Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack)

Specificaties Multifunctioneel, WiFi max. 1,167Gbps - Bekijk alle specificaties

Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack) Review

PDZ 20 juli 2020, laatste update op 31 juli 2020, 3.548 views Product gekocht

Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack)

De Ubiquiti UniFi AP-AC LITE is een professioneel product voor een consumentenprijs. Het UniFi-platform is een aanrader voor de prosumer, en biedt ook voor de meeste bedrijven alle benodigde instelmogelijkheden. Mijn review focust op configuratie via de UniFi Controller, voor de huis-tuin-keukengebruiker is de mobiele app waarschijnlijk ruim voldoende.

Pluspunten

• Zeer stabiel
  • Haalt met 2 stuks binnen (klein) nieuwbouwhuis overal de max. snelheid abo (100/100 Mbit)
  • Centraal te beheren d.m.v. UniFi controller
  • Betaalbaar
  • Veel geavanceerde mogelijkheden (i.c.m. UniFi controller)
  • Op lange afstanden nog steeds werkbare snelheden (±25/25 Mbit)

Minpunten

• Meegeleverde PoE adapter is log
  • USG vereist voor een aantal uitgebreide instellingen/logging
  • Geen UTP-kabels meegeleverd

Beheerbaarheid Score: 5

In de nieuwe woning van mijn zusje en haar vriend ligt een snelle glasvezelverbinding van Kabelnoord (100/100 Mbit abonnement, max. 1/1 Gbit). Helaas blijkt de standaard router van Kabelnoord niet in staat een betrouwbaar draadloos signaal te leveren met een acceptabele dekking, zo wordt de snelheid van 100/100 alleen gehaald wanneer men praktisch naast de router staat en is er halverwege de trap naar de bovenverdieping al geen enkel signaal meer. De conclusie was dus al snel getrokken: dat moat oars! Door positieve ervaringen van een collega met het UniFi-platform van Ubiquiti neigde ik al snel naar het instapmodel van de accesspoints: de AP-AC LITE. Na even zoeken bleek Bol.com de goedkoopste leverancier te zijn, waar ik twee stuks heb besteld. Doordat ik een Select-abonnement heb werden de accesspoints die ik aan het begin van de middag had besteld al dezelfde avond geleverd!

Inhoud doos

Van buiten zijn de dozen mooi vormgegeven en het is in één oogopslag duidelijk om welk product het gaat. Niet het belangrijkste, maar toch:

In de doos zit eigenlijk alles wat je mag verwachten (afbeelding van internet geplukt):

Zelf heb ik geen foto's gemaakt van de inhoud, maar hieronder een unboxing video van CopperWiFi.com om een beetje een idee te krijgen:

Aansluiting

Het aansluiten van de accesspoints is behoorlijk straightforward. Elektriciteit wordt geleverd via PoE, dus er gaat maar één kabel in de AP zelf. Om PoE te genereren heeft Ubiquiti een adapter meegeleverd, welke je in de meterkast kunt hangen. Deze adapter doet zijn werk prima, maar is behoorlijk log. Let ook op dat je voor deze adapter een extra UTP-kabel nodig hebt, deze worden helaas niet meegeleverd. Bij meerdere accesspoints is het wellicht verstandig hiervoor een PoE-switch aan te schaffen. Zelf heb ik 2x de PoE-adapter gebruikt en in de meterkast gehangen. 1 kabel gaat in de router, de andere kabel gaat naar het accesspoint (I know, mijn installatiekunsten zijn niet al te best):

Ik heb ervoor gekozen om één accesspoint beneden in de woonkamer op te hangen (helemaal vooraan), het andere accesspoint heb ik op de bovenverdieping opgehangen (helemaal achteraan). In een groffe schets ziet dat er ongeveer zo uit:

Installatie/configuratie

De installatie verliep voor mij erg soepel, maar is i.c.m. met de UniFi Controller voor de gebruiker met wat minder technische kennis wellicht een iets grotere uitdaging. In de deelhoofdstukken hieronder zal ik er iets uitgebreider het een en ander over vertellen.
UniFi Controller
Voor een simpele setup als deze is het instellen d.m.v. de UniFi Network Mobile App wellicht voldoende, maar ik wilde toch iets meer controle en instelmogelijkheden. Daarom heb ik ervoor gekozen de UniFi Controller te installeren op een oude Raspberry Pi die ik nog had liggen. Deze controller is kort samengevat een centrale server waar je de configuratie voor je volledige UniFi-omgeving plaatst. Vervolgens kun je hieraan je UniFi-devices koppelen welke de configuratie uitlezen en gebruiken.

