardige vervanger van mijn Asus RT-N66U welke reeds jaren trouw dienst had gedaan. Omdat er meer apparaten bij waren gekomen en ook meer verdiepingen in gebruik zijn genomen, was het tijd voor een serieus Mesh Systeem. Dat bleek de AX6100 te zijn.

Pluspunten

• Prachtige afwerking
  • Eenvoudig in gebruik
  • Sublieme dekking
  • Uitgebreide App

Minpunten

• klein bugje gevonden

Beheerbaarheid Score: 5
WLAN-bereik Score: 5
Met de AX6100 haal je een prachtig product in huis. Ik heb nu een dekking waar ik voorheen alleen maar van had mogen dromen! Normaliter kom je met een Router alleen niet makkelijk tot achter in een tuin, nu moet ik bijna de wijk uit wil ik geen verbinding meer hebben :)

De eerste setup was eenvoudig: Je sluit beide devices aan op het lichtnet en eentje op je WAN verbinding. Deze benader je met een netwerkkabel en je volgt de setup die je voorgeschoteld krijgt. Wanneer je kiest om de 2,4GHz en 5GHz band niet te scheiden, wordt automatisch ervoor gezorgd dat WiFi6 als backhaul gebruikt wordt tussen de twee apparaten, hoewel bedraad aansluiten daarna ook nog gewoon mogelijk is (op de WAN poort van de tweede router).

Tijdens de setup krijg je de mogelijkheid om gelijk je tweede Meshpoint te selecteren. Dit gaat altijd over WiFi. Het duurt maximaal 30 seconden en je Mesh Systeem is gereed! De tweede router dan kan draadloos of bedraad op een andere geschikte locatie geplaatst worden.

En dan de App... Ik was aangenaam verrast om te zien dat ik mijn App die ik gebruikte voor de RT-N66U ook gewoon kon gebruiken voor de AX6100! De App past zich qua mogelijkheden namelijk helemaal aan aan de mogelijkheden van het systeem wat je ermee wilt beheren. Dit had ik eigenlijk zelf niet verwacht, goede feature!

Helaas ging er even iets mis tijdens een eerste test met Parental Control. Ik had ettelijke apparaten thuis tijdelijk afgesloten van het WAN met Parental Control maar dat bleek ineens definitief :? Na een herstart was dat probleem opgelost maar daarna heb ik op geen enkele manier het WAN nog kunnen blokkeren. Hierover is contact geweest met Asus en het advies was om even een oudere versie van de Firmware te installeren. Dit was inderdaad een oplossing. Ik zou nog kunnen proberen om opnieuw de nieuwste Firmware te flashen maar ik wacht even af tot er een nóg nieuwere versie is, just in case.

Het design van de apparaten is gewoonweg prachtig te noemen. Helaas staat er eentje in de meterkast, de andere prijkt op zolder. Bijzonder is ook het formaat.. ze zijn best wel klein te noemen, echt wel compact. Genoeg aansluitingen rondom. Ik vind persoonlijk het gebruik van voornamelijk witte leds ook erg esthetisch!

Tot nu toe heb ik alleen nog maar voordelen kunnen vinden met betrekking tot het uitgebreide bereik. De snelheden binnenshuis zijn allemaal prima. Ergens is het een voordeel dat je niet meer hoeft te kiezen tussen 2,4GHz en 5GHz, het Mesh systeem bepaalt wat het beste is. Ook met welk Meshpoint je verbonden bent. Ik moet er dan maar op vertrouwen dat het systeem de beste optie voor elk apparaat selecteert. Ook daar ben ik geen bijzonderheden in tegengekomen, zowel de App als de Web GUI voorzien in voldoende informatie qua inzage.

Heb jij ook een Asus AiMesh AX6100 WiFi System (RT-AX92U 2 Pack)?