Lenovo Yoga Slim 7 14ARE05 (82A2005KMH)

Specificaties 14" • 1920x1080 • 1TB • AMD Ryzen 7 - Bekijk alle specificaties

Lenovo Yoga Slim 7 14ARE05 (82A2005KMH) Review

Flavius 23 juli 2020, laatste update op 31 juli 2020, 3.377 views Product gekocht

Lenovo Yoga Slim 7 14ARE05 (82A2005KMH)

Goede prijs/kwaliteit verhouding. Robuuste en zeer snelle laptop, maar ondanks de naam 'Yoga' kan het scherm niet omgeklapt worden. Deze versie heeft een matte scherm, welke er goed uitziet. Snelle WiFi. Goede mobiliteit (grootte, gewicht).

Pluspunten

• Prijs/Kwaliteit
  • Robuust
  • Retesnel
  • 100% sRGB
  • 4266 MHz LPDDR4x
  • Snelle WiFi
  • Formaat/Mobiliteit
  • Stil

Minpunten

• Lenovo software

Ik ben niet echt een reviewer, maar hoop jullie wel enigszins een beeld te kunnen geven. Verzoeken kunnen via de reacties worden ingediend. Ik heb voor de laptop 1.099 euro betaald. De 512GB-versie, die voor de rest qua specs hetzelfde is, stond voor 999 euro te koop, maar was niet leverbaar. Daarom heb ik uiteindelijk voor de 1TB-versie gekozen.

De laptop kwam in een nette doos, maar met een karige featureset bestaande uit:
- 65W Lenovo Voedingskabel USB type-C.

De laptop heeft de volgende aansluitingen:
- 1x USB-C power connector,
- 1x HDMI 2.0 connector,
- 1x USB-C connector,
- 1x Combo audio jack,
- 1x USB (3.2 Gen 1) Type A connector (always on),
- 1x USB (3.2 Gen 1) Type A connector,
- 1x microSD card slot.

De laptop heeft de volgende hardware:
Daarnaast heeft deze laptop een Intel Wi-Fi 6 AX200 160 Mhz netwerkkaart.

De behuizing van de laptop is volledig aluminium en is grijskleurig. Het toetsenbord heeft een witkleurige achtergrond met twee verschillende lichtsterktes. Bovenaan het scherm bevinden zich een aantal sensoren en camera's:
- Microphones,
- Infrared LED,
- Infrared camera,
- Camera light,
- Ambient light sensor (ALS),
- Time of flight (ToF) sensor.

Ik heb zelf de camera afgeplakt met een Spyslide Webcame Cover van Spy-Fly. Deze past an sich prima, maar niet perfect. Het heeft echter geen effect op het naar de slaapstand gaan van de laptop bij het sluiten van het scherm. Ondanks dat deze laptop de naam 'Yoga' heeft, kan het scherm niet omgeklapt worden. Ook betreft het geen touchscreen. Het is een mat scherm met, naar mijn mening, goede brightness. Ook zou ik de laptop zelf niet zo snel als een 14" bestempelen, maar ik kom dan ook vanaf een Lenovo Thinkpad T420 (14") en die is naar mijn mening een stuk groter. Het gewicht van de laptop is laag te noemen. Hierdoor is de laptop zeer mobiel.

De laptop is erg stil! Tijdens het webbrowsen, kijken van films/series, luisteren van spotify, et cetera hoor ik de laptop simpelweg niet; de fans slaan dus niet aan. Ik heb ook Command & Conquer Remastered gespeeld op 1440p en dat ging zonder problemen! Laptop voelt na verloop van tijd wel warm aan, maar niet dusdanig warm dat je 'm niet op je schoot kunt laten.

De laptop heeft speakers aan weerszijden Dolby Atmos speakers system. Ik moet zeggen dat ik het geluid van deze speakers erg goed vind (voor laptop speakers, dat is).

De laptop heeft ook erg snelle WiFi. Nu moet ik wel toegeven dat mijn referentie misschien niet heel erg relevant meer is, namelijk de Lenovo Thinkpad T420. Ik heb een 250/25 Mbps verbinding van Ziggo en ik haal (ondanks de vele routers in mijn omgeving) makkelijk 240/25 Mbps (volgens https://www.speedtest.net/). [Toevoeging 31 juli 2020] Ik heb de laptop toevallig bij iemand getest met een 500/50 Mbps Ziggo-verbinding en daar haalde ik 488/40 Mbps.[/toevoeging]

Het is ook ongekend hoe snel deze laptop opstart! Binnen enkele seconden zit je al in Windows te webbrowsen.

Helaas staat er wel Lenovo software op, maar zover ik heb kunnen zien kun je deze wel makkelijk verwijderen. Ben echter wel voornemens om Ubuntu Budgie te gaan installeren.

//edit 27 juli 2020 - Diverse 'bench' resultaten toegevoegd

Heb jij ook een Lenovo Yoga Slim 7 14ARE05 (82A2005KMH)?

Weet je het verschil tussen dit model en deze? De laatstgenoemde stond voor duizend euro in de pricewatch, maar is nu uitverkocht en ik weet niet of die (snel) weer terugkomt. De ssd is sowieso groter, maar ik weet niet zeker of er ook een ander scherm in zit oid.

