1 review

Lowepro Photo Active BP 300 Grijs, Zwart

Lowepro Photo Active BP 300 Grijs, Zwart Review

Pepper92 29 juli 2020, laatste update op 12 augustus 2020, 588 views Product gekocht

Lowepro Photo Active BP 300 Grijs, Zwart

Lichte, praktische cameratas met voldoende ruimte voor full-frame DSLR (Nikon D750) met 70-200mm F4 erop gemonteerd.

Pluspunten

• Ruim
  • Licht
  • Praktisch

Minpunten

• Opening tussen boven- en benedendeel
  • Zijflappen bollen naar binnen in bij gebruik waterflesje

Disclaimer: ik heb deze camera pas net in bezit. Binnenkort neem ik de tas mee tijdens dagtochten in de Alpen, nadien volgt een update.

Lowepro Photo Active BP 300 AW (versus Lowepro Freeline BP 300 AW)

Introductie
Net als menig ander hobbyfotograaf ben ik sinds het begin van de hobby steeds op zoek geweest naar een cameratas die én al mijn apparatuur kan hebben én voldoende ruimte overlaat als 'daypack' (denk aan regenjas, eten, drinken) én niet al te groot/zwaar/log is zodat je hem zonder problemen een dag mee kan sjouwen. Met de tijd wordt de cameragear helaas meer / groter / zwaarder (nee, de overstap naar mirrorless heb ik nog niet gemaakt), en zo ook de gewenste tas. Daarom hieronder eerst even een voorgeschiedenis, maar sla deze gerust over.
Eerdere tassen
Nikon CF-EU04: kleine schoudertas voldoende voor mijn toenmalige Nikon D5000 met 18-105 mm en 50 mm lens. Past perfect in een Eastpack en met veel plezier gebruikt totdat de Eastpack inclusief schoudertas inclusief camera en lenzen uit de auto gestolen werd.

Lowepro Photo Hatchback BP 250 AW (linkt naar de AW II versie, weinig verschillen volgens mij): Tas die ik na dat akkefietje jarenlang met veel plezier heb gebruikt. Werkte perfect voor de Nikon D90 en bovengenoemde lenscombinatie. Genoeg extra ruimte als day-pack, tabletvak en erg fijne mesh-pockets aan de zijkanten. Ook de overstap naar de Nikon D750 met 20 mm F1.8 en 50 mm F1.8 heeft hij erg goed doorstaan.

Met de aanschaf van een zoomlens (Nikon 70-200 mm F4) en Benro filtersysteem kwam er helaas een einde aan de Hatchback. Ik ben toen na veel zoekwerk uitgekomen op de Mindshift Backlight 26. Een dure, maar geweldig afgewerkte tas met voldoende ruimte voor ál mijn apparatuur, en met de ruimte pocket aan de voorzijde voldoende ruimte voor een jas. Bij een dagtocht blijft een deel thuis en past er in de tas zelf een heel stokbrood. Doordat de gehele tas erg stevig is voelt hij wel erg log aan; de stevige heupband maakt veel goed.

Maar afgelopen 1,5 jaar ben ik toch tot de conclusie gekomen dat de tas door het formaat en de heupband vaker thuisblijft dan meegaat. Als ik specifiek op pad ga om te fotograferen, sure, maar bij de laatste wandelingen en city-trips heb ik het met mijn iPhone camera gedaan, waarbij ik soms de camera met zoomlens los in een kleine fietsrugzak heb gepropt. Al met al is het 'daypack' gedeelte te klein en het gedeelte voor de camera-apparatuur eigenlijk te groot. Ik heb hier eerder al in het Centraal Fototas Topic over geschreven.

