Thrustmaster T.Flight Rudder Pedals Zwart

€ 88,95
Specificaties Rudder voor de PC, PlayStation 4 - Bekijk alle specificaties

Thrustmaster T.Flight Rudder Pedals Zwart Review

sarethai 8 augustus 2020, 900 views Product gekocht

Thrustmaster T.Flight Rudder Pedals Zwart

Hardware is simpel maar kwaliteit is prima. Software is ingewikkeld maar biedt handige opties. Handmatig opstarten van profielen is wel wat vervelend. Gebruik is even wennen als je nooit eerder pedalen hebt gebruikt maar went snel genoeg. Combineert fijn met joysticks e.d. van thrustmaster.

Pluspunten

• prijs
  • bouwkwaliteit
  • software opties

Minpunten

• prijs
  • plastic
  • profiel iedere keer handmatig starten

Gekocht voor gebruik met IL-2 Sturmovik, Star Citizen en binnenkort Microsoft Flight Simulator.

De pedalen zijn simpel zat. De standaard roer-pedalen as voor richting (pedalen naar voren/achteren bewegen) en 2 assen (handig voor links/rechts remmen met wielen tijdens het taxiën) te bedienen door de pedalen te kantelen. Exact hetzelfde als alle andere pedalen die ik heb gezien dus het moet zich onderscheiden op prijs, bouwkwaliteit en software.

Het zichtbare stuk van de pedalen is vrijwel geheel plastic, maar ik had me ingelezen en dat was verwacht. De bouwkwaliteit was echter beter dan ik had verwacht. Alles voelt solide aan en het geheel is een stuk zwaarder dan ik had verwacht waardoor het netjes op zijn plaats blijft staan tijdens gebruik. Ik had verwacht dat ik er misschien extra rubbertjes onder zou moeten zetten maar dat viel dus reuze mee. De assen voelen ook prima aan, alles schuift/roteert vloeiend zonder schokken of wrijving. Als ik de TARGET software mag geloven is de output net zo vlekkeloos en zonder enige merkbare vertraging.

Deze software biedt ook 1001 (figuurlijk, ik heb ze niet geteld) opties voor het aanpassen/rebinden van de assen. Zo heb ik de linker "rem" (kantelen van pedaal) gemapped naar de SHIFT toets zodat ik deze kan gebruiken voor de afterburner functie in Star Citizen.
Bijkomend voordeel: aangezien ik deze pedalen combineer met een T16000 en Airbus side stick (beide ook van Thrustmaster) heb ik maar één programma nodig en kan ik alle 3 de controllers samen bundelen in één profiel.
Het enige nadeel van de software is dat dat profiel wel iedere keer handmatig moet starten.

Dan nu de prijs. Ik heb er 90 euro voor betaald en hoewel het toch best veel geld is voor een controller vind ik een prima prijs aangezien het hier om een niche product gaat. Het instap segment richt zich op simpele joysticks met een twist-axis. Dit soort pedalen zijn mijns inziens dus meer voor de enthousiasteling die niet tevreden is met een simpele twist-stick, en daar betaal je dus een beetje extra voor. Alternatieven van vergelijkbare kwaliteit zijn duurder en als je hoogwaardige all-metal pedalen wil betaal je met gemak 5x meer. Aangezien je deze review aan het lezen bent ben je, net als ik, waarschijnlijk niet de doelgroep voor dat soort hardware. Als je het mij vraagt dus een prima prijs voor een stukje niche hardware voor de enthousiasteling.

Als laatste nog een potentieel bonus puntje: je kan de pedalen ook gebruiken voor racing. De tilt-assen kun je dan gebruiken als gas- en rem-pedaal. Dit is vast niet de eerste keuze voor een sim-racing enthousiast (je mist immers een derde pedaal voor de koppeling) maar als je deze pedalen toch al hebt (en net zo'n hekel hebt aan schakelen als ik) is het een prima alternatief.

Heb jij ook een Thrustmaster T.Flight Rudder Pedals Zwart?