Specificaties 2TB 3.5" HDD met USB 2.0, eSATA, FW800 - Bekijk alle specificaties

WD My Book Studio Edition II 2TB Zilver Review

MetalRush 29 juni 2010, laatste update op 29 juni 2010, 2.932 views

WD My Book Studio Edition II 2TB Zilver

Pluspunten

• Robuuste behuizing,
  • Goeie feature-set,
  • Stil

Minpunten

• Wegvallende verbinding(en),
  • Geen eSATA kabel in de verpakking

Algemeen:
Reden voor aankoop van deze 'My Book' was het uitfaseren van allerlei servers die ik in huis had draaien.
Één daarvan had als taak: bulkopslag.
Via de V&A, hier op T.net, kon ik voor een leuke prijs deze (refurbished) externe WD kopen.
Eerste indruk is goed: robuust, redelijk compact en modern vormgegeven.

Prestatie's:
Over de prestatie's ben ik redelijk te spreken. Het springt er niet uit en doet wat men er van kan/mag verwachten. Uiteraard afhankelijk van de poort die men gebruikt (USB, 1394 of eSATA).

FeatureSet:
Deze 'My Book' komt redelijk compleet. Het enige dat ik mis, en dat vind ik juist vreemd, is een eSATA kabel.
Juist vanwege deze aansluiting heb ik deze externe hdd gekocht en WD besluit om géén eSATA kabel bij te leveren.
Vind ik een gemis.

Stabiliteit & betrouwbaarheid:
Hier komen we op een hekel punt van deze externe jongen...
Zoals ik al geschreven had, heb ik deze schijf gekocht vanwege de bulkopslag en de eSATA ondersteuning.
Helaas had ik mijn huiswerk niet goed gemaakt en niet alle reviews gelezen. Punt is namelijk dat deze schijf nog wel eens zijn verbinding kwijt wil raken, of helemaal niet wil maken.
Dit gebeurd voornamelijk met een eSATA verbinding maar ook middels USB.
Meest stabiele lijkt 1394/Firewire.
Ik heb veel, héél véél, fora gelezen en bezocht. De meest wilde oplossingen uitgeprobeerd (tot en met het aanpassen van de stekkers aan de eSATA kabel). Helaas werkt dit alles niet.
Nu hangt deze opslagschijf aan een Belkin USB-hub. Het zoeken naar een oplossing heb ik opgegeven.
Wellicht dat ik hem nog eens aanbiedt voor RMA en dan naar een NAS-oplossing kijk.

Compatibiliteit:
Vooralsnog is mijn systeem de enige in ons huishouden dat van deze schijf gebruik maakt.
Ik heb zelf Windows 7 Ultimate als OS op mijn pc draaien. Hiermee kan deze 'My Book' verder prima overweg. Ook de standaard backup-software van Windows 7 kan de schijf uitstekend benaderen (zolang de verbinding stabiel/aanwezig is).
Het mooie van Windows 7 is dat het niet uit maakt hoe men deze schijf aansluit: via USB, 1394 of eSATA, dan wel via een USB hub (zoals ik nu doe); Windows 'ziet' de schijf altijd als schijf 'W' (vul eigen letter in).
Kortom: eventuele programma's kunnen deze schijf altijd op dezelfde manier (blijven) benaderen.

Mobiliteit:
Dit is niet echt een versie die je makkelijk mee neemt.
Daar zijn andere oplossingen voor en moet je ook niet in deze variant wensen.
Vandaar ook: geen mening

Geluidsproductie:
De schijf die erin zit is lekker stil. Ik verwacht dat er een één of andere 'green'-variant in zit die de geluidsproductie laag houdt. Je hoort heel af-en-toe een beetje hdd-activiteit, maar dat is echt te verwaarlozen.

