LG UltraGear 34GN850-B

Specificaties 34" • 3440x1440 • 160Hz • IPS • 1ms - Bekijk alle specificaties

LG UltraGear 34GN850-B Review

FreakerTweaker 26 juli 2020, laatste update op 26 juli 2020, 2.001 views Product gekocht

LG UltraGear 34GN850-B

Of je nou gamer bent, thuiswerkt of van foto- en video-editing houdt: LG got all of you covered!

Pluspunten

• Kleurenweergave is subliem (10bit)
  • Coating zorgt voor het mooi uitblinken van beeld
  • 160 hz + Gsync/Freesync
  • Curved dus scherp in de breedte
  • Immersie

Minpunten

• Maar 1 DisplayPort
  • Geen geïntegreerde speakers
  • Voeding is extern (kan ook voordeel zijn)

De LG UltraGear 34GN850-B is een fantastische monitor, als ik weg ben van huis verlang ik er stiekem naar om weer achter mijn nieuwe monitor te kunnen zitten. De kleuren worden fantastisch weergegeven, gamen met 160hz Gsync is een enorm genot en door de kromming in het scherm is het gehele scherm scherp waar te nemen.

Ik had hiervoor twee IPS 144hz monitoren van 27-inch, deze ultrawide 34-inch vervangt ze allebei. Ook de 34-inch IPS IIyama heb ik geprobeerd, zie daarvoor mijn review.

Uiteindelijk toch gegaan voor de LG. Ja hij kost twee keer zoveel, maar is het voor mij waard. Ik zit namelijk dagelijks uren achter mijn computerscherm. Of het nou voor werk is, voor hobby's zoals gamen en fotograferen, deze monitor biedt mij veel meer waarde. Hij laat me op geen enkel vlak in de steek, behalve de enkele DisplayPort-poort achter.

Kalibratie

Voor het calibreren van mijn schermen gebruik ik een ColorMunki Smile in combinatie met DisplayCal, na het calibreren gaf de colorimeter het volgende weer:

Zoals je kunt zien zit het kleurenbereik van deze monitor ver buiten sRGB, maar dat was ook wel te verwachten. Het is een 10-bits native scherm op 144hz en op 160hz is het een 8bits-scherm. Dit heeft te maken met de beperkingen van data throughput van DisplayPort 1.4. Je kunt op 160hz ook 10-bit kleuren weergeven, maar dat gaat dan wel ten koste van je beeldkwaliteit.

Bij mij zit hij standaard op 160hz 8 bits, en om heel eerlijk te zijn merk je het verschil weinig bij normaal gebruik. Het beeld is op 8-bitg ook veel mooier dan mijn vorige monitor. Ik vermoed dat dit komt door de speciale coating die op het scherm zit.

Gaming

Ik was erg bang dat mijn FPS in-game enorm terug zou vallen, ik heb een 1080ti. Momenteel speel ik voornamelijk PUBG en daar merk ik niet veel van minder frames. Ik heb nog geen andere games geprobeerd. Maar ik kan wel zeggen dat deze monitor er voor zorgt dat ik beter kan gamen. Input lag is zeer laag, en alles voelt 'snappy', lekker direct. Ik zou deze monitor zeker aanraden voor de serieuze gamer. Niet voor de pro-gamer, want daar heb je tegenwoordig 360hz schermen voor. Maar goed, wie van ons is nu daadwerkelijk pro-gamer?

Wat ook erg bijdraagt aan de immersie tijdens het gamen is dat het scherm gebogen is, je krijgt veel zicht erbij. Dit kan in je voordeel werken als je in je ooghoeken eerder een vijand kunt zien aankomen. En het geeft ook meer een gevoel van dat je in het spel zit.

Office

Ik kon al met een 27-inch scherm gemakkelijk twee schermen naast elkaar doen. Maar met een 34-inch scherm gaat dat echt veel beter, het voelt veel natuurlijker om twee schermen naast elkaar te doen en het overzicht te houden. Ik zou deze monitor daarom ook erg aanraden voor mensen met twee schermen: je bespaart namelijk enorm veel ruimte door één 34-inch te hebben in plaats van twee 27- of 24-inch. Plus het staat gewoon mooier.

Bediening

De bediening van het scherm vindt plaats via een joystick-knopje onderaan het scherm in het midden. Deze simpliciteit is wat ik gewend ben van LG-monitoren en dit bevalt mij zeer. Het menu is overzichtelijk, je kan lekker makkelijk en snel dingen veranderen.

En ook een groot pluspunt is: deze monitor laat via het menu zien welke modus je scherm in zit. Niet alle monitoren hebben dit. Het is fijn om deze gegevens te kunnen zien via de monitor, want dan weet je zeker op hoeveel hertz je monitor draait of dat Gsync geactiveerd is.

Zie foto's:

Met deze monitor maak je weinig concessies. Je haalt een alleskunner in huis. De specs spreken voor zich, maar LG maakt de specs ook echt waar. Bij de IIyama 34-inch heb je in principe ook mooie specs, maar deze specs vertalen zich niet in real life. Niet ieder IPS-scherm is hetzelfde, maar met dit LG-IPS-monitor haal je er ééntje in huis die de kroon spant. No regrets!

