Specificaties Socket AM3 met NVIDIA nForce 720d chipset - Bekijk alle specificaties

ASRock M3N78D Review

naarden 4ever 24 november 2010, laatste update op 24 november 2010, 3.985 views

ASRock M3N78D

Pluspunten

• hoge FSB
  • instant boot
  • 4x DDR3 tot 1800MHz
  • gigabit lan
  • EuP ready
  • gemakkelijk te overclocken
  • instant flash, elke keer bij boot in de BIOS wordt een update gezocht, hoeft niet meer zelf te gebeuren
  • single-core tot hexacore, alles compatible (behalve 920 en 940 blijkt...)
  • powered eSATA

Minpunten

• beetje standaard
  • 4 SATA slots
  • geen FireWire
  • kan meer kleureneenheid, is echter kwestie van smaak.

Layout Score: 3
Ik had al tijden een idee om en eigen computer te bouwen. Hij moest wat zwaardere games aankunnen op een 17" scherm (en later op 22") en hij moest prestaties kunnen leveren. dat heeft dit moederbord mij wel kunnen bieden.
voor de prijs is dit moederbord een geweldige keus voor een persoon die voor een leuk prijsje een aardige computer in elkaar wilt zetten. ik heb ik totaal voor ±450 euro een geweldige computer in elkaar gezet.

en nu even specifiek over het moederbord. ASRock had en heeft nog steeds het teken dat ze alles zo goedkoop mogelijk inkopen voor echte budgetproducten, waardoor de stabiliteit er wel eens zou kunnen lijden. Maar voor de mensen die niet up to dat zijn, ASRock is al een vrij lange tijd een onafhankelijk bedrijf, waardoor de kwaliteit flink verbeterd is. En dit is een goed voorbeeld: een simpel moederbord met functies die ook de tweaker nog wel interessant zou vinden. 50 euro voor een moederbord waarmee je leuk kunt overklokken vindt ik meevallen
goed, het moederbord heeft geen USB 3.0, geen diehard functies, maar het doet zijn werk.

OPSTELLING:
ASRock M3N78D
AMD Phenom II X2 550 @ 3,8GHz
Micron 4x1GB DDR3 RAM 1066MHz ECC non-registered
Sapphire Radeon HD5770 512MB
Trust PSU Big Fan 520W
Maxtor Diamondmax 23 250GB HDD 7200rpm

Featureset:
Qua featureset ben ik dik tevreden, hoewel ik kan bedenken dat niet iedereen er even tevreden mee al zijn, Want het is wel gelimiteerd. Er zitten 4 SATA-300 slots op, dus 2 harde schijven, en 2 DVD-branders/blu-ray en je zit vol. Verder zitten er drie USB 2.0 headers op (met 9 pins dus) en géén FireWire. nu gebruik ik deze niet,maar wel een gemis uiteraard.ook mist hd audio, aangestuurd door een Via VT1718S Codec niet, en er zitten 3 fan headers op. Verder heeft het moederbord 1 PCIe x16 2.0 slot en 3 PCI slots en 3 PCIe x1 slots, maar één daarvan is nauwelijks te gebruiken want die ruimte neemt de videokaart al in. Bij de I/O zijn 4 USB 2.0 sloten, 2 powered eSATA poorten, 7.1 Stereogeluid, PS/2 aansluitingen, een lampje, SPDIF geluid en gigabit LAN inbegrepen. de FireWire aansluiting mist hier.
over het voldoende features, maar dan ook niet meer. ik heb nu dus alle sata-sloten gevuld (de Cooler Master CM 690 II Advanced gebruikt twee SATA-kabels voor de Hot- Swap bay en de eSATA poort aan de bovenkant) en dus een tweede harde schijf moet of de top-mounted hot-swap bay functieloos maken, of de top-eSATA poort. een leuke oplossing is de harde scijf in de top-mount hot-swap bay stoppen, dit ziet er echter niet uit. deze gebruik ik regelmatig als ik familieleden help hun bestanden te back-uppen bij een gecrashte PC. SATA is krap-aan.