De eisen:
- Genoeg ruimte voor Nikon D750, 70-200f4, 20mm en 50mm
- Elke lens moet zowel mét als zonder body gemonteerd passen
- ruimte voor een vest of regenjas, 2 waterflessen en broodjes, liefst bovenin de tas
- sternum- en heupband
Dus, de zoektocht.
- Lowepro Flipside Trek 350: qua vorm precies goed, helaas te klein voor de 70-200 f4
- Lowepro Flipside Trek 450: helaas te groot en met name te diep. De lenzen 'rammelden' in de tas
- Thule Aspect: doet veel goed, maar is nog groter dan de Mindshift
- F-stop Guru: leuke tas en heb ik overwogen toen ik de Mindshift kocht. Achteraf spijt dat ik toen deze niet heb gekocht, want mogelijk is dit de alleskunner die ik zoek, maar op dit moment net even buiten mijn budget incl de medium slope ICU die ik nodig heb.
De review
En zo kwam ik uit op de Lowepro Photo Active BP 300 (momenteel €130) én de qua indeling nagenoeg gelijke Lowepro Freeline BP 300 (€170). Beide besteld en uiteindelijk voor de Photo Active BP300 gegaan.
Eerste indruk
Freeline: https://tweakers.net/i/fJaOQr8er3kqJcUN_nodLwUTiUk=/620x/filters:strip_icc():strip_exif()/m/443629/1K0LGI5KtN9iUIQjrxiOKuJv6RsTd9fOgMGRBH2UWJLgZg0YYc?f=620xauto
De Photo Active is een erg lichte tas. De pockets aan beide zijden en voorzijde zijn erg ruim en makkelijk rekbaar (aan de voorzijde past bijvoorbeeld een jas, of beide afgebeelde doppers). Beide mesh pockets aan de schouderband zijn groot genoeg voor een iPhone XR met spigen hoesje. Sternum- en heupband zijn verwijderbaar. De padding op de rug is lekker zacht.

De Freeline oogt strakker en net iets kleiner. Het materiaal voelt veel steviger aan en de ritsen lijken waterproof te zijn. Ook hier zijn (in tegenstelling tot wat andere reviews zeggen) de sternumstrap verwijderbaar. De straps aan de achterzijde zijn ook los te halen en op andere plekken te gebruiken. De padding op de rug is harder en daarmee minder comfortabel. De pockets aan de zijkanten zijn erg moeilijk uit te rekken; met moeite krijg ik de dopper onder tot onder de rits ingeschoven. De pocket op de schouderband is groot genoeg voor een iPhone XR met spigen hoesje.
Het cameracompartiment
Beide tassen komen met een zogenaamd 'Quickshelf' systeem: het werkt als een soort internal camera unit welke je eruit kan halen, naar wens kan indelen en gemakkelijk terug kan schuiven. Het is even puzzelen, maar het werkt prima en veel gemakkelijker dan dan om alles in de tas aan te passen.

Photo Active:

Freeline (er worden ook twee klittenband-wandjes meegeleverd, niet afgebeeld/gebruikt bij het uittesten):

De Freeline komt met een iets groter en steviger cameracompartiment. Die stevigheid is tegelijkertijd een nadeel: waar de 'wand' bij de Photo Active mee kan buigen wanneer ik mijn camera erin plaats, gaat dat een stuk lastiger bij de Freeline. Het gevolg is als volgt:

Photo Active:

Freeline: https://tweakers.net/i/qrshN-jqojCJ2FHjQlI-5NJPVSk=/620x/filters:strip_icc():strip_exif()/m/443629/1K0LGIOqGi9NeH9sW8P6LBVaPnubMjRcyx1PEDk0WlsJPH4le7?f=620xauto

Waar de camera bij de Photo Active naar binnen valt, is dat bij de Freeline niet het geval. Hierdoor is de zijflap, die toch al erg stug is, iets moeilijker te sluiten. Dit probleem wordt versterkt als je de pocket aan de zijkant gebruikt: die bolt niet alleen naar buiten, maar ook naar binnen (dit geldt voor beide tassen), waardoor de camera eigenlijk dieper naar binnen moet. De oplossing is onhandig, omdat het gedeelte waar ik mijn lenzen wil plaatsen maar van 1 zijde bereikbaar is en je daardoor geen schot tussen je lenzen kan plaatsen.