Ondanks dat deze oude Raspberry Pi ongeveer de rekenkracht van een Rabo Scanner heeft draait de controller zeer soepel (naast een Pi-hole, OpenVPN en een DHCP-server). Na installatie vanaf de terminal (waarbij men helaas ook Java moet installeren) is de webinterface benaderbaar op poort 8443. Je krijgt dan wel een certificaatfout, maar deze melding kun je wegklikken (moet wel zijn op te lossen, maar heb ik nog niet naar gekeken):
Na het aanmaken van een account/inloggen verschijnt dan het dashboard (screenshot is achteraf gemaakt, vandaar dat de accesspoints er al in staan):
Na even door de interface navigeren blijkt dat er vele instelmogelijkheden zijn (VLANs, Firewall, Guest Control, verschillende profielen etc.), voor een aantal van deze instellingen is een UniFi Security Gateway vereist. Omdat het hier maar om een simpel netwerk gaat heb ik vanwege de beperkte meerwaarde ervoor gekozen deze achterwege te laten.
Updaten/Adopteren
Vanuit het menu Devices herkent de Controller automatisch beide accesspoints. Voor beide was een firmwareupdate beschikbaar, deze is met één druk op de knop uit te voeren. Wanneer de firmwareupdate klaar is kan de accesspoint wederom met één druk op de knop worden "geadopteerd". Vanaf dan is de accesspoint aan de controller gekoppeld en neemt deze alle instellingen automatisch over.
WiFi-netwerken
Het configureren van de WiFi-netwerken gaat net als de rest erg gemakkelijk, met voldoende instelmogelijkheden. De instellingen zijn te benaderen via het tandwiel > Wireless Networks. Ik heb ervoor gekozen om twee netwerken te maken, ééntje voor mijn zusje en haar vriend en nog een afgeschermd netwerk voor de gasten. De oplettende lezer die bekend is in Fryslân kan al een gokje wagen in welk dorp ze zijn komen te wonen:
Standaardnetwerk
Voor het standaardnetwerk heb ik weinig spannende instellingen gedaan, gewoon een herkenbare SSID met een WPA2 PSK:
Ik heb ervoor gekozen de 2.4GHz en 5GHz SSID's dezelfde naam te geven:
Helaas werken sommige (oudere) Wireless NICs niet altijd even lekker met deze instelling, om dit op te lossen kan in de Device Manager van Windows de voorkeur aan 5GHz worden gegeven, waarna alles perfect werkt:
Gastennetwerk
Voor het gastennetwerk heeft UniFi de functie Guest Control. Hiermee kun je een gastennetwerk maken met een loginscherm met o.a. voorwaarden en een manier om toegang te krijgen (wachtwoord, Facebook login etc.). De interface is zonder veel moeite grotendeels naar wens aan te passen:
Het enige dat ik persoonlijk mis is de mogelijkheid de gasteninterface in de Friese taal weer te geven. Ubiquiti zou dit heel makkelijk kunnen oplossen door de optie te bieden om zelf extra talen met handmatige vertaling toe te voegen.
Kanalen
Voor het instellen van de WiFi-kanalen moeten we weer terug naar Devices. Op het eerste gezicht voelt dit wat vreemd aan, maar eigenlijk is dit best logisch. Je kunt de kanalen (zowel 2.4 GHz als 5 GHz) namelijk per device instellen, zodat je voor elk accesspoint de meest gunstige kanalen in kunt stellen:
Statisch IP
Standaard krijgen de accesspoints een IP-adres van de DHCP-server, maar ik vind het persoonlijk wel fijn om ditsoort netwerkapparatuur een vast adres te geven. Gelukkig kan ook dat heel makkelijk worden ingesteld:

Testresultaten

Nu alles keurig ingesteld en aangesloten is, is het tijd om te testen. De resultaten hebben mij positief verrast.
WiFi Analyzer
Om te controleren hoe goed het signaal is heb ik WiFi Analyzer gebruikt. Ik ben met mijn telefoon wat willekeurig heen en weer gelopen, dus echt een gedetailleerd beeld geven de screenshots misschien niet. Het was mij vooral te doen om het checken of er weldegelijk in het hele huis een bruikbaar signaal is, en dit bleek inderdaad zo te zijn.
Benedenverdieping
Bovenverdieping
Hier is ook het verschil te zien in signaal tussen beide accespoint, diezelfde met het sterkste signaal is uiteraard de accesspoint boven.
Speedtest
Met een Speedtest (Ookla) haalde ik goede resultaten. Net als met de WiFi Analyzer ben ik tijdens het meten willekeurig wat naar de uiterste hoeken gelopen, binnenhuis had dit geen noemenswaardig effect op de snelheid. Naarmate ik verder van de accesspoint af kwam (achtertuin, overkant van de weg) ging de snelheid van de verbinding omlaag, maar nog steeds bleef deze op lange afstand van acceptabel niveau:
LocatieDownUp
Beneden102 Mbit79.3 Mbit
Boven105 Mbit105 Mbit
Uiterste eind achtertuin26.1 Mbit28.4 Mbit
Overkant van de weg voor huis25.1 Mbit35.4 Mbit

Afsluiting en conclusie

De setup draait nu al een tijdje naar volle tevredenhedenheid. De AP-AC LITE accesspoints blijken zeer stabiel en mijn zusje en haar vriend kunnen overal in huis en tuin zorgeloos gebruik maken van het draadloze netwerk. Het is een verschil van dag en nacht met het WiFi-signaal van de router van Kabelnoord. Het UniFi-platform is daarbij gebruiksvriendelijk, overzichtelijk, makkelijk uit te breiden en biedt vele geavanceerde opties voor de prosumer en het bedrijfsleven. Een enkele specialistische functie die apparatuur van Cisco wél heeft zal her en der ontbreken, maar het prijsverschil maakt heel veel goed. Al met al een goede aankoop, ik kan de AP-AC LITE in combinatie met de UniFi Controller een ieder van harte aanbevelen!

Heb jij ook een Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack)?

Toppe review!
Mocht je de twee PoE injectors vervelend vinden, zou je eventueel ook een kleine PoE switch kopen.

Ikzelf heb de Unifi 8 poort switch (niet goedkoop) om alles in Unifi te kunnen managen. Mocht de switch niet gemanaged worden, kun je bijvoorbeeld een goedkope TP-Link PoE switch kopen.

Als je de guest portal yn 't Frysk wilt hebben, lijkt me dat wel mogelijk als je handmatig een language file aanpast. Die staan tussen /usr/lib/unifi/data/sites/default/app-unifi-hotspot-portal/locales denk ik.
Dankjewel! Ik vind de 2 PoE-injectors nog wel te doen (hangen toch in de meterkast, dus weinig last van), maar bij meer had ik inderdaad een switch aangeschaft.

Wat betreft de language files zal ik eens kijken, bedankt voor de tip! Maar zou het niet zo zijn dat deze met een update worden overschreven?
Ik heb geen idee als de language files overschreden worden bij een update. Ik zag het toevallig ergens op Reddit staan.
Zelf gebruik ik gewoon de Nederlandse taal.
Ik zal weleens kijken wanneer ik tijd heb, voor nu laat ik 'm eerst wel op Engels staan.
Goede en duidelijke review.
Ik ben zelf een netwerk beginner, dus was heel behulpzaam. En de Friese taal was niet als hinderlijk ervaren 😆.
Vraag, je zegt dat je voor sommige opties de USG nodig hebt. Welke zijn dat? Ik wil mogelijk overstappen naar ubiquiti en heb een mikrotik router draaien.
Het zijn vooral firewall gerelateerde dingen (DPI, IDS/IPS, port forwarding, VPN, routing), maar ook een stukje analytics en er draait ook een RADIUS server op, zodat je gebruik kan maken van separate accounts voor Wifi ipv 1 wachtwoord. Bovendien kun je je router managen in Unifi.