Layout:
Toen ik het mobo zag, dacht ik: "Wow, da's een mooi bordje!" het mederbord heeft een zwart/heel donkerbruine kleur, met als secundaire kleuren (uitbreidingsslots, socketrandje) oranje, blauw en wit. het is dus niet zoals bij andere ASRock modellen een groot kleurencarnaval, maar netjes vormgegeven zonder de lelijke kleuren waarvan je gaat denken of er een medewerker in de verf heeft lopen knoeien (Iets grover gezegd: of iemand heeft gevomeerd in de verfmixer).
de chipset wordt door en chroom/zilveren passieve koeling gekoeld, dat ziet er wel mooi uit. ook zie je overal de witte promotieletters staan met: ASRock M3N78D, 140W Phenom CPU, 1800MHz RAM memory, DDR3 et cetera.Maar ja... oranje + bruin, tja, je moet er maar opkomen... ik heb er verder geen problemen mee. Mijn kast is open en ik vond het ook niet echt goed passen bij een Rood/Zwart uiterlijk, dus ik ben ook met de autolak aan de slag gegaan.

Prestaties:
De doos van het moederbord zit volgedrukt met allemaal geweldige prestaties die ik stuk voor stuk even langs zal gaan.

AM3 Socket: spreekt voor zich. Compatible with: Windows 7, AMD Athlon II support, AMD Phenom II X4 support. Let wel: de 920 en 940 worden niet supported! Heeft waarschijnlijk te maken met de hoge TDP. Collega van de Pentium D 820 zeker.Verder nog een sticker (ja een sticker. lijkt er nu echt op dat die er even later is bijgekwakt, maar de BIOS nam gelukkig mijn twijfels weg. voor wie het logo niet kent:)
Dan OC DNA. Dit is een programma dat meerdere ASRock bordjes hebben, het houd in dat je je overklokgegevens kunt meenemen naar een vriend om daar op een zelfde clock te spelen met je processor.
Instant Boot: een prograamaatje waarmee je, alsdus ASRock, binnen 3-4 seconden in Windows zou moeten zitten. Nog geen getuige van, want het werkt niet bij mij (4GB RAM). Ook de nieuwe 1.60 BIOS verhelpt dit probleem niet.
2x powered eSATA/USB connectors, spreekt ook voor zich neem ik aan, net als de overige gegevens. Let wel: echt 5200MT/s HT! da't vond ik vrij hoog.
Verdere details: zie http://www.asrock.com/mb/overview.asp?model=m3n78d
Het moederbord heeft een FSB van 2,6GHz, kan tot 16GB RAM aan op 1800MHz per reepje, Gigabit LAN, EUP Ready en noem maar op. Ook heeft het CD'tje met spul ook wat leuke dingetjes erop: IES technology, da's een energiebespraingsprogramma van ASRock, welke terugklokt in Idle (zo klokt de Phenom II X2 550 @ 3,8 terug tot 980MHz, de Athlon II X2 250 tot 800MHz), OC Tuner om te overclocken, QSound voor een betere geluidqualiteit over de headphones,Instant Flash, voor een snelle BIOS-update en OC DNA, waarmee je je overklok stats kunt versturen naar andere gebruikers van dit moederbord.
EDIT2: OC Tuner is een progje waarmee gegevens precies hetzelfde weergegeven worden als de BIOS. precieze temps van M/B en CPU kun je hier gemakkelijk aflezen. een erg handig programma die ook op mijn bureaublad staat. ook kun je hiermee in Windows de FSB, multiplier en PCIe verhogen. ook voltages zijn niet afwezig.

Stabiliteit & Betrouwbaarheid:
Hiervoor geef ik een voldoende. waarom? soms, als de stroom uitvalt, of de BIOS gooit de computer uit omdat de CPU te heet wordt (met de oude Boxed koeler) wil het systeem niet lekker opstarten.
Met een BIOS-update van 1.20 naar 1.50 is dit probleem verholpen.