Warmteproductie:
Zoals alle hdd's wordt ook deze 'My Book' warm tijdens gebruik.
Zoals hierboven geschreven, verwacht ik een 'green'-variant in deze behuizing, en zal dan ook op 5400 rpm draaien. Niet een toerental waar men bedacht moet zijn op uitzinnige temperaturen.
De schijf blijft, te allen tijde, handwarm. Hoe intensief men hem ook gebruikt. Uiteraard voel ik dan de behuizing van de 'My Book' en niet die van de hdd zelf...

Prijs:
Over de prijs kan ik kort zijn: ik kocht deze via V&A hier op T.net.
Mijn prijs was dus interessant. Desalniettemin denk ik dat de gemiddelde prijs te hoog ligt, voornamelijk vanwege de hoeveelheid klachten van eindgebruikers over hun (falende) verbindingen.

Mijn eindoordeel/advies: kijk voor ditzelfde geld verder en koop eventueel een NAS.
Wil je toch een dergelijke oplossing, als deze, kijk dan eens naar de concurrentie.

Heb jij ook een WD My Book Studio Edition II 2TB Zilver?

Mensen, als jullie een lage waardering geven voor deze review; onderbouw dat dan ook, aub.
Zo weet ik natuurlijk niet wat ik kan verbeteren aan mijn reviews.
De wegvallende verbinding via USB kan wel eens liggen aan de USB hub. USB hubs veroorzaken wel vaker problemen (zeker zodra de USB bus zwaar belast wordt).
Een paar vraagjes over deze schijf:
(1) Is er in deze case dus plaats voor 2 hdd's?
(2) En wordt deze externe hdd dus geleverd met 1 hdd van 2TB of 2 hdd's van 1TB?
(3) Wat is het typenummer van de schijf die standaard wordt meegeleverd? Kan ik even controleren hoe de prestaties zijn van dat type schijf.
(4) Wat moest je precies doen om de schijf werkend te krijgen onder Windows?

Alvast bedankt!
Hey Samuël,
antwoorden op jouw vraagjes:
1) Nee, niet in de versie die ik heb. Die zijn er overigens wél. Even op de WD website kijken.
2) Heb ik eigenlijk al beantwoord: 1 schijf (2 Tb).
3) Die kan ik nu lastig uitlezen. De programmatuur die dat kan uitlezen leest geen netwerk-drives. Ik denk ook dat die batches met hdd's verschillen door de tijd heen. Het zal geen prestatie-wonder zijn (dus waarschijnlijk een 'green variant).
Meer info: http://wdc.custhelp.com/c...3.230&p_prods=228,260,230
4) Weinig nieuws: aankoppelen (middels USB, firewire of eSATA) en partitioneren en formatteren. Dit kan ook middels de bijgeleverde software.

YW :)
Bedankt voor je snelle reactie!
Welke versie heb je dan precies? Want ik dacht dat de Western Digital My Book Studio II inhield dat er 2 hdd's inzitten. Het product met 1 hdd is de WD My Book Studie (zonder: II).
Hartstikke bedankt voor je hulp.
Ikzelf heb ook reeds een 3 tal jaar de WD My Book Studio (1T) in combinatie met een iMac via FireWire800 (en meer recentelijk met een Time capsule - via USB)

Hier onder mijn bevindingen:
----------------------------------------

+ data overdracht via FireWire: heerlijk snel, op 't gevoel geen verschil met een interne HD in gebuik
+ design, past perfect met de iMac, mag in het zicht staan

- regelmatig verbinding kwijt raken (met zowel USB als FW)
- verbinding soms helemaal niet willen maken (alles reboot, enkele min wachten lost het issue op)
- Geluidsproductie: na een jaar bleek het ratelen van de harde schijf iets luider te zijn dan initieel
- warmte productie: dit speeltje kan zeer warm worden

- - recentelijk als 'not mounted' weergegeven in de analyse tools: de schijf kon wel geformatteerd worden, maar niet meer gelezen (niet in Win, noch in OSX) => data loss (en formatteren was ook de enige oplossing van de WD help desk) en daarna weer 100% werkende.
Sindsdien zet ik er geen cruciale info meer op, en gelukkig maar, want dit issue heeft zich klaarblijkelijk een 2 de maal voorgedaan.