be quiet! Pure Base 500DX Zwart

Specificaties Tower • 7 interne bays - Bekijk alle specificaties

be quiet! Pure Base 500DX Zwart Review

Razortek 19 juli 2020, 935 views Product gekocht

be quiet! Pure Base 500DX Zwart

Gekocht omdat ik een nieuwe kast zocht met wat RGB, glazen zijkant, mesh voorkant en genoeg grootte zodat m'n 172mm CPU koeler (True Spirit 140) erin past. Deze kast voldoet als een van de weinige aan al deze punten. Makkelijk in te bouwen, en ziet er mooi uit.

Pluspunten

• Perfecte grootte
  • Mesh aan de voorkant
  • RGB Strip die niet in de weg zit voor airflow
  • 3 goede 140mm fans meegeleverd
  • Mooie 2.5" SSD plekken

Minpunten

• Maar 1 front USB3-A poort
  • Had net iets meer ruimte in kabelmanagement gedeelte gemogen.

Introductie
Deze kast gekocht nadat ik toch wat was uitgekeken op m'n oude CM 690 II Advanced (na zo'n 10 jaar ofzo).
Ik wilde iets van RGB, koeling die minstens zo goed was (CM 690 II is gewoon een stuk mesh eigenlijk), en m'n oude CPU koeler kunnen hergebruiken, aangezien ik daar erg tevreden mee was. Ook moest ie verder prima stil zijn.

Uiteindelijk dan bij de BeQuiet 500DX uitgekomen, is een aardig dikkertje, maar verder redelijk compact. Er komen 3 Pure Wings 2 140mm casefans bij, hier heb ik nog 2 Corsair LL140 aan toegevoegd. Met 5 140mm fans zit ie wel helemaal vol verder.https://tweakers.net/i/f7IMfG6B-HNEzZYWHNh7n2jXoWw=/620x/filters:strip_icc():strip_exif()/m/308732/1JX9GS203yVVt2jP3LnOP4zfQszNjlkzouPWXZAP7pH0sCfijV?f=620xauto
Bouwkwaliteit
Bouwkwaliteit is bij BeQuiet altijd wel prima, geen scherpe randjes eigenlijk en alles past goed. De glazen zijkant zit met schroefjes vast, geen uitklapsysteem ofzo, maar daar heb ik verder geen problemen mee. Onder, voor en boven zitten stoffilters.
Inbouwmogelijkheden
Fullsize ATX moederbord, 190mm aan CPU koeler hoogte (past eigenlijk alles in wat er te koop is) en meer dan genoeg ruimte voor wat voor videokaart dan ook. Ruimte voor twee 3.5" HDD's en vier 2.5" SSD's (een 3.5" HDD slot kan vervangen worden voor een 2.5" SSD). Ik heb zelf er nu drie 2.5" SSDs en een HDD in.
Qua radiator past er een 360 aan de voorkant, en max een 240 aan de bovenkant (280 wordt te krap met het RAM, hoewel de mounts er in principe wel zijn).
Verder kan je 5 140mm fans kwijt, die ik er ook in heb. In plaats van 2 140mm's aan de voorkant kan je ook 3 120mm's er in doen.
Minpuntje is dat er een normale 3.0 front panel nodig is (die normaal 2 USB 3.0 poorten kan leveren), maar in deze kast dus maar een front panel USB poort beschikbaar is. Je gooit in principe dus een poort weg.
Koelingsmogelijkheden
Mooie mesh voorkant betekend dat ie meer dan prima koelt. De meegeleverde Pure Wings 2 fans zijn ook erg goed, je hoort ze bijna niet. De LL140's zijn wel wat luider, ook bij dezelfde RPMs, maar daar kan mee geleefd worden. Qua benchmarks zou ik de review van Gamers Nexus aanraden, komt ie erg goed uit de bus.
Vormgeving
Ik ben zelf erg fan van de dubbele ledstrip aan de voorkant. In combinatie met de twee LL140's krijg je een erg mooi effect. https://tweakers.net/i/FMlx5SmBxZeJ2-T9SRiSklvyANA=/620x/filters:strip_icc():strip_exif()/m/308732/1JVGRT0SRpFl0SrfPoIIq3RMsontpk0FORa4ASoMn44VwfSZpI?f=620xauto
Er is ook nog een ledstrip aan de bovenkant geïnstalleerd. Erg fel is die niet, maar het effect is genoeg voor een leuk effect. De kast kan met een normale 5v ARGB connector aangesloten worden. Ik heb deze aangesloten op de tweede Lighting Channel van de Corsair Lighting Node Pro die bij de LL140 fans kwam. Dit kon met een kabeltje van Teteman die die op V&A verkoopt. Hierdoor is de kast verlichting ook bestuurbaar met Corsair iCue (en hoef je dus niet met moederbord software te prutten).
De glazen zijkant ben ik ook over te spreken, vooral omdat die een zwarte rand heeft. Achter die zwarten rand heb ik nog wat ledstrips aan elke zijde van de kast geplakt. Door die zwarte rand kan je alleen het licht zien van de strips, niet de strips zelf.
Ook de dubbele SSD bracket aan de binnenkant van de case is leuk, hierdoor komen de SSD's mooi uit.
Installatiegemak
De dubbele SSD bracket is tevens ook een kabelmanangementssyteem. Vooral in combinatie met GPU/moederbord sleeved extension kabels van AliExpress die ik later nog heb toegevoegd werdt het nogal een zooitje achter. Ik moest de Corsair RGB Fan Hub, Corsair Lighting Node Pro, een 5v RGB splitter (voor de LED strips) en dus die cable extensions allemaal achter kwijt. Dit pastte niet gemakkelijk, en niet iets meer ruimte achter zou alles een stuk makkelijker gemaakt hebben. Uiteindelijk past alles wel.https://tweakers.net/i/4oQedrMeg6Irj_ceBWLBfOv5DqM=/620x/filters:strip_icc():strip_exif()/m/308732/1JVGRT3owU4BYUbI1OBMaAheZCJVTjO5lhiTXItoLNeL009hix?f=620xautoDeze foto was voordat ik de cable extensions, ledstrip, RGB splitter en een extra SSD had toegevoegd[img=620]qDvPozEo[/img]Dit is na al die toevoegingen. Was toch wel erg druk en krap.
Modbaarheid
Het enige wat ik heb 'gemod' aan de case is de 3 ledstrips aan de zijkanten (onder, links en rechts). Dit ging prima, dus niet echt iets op aan te merken.
Heb 'm voor 100 euro gekocht, wat ik een goede prijs vindt voor het uiterlijk, bouwkwaliteit en de stilte/koelprestaties van de kast. Ik heb niet het gevoel alsof ik een compromis heb moeten maken, dus de prijs is het waard.