Bij de Photo Active gaat dit allemaal een stuk gemakkelijker. Doordat de 'shelves' korter zijn, kunnen ze naar 1 kant verplaatst worden, waardoor de camera in beide 'shelves past met gemonteerde lens. Voor de gein heb ik zelfs de 'GearUp box' die bij de Freeline zit (handig ding) toegevoegd.

Bij de Freeline kreeg ik dit niet voor elkaar, zelfs niet na verwijderen van de pocket voor de GearUp box. Kortom: de Freeline is door de stevige shelves ondanks de grotere ritsopening niet geschikt voor mijn gear, terwijl de Photo Active dat wél is.

Beide tassen hebben daarnaast in de zijflappen om en nabij dezelfde extra sloten aan de binnenzijde: 2 pockets met rits en wat ruimte voor een SD-kaart etcetera. Beide kennen het probleem dat je daarmee ook deels de ruimte opvult die nodig is om de flap te laten sluiten (aan de zijde waar ik de camera in plaats).

Wanneer je de tas over een schouder naar voren hebt gedraaid om je camera te pakken openen de zijritsen bij beide tassen gemakkelijk. Bij het sluiten zit soms de verbinding met de schouderband in de weg. Bij de Freeline had ik hier meer last van dan bij de Photo Active. Even een foto voor meer duidelijkheid: https://tweakers.net/i/TjZFCnI2BITvQQgy0MqQb7tfiBU=/620x/filters:strip_icc():strip_exif()/m/443629/1K12QD13iVsCrpUucviJVjyUhMk9MtDDL2AcvSV53GQVzCHKrb?f=620xauto
Het bovenvak
Photo Active:
Met regenjas https://tweakers.net/i/V_kQ96zCTDqeR5Dvjr7SSC5s_pE=/620x/filters:strip_icc():strip_exif()/m/443629/1K0LGI3B53jXxEYCQe9mX3DKFJdd17jqfhrVOsIrmbrJiRQyh9?f=620xauto
Opent gemakkelijk, ruim zat voor een regenjas en andere zaken. Er zit binnen in een extra zakje met ritssluiting en een haakje, handig voor sleutels, paspoort enzovoorts. De voor- en achterkant van insert kan je overlappen met een stukje stof, de zijkanten helaas niet. Losse pennen en snoepjes kun je hier dan ook niet in kwijt.

Freeline:
Met regenjas https://tweakers.net/i/H6nc22PkOgii8_BwKP8898BVyM4=/620x/filters:strip_icc():strip_exif()/m/443629/1K0LGIF6TpQyDgqVaxfZmKtO1Bh0ZfRs3GMAFrwitgYxs42w8y?f=620xauto
Opnieuw nadelen door de stevigheid van de tas: de bovenzijde is lastig te benaderen. De jas is proppen en er blijft slechts beperkte ruimte over. De ruimte kan iets vergroot worden door de bovenste 'shelf' naar beneden te verplaatsen en de gear-up box te verwijderen, maar dan wordt het plaatsen van de camera nog problematischer. Ook deze tas bezit een extra zakje met rits, maar deze zit veel lager, waardoor je net bij de rits kan. Het zakje zelf valt in het cameracompartiment. Geen idee hoe Lowepro dit heeft bedacht. De insert loopt aan de achterzijde door naar boven, aan de voorzijde niet helemaal. Ook hier zijn de zijkanten open, maar door de langere shelves loop je minder risico dat er spullen van bovenin naar beneden vallen.
het laptovak

