Eminent EM7080 Review

HyperBart 24 januari 2011, laatste update op 8 februari 2011, 4.187 views

Eminent EM7080

Pluspunten

• Heel brede ondersteuning video-formaten
  • Actieve firmware-ontwikkeling
  • Goede respons/feedback via GoT
  • Matig backward compatible met oudere TV's terwijl dit toch een apparaat is wat bedoeld is voor HD TV's

Minpunten

• Af en toe een beetje traag in het browsen door menu's
  • Ondersteunt geen TrueHD en DTS HD terwijl het wel zo geadverteerd wordt
  • Soms kan je de fan als storend ervaren (als je er echt op begint te letten)

Geluidskwaliteit Score: 2
Sinds enkele maanden heb ik nu al een EM 7080 bij mijn thuis staan. Ik heb dit apparaatje aangekocht omdat ik het beu was iedere keer mijn laptop via S-VIDEO (nog een oude TV...) aan te sluiten, het geluid dan ook nog eens apart moeten bekabelen en dan eigenlijk een heel slechte kwaliteit van beeld te krijgen.

Na wat reviews te lezen kwam ik uit bij de EM 7080. Vooral het feit dat het apparaat zo een uitgebreide ondersteuning voor het afspelen van verschillende mediaformaten had was voor mij doorslaggevend.

In eerste instantie wou ik niet onmiddellijk een NMP aanschaffen omdat je voor ondertitels altijd het videobestand hetzelfde moet noemen als het ondertitelingsbestand (of vice versa). Ik heb toch de stap tot aankoop gezet, en het is maar een kleine moeite om in Windows 7 met de handige file renaming functie bestanden dezelfde naam te geven met toch een andere extensie.

Ik heb de EM7080 getest met een oude CRT-TV, een Sony Trinitron, het exacte nummer ken ik niet. Naast het testen met deze TV heb ik 'm ook getest met een nieuwe Philips via HDMI.
Thuis staat nu sinds een tijdje ook een Sony Bravia KDL-40EX711 waar de EM7080 op aangesloten is, en ik moet zeggen dat dit een zeer sterke vooruitgang is. Beeld komt nu veel beter tot zijn recht en de verhoudingen zijn ook naar behoren.

Tot zover de inleiding en de redenen waarom ik het apparaat gekocht heb en met welke apparaten.

Inhoud
In de doos van de EM7080 vind je onder andere:
  • Handleidingen, boekjes, papiertjes en vijsjes
  • EM7080 zelf
  • Afstandsbediening met batterijen
  • Kabeltjes (Component, Composiet, HDMI en fiberkabeltje voor audio)
De EM7080 komt dus redelijk compleet en je kan alles onmiddellijk aansluiten. Let wel: de kabeltjes zijn vrij kort, het HDMI-kabeltje is maar een 30cm lang bv...

Installatie
Het installeren van een HDD (die je zelf hebt aangekocht) gaat heel vlot, twee vijsjes losdraaien, de HDD op het bord schuiven zodat hij gedrukt wordt in de SATA-aansluiting, EM7080 terug dichtdraaien en ready to go.

Na het aansluiten en je eerste keer opstarten kan je best onmiddellijk de firmware updaten. Eminent brengt heel regelmatig updates van de FW uit, zeker door stimulans op GoT vanuit dit topic: http://gathering.tweakers...ist_messages/1399856/last

Gebruik
Ik heb een tijdje de EM7080 gebruikt met HDD om media te kunnen afspelen als ik ergens anders zat. Ik vond dat mijn HDD nogal wat lawaai maakte, dus die heb ik er een weekje geleden uit gehaald. Die wordt binnenkort vervangen door een 2,5" model op een lager toerental ipv 3,5 op 7200RPM.

Deze EM7080 wordt voornamelijk gebruikt via Samba, met mijn NAS is het heel eenvoudig om media af te spelen die via Samba geshared is. Het inloggen op een share/server duurt wel even, maar een keer dat je er in zit werkt het goed en vlot.

De EM7080 speelt voor mij alle formaten af wat ik tot nog toe ben tegengekomen. Ik was tot de vorige firmware heel tevreden van de firmware, maar sinds een volgende firmware heb ik het probleem dat het beeld niet meer volledig gevuld kan worden op een oude CRT-TV, maar dat er een zwart kader rond het beeld is, als je echt het hele beeld wilt zien. Even de uitleg: stel dat je een beeld hebt wat een huis met twee bomen (een links en een rechts) weergeeft. Als je dat hele beeld wilt hebben op je TV (met een bepaalde verhouding) dan ga je er een zwarte kader bij moeten nemen. Je kan het beeld van je TV volledig gebruiken, maar dan valt er links en rechts een deel van beide bomen weg. Let op: dit is alleen het geval bij CRT-TV's, niet bij de nieuwe die via HDMI werken.
Dit is ondertussen ook weer opgelost geweest, en je kon bij een CRT-TV terug het volledige beeld krijgen. Sinds een tijd werkt de EM7080 samen met een Sony Bravie KDL-40EX711 en nu ben ik er wel veel tevredener over.

