Xiaomi Mi TV Stick 8GB

Xiaomi Mi TV Stick 8GB Review

bkor 6 augustus 2020, laatste update op 6 augustus 2020, 6.126 views Product gekocht

Xiaomi Mi TV Stick 8GB

Ik heb deze gekocht omdat ik een extra Chromecast wilde. Ik maak geen gebruik van Netflix of vergelijkbaar. Aangezien ik deze kon kopen voor 27 EUR (goedkoper dan een Chromecast) kocht ik deze.

Pluspunten

• H265 ondersteuning
  • Afstandbediening op Bluetooth
  • Prijs/kwaliteit is top!

Minpunten

• Wordt behoorlijk warm
  • Vereist 1A USB uitgang op tv
  • Veel trager met opstarten dan een Chromecast
  • Lengte van de stick is problematisch (schuin in de HDMI ingang)
  • Casten met VLC werkt (nog?) niet goed
  • Soms behoorlijk traag
  • Functionaliteit is beperkt zonder Google account

Geluidskwaliteit Score: 4
Voor de aanschaf van deze stick gebruikte ik een Chromecast, voornamelijk op YouTube of videos met VLC vanaf mijn telefoon richting tv te casten. Ik gebruik geen Netflix en ook niks wat daar op lijkt. Deze review is geschreven na +/- 8 uur ervaring. Indien ik nog meer opmerk zal ik de review verder aanpassen, plus hopelijk wat screenshots.

Er schijnt naast de 1GB versie ook een versie te bestaan met 2GB aan geheugen, snellere SoC, usb-c en mogelijk 4K ondersteuning.
Installatie
Tijdens de installatie krijg je de mogelijkheid om de stick de instellingen van je telefoon te laten overnemen. Dit lijkt Google Assistant te vereisen. Ik heb geprobeerd de tv stick toe te voegen via Google Home, dit werkte niet. Als taal kon je Nederlands kiezen, hier ben ik voor Engels gegaan. Als regio stond Nederland er vreemd genoeg niet bij, wel landen zoals Duitsland en Frankrijk. Het lijkt erop dat je de regio na de installatie niet meer kan aanpassen. De regio lijkt weinig uit te maken, na inloggen met een Google account krijg je suggesties voor verschillende Nederlandse apps, zoals bijvoorbeeld NOS.

Tijdens de installatie wilt de tv stick enorm graag dat je inlogt met je Google account. Ik wil niet dat zo'n stick toegang heeft tot mijn account. Indien je geen account toevoegt is de functionaliteit enorm beperkt. Er worden bijna geen apps bijgeleverd. Nieuwe apps vereisen een Google account. Je hebt wel een optie om apps te side-loaden, alleen geen idee hoe dat eerst op de stick te krijgen. De stick biedt alleen aan om in te loggen op een Google account. Het aanmaken van een nieuw account wordt niet ondersteund. Na ergens anders een nieuw account aangemaakt te hebben heb ik deze toegevoegd op de stick.

Tijdens de installatie moet je verplicht akkoord gaan met zowel de privacytermen van Google als Xiaomi.
Afspelen van video bestanden
  • De wat makkelijkere codecs zoals H264 worden afgespeeld, niet volledig getest
  • 1080p h265 bestanden kunnen prima worden afgespeeld via VLC
  • 2160p h265 bestanden worden niet afgespeeld; hoopte dat de tv stick dit zou weergeven als 1080p
  • Met VLC bestanden casten richting de tv stick zorgt voor veel buffer problemen. Om de 1-3 seconden is de tv stick 5 seconden aan het bufferen. Waarschijnlijk moet VLC bijgewerkt worden. Ik had gehoopt op direct h265 filmpjes te kunnen afspelen (video opnames van de telefoon)
Verbruik en snelheid
De Chromecast voedde ik met de USB van de televisie. Hierdoor verbruikt de Chromecast niks als de televisie op standby staat. Voor deze stick leverde de televisie net iets te weinig energie. Dit gaat meestal goed, totdat de stick opeens reboot. De stick wordt bij weinig gebruik behoorlijk warm. Verder is de meegeleverde USB kabel is erg kort, ik heb in combinatie met de tv stick de USB kabel van de Chromecast gebruikt. De Chromecast heeft ook een kort (HDMI) draadje om problemen met aansluiten te voorkomen. Zo'n oplossing had handig geweest voor de tv stick.