Als ik iets mis, vul me graag aan.
Ik heb thuis zelf alles van Ubiquiti, routers, switches en AP's.
Dankjewel! Wat betreft je vraag, Pilovali heeft 'm denk ik al goed beantwoord. Je zou eventueel ook voor je überhaupt een UniFi-product koopt de controller vast kunnen installeren om eens wat rond te kijken in de mogelijkheden. Bij functies waarvoor de USG nodig is staat dan in het oranje "USG required".
Beiden bedankt.
De firewall instellingen en port forwarding doe ik centraal op de mikrotik, dus dat is niet nodig.
Goede tip om eerst de controller te installeren en te kijken. Dat ga ik eens proberen 👍🏻
Heb zelf ook een mikrotik als router en als access points unifi's. Werkt prima met elkaar, zo kun je bijvoorbeeld vlans aanmaken in de mikrotik en zo een gescheiden privé en gasten wifi netwerk maken.
Je wifi netwerk is dan makkelijk te beheren in de unifi controller
Goede review. Zorg er alleen wel voor dat je voor de Radio 2G settings alleen de non-overlapping channels 1, 6 of 11 gebruikt. In dit artikel staat heel goed uitgelegd waarom je alleen die channels zou moeten gebruiken.
why-channels-1-6-11

Eigenlijk zou je even de buurt door moeten om aan buurtgenoten te vragen of ze ook alleen die channels gebruiken.
Bedankt voor de tip! Eén van beiden stond reeds op 11, ik heb de andere nu op 6 gezet.
Krekt wot,

Heb er ook 3+plus een buiten ap , maar dan met de hele infrastructuur van Unifi.
oh btw het kleine stukje fries in onder andere de SSID's enzo vond ik zeker grappig stukje cultuur zegmaar.
(nederland erkent trouwens een stuk of wat talen zie wikipedia)

't ollerbeste
Ik denk dat je dan niet helemaal op de hoogte bent, Fries is gewoon een erkende taal en geen dialect: https://www.rijksoverheid...d/erkende-talen-nederland

Aangezien Friesland gewoon onderdeel is van Nederland is dat gewoon een taal wat gesproken mag worden in Nederland. Daarnaast wie verbiedt iemand om een bepaalde taal te spreken? Engels is ook bijna onze tweede taal hier in Nederland, helemaal als je in Amsterdam bent word je tegenwoordig in het Engels aangesproken.

Als wij even verder terug in de geschiedenis kijken dan weet je dat wij onze economie vooral te danken hebben aan handel met het buitenland. Talen zijn dus heel belangrijk voor ons land.
Fries is gewoon een erkende taal in Nederland: https://www.rijksoverheid...d/erkende-talen-nederland

Dus ik weet niet zo goed waar jij het vandaan haalt dat dit niet meer kan? Ik vind jouw opmerkingen ook redelijk bot en racistisch eerlijk gezegd. Er zijn genoeg voorbeelden dat er meerdere talen gesproken worden in verschillende landen. En dus ook hier, het wordt gewoon erkend door de Nederlandse overheid.
De webpagina eindigt niet op .frl toch, zullen wij dan ook maar weer het oud hollandsch invoeren en alle dialecten erkennen als aparte taal?,
Je betaalt allemaal met 1 munt en vroeger met de gulden. 1 overheidsinstantie en 1 erkende taal als spreektaal(dialect in een bepaald gebied prima)wat mij betreft leuk dat fries fijn ook dat mensen een eigen subcultuur en verleden en geschiedenis hebben maar om het nog steeds als aparte taal te erkennen. tweede kamer en eerste kamer hadden fries gewoon moeten markeren als dialect evenals het dialect in de achterhoek gronings en drenths. Dat zijn ook gewoon dialecten die mensen hoor je ook niet zeggen "ja maar is aparte taal"

[Reactie gewijzigd door FireSheep op 22 juli 2020 16:09]

Ja de germaanse geschiedenis en de romeinse geschiedenis er ook maar gelijk bij halen. Nederland bestaat uit 12 provincies spreektaal Nederlands. Volgens mij kan het niet simpeler🤣. Afijn mokie geschiedenis daar niet van hoor.

http://www.taalcanon.nl/vragen/is-het-fries-een-taal/ afijn, omdat de sprekers ervan overtuigd zijn en de overheid dat zegt, dus ik zeg ja alle zeeuwen,hagenezen en volendammers een petitie starten

[Reactie gewijzigd door FireSheep op 22 juli 2020 19:06]