Linksys WRT160N Review

hottestbrain 28 juni 2010, laatste update op 28 juni 2010, 1.261 views

Linksys WRT160N

Pluspunten

• Bereik is prima en de snelheid is ook goed in orde.
  • Zeer compleet geleverd.

Minpunten

• DNS issues.
  • Beperkte instellingsmogelijkheden.

Beheerbaarheid Score: 1
WLAN-bereik Score: 4
EDIT: Het betreft V3 van dit model./EDIT

Deze router inmiddels 10 dagen in gebruik en zeer ontevreden. Voorheen had ik een wrt54gl van linksys en dacht dan ook de plank niet zo snel mis te kunnen slaan met een linksys product, maar mijn god wat kan ik me daar soms op verkijken. Het probleem: DNS issues. Bijvoorbeeld Facebook.com in de adresbalk van de browser gaf in eerste instantie geen probleem, maar later werd ik ipv naar facebook gelinkt naar myspace en nog later naar google.com. Zeer vreemd.

De installatie verliep vlekkeloos, stap 1 was het draaien van het CD'tje wat volgens de doos verplicht was. Dit heb ik uiteraard overgeslagen en ik ben via de webinterface het router ingegaan om wifi security etc. in te stellen. Dit ging allemaal erg simpel, hoewel de opties ten opzichte van dd-wrt die op mijn oude router draaide natuurlijk veel te beperkt waren.

Na een uur gebruik kwam het probleem met de DNS al aan het licht, hierop heb ik in de router openDNS server adressen opgegeven, maar bij het misspellen van een URL krijg je advertenties voor je neus, dit vond ik erg vervelend. Hierop heb ik besloten dd-wrt te installeren, helaas zonder succes en ik had bijna de router gebrickt.

Ik ging dus verder met opendns servers en het ging goed, echter ik vond het toch wel erg irritant dat ik bij typefouten (daar maak ik er nogal veel van :+ ) advertenties voor mijn neus kreeg. Omdat ik vind dat een dergelijk product vanaf de fabriek gewoon goed moet werken heb ik besloten contact op te nemen met linksys via hun chat.

De vrouw waarmee ik chatte was traag, maar wel erg vriendelijk. Ik kan het haar ook niet kwalijk nemen dat ik er meer van snapte dan zij, als tweaker zijnde had ik ook niet anders verwacht. De vrouw vroeg eerst of ik mijn browserinstellingen wilde wijzigen en ondanks dat ik zeker wist dat het daar niet aan kon liggen heb ik dit gedaan. Hierna kwam een harde reset, die ik overigens al meerdere malen had uitgevoerd, hierop zou de verbinding verbreken dus vroeg ze of het telefonisch verder kon. Ik gaf mijn nummer en een kleine minuut later werd ik gebeld. Uiteindelijk kwam ook zij tot de conclusie dat de router van de fabriek af defect is en zei dat ik het naar de winkel kon retourneren nu maar hopen dat dit ook wat de winkel betreft geen probleem is.

Mijn conclusie over de router is dus ronduit slecht. Punt één vind ik het vreemd dat de router mijn DNS verzoeken niet gewoon zoals gebruikelijk afhandelt en punt twee vind ik het ronduit slecht dat de router hierbij ook nog eens fouten maakt. Er zijn meerdere workarounds voor dit probleem, maar ik vind dat producten gewoon moeten werken, zonder workarounds.

• Cisco kabelmodem (UPC)
  • Diverse laptops met linux, win7 en osx

Heb jij ook een Linksys WRT160N?

Ik heb deze router nog steeds staan en ook al jaren de DNS problemen.
Echt!? Dat is echt ronduit schandalig! Heb overigens hierna opeenvolgend een D-link gehad die ook niet beviel en toen mocht ik een e4200 proberen die echt uitstekend werkt. IVM wifi AC is die bij mij uit roulatie geraakt en ben ik nu blije gebruiker van de fritzbox 7490 router/modem. Op glas haal ik zelfs via wifi nu +500 down en +600 up (die wordt op ipv6 door XS4ALL niet gecapped).
Een paar uur na bovenstaande reactie (en na weer eens 4 keer resetten) heb ik er DD-WRT op gezet. Bevalt tot dusver goed :) Alleen nog ff uitzoeken waarom ik nu maar 22Mbit/s binnenhaal (zou 40 moeten zijn)...
Heb deze router ook. Staat momenteel al meer dan een jaar non-stop te draaien. Nog nooit een probleem mee gehad.
Wij hebben deze ook al een jaar of 1,5 in gebruik, router werkt perfect hier! Hoop dat jouw vervangende exemplaar ook alle problemen oplost :) Wijzig je je review dan? Ik ben wel benieuwd.
Uiteraard wijzig ik de review als die werkt, maar ik ga voor mijn geld terug en een d-link of netgear...
Ga de review niet wijzigen, heb mijn geld terug gekregen en even goed nadenken over de wensen in mijn nieuwe router.
Hier ook dezelfde router, na jarenlang een WRT54GS te hebben gehad was hij aan vervanging toe (de gateway naar internet ging iets te traag op de WRT54G + N-Wireless nodig). Na deze nieuwe WRT610N te installeren heb ik nu hogere snelheden! Heel stabiel is hij ook, kortom: top router!
Daar zeg je het al, 610n ;)
Een goede tip, gebruik ipv de opendns servers de dns servers van google.
Die hebben geen reclame bij niet werkende urls.

IP DNS Google 1: 8.8.8.8
welke 160N heb je??? de V2 ?? want dat was het rampenmodel van deze serie. mijn V1.1 doet het perfect. (met DD-WRT)
V3 met firmware 3.0.0.2 build 4 (meest recente)
ik heb V2, tja het is zeker de zwakste versie, met de minste chipset, en ook nog klerefirmware als je niet oppast.Pak je echter de build 15 US fw, dan doet die het prima.