Overclockbaarheid:
En ook de overclockers stelt nVIDIA en ASRock niet teleur: de BIOS biedt mogelijkheid om zowel voltages, FSB en multiplier te verhogen wat betreft CPU, ook de PCIe bus kun je verhogen, wat betreft het geheugen is daar de standaard waarden te verhogen tot aan 1600MHz (verder wordt niet ondersteund, hiermee bedoel ik te zeggen: als je de FSB niet overgeklokt hebt, kun je in de BIOS bij het aantikken van het geheugen het geheugen veranderen qua snelheid: je kunt je geheugen op 800MHz, 1066MHz, 1333MHz of 1600MHz zetten. Erg jammer is wel, dat als je de FSB veranderd, de dividers ook automatisch een negatief effect hebben op de geheugensnelheid. Zo heb ik nu de Phenom II X2 550 op 3,8 tikken, waarbij het 1066MHz (533MHz x2) geheugen dus op 490MHz tikt. bij 3770 MHz is dit nog erger. verhogen tot 3875 MHz zet de dividers weer goed op 533MHz, maar dat is dan ook de eerste waarde na een leuke overclock waar dat gebeurd. dus daartussen heb je dus mooi te kampen met geheugen dat minder presteert. vrij standaard, maar had ik toch liever anders gehad. Verder zijn de Latercy's wel vrij aan te passen.
nu heb ik een Phenom II X2 550 met een gelockte Multiplier maar qua overklokmogelijkheden zit het qua geheugen, PCIe en CPU wel snor.
chipset veranderd mee met de FSB, moet er nog achterkomen waar je die kunt veranderen, moet kunnen neem ik aan. ik dacht al ergens gezien te hebben dat de multipliers van de chipset te veranderen zijn. echter overleeft de chipset een overclock van 500MHz (van 2000MHz naar 2500MHz NB) op de standaard voltages nog steeds, dus voorlopig zie ik daar geen noodzaak. (ook geen aftermarket koeler)

Compatibiliteit:
Deze krijgt van mij ook een zeer goed. waarom? de featureset is nou niet wat je noemt groot, maar wat hij heeft, werkt perfect. de SATA-300 sloten werken gewoon, nog nooit conflicten mee gehad, PCI sloten werken naar belangen. hij herkend alle kaarten die ik hier thuis heb liggen, en dat zijn er een stuk of 20 (ja, ik ben zo no-life geweest om ze allemaal te gaan uitproberen, maar eigenlijk vooral om de drivers op te zoeken)), Ook pakt hij alle AMD processors op AM3 platform, van de Sempron 140 tot een Phenom II X6 1090T( let op, met uitzondering van de 920 en de 940!). En RAM/geheugen tot 1800MHz, ik dacht dat het bij 1600 al ophield, goed. Geen DDR3 @ 2400MHz, geen PCIe 3.0, geen USB 3.0, geen andere hardcore dingen, maar gewoon een basisbordje wat in elk geval alles wat het heeft, het goed doet.

Ondersteuning door fabrikant:
Oeps, ik was al eerder op alle firmware gekomen! nou ja, deze is prima. op het cd'tje staat een installatie voor een all in one driver installatie, dus dan ben je snel klaar met het bouwen van een systeem met dit moederbord. daarnaast vindt je dus nog de OC tuner, de BIOS zonder in de BIOS te hoeven, Instant boot, welke aan te raden is, Instant flash, welke ik nog steeds moet proberen, OC DNA, wat een programma is waarmee je jouw overclock stats kunt verzenden naar een andere computer met hetzelfde moederbord, QSound voor de koptelefoon en IES, een energiebesparingsprogramma waar weinig over wordt verteld, maar wel degelijk werkt. alles ook mooi vormgegeven, alsof je in een futurische machinekamer rondloopt. Prima geregeld, ASRock!
En dan nog een leuk dingetje waar is al 2x gebruik van het gemaakt: Instant flash. een programmatje in de bios waarmee je gemakkelijk kunt flashen. bij een nieuwe bios update ik meteen. If t ain't broke, don't fx it, maar moet je het fixen, is het wel heel eenvoudig.

Prijs:
met de 51 euro bij Azerty, behoort dit moederbord tot de goedkoopste in nederland verkrijgbaar. voor deze prestaties is de prijs meer dan reëel (waar moeten de trema's ook alweer?)

changelog:
EDIT 1: Featureset en Layout aangepast
EDIT 2: Overklokbaarheid helemaal veranderd, Featureset kloppend gemaakt, paar spelfouten verbeterd.
nieuwe configuratie.

