Nokia 8 Sirocco Zwart

Specificaties 5,5" • 2560x1440 (Quad HD) • 128GB - Bekijk alle specificaties

Nokia 8 Sirocco Zwart Review

digigastNewbie 14 juli 2020, laatste update op 14 juli 2020, 109 views Product gekocht

Nokia 8 Sirocco Zwart

De makkelijkste manier om 750 euri door de pot te spoelen. Mooie belofte; Het Nieuwe Nokia (HMD) met Android One. Het is echter een totale teleurstelling geworden (ook in winkel trouwens).

Pluspunten

• Camera is goed

Minpunten

• Technisch slecht ontworpen
  • Slipperig
  • Duur

De makkelijkste manier om 750 euri door de pot te spoelen.

Het klonk zo'n mooie belofte; een flagship telefoon, onder Het Nieuwe Nokia (HMD) en Android One. Het zou een groot, krachtig toestel zijn, dat dus ook nog eens Android One draait; Android zonder alle poespas van de fabrikant. Dit zou zorgen voor snelle updates. Super! Maar het was een regelrechte ramp.

Dit is mijn +/-10e smartphone in prive/zakelijk gebruik. Samsung, Motorola, SonyEricsson, LG, en anderen gingen hier aan vooraf. Vrijwel allemaal flagship toestellen.

Softwarematig:
1) Wat betreft updates blijft de Nokia Sirocco zo vreemd genoeg achter op de rest. De stap naar Android 9 heeft zo lang op zich laten wachten dat Samsung met hun S10 eerder over was dan de Android One Nokia! Nu heeft Samsung dus al hun eigen software sneller kunnen over zetten dan dat Nokia een 1-op-1 kopie kan doen. Ook de security updates kwamen elke keer vreselijk laat.
2) Eens in de zoveel tijd (vooral als het uit een slaapstand komt) is de framerate trager. Ik heb het met een andere telefoon in slowmotion gefilmt en je ziet dat de schermopbouw niet 100% is. Lock je de telefoon en unlock je daarna weer; is het probleem weg.

Mechanisch:
1) Het toestel is zo glad dat het in de eerste week al uit mijn broekzak gleed. Het ding is zo onbruikbaar glad. Maar Noka (en Koudblauw waar ik het gekocht heb) zegt natuurlijk "dan moet je het hoesje gebruiken". Laten we maar niet beginnen over verplichte accessoires.
2) Het scherm staat super onder druk, dus bij het minste tikje krijg je een barst in het scherm. Vraag elke Nokia/HMD eigenaar en je zul van veel (ook andere typen) horen dat ze gebarsten schermen hebben. En voor dit specifieke toestel kost dat 450 euro. VIER HONDER VIJFTIG EURO voor een nieuw scherm. Daar kon je destijds een Xiaomi Mix 3 voor kopen (wat ik ook gekocht heb; en een beter toestel dan deze Nokia)
3) Enorme vertekening en verkleuring aan de randen van het edgeless scherm. Ook dat is bij Samsung een stuk beter gedaan, dus het kan wel!

Technisch:
1) Het ding is continue belachelijk warm. Zo warm dat je je af vraagt hoe lang de electronica (met name de accu) dit vol gaat houden
2) Hij loopt in no time leeg
3) Als hij eenmaal leeg is, werkt USB-C dus niet meer. Dan kun je hem alleen opladen met een standaard 5V charger op de een of andere manier
4) Audio uit via USB is bij mij binnen 3 maanden stuk gegaan. Ook werd het USB-C naar audio adaptertje super warm (wtf ik ken de USB-C spec, die hoort niet zo warm te worden!!)
5) De camera is erg goed.(kijk! een pluspunt!)
6) Het lijkt alsof de Qi spoel heel klein is, want je moet de telefoon super nauwkeurig op een Qi pad leggen, wil hij laden.

Heb jij ook een Nokia 8 Sirocco Zwart?