Specificaties 37" Full HD 3D LCD TV met 1 tuner - Bekijk alle specificaties

Philips 37PFL8605H Review

RedGolf 30 juni 2010, laatste update op 30 juni 2010, 5.144 views

Philips 37PFL8605H

Pluspunten

• Zeer goede beeld kleur kwaliteit
  • Zeer goed in snelle beelden, geen artifacten
  • Zeer hoge contrast waarde, diep zwart en helder wit
  • Alleen langs de uiterste beeldranden zie je bij een volledig zwart beeld minimale lichte vlekjes waarde LED zij verlichting zit
  • Binnen de mogelijkheden van analoge techniek, is het beeld goed
  • Ambilight is toch wel leuk sávonds, je hebt geen behoefte voor een schemer lampje

Minpunten

• Wanneer je niet tegen een spiegelend scherm kunt, vergeet dan alle high end modellen van Philips en Sony, etc... De TV oogt wel een stuk strakker en het scherm is veel minder kwetsbaar.

Wanneer je van een 68cm beeldbuis TV naar een LCD opzoek gaat, wordt je overdonderd aan verschillende keuzen. Daarnaast is het vergelijken in de winkel moeilijk, schermen zijn vaak op een analoog signaal aangesloten waardoor pixel en beweging verbetering niet uit de verf komen. Een andere keer laat men dure TV's bewust een BluRay demo afspelen tov goedkopere etc... Zoiets heb ik meegemaakt tussen een Loewe en een Philips, waarbij de Philips bewust wat donker en contrast arm afgesteld stond, waardoor je bijna zou geloven dat de Loewe het einde is....niet dus.

Ik heb uiteindelijk voor een Philips gekozen vanwege de zeer goede beeldkwaliteit en natuurlijke kleur echtheid. Omdat Ziggo en Philips hebben overeen gekomen de 2010 modellen te certificeren, heb ik bewust een 2010 model gekocht. Lang heb ik getwijfeld tussen een 37PFL7605 of toch de 37PFL8605. Uiteindelijk heb ik vooral de laatste gekozen omdat deze nog strakker snelle beelden laat zien vanwege zijn 200hz scherm en Perfect Natural motion. Daarnaast spreekt het slanke zwarte uiterlijk met strakke glaze voorzijde mij aan.

Pas later realiseerde ik me dat het ook een 3D TV is, een functie die ik nog niet getest heb.

Behuizing:
Het apparaat zit degelijk in elkaar en de achterzijde is deels van aluminium, hier valt de voet bevestiging in. De voet basis is van stevig aluminium met een glazen afdekking. Ik heb de TV op een meubel staan en daarbij kan hij moeiteloos opzij draaien.

De voorzijde is voorzien van een doorzichtige glazen plaat met antireflectie. Ondanks dat, spiegelt de TV als hij uitstaat wel degelijk. Lang niet zo erg als sommige jappaners, maar als hij uit staat zie je jezelf wel zitten. Eenmaal ingeschakeld heb je er geen last van, tenzij je veel daglicht hebt en je naar donkere scenes kijkt. Het voordeel van de plaat is dat de TV niet zo kwetsbaar is, het nadeel blijft het spiegelen..

De IR - afstandsbediening is erg mooi ontworpen en grotendeels van metaal. Hij is niet kieskeurig met het richten op de TV en heeft weinig toetsen. Naast zender keuze toetsen zitten er een paar menu navigatie toetsen op, waarmee je in feite de TV via het scherm bediend en dat werkt erg eenvoudig en snel.

Beeld Analoog:
Omdat ik nog geen CI+module had, bereide ik me voor op een flinke teleurstelling, maar die bleef uit. Geen rare artifacten. Een enkele keer valt het op dat bijvoorbeeld bij een stilstaand hoofd, wat gaat bewegen, een deel van het gezicht net een fractie te lang stilstaat. Bij snelle beelden bv een F1 auto op een circuit, zie je dat de auto behoorlijk scherp is, maar het gras langs de baan detail mist en er wat ruis in de lucht hangt. Bij het omschakelen van zender zie je dat de TV een paar tellen nodig heeft om het beeld te analyzeren en op scherpte te komen.

Analoog is het beeld dus niet slecht en beter wat ik in veel winkels heb gezien, maar een TV als deze koop je om hem digitaal aan te sturen, anders is het alsof je met een F1 auto in de Sahara gaat rijden.

Beeld Digitaal
Super, super, super... TV zenders in HD zijn waanzinnig scherp en gedetailleerd, gewone digitale zenders doen nauwelijks onder, maar missen wat detail, maar nog steeds vele malen beter dan analoog, geen ruis en geen artifacten.

Kleur & Contrast
Na de 1e installatie was ik even stil, het oogde niet bijster helder en donker werd snel te donker. Het lijkt of Jack van Gelder helemaal aangebrand is. Kennelijk worden TV's in een eco bespaar setting afgeleverd, want het handmatig bijstellen van de helderheid loste dat op. Je kan sowieso alle kleur en contrast parameters ruimschoots instellen, daarnaast kan je alle pixel verbeterings functies individueel in/uitschakelen.