[Reactie gewijzigd door Triteron op 28 juli 2020 10:40]

Die had ik inderdaad ook eerst op het oog. Als ik naar de kenmerken kijk zie ik als enige verschil de SSD grootte.
Dat is een hele mooie tool. Het enige verschil is dus de opslagcapaciteit van de ssd.
Ik heb de mijne besteld via Lenovo.com, en heb daarmee het scherm met de glasplaat. Zoals ik begrepen heb zijn alle versies via Lenovo.com met de glasplaat, en de SKU's via derden met een mat scherm.
Ik heb mijn exemplaar (ook met een 4800U) binnen, en ben er erg tevreden mee! Ik heb alleen één issue, en ik ben benieuwd of jij daar ook last van hebt.

De rechterfan (dus boven de enter-toets) is iets kleiner dan de linkerfan. De rechterfan maakt bij mij soms een wat brommend en/of resonerend geluid. Net alsof die niet helemaal goed is vastgedraaid of dat het lagertje niet 100% is. En dat hoor je niet op alle snelheden, maar eigenlijk alleen bij 'matig intensief gebruik' (fans springen aan, maar niet dusdanig dat het systeem maximaal wordt belast).

Heeft jouw exemplaar dat ook? Lenovo heeft aangeboden om mijn exemplaar om te ruilen voor een nieuwe, maar dat vind ik eigenlijk zonde als een nieuw exemplaar hetzelfde heeft.
Ik heb dat zelf niet ervaren. Ik hoor dus geen brommend en/of resonerend geluid.
Heb je de versie van Lenovo.com of uit de pricewatch ? Heb je het scherm met glasplaat of het matte scherm met de plastic bezel?
Sorry hoor maar ik vroeg het niet aan jou maar aan @SyS_ErroR. Het is niet nodig om zo belerend te doen.
Weet je toevallig ook of de laptop erg warm wordt als je de fans wel aanzet ? Neemt dat niet dat probleem weg ?
Kan natuurlijk zijn dat ik de threshold nog niet gehaald heb qua temperatuur. Moet niet vergeten dat ik van een plastic laptop naar een aluminium laptop gegaan ben, dus het kan wat dat betreft gevoelsmatig warmer zijn. Als ik naar de temperaturen kijk dan is de minimum temperatuur nu 44 graden en maximum temperatuur 68 graden.

In de BIOS staat de optie 'intelligent cooling' aan, dus dat zal een rol spelen, dus pas bij een bepaalde temperatuur gaan de fans aan. Dat zal bij een hogere temperatuur zijn dan bij de optie 'performance cooling'.

[Reactie gewijzigd door Flavius op 23 juli 2020 21:19]

Dmv FN-Q kan je die intelligent cooling ook aanpassen naar performance mode of quite mode. Hij reguleert dan inet alleen de fans maar ook het voltage wat naar de proc wordt gestuurd. 68 graden is geen enkel probleem. Waar bekijk je de temps?
Ik bekijk de temps in W10 mbv HWiNFO64.
Die software die er op staat van Lenovo, bedoel je Lenovo Vantage? Dat is een appstore app en laat dus geen "sporen" achter binnen windows en is daardoor dus ook een zeer lichte app.
Onder andere, ja. Ik zag dat er drie apps van Lenovo opstonden. Ik weet eerlijk gezegd niet meer precies alle drie de namen, die heb ik niet onthouden.
Hoi wat is de 'manifacture date' van deze versie een in welke webshop heb je heb aangeschaft?
Waarom is dat van belang? Ben ik wel nieuwsgierig naar :-)
CD-ROM-LAND Breda. Ik had 'm de volgende dag binnen.
En de fabrieksdatum?
Wat is de cinebench 5.2 score in performance mode?
Zie Cinebench R20 in de review.
Ow sorry ik bedoelde geekbench 5 multi.
Singlecore: 1143, multicore: 7403
Tnx, ik heb em ook aangeschaft. Het verschil met 4800H is heel klein.
Ook die van de pricewatch of die van Lenovo.com?
Hoe dan? Deze scores vermorselen de gemiddelde geekbench 5 scores van de AMD Ryzen 9 4900H? :o
Zou dat door de gebruikte lpddr4 komen? Ik krijg de laptop morgen of overmorgen binnen. Ben benieuwd!
Tja. Geen idee. Ik heb ook niets getweakt ofzo.
Mss was de laptop net opgestart.
Zo'n Ryzen 9 zoals in de Zephyrus zit lijkt me dan ook erg lastig te koelen.
Koeling is key voor de prestaties. Het is niet de eerste keer dat in de ene laptop een latere processor een hogere verslaat in een andere laptop. Dus een ryzen 7 kan sneller zijn dan een ryzen 9 als de koeling beter is.
Kun je iets zeggen over het wiebelen van het scherm bij bewegingen? Dus, is het vervelend als je in een trein zit en dat het scherm steeds blijft bewegen.

Zoals hier wordt genoemd: https://www.youtube.com/watch?v=aPrUrr5-4MU&t=244s
Zo ernstig als in die video is het naar mijn idee niet, maar het scherm wiebelt wel. Als ik aan het typen ben merk ik niet dat het scherm wiebelt. Ik kan echt niets objectiefs zeggen over hoe het zou zijn als je met de trein reist. Ik reis zelf namelijk niet met het OV. Echter, denk ik wel dat het scherm mee zal wiebelen als de wagon wiebelt. :)
Ok, dank! Voor mij wel belangrijk omdat ik ook veel met de trein reis.