Heb jij ook een ASRock M3N78D?

Waarom zet je een 4350 in een systeem dat bedoeld is voor games? dan had je beter in plaats van een phenom II x2 een athlon II x2 kunnen nemen en dan een wat snellere videokaart.
Klopt, daar ben ik ook al achter gekomen. Voordeel was alleen dat deze 4350 gemakkelijk was over te klokken, en natuurlijk ook nog goedkoop was. Zo heb ik de Windows prestatie-index van een 3.7 voor graphics (standaard, vlak na herinstallatie) naar een 4.1 kunnen brengen (geheugen op 450MHz, GPU op 650) maar op mijn verlanglijstje staat nu wel de 4670 van sapphire.
toch maar de 5770 gekozen. misschien vandaag bestellen in Los Angeles, kan ik het door Amazon laten bezorgen...
mooie review! ik ga net dezelfde kopen, meer moet een moederbord eigenlijk niet kunnen vind ik, alleen kan je idd weinig harde schijven aansluiten....maar met drie schijven en een optische drive heb ik toch voldoende ;)

review verdient toch wel vier sterren!
Een zeer nette review,heb em met plezier gelezen.
Voor dit soort artikelen lees ik elke dag tweakers.
RESPECT
Bedankt, dit was mijn eerste review op tweakers.net eigenlijk, leuk dat het meteen met open armen wordt ontvangen. de reviews voor de overige producten die ik heb gekocht voor mijn eigen gebouwde systeem zal ik ook nog er op zetten.
Bedankt voor de info! Had m al besteld, maar na het doornemen van alle zaken die je aan de orde stelt ben ik er alleen maar meer gerust op dat dit een prima keus is voor me! Heb bijvoorbeeld maar 1 HDD (jaja, dat bestaat nog :P) en 1 DVD-brander (dus nog zat ruimte om uit te breiden, externe HDD zou ook nog eens kunnen). Had al gezien dat mijn oude voeding (vervang met dit mobo en een ni9euwe proc een defect AM2 mobo/proc combo) modulair naar een 8-pins ATX12V aansluiting kan en ben eigenlijk alleen nog benieuwd naar de prestaties bij complete oplevering, en bij eventuele toekomstige upgrades:
- Athlon II X2 250*
- 2x2 GB Kingston ValueRAM*
- GeForce 8600 GTS (256MB, helaas... maar was destijds nog duur zat)
- Spire Rocketeer IV 600W
- 160 GB SATA300 HDD @ 7200rpm (merk weet ik zo niet, WD meen ik)
(* = nieuw, upgrade a.g.v. nieuw mobo)
Waar denk je / denken jullie dat ik ooit nog eens makkelijk/goedkoop/effectief upgrades kan doen? En ja, ook ik hou van mooie graphics en goeie prestaties tijdens het gamen, maar verwacht bij lange na niet alles op max te spelen, zeker nieuwere spellen niet. Ga vooralsnog uit van de volgende prioriteiten (los van eindelijk eens een mooi HD-scherm):
1. HDD (2e schijf erbij... in RAID of niet?)
2. Videokaart (denk 'redelijk snelle kaart van 1GB', niet 'heel snelle kaart van 512 MB')
3. Processor (snelle X6, als ik die ooit kan betalen :P)
4. RAM (2x2 GB erbij)
Het moeilijke vind ik eigenlijk: ooit is 'de rek eruit' v.w.b. mijn voeding, maar wanneer?

Zie trouwens niets terug over de RAID-modi en hoe die werken, heb je daar nog iets mee gedaan? Ik twijfel dus wel of ik beter een 2e SATA300 schijf erbij kan halen en dan in RAID de snelheid van reads/writes van data wat kan verhogen (RAID0 meen ik?), of dat ik gewoon een externe schijf haal voor m'n backups... of beide :D

N.B. hoofdletters en leestekens bieden wel degelijk meerwaarde: leesbaarheid! ;)