Geluid
Het is geen HiFi installatie, maar bij de installatie heb ik voor de meest warme setting gekozen. Het geluid is voor doorsnee TV doeleinden goed en doet zeker niet onder voor mijn 7 jaar oude eveneens Philips bakbeest, ook bij hogere volumes.

Ziggo CI+
Installatie ging in principe probleemloos, wel moest ik mijn activatie die ik via internet had gedaan, herhalen per telefoon, ik ontving alleen Nederland 1. Ziggo (en Philips) gaat de 2010 modellen ondersteunen, maar de TV is nog niet officieel gecertificeerd!

Bediening / Tuner
De afstand bediening is simpel qua bediening. Het kiezen van een HD zender via de CI+ module duurt ca 3-4 seconden. Analoog gaat het een stuk sneller, het snelst gaat het via de pijl toetsen.

Netwerk
Aanvankelijk had ik de TV via een kabel aan het thuisnetwerk gehangen, maar ik heb via Bol een PTA01/00 aangeschaft, een draadloze WiFI ontvanger, die je in het USB slot steekt. Hiermee kan je door openbare mappen van je PC surfen en ook internet diensten oproepen. Met de bij de ontvanger geleverde software kun je ook je laptopscherm direct naar je TV sturen.

Al met al zeer tevreden over dit apparaat, helaas ben ik niet in staat geweest de TV direct te vergelijken met een beduidend goedkopere 7605 exemplaar. Van deze 76xx serie bestaan meerdere varianten die technisch niet allemaal hetzelfde zijn. De 76xx serie heeft geen vlak (glanzend) scherm.

Al met al een mooie TV, die nog prijzig is tov van zijn 76xx broertjes, maar goedkoper is dan zijn directe 200Hz Sony concurenten en qua beeld kwaliteit nauwelijks is te overtreffen. Alleen TV's met directe LED achtergrond verlichting, staan nog iets hoger op de ladder, maar eenmaal inhuis mis je dat echt niet.

De TV is aangeschaft voor 1399,- bij Correct in Rotterdam, hier gaat nog 100,- Philips Ambilight korting vanaf die je appart moet aanvragen.

Heb jij ook een Philips 37PFL8605H?

Leuke review!

Heb zelf een sinds enkele maanden een 47PFL9664 en ben ook zeer te spreken over de kwaliteit van Philips. Wat ze kunnen met niet-HD beeld is werkelijk ongelooflijk goed. En hoe HD er uitziet... Heb onlangs gekeken naar Monsters Inc. op Blu-ray en heb gewoon op twee meter afstand met mond open genoten. Wat een beeld!

Toch best trots dat dit allemaal uit Nederland komt!
De 37PFL8605H is geen 3D-TV hoor, alleen de 40-inch- en de 46-inch-versie zijn 3D-TV's...
Een paar vraagjes over deze TV, vooral vanwege mijn ervaringen met de 9604:
1. Werkt DLNA zonder problemen, inclusief het afspelen van ondertitels?
2. Hoe acceptabel is de opstart-tijd en reageert de tv na opstart zonder haperen op de AB?
3. Hoe beoordeel je de EPG?
4. Je schrijft dat je de openbare mappen van je PC kunt benaderen, is dit gewoon als netwerk-share? Als hier film bestanden staan kun je die dan gewoon afspelen?
Ik heb ook een 8605.
DLNA werkt prima. Maar ik heb de ondertitels nog niet geprobeerd. Alleen Pim en Pom gestreamd voor m'n dochter :-) en dat ziet er zo uit :)
Opstarttijd en het traag reageren van de tv is een paar seconden. Ik vind het niet storend.
Navraag gedaan, hpcd heeft gelijk, de 37" is inderdaad geen 3D ready, blijkt ook uit de Philips websitehttp://www.philips.nl/c/t...2Cid1%3D37PFL8605H%252F12

Daaruit blijkt dat de 8605 serie behoorlijk wat verschillen heeft naarmate de beelddiagonaal groter wordt. De 32" heeft een reactietijd van 2 ms (de grotere 1 ms) en vanaf 40" is het 3D ready.
Prijsverschil is wel groot, dus als je voor 3D (ready) wilt gaan, moet je sowieso al aan een 40" gaan...
mooie uitgebreide review met plezier gelezen,dank je voor de moeite.
De 8000-serie telt vier modellen - 37", 40", 46" en 52" - die net als de 9000-modellen 3d-ready zijn. Naast Ambilight Spectra 2 zijn de vier full-hd televisies voorzien van 200Hz.
Nogmaals, de 37" versie is niet 3D-ready... de overige formaten wel. De 3D-upgrade pack kost circa 249,- euro.

[Reactie gewijzigd door hpcd op 9 december 2010 15:32]