1 review

Inter-Tech ITX-601

€ 50,90
Specificaties Mini PC • 2 interne bays - Bekijk alle specificaties

Inter-Tech ITX-601 Review

jeroen3 15 juli 2020, laatste update op 16 juli 2020, 1.044 views Product gekocht

Inter-Tech ITX-601

Lage (~65mm) mini-itx behuizing met power supply board en 60 Watt adapter. Prima als mediaplayer in je TV meubel. De kwaliteit van de voeding moet echter veel beter!

Pluspunten

• Laag
  • Ruim geventileerd
  • Eenvoudig ontwerp
  • Geen scherpe randen

Minpunten

• Voedingkabels in de knoop (gesoldeerd)
  • Geen handleiding
  • Effectief geen plek voor hdd's
  • PSU board moet even weg om moederbord te plaatsen

Kwaliteit voeding Score: 2
Als je op zoek bent naar verkrijgbare minimalistische en recente behuizingen lager dan 10 cm dan heb je niet alle keus van de wereld.
Zeker de voeding is een lastig, en vooral prijzig, onderdeel.

Deze behuizing heeft alles voor een aantrekkelijke prijs en een kleine omvang. Precies wat ik zocht, een kleine behuizing voor enkel een ryzen itx bordje.
Meer moet je er ook niet in willen doen.

Impressie
Het is een zwarte behuizing zonder scherpe delen. De boven en onderzijde kunnen eraf, inclusief ook de beugel voor eventuele 2.5" disks. Er zijn zelfs gaten voor 3.5", maar die gaan echt niet passen. De voor en achterkant zitten met popnagels en kunnen niet los. De voorkant is van zwart plastic met een grote power knop en een felle blauwe led. (Iets wat ik met een 2kOhm weerstandje heb gedimd)
De rest past er, ehh, precies in, geen plek over.

(geassembleerd met 3.5" for scale)

Montage
Montage is een uitdaging. Dat begint bij de handleiding. Die is er dus niet.
Vervolgens zit je met een bak vol kabels, die allemaal in de knoop zitten?
Je levert kostbare draadlengte in omdat de ATX-4pin met de ATX-24pin vervlochten zit.
De DC input jack kan links of rechts van de IO plate. Maar de kabel is te lang voor de links, en te kort voor rechts.
Verder kun je deze ook niet goed wegwerken omdat rondom de kast meshes zitten. Gelukkig kun je de kabel wel in de gebogen rand masseren en vastzetten met wat hotglue. Aarde leg je maar naast je PCI slot, deze is nog langer.

Dan komt de ware schoonheid van ITX behuizingen tevoorschijn. Mijn ITX bord is dus te groot om langs de condensatoren van de voeding te komen. Deze voeding moet er dus even uit.
Maar goed dat ik dat heb gedaan, want daar word je niet vrolijk van.

(de voeding)

Bijna kortsluiting!

Na dat even gepoetst te hebben, verder met de build.

De rest is vrij simpel. IO plate erin, moederbord erin. Voeding erin, met moeite. Kabels aansluiten en wegwerken wegproppen. Want deze zijn dus eigenlijk te kort omdat ze vervlochten zijn.

(leeg, met de kabels in de knoop)

Inhoud
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 483,34

Test
Die 120 Watt voeding is waarschijnlijk net niet genoeg. Bij absolute vollast (prime95 small FFT en furmark) stort deze alsnog in. Ik kan helaas in dit moederbord niet vinden hoe ik de TDP begrens. Dus ik heb in Windows de maximale processor status verlaagd via energiebeheer. Nog steeds vlot zat voor een media player.

De DC jack plug op de achterkant is overigens volledig ongeschikt voor 120 Watt (10A!). Dus waarom je dit kan kopen is mij een raadsel.
Na enkele minuten prima95 blend en furmark, wat uitkomt op 8,1 Ampère (gemeten met UT-210E), is de plug binnenin >60 graden. Op de lange termijn is dat een probleem. De processor zelf met de Noctua koeler zit zonder bovendeksel rond de 75, wat een op zicht een prima resultaat is voor een onrealistische belasting.

(warmtebeeld van DC plug met 8A load (Ryzen 3200G vollast))

Al met al best een fraai klein kastje voor de prijs, als is het met een matig afgewerkte voeding.
Ik zou er nog wel een kopen, maar dan niet met een Ryzen 3200G.

Heb jij ook een Inter-Tech ITX-601?

Nooit overwogen om een zwaardere voeding te plaatsen, een 150/160W?
Zo heb je enerzijds een voeding die wat kwalitatiever uitgevoerd is én je moet uw CPU niet begrenzen.

Eens de APU's van de ZEN3 beschikbaar zijn (nog niet tegengenkomen), ga ik deze "kast" (eigenlijk een klein doosje) gebruiken met een VESA aan de achterkant van mijn scherm.
Ja, maar waar dan? De psu print aan de voorkant is volledig custom.

Er zijn andere merken behuizing te koop waar je wat meer keuze hebt, maar die zijn ook veel duurder.

Straks met de komst van de nieuwe atx12v zullen deze behuizingen een stuk eenvoudiger worden.

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.