Persoonlijk vind ik alle apps op de stick behoorlijk traag werken, met uitzondering van VLC. Het duurt best lang voordat bijvoorbeeld Netflix of Youtube open staat. Verder wordt de stick soms opeens ontzettend traag, een reboot is het enige dat helpt. Volgens de andere review komt dit door de "previews" op het hoofdscherm, deze kosten teveel geheugen. Het uitzetten hiervan zou de traagheid moeten voorkomen. Dit moet ik nog uitproberen.
De traagheid zorgt ervoor dat het toetsenbord onwerkbaar is. Het indrukken van een links/rechts knop wordt pas na een flinke tijd gezien. Soms ziet de stick dat indrukken als "lang indrukken", hierdoor vliegt het toetsenbord over de letters heen. Dit werkt enorm op de zenuwen.

Nu vergelijk ik deze stick qua snelheid wel met mijn veel duurdere telefoon (Huawei P30 Pro), plus een Xiaomi A2 Lite. Beiden zijn een stuk duurder van deze tv stick. Toch, ik geef liever iets meer geld uit voor een goed werkend product dan het wachten voor niks.

Op het hoofdscherm kan je voorbeelden van verschillende apps laten zien. Bijvoorbeeld wat nieuwsvideo's van de NOS. Deze beginnen behoorlijk snel met afspelen. Druk je vervolgens op de 'ok' knop dan duurt het rond de 5-10 seconden voordat de video in het groot afspeelt. Gedurende deze tijd start de NOS app op en wordt de video nogmaals ingeladen. Dit terwijl de video in het klein allang aan het afspelen was. Ik zou verwachten dat de kleine video vloeiend groot wordt gemaakt en dat je zo verder kan kijken. Qua gebruikservaring valt er nog veel te verbeteren.
Afstandsbediening en Google assistant
De afstandsbediening werkt op Bluetooth en vereist 2 niet meegeleverde AAA batterijen. Vooraan de afstandsbediening is een klein gaatje gemaakt. Ik denk voor de microfoon. Het werkt de indruk dat de afstandsbediening naar de tv gericht moet worden. Dit is niet nodig, toch blijf ik richten met de afstandsbediening. De stick ondersteunt HDMI CEC. Je kan dus met deze afstandsbediening de tv aan en uit zetten. Waarbij aanzetten alleen werkt met een aparte voeding voor de tv stick.

Op de afstandsbediening zit een "Assistant" knop. Het is me niet helemaal duidelijk of je de knop moet inhouden en praten, of kort indrukken en dan praten. In elk geval heb je wat geduld nodig. Sommige apparaten onthouden wat er gezegd wordt totdat de juiste functionaliteit werkt. Bij deze afstandsbediening vind ik de functionaliteit voornamelijk irriteren. Bij elke test heb ik een aantal keer nodig voordat het werkt. Ik heb ook een (ongebruikte) Google Home mini, deze werkte veel beter. Deels omdat de home mini altijd "luistert", deels omdat de microfoon van de tv stick afstandsbediening ronduit slecht werkt. In een redelijk stille kamer (niet doodstil) verstaat de stick me maar slecht. Ik heb wel willekeurig wat AAA batterijen gepakt, ik hoop maar dat dit toevallig oude batterijen zijn. Dat je eerst een knop moet indrukken voordat Google assistant luistert lijkt me een mooi idee, als het goed zou werken.

De afstandsbediening heeft standaard knoppen voor Netflix en Amazon prime. Dit is voor mij overbodig. Ik hoop dat je op een gegeven moment de functionaliteit van deze knoppen kan vervangen.