Ik moet eerlijk zijn, de EM7080 is een heel mooi apparaat, maar het komt bij mij nog niet tot zijn volle recht doordat ik geen HD-ready of Full HD TV heb... Nu geen issue meer.

Het afspelen van Full HD of eender welk materiaal gebeurt hier zonder problemen en heel vlot. Des te zwaarder je file is des te trager kan hij natuurlijk fastforwarden of terugspoelen, maar dat is normaal. De EM7080 heeft een 100Mbit ethernet aansluiting en die is ruim voldoende voor het streamen van HD materiaal...

De interface is redelijk strak, maar bijlange na nie zo mooi als die van de EM7075: http://www.youtube.com/watch?v=Sa9jlDuTTYo. Als je filmpjes vind die op de interface lijkt van de 7075, dan is dit foutief, de interface ziet er totaal anders uit. De interface van de EM7080 ziet er als volgt uit:

Interface EM7080 (Rendered)

Let wel op: dit is een rendered image, dus zo smooth en glad en alles ziet het er niet uit, maar het doet wat het moet doen en een keer dat je de film hebt opstaan heb je die interface niet meer nodig, toch? In ieder geval, waar bij de EM7075 de interface een heel groot pluspunt en op zich al bijna een reden is om die NMP aan te kopen, is het dat bij de EM7080 absoluut niet.

Wat ik voorlopig nog mis aan de EM7080 is het feit dat je geen playlists kan aanmaken van bestanden die op een Samba-share staan. Als je de files allemaal kopieert naar de EM7080 dan kan je wel afspeellijsten aanmaken. In combinatie met een surround-setje is dit dus ideaal om je muziek af te spelen.... Playlists aanmaken gaat ook, op voorwaarde dat je een HDD hebt ingebouwd.

KopiŽren van en naar de EM7080 gaat heel eenvoudig met de ingebouwde kopieerfuncties, zo kan je snel je media even overpompen om na een tijdje je EM7080 af te koppelen en mee te nemen.

De afstandsbediening voelt een heel klein beetje plastiekerig aan, maar zit toch heel degelijk in mekaar.

Naast het gewone afspeelwerk kan je tegenwoordig met de nieuwste firmware ook internetcontent van verschillende providers afspelen. Voor de Nederlanders is er nu ook iets van Uitzending Gemist, dacht ik...

Nieuwe ontwikkelingen met betrekking tot audio-streams
Een tijdje na de introductie van onze Sony Bravia in ons huishouden had ik besloten om een receiver in combinatie met een surround-set aan te schaffen. Met het idee (afgaand op de spec's pagina, de doos en de spec's pagina op T.net (die ik ondertussen heb aangepast)) dat de EM7080 alle formaten, zoals TrueHD en DTS HD ondersteunt, besloot ik om een receiver aan te schaffen die deze formaten ook ondersteunt. Na wat experimenteren (en vandaag 24/01/2011 na lezen op GoT) merkte ik dat er blijkbaar al langer sprake was van dit te ondersteunen (zie http://gathering.tweakers...message/35354273#35354273), maar dat dit nog steeds niet gebeurd is. Dit ontgoochelde mij sterk. Ik ging er vanuit (en ik heb dit ook zo verteld aan collega's) dat dit apparaat ter zijner tijd een "alleseter" was, blijkt dat dit toch niet het geval is... Mispak je hier niet aan en kijk eventueel naar alternatieven die deze audiofilters wel ondersteunen... DTS is meestel wel genoeg voor films die je afhaalt, dat weet ik, maar toch vind ik het zwaar fout dat geadverteerd staat dat de EM7080 DTS HD en TrueHD ondersteunt, maar dat dit uiteindelijk niet het geval is...

Besluit
Zeer tevreden van het apparaatje, spijtig dat er geen Full HD TV bij ons thuis staat, dit had mijn ervaring met de EM7080 helemaal compleet gemaakt, maar dit is voorlopig toekomstmuziek. Als de afspeelfunctionaliteit (afspeellijst van Samba enz..) nog iets verbeterd, dan heb ik echt alles wat ik wil.
Wat betreft de video-functionaliteiten; niets te klagen, alle formaten worden ondersteund, speelt heel veel dingen af en het beeld komt zeer goed tot zijn recht op een Full HD TV.
Aan de andere kant: audio is minder, zeker omdat er (op een bepaalde manier) "gelogen" wordt over de mogelijkheden...
Zolang Eminent geen ondersteuning inbouwt voor deze formaten blijft de review een matige toon dragen...

Heb jij ook een Eminent EM7080?

Ik heb hem ook in combinatie met een HD-ready tv van philips en heb het apparaat eigenlijk nooit zonder HDMI getest. Daarvoor nooit iets van HD op die televisie gekeken, maar ik wou nu dat alles zo scherp was!

