Asus KFN5-D SLI Review

Adjuh28 29 juni 2010, laatste update op 29 juni 2010, 341 views

Asus KFN5-D SLI

Pluspunten

• Stabiel
  • sli (8x 8x)
  • Atx
  • ondersteunt barcalona

Minpunten

• Prijzig

Layout Score: 4
ik heb mijn Kfn5-d al iets van 3 jaar, in die tijd heeft hij nooit een breakdown gehad.En kan nog steeds met de concurentie mee omdat hij AMD's Barcelona ondersteunt.

Verpakking
toen ik het moederbord binnen kreeg ,keek ik toch even op hoe klein de doos was,want het bord zelf is ATX .In de doos is aan wezig: de handleiding ,Driver Cd, een flexibele SLI brug ,een IDE flatcable,Floppy kabel , acht sata kabels van 0,5 m, vier maal Molex-naar-2-Sata power kabeltjes en het moederbord zelf.
Features
Kijkend naar het bord valt op dat je hier veel op kwijt kunt. Om te beginnen zijn er twee CPU-sockets (F) aanwezig, 8 geheugenslots (maximaal 16GB) die je moet vullen met ECC Registered geheugen. Verder twee PCIe sloten,een PCie x1 en een traditionele PCI-slots. Achterop vind je 4 USB-poorten en.Verder is er één LP, één Rs-230 , één coaxiale en Optische spdif en twee gigabit netwerkpoorten om het af te maken heeft het moederbord 7.1 surroundgeluid, verzorgd door een Realtek HD audio-chip. op het bord zelf zitten ook nog eens drie usb poorten. Je kunt dus in totaal 10 USB-apparaten aansluiten. Verder is er ruimte voor nog een aantal IEEE1394 devices. Daarnaast zijn er 8 SATA-II poorten (waarvan 2 op een SIL3132 )en één IDE en één FDD controller. Je kunt dus zat aansluiten.. Buiten twee aansluitingen voor CPU-fans, zitten er 3 aansluitingen op het bord voor case-fans.

Bios
op het bord zit een bios van AMI ,en zit simpel in elkaar. Op de tab van de onboard devices kan je de
ingebakken onderdelen op het moederbord uitschakelen.Ook is de raid manager van nvidia aan wezig.

Installatie
Dit was simpel. Socket-F-cpu's zijn zeer snel en eenvoudig te plaatsen. Montage ging heel makkelijk in mijn chieftec kast,al zit het er wat krapjes in. De rest van de klus was zo geklaard. Alles werkte direct.

Windows-setup
Als je Windows kwijt wilt op een RAID-array, moet je op een andere pc even een driver-diskette maken (voor XP).. De drivers staan keurig op de CD, Met een programmatje kan je de driver zo op diskette krijgen.In windows zelf moet je nog wel heel wat drivers installeren.
Bij windows 7 was het een ander geval je kon steeds op volgende drukken tot dat je een kopieer balk had en na een minuutje of 20 stond Windows erop .In Windows hoefde je ook geen drivers te installeren en kon het gelijk gebruiken.

Prestaties
Ik ben geen benchmarker dus zal ik geef een subjectieve indicatie van de prestaties.
Wat me opviel is dat dit bord heel stabiel is in windows hoeveel je ook tegelijk draait ,het blijft soepel lopen ,dit zal ook liggen aan de componenten er om heen zozal als het ecc geheugen.
Verder haal ik tussen mijn spinpoints een schrijfsnelheid van 94 MB/s.

Algemeen
Ik ben zeer te spreken over De Kfn5 . Het bord is zeer goed uitgerust, snel en zeer compleet qua features. Installatie is een koud kunstje en daarna staat er een pc die onvoorstelbaar stabiel is. Het is natuurlijk altijd moeilijk om snelheidsprestaties toe te schrijven aan een moederbord, omdat e.e.a. ook afhangt van de overige hardware. Echter, de hele setup (en dus ook het bord) werkt erg prettig.
Ik gebruik mijn pc vooral voor Solidworks en andere studiedoeleinde,en heb er altijd soepel op kunnen werken.

Heb jij ook een Asus KFN5-D SLI?

leuke review,thnx voor de moeite.