Sommige knoppen op de afstandsbediening zijn wat onduidelijk. Je hebt 3 knoppen naast elkaar. In het midden zit een "terug" knop. Rechts lijkt een een "hoofdscherm" knop te zijn. Links is me onduidelijk, je krijg hier vaak een openklappend scherm aan de rechterkant waar je uit wat apps kan kiezen. Dit werkt dus anders dan op een Android telefoon; zo te zien kan je niet je open apps laten zien en tussen wisselen.
VLC ervaring
Bij het kijken tussen alle apps zag ik ook VLC. In eerste instantie leek dit onzinnig, er staan geen films op de tv stick, verder heeft de tv stick maar 8GB aan geheugen. VLC ondersteunt echter verschillende netwerkprotocollen, waaronder SFTP (van SSH). Hierbij kan je via het virtueel toetsenbord je gebruikersnaam en wachtwoord opgeven om vervolgens bestanden te bekijken. VLC biedt de optie om deze gegevens op te slaan. Ik kon echter niet vinden waar je vervolgens de inloggegevens kan inzien of aanpassen. Iets technischer: ik heb hiervoor een extra gebruiker aangemaakt welke alleen kan lezen en alleen in sommige paden kan benaderen. Zie hiervoor man sshd_config, Match, ChrootDirectory en de commando's getfacl en setfacl. Je kan met een 'Match Address 192.168.0.0/16 ervoor zorgen dat sommige gebruikers alleen kunnen inloggen vanaf een intern IP adres. Hierna kan je met een 'Match User' sftp forceren (ForceCommand internal-sftp), plus bijvoorbeeld iets als 'ChrootDirectory /mnt' om te limiteren welke paden de gebruiker kan zien (alleen /mnt is te benaderen). Vervolgens gebruik je setfacl zodat de gebruiker toegang krijgt, ondanks een chmod 750 (of vergelijkbaar): setfscl user:$USER:rx /mnt/iets.

Dit werkt echt ontzettend fijn en vlot. De linker/rechter knoppen op de afstandsbediening spoelen bijna direct 10 seconden terug of vooruit. De knoppen omhoog/omlaag worden gebruikt om het standaard VLC "rechtermuis knop" menu te laten zien. Oftewel, om ondertitelingen te kiezen, of om de afspeelsnelheid te verhogen. Hierbij werd gelijk duidelijk dat VLC op de tv stick geen moeite had om h265 bestanden af te spelen.

VLC gebruiken om via je telefoon h265 of h264 te casten richting de tv stick werkte niet goed. Bestanden met h264 werden te snel afgespeeld. Bestanden met h265 werkten niet/slecht (veel bufferen, moeite om te beginnen, audio en video was niet gelijk, etc).

VLC op de tv stick is echter een compleet andere wereld. Dit werkt snel, makkelijk en is behoorlijk leuk.

Je hebt ook software zoals Kodi dat hetzelfde kan en meer. Ik weet dat het bestaat, verder heb ik het nooit gebruikt.
Google Play store
De Google Play store laat maar een beperkte hoeveelheid apps zien. Veel minder apps dan je op je telefoon zal zien. Dingen zijn ingedeeld in categorieën, alleen lijkt er weinig controle te zijn op wat in welke categorie zit. Verder veel promotie voor allemaal verschillende betaaldiensten (Netflix, Prime, Disney, etc).
Werking
Het nut van de tv stick wordt bepaald door de apps die je erop gebruikt. Ik heb de tv stick nog te kort in huis om een goede indruk hiervan te hebben. Wat wel opvalt is dat ik veel liever de rustige achtergrond van een Chromecast heb ten opzichte van het drukke startscherm van deze tv stick. Aangezien de previews op het hoofdscherm de tv stick traag maakt, plus omdat ik het hoofdscherm enorm druk vind overkomen ga ik proberen om het hoofdscherm meer op de Chromecast te laten lijken.
Overig
De tv stick wordt gezien als een Chromecast door Home Assistent. De geboden mogelijkheden verschilen niet van een gewone Chromecast.
Voorlopige conclusie
Ik had deze stick gekocht als een goedkopere Chromecast. Dat het casten vanuit VLC gebrekkig werkte was een flink teleurstelling, hopelijk wordt dit nog opgelost.. Het kunnen gebruiken van VLC op de tv stick is echter erg vermakelijk. Alleen nog iets vinden dat VLC makkelijk (en toch veilig) bij mijn telefoon kan.

