Microsoft Wireless Mobile Mouse 4000 Review
Ik schrijf deze review vooral om mensen te waarschuwen voor deze muis. Dit ding heeft nog geen 24 gebruiksuren achter de rug of de nanoreceiver is al kapot. Als je de reviews van amazon.com e.a. leest zie je dat dit een algemeen probleem is.
Ik heb de muis gekregen voor vaderdag en hij is nu al kapot, ik heb daarom niet veel gebruikerservaring opgedaan. Ik heb de muis alleen gebruikt op de bank en hij reageerde prima op mijn bewegingen. De linker en rechterknop geven een heel lichte klik, de middelste knop (scrollwheel) klikt helaas heel zwaar. Omdat het scrollwheel traploos is scroll je vaak onbedoeld terwijl je de knop wilt indrukken, verder hou ik persoonlijk niet zo van dat traploos scrollen.
Na een week reageerde de muis ineens niet...
Pluspunten
Mogelijkheid de nanoreceiver op te bergen in de muis.
Minpunten
De nanoreceiver gaat erg snel kapot. Scrollwheel is traploos. Klikken met scrollwheel is heel zwaar.
Eindoordeel
Ik heb de muis gekregen voor vaderdag en hij is nu al kapot, ik heb daarom niet veel gebruikerservaring opgedaan. Ik heb de muis alleen gebruikt op de bank en hij reageerde prima op mijn bewegingen. De linker en rechterknop geven een heel lichte klik, de middelste knop (scrollwheel) klikt helaas heel zwaar. Omdat het scrollwheel traploos is scroll je vaak onbedoeld terwijl je de knop wilt indrukken, verder hou ik persoonlijk niet zo van dat traploos scrollen.
Na een week reageerde de muis ineens niet meer, de muis aan en uitzetten hielp niet, dus wilde ik de receiver er even uithalen en in stoppen. Het ding was gloeiend heet! Waarschijnlijk maakt de receiver ergens kortsluiting.
Conclusie: brandt je vingers er niet aan en koop een andere muis.
Heb jij ook een Microsoft Wireless Mobile Mouse 4000?
Deel je ervaringen en help andere tweakers!
Reacties (7)
Ikzelf heb de muis ook en kan me op zich wel vinden in het deel over een te zware klik van het scrollwiel, maar die gebruik ik nooit, dus ik geef er niet zoveel om. Ik vind de muis heerlijk in de hand liggen en hij werkt heerlijk.
Dusja, om nu een laag punt te geven vanwege een defect waarvan het zelfs maar de vraag is of het echt een grote fout is....
Het is ook niet dat het pas optreedt na aantal jaren gebruik, ik had hem nog maar net.
Persoonlijk vind ik het wel een grote fout, want je muis is meteen onbruikbaar. Het is geen schoentje dat loskomt o.i.d.
De ergonomie van deze muis is erg goed, jammer dat je daar geen waardering voor hebt gegeven.
Ik gebruik de Microsoft Wireless Mobile Mouse 4000 zelf al een half jaar met grote tevredenheid.
Na 4 jaar intensief gebruik begon mijn Microsoft Wireless Presenter Mouse 8000 (Bluetooth) a € 90,- het steeds slechter te doen. Na bijna alle Microsoft en Logitech muizen uitgeprobeerd te hebben bleek de Mobile Mouse 4000 uiteindelijk de beste opvolger voor mijn notebook. Hij ligt goed in de hand en is ergonomisch gevormd. Hij is ligt en heeft een 'smooth' scrollwheel (dus geen geratel). Ook de bijbehorende software is goed.
Zoals de reviewer aangeeft gaat het klikken met het scrollwheel erg zwaar en ik vindt hem daarvoor niet geschikt. Aangezien ik het scrollwheel alleen gebruik om te scrollen en niet om te klikken is dit voor mij geen probeleem.
Ik heb de pest aan lawaaiige PC's en aan muizen die luid klikken of waarvan het scrollwheel (luid) ratelt (veel Logitech modellen hebben dat). Deze Microsoft muis heeft daar geen last van.
Veel dure muizen (zelfs standaard 'non-mobile') moesten het afleggen tegen de Mobile Mouse 4000 (onbegrijpelijk hoeveel muizen onergonomisch blijken te zijn als je ze gaat vergelijken).
Een half jaar geleden was deze muis te koop voor rond de twintig euro en voor dat bedrag heb ik hem ook aangeschaft. Een van mijn fijnste muizen tot nu toe, beter zelfs dan de Presenter Mouse 8000 die 4,5 keer zo duur was.