Uiteindelijk dus erg blij met de kast, en zeker een aanrader!

De foto's zijn van verschillende punten in de afgelopen maand; eerst met een oud Intel moederbord/cpu, daarna met Ryzen moederbord en koeler, en daarna, toen ik het goede bracket van Thermalright weer binnen had met de Thermalright koeler en de cable extensions.

Heb jij ook een be quiet! Pure Base 500DX Zwart?

ik krijg mijn RGB voorpaneel & led strip niet te controlen via iCUE,
Heb de SATA kabel verbonden en de andere kabel op de 5V RGB ingang gedaan van mijn moederboord.
Snap er ff niks meer van, heb een Asus Z490a Strix boord.
Ah, misschien was ik niet duidelijk genoeg. Het is niet nodig om de kast met iCUE te besturen; als jij een Asus moederbord hebt kan je dat ook gewoon met Asus' Aura software doen. Ik wilde alleen iCUE gebruiken omdat m'n ram ook Corsair is en het me leuk leek om het te synchroniseren.
Ik meen me ook iets te herinneren dat Asus en iCue ook samen kunnen werken, maar daar weet ik verder niks van (heb een MSI moederbord).

Als je dus wel de iCUE route wil gaan:
Je kan de kast niet direct met iCUE besturen als je alleen de kast en een moederbord hebt. Je hebt ook nog een Corsair Lighting Node Pro of Corsair Commander Pro nodig. De Lighting Node Pro krijg je bij bijvoorbeeld een dualpack LL140's.
Op deze Corsair doosjes zitten twee 'Lighting Channels'. Een van de Lighting Channels kan je dan met een speciaal kabeltje verbinden aan je 5v connector van de case. Dit kabeltje zou je zelf kunnen solderen, ik heb 't voor een paar euro gekocht op V&A: link naar V&A
In iCue kan je dan instellen dat dat Lighting Channel verbonden is aan een paar ledstrips, en dan denkt iCue gewoon dat het Corsair ledstrips zijn, terwijl het dus je kast is.

Plaatje wat het misschien wat duidelijker maakt: https://i.imgur.com/oRrj8OW.png