Freeline:
Afgebeelde laptop is de Asus Zephyrus M GU502. Een redelijk dunne, maar ook relatief hoge 15,6 inch laptop. Eigenlijk net te groot voor de Freeline (hoewel die met wat stoeien wel dicht gaat). Een iets minder hoge laptop zal waarschijnlijk wel passen. De Freeline heeft daarnaast ook een apart tabletvak in dezelfde ruimte, deze ontbreekt bij de Photo Active
Statief?
Ik hen plaatsen van een statief nog niet geprobeerd. Bij de Photo-Active kan een statief in de zijpocket worden geplaatst (met 1 of 2 poten) en vastgezet met een strap. Bij de Freeline heb je daarnaast de mogelijkheid het statief aan de achterzijde te bevestigen. Bij de Photo Active zou je de beide zij-straps naar achteren kunnen lussen, maar ideaal lijkt me dit niet.
Eerlijk is eerlijk, op uiterlijk, stevigheid en algehele feel wilde ik de Freeline heel graag heel fijn vinden. Ik heb bijna een uur zitten stoeien met de insert om de juiste indeling te vinden die wél werkt, maar ik heb hem niet kunnen vinden. Hij is op alle gebieden nét te klein, hoewel dat niet zozeer in het formaat zit, maar in de stevigheid van de tas waardoor je vrijwel geen speelruimte hebt.

De Photo Active is op al die punten nét fijner. Hij is lichter, praktischer, ruimer en voelt fijner op de rug. Bovendien is de tas goedkoper. Bij deze tas heb ik het idee dat ik hem ook op een wandeling of citytrip mee zal nemen. De komende weken neem ik hem mee de bergen in. Nadien volgt een update, waarin ik ook het draagcomfort van de tas kan toelichten. Ik hoop dat ik hiermee mijn ideale tas gevonden heb. Zo niet, dan misschien toch de F-stop.
Update: in gebruik
De afgelopen 2 weken heb ik de tas meegenomen tijdens bergwandelingen (hikes van 4-6 uur, 700-1300m klimmen, kortom flinke inspanning). Ten eerste: alles wat ik wilde meenemen past. Het is prima te doen om al lopende een camera uit de tas te vissen, en om (stilstaand) een lens te verwisselen. Het draagcomfort van de zwaarbeladen tas is prima; de schouderbanden zijn fijn, de borstwand in hoogte verstelbaar en de heupbeenderen voldoet. Die is sterk genoeg om de tas te dragen, maar door de smalle band ‘snijdt’ die wel een beetje. Na een eerste wandeling met een waterflesje (dat gaat prima, aan de camerazijde minder handig), deze vervangen voor een drinkzak van 2 liter. Met een volle drinkzak bolt de achterzijde van de tas wat naar buiten, waardoor de tas minder fijn draagt (maar nog steeds prima). De zak heeft ook wat gelekt, waardoor er water aan de onderkant van de tas druppelde. Echter: het cameracompartiment is geheel droog gebleven. Verder heb ik weinig gemerkt van de ‘actieve zone’ aan de achterzijde. Verwacht geen tas waarbij het zweet op je rug opdroogt terwijl je hem draagt.

Al met al ben ik ontzettend tevreden over de tas.

Heb jij ook een Lowepro Photo Active BP 300 Grijs, Zwart?

Bedankt voor je review. Ben zelf na al die jaren nog niet dé ideale fototas tegengekomen, mede door het ontbreken van ventilatie bij de rug.
Ben benieuwd naar je ervaring met deze tas.
Zojuist geüpdatet. Erg fijne tas, maar qua rugventilatie niet veel soeps. Af en toe opgelost door de tas met name op de heupband te dragen en de schouderbanden te verlengen (waardoor de tas achterover hangt), maar dat is ergonomisch niet zo goed.
Mooie review, kleine typo:
Kortom: de Freeline is door de stevige shelves ondanks de grotere ritsopening niet geschikt voor mijn gear, terwijl de Freeline dat wél is. (2x Freeline)
Thanks, gewijzigd! Plus update geplaatst