Als je vragen hebt stel ze gerust.

Kritiek

De prijs voor kwalitatief goede monitoren is nog steeds zeer hoog. Dat geldt ook voor dit scherm. Ik vraag me af of het mogelijk is om die kosten omlaag te brengen. LG heeft dit scherm ook in China laten produceren, wat me ook een kostenbesparing lijkt. Maar goed, ik run geen elektronica multinational dus ik heb geen idee of het mogelijk is om de prijs omlaag te werken. Bij televisies zie je wel een mooie trend voor de consument in ieder geval.

Verder vond ik het jammer dat dit scherm een DisplayPort 1.4 aansluiting heeft achter. Zelfs de IIyama had twee DisplayPort 1.4 poorten. De twee HDMI-poorten achterin hadden er best ééntje minder mogen zijn voor twee keer DisplayPort 1.4.

Want: wie koopt dit scherm nou om hem aan te drijven over HDMI??? Dit beest moet je niet temmen.

Heb jij ook een LG UltraGear 34GN850-B?

Doet de 850 wel PiP en Side-by-side van verschillende inputs?
Zo niet, wat is dan het gemis aan een 2de displayport?

Ik had me bij de 34WL750-B niet goed ingelezen en dacht dat hij pip en sbs input ondersteunde, uitgaande van het filmpje van de control panel app. Maar helaas is het alleen op app niveau en niet op de inputs.
Voor mij is het een gemis omdat ik overdag werk met laptop en 's avonds game. Dus dan moet je je DP-kabel continu verwisselen.
Ik weet 't niet hoor, of ik van 2x27" naar 1x34" zou willen. Ik heb altijd op mijn 2e monitor zaken openstaan die ik wil kunnen zien tijdens het gamen. Nou speel ik dan vooral MMORPG / strategy games en minder FPS de laatste jaren. Kan me voorstellen dat je bij FPS games niet echt de tijd hebt om op een 2e scherm te kijken dus dan snap ik het wel.

Ook voor mijn werkzaamheden zou ik denk ik ruimte missen op 1 enkel 34" scherm, het is gewoon superhandig om 4 x een putty SSH sessie naast elkaar open te hebben op 2 grote monitoren en indien nodig zelfs 8 x en dan is het ook nog goed te zien :)

Overigens is mijn hoofdscherm ook een LG, de 27" 1440 IPS variant in dit geval.
Is een beetje wat je workflow is...

Had een aantal jaar terug ook maar liefs 4 schermen staan. En eigenlijk ook nog allemaal andere resoluties. Zo had ik 2x 2560x1440 voor het hoofd werk. Daar stonden dan transfers, output, code etc. Eén kleine 19" 1080p erboven voor terminals. Vaak maar 2 onder elkaar, maar dat hielp vaak al. En dan nog een oude 22" Dell 1440p erbij om documentatie, status / build queues enzo op te zetten.

Inmiddels heb ik nu 2 jaar een enkel 3440x1440 scherm staan en daarmee eigenlijk behoorlijk ingeleverd. Maar eigenlijk werkt het prima zo en doet het zeker niet onder voor 2x 2560x1440 naar mijn mening. Je zult alleen een alternatief moeten vinden voor het switchen tussen context, je meerdere desktops zeg maar. En natuurlijk kost je meer tijd en hang het maar helemaal af wat je werk precies inhoud. Dat is bij mij ook veranderd.

Het enige wat ik mis, is dat je nu niet gemakkelijk tussen twee devices kunt switchen, dus even een laptop of server of weet ik veel wat eraan kan hangen naast je primaire machine. Maar goed, heb een 2e 24" 2560x1440 daarvoor paraat staan voor dat soort gevallen. Er is alles bij elkaar zeker aan te wennen. Maar als er verder geen reden is om over te stappen zou ik het zeker niet doen.
Afhankelijk of het scherm side-by-side input kan weergeven. Degene die ik nu heb kan dat niet. Gevolg? Als ik in een teams sessie PowerPoint start gaat de preso slide fullscreen over het 34” scherm omdat Windows het niet ziet als 2 schermen. Dat is dus de reden waarom ik er nog een 2de scherm aan heb hangen :(
Zelf werk ik ook met twee schermen voor mijn werk, wat ik als heel prettig ervaar.
Dit omdat je dus letterlijk twee schermen hebt en je je zaken fysiek gescheiden houd.

Hoe werkt dit soepel op één scherm?
Je kan natuurlijk je bestanden en programma's makkelijk in tweeën splitsen door je programma's en bestanden naar de hoek te slepen (windows systeem) en zo te splitsen, maar dit werkt lang niet zo natuurlijk als het hebben van twee schermen.
Dat is het hem juist: met een 34 inch werkt dat super zonder twee schermen.
Ja het staat cleaner maar je hebt ook minder desktop ruimte, ik vind het persoonlijk irritant dat je niet 2x 1920 of 2560 naast elkaar hebt maar 1720 dat schiet er in veel applicaties en web apps toch wat gek uit zeker omdat het 1440 hoog is.