Het is inderdaad mooi dat de nano receiver kan worden opgeborgen in de muis. Voordeel van een nano receiver is dat je die lekker in je notebook kunt laten zitten. Deze muis heeft een aparte schakelaar aan de onderkant zodat je hem handmatig kunt uitschakelen wanneer je de nano receiver in je notebook laat zitten (mijn desktop muis heeft dat niet die word uitgezet door de receiver er in te plaatsen, maar die receiver blijft altijd in de PC zitten...)
[Reactie gewijzigd door twilex op 25 juli 2024 17:57]
Dit is de meest ergonomische muis die ik tot heden heb kunnen vinden. Compact, niet te groot om mee te nemen in een laptop tas en nog groot genoeg om een hele dag te kunnen gebruiken, ook met een desktop. Licht goed in de hand zonder je hand in een bepaalde stand te dwingen, zonder opstaande rand bij de toppen van je vingers als je klikt, zonder opstaande randen aan de zijkanten zoals bij enkele Logitech modellen waar je precies je vingers tussen moet passen, niet te hoog (geen 'claw' model), zeer gematigd klikgeluid, fijn soepel precisie scrollwiel, geen geratel, rolt niet een kilometer door als je hem loslaat zoals bij sommige Logitech modellen. Unobtrusive (niet opdringerig). Doet zijn werk zonder op te vallen / zonder af te leiden.
Zelf gebruik ik alleen de linker en rechter muisknop en het scrollwiel. Extra knop(pen) aan zijkant, derde knop (scrollwiel) en zijdelings bewegen van scrollwiel voor horizontaal scrollen gebruik ik niet.
Ik hou de muis niet in mijn handpalm maar onder licht gekromde vingers. Ik hou de muis vast tussen duim en ringvinger.
Nadelen (deels reeds door anderen genoemd):
- Receiver steekt (voor een korte) redelijk uit en wordt naar buiten toe breder/hoekig in plaats dat.die is afgerond (laatste glijdt soepeler in/uit net passende tas).
- Niet onder alle omstandigheden goede verbinding (metalen voorwerpen tussen muis en ontvanger kan verstorend werken).
- Rubber van het scrollwiel is gevoellig voor vet/olie. Het materiaal zet daardoor naar verloop van tijd uit en wordt slapper. Dit veroorzaakt ook het aanlopen dat al werd genoemd. Ik heb er inmiddels 3 versleten. Vaak binnen 8 a 12 maanden (intensief gebruik) dat bij mij problemen met het rubber beginnen op te treden.
- Tot op heden heb ik echter geen beter in de hand liggende muis met soepel scrollwiel en stille knoppen kunnen vinden (helaas).
- Het scrollwiel drukt inderdaad relatief zwaar in, maar die functie gebruik ik niet en is voor mij dus geen probleem. Is ook moeilijk te combineren een precisie scrollwiel gebruiken als knop (of je hebt een optimale precisie scrollwiel en minder optimale knop, of je hebt een optimale knop maar dan geen optimaal/precisie scrollwiel).
- Werkt niet goed op gladde/effen ondergronden. Ik gebruik altijd een goede muismat. Voor mij daarom geen probleem.
- Helaas geen Bluetooth versie beschikbaar. Dus ook op een laptop met Bluetooth ben je een USB poort kwijt voor je muis (en een uitstekende receiver wat onhandiger is bij in/uitpakken).
Bovenstaande lijst lijkt een hele waslijst en toch blijft dit voor mij nog steeds de beste scalpel.
Het is waardeloos dat Microsoft dit model al jaren niet verder doorontwikkelt. Een meer duurzame kwaliteit (kunst)rubber die minder gevoellig is voor vet/olie zou wonderen doen en de levensduur (meer realistisch) verlengen. Ook zou de kwaliteit van de USB ontvanger kunnen worden verbeterd.
Voor gebruik met desktop vergeet ik standaard de muis uit te schakelen wanneer ik de computer uit zet. Ik doe dan ongeveer 2 maanden met een batterij. De muis die ik voor mijn notebook gebruik zet ik standaard wel uit (wanneer ik de laptop in de tas stop). Die batterij gaat maanden langer mee.
Your milage may vary.
[Reactie gewijzigd door twilex op 25 juli 2024 17:57]
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
/u/303388/crop5836f42bbc7e7_cropped.png?f=community)