Indien ik de 2GB/4k versie had kunnen kopen had ik deze variant waarschijnlijk aangeschaft, afhankelijk van de prijs.

Het leek me verder interessant om bijvoorbeeld IPTV uit te proberen, plus wat er nog meer mogelijk is.

Heb jij ook een Xiaomi Mi TV Stick 8GB?

Interessante review. Ik vind je eindbeoordeling nog wel erg positief (4 sterren) terwijl het er toch op lijkt dat het apparaat vooral frustratie opwekt?
Dat komt door de prijs en de VLC+H265 op de tv stick ervaring. Zonder dat had ik waarschijnlijk een ster eraf gehaald. Ik zocht het puur als goedkopere Chromecast (27 EUR!). De dingen die me flink verbazen (trage interface, etc) zijn dingen waarvoor ik het niet gekocht had.

Het casten vanaf willekeurige apps vanaf de telefoon richting de tv stick werkt trouwens prima. Het is alleen vanaf VLC (op de telefoon) dat het nog niet werkt. Ik gok erop dat het probleem bij VLC ligt en ook tijdelijk van aard zal zijn. Binnenkort kijken of er een bugreport bestaat, anders 1 aanmaken. In het ergste geval doneer ik een zo'n tv stick aan een VLC ontwikkelaar.
Nice; ik had idd dezelfde vraag ;)

Lekker prijsje bkor; via Ali is het "duurder" toch?
Ik heb het via een introductieaanbieding gekocht op AliExpress, zie (verlopen!) actie op https://nl.pepper.com/aan...i-mi-tv-stick-2651-153540, Tegenwoordig zie ik de stick niet meer voor deze prijs. AliExpress heeft wel om de zoveel maanden een aantal kortingsdagen waarbij je een minimale korting krijgt (vaak ongeveer 10%), gewoonlijk zijn er wat codes welke je in kan vullen. Vlak ervoor gaan ook sommige prijzen wat omhoog (zodat de korting nog hoger lijkt). Indien je geen haast hebt met een tv stick kan je misschien op de volgende aanbieding wachten. De 2GB tv stick kan ik trouwens nergens te koop vinden, hopelijk komt daar ook nog een aanbieding voor. Als je een account maakt op Pepper.com dan kan je ook instellen dat ie je mailt. Qua privacy, geloof dat Pepper.com wel aan je wilt verdienen, let op de privacyregels zijn, etc.

De andere review (van deze tv stick) had dezelfde stick gekocht voor 22 EUR. Ik snap niet hoe, ik had het tijdens de introductie gekocht. Dankzij de verschillende reactie's wel nu gezien dat de stick tegenwoordig duurder is (op Ali), had eigenlijk niet verwacht dat het echt duurder zou worden. Ik zal wel ff een opmerking erover verzinnen en toevoegen in de review. Ik had in de review niks gezegd over Pepper.com, komt anders teveel als reclame over.

Qua aantal sterren vind ik het moeilijk om te gokken hoeveel sterren ik zou geven bij een andere prijs (b.v. 33 EUR). Verder denk ik dat het ook meer aan de lezer is om zelf een inschatting te maken. Een Chromecast heb je voor 39 EUR. Het niet lekker kunnen casten vanaf de telefoon met VLC blijft jammer. Zover ik kon nagaan was het castprobleem nog niet aan VLC gerapporteerd. Verder denk ik dat de tv stick makkelijker verplaatsbaar is met een korte HDMI verlengkabel (kost weer wat geld). Zolang een kabel + tv stick goedkoper is dan een Chromecast dan zou ik de tv stick nog steeds kopen. Ik neem hierbij aan dat VLC uiteindelijk wel werkt.