Goede (korte) review btw, heb je de webservices ook uitgeprobeerd? Bij mij werkt Uitzending Gemist namelijk niet, net als shoutcast. RTL gemist werkt dan weer wel, net als youtube in de meeste gevallen.

Wat ik nog wel tegenkwam bij HD content (Planet Earth 720p) was dat scene's waar bijvoorbeeld met een vliegtuig wordt gefilmd als ze over een berg heenvliegen dat alles een beetje schokkerig gaat, misschien omdat er zo veel veranderd op het scherm of misschien omdat dat zo hoort. Ik denk zelfs het laatste, want de laatste tijd heb ik wat recenter geencodeerde films gedownload, zelfs in 1080p, en die spelen wel vloeiend af al is het moeilijker dit te vergelijken met die documentaire.

Het je nog iets gedaan met NZBGet of de torrent client? Zelf gebruik ik NZBget veel en daar verdienen ze ook wel een dikke pluim voor. Overigens krijg ik het idee dat je helemaal niks met internet icm de eminent heb gedaan?

2 opmerkingen.
1. De op een na laatste positieve eigenschap klinkt meer als een negatieve eigenschap?
2. Het probleem met die zwarte rand had ik op een gegeven moment ook, maar toen heb ik de pixel-scan of iets dergelijks aangepast naar de default en toen was alles weer normaal. Op de stand LCD-tv deed hij hetzelfde wat hij bij jou doet, maar ik heb ook echt een LCD-tv. Kijk eens of dat wat veranderd (zit in settings, maar niet in de video tab volgens mij)
Geen schokkerige 1080p beelden hier, nog niets tegengekomen...

1. Het is net een positieve eigenschap, want je moet er eerlijk in zijn: dit apparaat is niet bedoeld voor crt tv's, en toch ondersteunen ze het nog, zij het in een kleiner beeld...

2. Ja, maar dan krijg je dus het probleem van de bomen in mijn verhaaltje als ik dat doe op mijn CRT...

De webservices heb ik een beetje bekeken, maar daarvoor is de EM7080 niet echt gemaakt, dus dat laat ik zo maar eventjes, dat zijn "nice to haves, but not need to haves". Ik download wel met mijn PC. Wat ik wel getest heb is van een PC dingen wegschrijven naar de EM via Samba... Werkt goed :)

[Reactie gewijzigd door HyperBart op 1 juli 2010 13:49]

Het gekke was met dat schokkerige dat het met een 720p bestand was, wat in principe minder resources vreet. Het zal wel aan de bestanden liggen dan, ze zijn ook al ruim 4 jaar oud en de ontwikkelingen op het gebied van encoders staan ook niet stil.

2. Heb je alle instellingen al geprobeerd dan? Spijtig dat dit zo is dan, ben wel gelukkig dat ik dan toch een TV heb met HDMI :)

Overigens vind ik de nieuwsgroep functie juist beter werken dan op mijn computer. Ik ben niet zo een ervaren downloader, dus ik download eerst van de nieuwsgroepen wat, dan moet ik parchecken en vervolgens uitpakken, om het daarna nog op de mediaspeler te zetten. Misschien dat het wel automagisch kan, maar daar heb ik nooit naar gekeken omdat ik niet zo veel download.

Met de eminent is het een kwestie van aanzetten, nzb uploaden en een paar uur wachten tot het klaar is, daar mijn internetsnelheid niet zo hoog is. Het is alleen wel zo dat parchecken en unrarren ruim een uur duurt in plaats van de 10 minuten op mijn redelijk oude laptop.

Samenvatting: voor mij is het een hele grote nice to have, eigenlijk de reden waarom ik dit apparaat heb gekocht en niet de goedkopere Asus of WD apparaten. Ik kan me daarom ook wel voorstellen dat er meer mensen zijn die dit vinden :)

Heb je trouwens al voor elkaar gekregen om bestanden op je computeren te benaderen vanaf de EM7080? Ik kreeg het na 10 minuten proberen niet aan de praat, maar ik dacht "hoe vaak gebruik ik het nou, alleen voor muziekjes misschien" dus ik heb het laten zitten.
Ik kan in twee richtingen files toegankelijk maken, van eminent naar pc of pc naar eminent, beide lukken bij mij goed en zonder problemen...
Ik neem aan dat de getoonde interface van de EM7080 hier http://www.youtube.com/watch?v=SeToxqysrGk ook niet klopt.
Misschien wel handig dan om een plaatje in je review op te nemen hoe het interface er wel uitziet? :)
Inderdaad, die interface is dus die van de EM7075, mispak je daar niet in...

Ik ga een image zoeken...
Dat is alsnog een folder/mappen structuur met titel/namen zooi.
Kortom, ietsje mooier, maar niet veel anders dan wat de eerste popcorn hour al bood.

Wil je een gelikte interface, een mooie bibliotheek opbouwen, kijk dan eens naar xbmc..
Haha, beetje oud.

Niet minder waar, was opzoek naar instellingen van nzbget voor op een qnap.