Microsoft Wireless Mobile Mouse 4000 Review

The Fox NL 28 juni 2010, 1.736 views

Microsoft Wireless Mobile Mouse 4000

Pluspunten

• Mogelijkheid de nanoreceiver op te bergen in de muis.

Minpunten

• De nanoreceiver gaat erg snel kapot.
  • Scrollwheel is traploos.
  • Klikken met scrollwheel is heel zwaar.

Ik schrijf deze review vooral om mensen te waarschuwen voor deze muis. Dit ding heeft nog geen 24 gebruiksuren achter de rug of de nanoreceiver is al kapot. Als je de reviews van amazon.com e.a. leest zie je dat dit een algemeen probleem is.

Ik heb de muis gekregen voor vaderdag en hij is nu al kapot, ik heb daarom niet veel gebruikerservaring opgedaan. Ik heb de muis alleen gebruikt op de bank en hij reageerde prima op mijn bewegingen. De linker en rechterknop geven een heel lichte klik, de middelste knop (scrollwheel) klikt helaas heel zwaar. Omdat het scrollwheel traploos is scroll je vaak onbedoeld terwijl je de knop wilt indrukken, verder hou ik persoonlijk niet zo van dat traploos scrollen.

Na een week reageerde de muis ineens niet meer, de muis aan en uitzetten hielp niet, dus wilde ik de receiver er even uithalen en in stoppen. Het ding was gloeiend heet! Waarschijnlijk maakt de receiver ergens kortsluiting.

Conclusie: brandt je vingers er niet aan en koop een andere muis.

Heb jij ook een Microsoft Wireless Mobile Mouse 4000?

Mhh, om nu de muis een negatieve review te geven omdat de nano-receiver snel kapot gaat gaat me wat ver. Het kan natuurlijk altijd voorkomen, maar dat is nu eenmaal hardware, het gaat kapot op de meest klotte momenten.

Ikzelf heb de muis ook en kan me op zich wel vinden in het deel over een te zware klik van het scrollwiel, maar die gebruik ik nooit, dus ik geef er niet zoveel om. Ik vind de muis heerlijk in de hand liggen en hij werkt heerlijk.

Dusja, om nu een laag punt te geven vanwege een defect waarvan het zelfs maar de vraag is of het echt een grote fout is....
Als ik de enige was met dit probleem dan had ik deze review ook niet geschreven. Maar google maar eens op deze muis. Het allereerste youtube filmpje wat ik ben tegengekomen had al commentaar van gebruikers die precies hetzelfde probleem hebben (nanoreceiver wordt heet en gaat kapot). Zie de ervaringen op Amazon.com...

Het is ook niet dat het pas optreedt na aantal jaren gebruik, ik had hem nog maar net.

Persoonlijk vind ik het wel een grote fout, want je muis is meteen onbruikbaar. Het is geen schoentje dat loskomt o.i.d.
Ik heb deze muis intussen ook al een tijd en het is een van de fijnste muizen die ik ooit heb gehad. Heerlijk licht klikken, werkt op ieder oppervlakte en is erg compact. Dus ik denk dat je gewoon een slecht exemplaar hebt gekregen....
Ik vindt het kwalijk dat je deze muis zo slecht scoort omdat je een niet goed functionerend exemplaar hebt gehad. Ook als er meer personen met een vergelijkbare klacht zijn betekent het nog niet dat het een slecht product is. Ik vindt het spijtig dat de muis daardoor onterecht slecht uit de Pricewatch naar voren komt. (verbeterpuntje voor Tweakers?).

De ergonomie van deze muis is erg goed, jammer dat je daar geen waardering voor hebt gegeven.

Ik gebruik de Microsoft Wireless Mobile Mouse 4000 zelf al een half jaar met grote tevredenheid.
Na 4 jaar intensief gebruik begon mijn Microsoft Wireless Presenter Mouse 8000 (Bluetooth) a 90,- het steeds slechter te doen. Na bijna alle Microsoft en Logitech muizen uitgeprobeerd te hebben bleek de Mobile Mouse 4000 uiteindelijk de beste opvolger voor mijn notebook. Hij ligt goed in de hand en is ergonomisch gevormd. Hij is ligt en heeft een 'smooth' scrollwheel (dus geen geratel). Ook de bijbehorende software is goed.

Zoals de reviewer aangeeft gaat het klikken met het scrollwheel erg zwaar en ik vindt hem daarvoor niet geschikt. Aangezien ik het scrollwheel alleen gebruik om te scrollen en niet om te klikken is dit voor mij geen probeleem.
Ik heb de pest aan lawaaiige PC's en aan muizen die luid klikken of waarvan het scrollwheel (luid) ratelt (veel Logitech modellen hebben dat). Deze Microsoft muis heeft daar geen last van.
Veel dure muizen (zelfs standaard 'non-mobile') moesten het afleggen tegen de Mobile Mouse 4000 (onbegrijpelijk hoeveel muizen onergonomisch blijken te zijn als je ze gaat vergelijken).

Een half jaar geleden was deze muis te koop voor rond de twintig euro en voor dat bedrag heb ik hem ook aangeschaft. Een van mijn fijnste muizen tot nu toe, beter zelfs dan de Presenter Mouse 8000 die 4,5 keer zo duur was.

Het is inderdaad mooi dat de nano receiver kan worden opgeborgen in de muis. Voordeel van een nano receiver is dat je die lekker in je notebook kunt laten zitten. Deze muis heeft een aparte schakelaar aan de onderkant zodat je hem handmatig kunt uitschakelen wanneer je de nano receiver in je notebook laat zitten (mijn desktop muis heeft dat niet die word uitgezet door de receiver er in te plaatsen, maar die receiver blijft altijd in de PC zitten...)

[Reactie gewijzigd door twilex op 11 november 2012 01:26]

Heb deze muis nu 6 maand in gebruik ... scroll wheel loopt vast ... slechte kwaliteit derhalve ... heb nog steeds een oudere Logitech muis ( 10 jaar oud !!) werkt perfect maar is wat zwaar in gebruik .. En zo preceis is de MS4000 nu ook weer niet ... reageert soms niet eens ... gewoon slecht dus ...
Ik heb al 15 jaar muizen van Microsoft. Altijd tot volle tevredenheid maar dit zijn toch echt de laatste 2. Een normaal formaat muis, vanaf 11 cm, hebben ze niet meer. Amper 6 maanden oud en 3 maanden in gebruik (ik heb altijd 2 muizen in gebruik) begint het scroll wheel steeds meer weerstand te geven. Ik vrees dat dat over 3 maanden ook vastloopt. Beroerde kwaliteit.