Raspberry Pi 4 Model B (8GB ram) Starter Kit met oa officiële rood/witte case en adapter Review

skatebiker 23 juli 2020, laatste update op 23 juli 2020, 4.658 views Product gekocht

Leuk apparaat om mee te spelen en zie er toepassingen voor.

Pluspunten

• Best wel snel voor veel toepassingen
  • Zeer veelzijdig
  • Micro SD zo te wisselen voor ander OS

Minpunten

• Officële 64 bits Raspberry OS nog in beta
  • Toetsenbord en scherm nodig bij eerste gebruik

Leuk apparraatje om eens te proberen en te kijken wat ik ermee kan. Gekocht als starter kit (zie foto) bij Raspberrystore.nl en even in elkaar gezet.
De bijgeleverde 16GB micro SD bevat een voorgeïnstalleerde Raspberry PI OS, maar ik had zelf nog een 128GB liggen en heb die gebruikt en met 'Balena Etcher' een Ubuntu 20.04 64 bits erop gezet. En die originele hou ik standby, je kunt ze immers zo wisselen.

Op diverse sites staat als je een leeg bestand 'ssh' op de boot partitie zet, dat de SSH daemon meteen aangezet wordt. Blijkt niet het geval te zijn :-( Dus moest ik eerst een scherm (er zat gelukkig een HDMI kabel bij de kit) en toetsenbord aansluiten om SSH te activeren. Scherm los van computer en met ethernet aan de router gehangen en kon er nu bij.

Meteen met apt een hoop software erop gezet, ging perfect. Ook XFCE4 en VNC server erop, zodat ik deze vanaf de computer de GUI kan bedienen. Die 20.04 werkt verrassend goed, alleen ontbreken bij de vensters de titel balken. Bij zoeken op internet blijken meer mensen daar last van te hebben op 'echte' computers en ook eerdere Ubuntu versies, dus ligt niet aan PI of 20.04. Zelf heb ik het nooit gehad.
Wat me wel opvalt is dat, ondanks de volprezen snelheid, deze iets langzamer is dan Andronix, een proot versie van Ubuntu onder Android, waar ik dezelfde XFCE en VNC op heb. Mijn Android is een Xiaomi Mi 8 Pro met Snapdragon 845, toch niet de snelste.... Maar erg is het niet. Gewoon een leuk speledingetje, wil er een router en een mini NAS van maken en misschien zelfs een keer een zelfbouw tablet (een 7" 1024x600 aanraakscherm kost ook maar honderd euro).

Ik heb er smb sharing op gezet en een folder op de 128GB SD kaart als 'share' gezet als een soort mini NAS, maar hot-pluggable USB harde schijven heb ik nog niet voor elkaar.

Wel raar vind ik dat de 64 bits versie van Raspberry OS nog in beta is.

Heb jij ook een Raspberry Pi 4 Model B (8GB ram) Starter Kit met oa officiële rood/witte case en adapter?

Vraag & Aanbod

Die truc met dat ssh bestand werkt volgens mij alleen als je de officiele Raspbian images gebruikt. Dan werkt het prima.
Bij sommige andere images zoals XBian staat ssh dan gewoon weer standaard aan.
Hoi @skatebiker ,

Zelf gebruik ik de raspberry PI 3B voor het Retro gamen.

Emulatie op de Raspberry wordt volop gesupport.
Dus mocht je nog iets anders willen proberen met de Raspberry Pi dan zal ik zeker eens Retro gamen proberen.
Het OS dat hiervoor is gemaakt heet RetroPie(zie link hieronder)

Verder is dit natuurlijk een leuk hebben dingetje om van alles mee te proberen! :)
Heb je gecheckt of je de bestandsextensie hebt verwijderd? Gewoon 'ssh' werkte prima voor mij.
Als ik 'touch ssh' doe vanaf de terminal, verzint die absoluut geen extensie.
Zoveel kaas heb ik er ook niet van gegeten. Ik heb gewoon ssh.txt aangemaakt in de root en .txt weggehaald en hij werkte. Misschien hoort het een extensieloos textbestand te zijn?
0Anoniem: 1330988
@robertjanbout24 juli 2020 20:30
touch ssh doet exact dat, een leeg bestand aanmaken met 'ssh' als naam, zonder enige extensie. Bij Raspbian werkt dat bijv wel.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 1330988 op 24 juli 2020 20:30]

0Anoniem: 1330988
24 juli 2020 20:36
Heeft de Pi met deze behuizing geen last van warmte? Mijn Pi 4 heb ik om die reden in een Flirc case gestopt die dus meteen als koelblok fungeert. Die behuizing kan al aardig warm worden en ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat de officiele behuizing nou zo goed werkt in de praktijk.
Wel raar vind ik dat de 64 bits versie van Raspberry OS nog in beta is.
Dat is niet zo raar hoor. Pi's met meer dan 1GB zijn er nog niet zo lang. En aangezien je met ARM64 niet zoals met x86-64 merkbaar meer performance kunt pakken is er nooit aanleiding geweest om in te zetten op ARM64 support.