Specificaties 3,5" scherm met 8GB opslag - Bekijk alle specificaties

Apple iPod Touch V2 8GB Zwart Review

sabir96 27 september 2010, 3.453 views

Apple iPod Touch V2 8GB Zwart

Pluspunten

• De App Store
  • Safari (de browser) werkt erg soepel
  • Het design

Minpunten

• geen customization zonder een jailbreak
  • soms wat lag bij apps
  • Apple heeft de iTouch erg veel, en tegelijkertijd erg weinig mogelijkheden gegeven
  • De meegeleverde ipod oordopjes

Geluidskwaliteit Score: 5
Apple Ipod Touch

Als je een beetje jong en hip bent moet je wel een coole gadget zoals een iPod of smartphone hebben,
dus ik vroeg aan mijn vader: pap, mag ik een iPod Touch?
Gelukkig was ja het antwoord en kreeg ik een maand later voor
mijn verjaardag een iPod Touch.

Specs

115 gram

Draadloze voorzieningen
Wi-Fi (802.11b/g)
Ingebouwde ondersteuning voor Nike + iPod
Op locatie gebaseerde voorziening in Kaarten
Bluetooth 2.1 + EDR

Display
3,5-inch (diagonaal)
Multi-Touch-breedbeelddisplay
Resolutie van 480 x 320 pixels bij 163 pixels per inch

Audio
Frequentieresponsie: 20 Hz tot 20.000 Hz
Ondersteunde geluidsstructuren: Ondersteunde geluidsstructuren: AAC (8 tot 320 Kbps), Protected AAC (van iTunes Store), HE-AAC, MP3 (8 tot 320 Kbps), MP3 VBR, Audible (2, 3, 4, Audible Enhanced Audio, AAX en AAX+), Apple Lossless, AIFF en WAV

Video
Ondersteuning voor aansluiting composite-videokabel (480p en 576p)
H.264 video, tot 1,5 Mbps, 640 x 480 pixels, 30 beelden per seconde, H.264 Baseline Profile Low-Complexity met AAC-LC audio tot 160 Kbps, 48 kHz, stereogeluid in .m4v-, .mp4- en .mov-bestandsstructuren; H.264-video, tot 2,5 Mbps, 640 x 480 pixels, 30 frames per seconde, Baseline Profile tot niveau 3.0 met AAC-LC-audio tot 160 Kbps, 48kHz, stereogeluid in .m4v-, .mp4- en .mov-bestandsstructuren; MPEG-4-video, tot 2,5 Mbps, 640 x 480 pixels, 30 beelden per seconde, Simple Profile met AAC-LC-audio tot 160 Kbps, 48 kHz, stereogeluid in .m4v-, .mp4- en .mov-bestandsstructuren

What's In The Box?

In het mooi doorzichtige en erg compacte Apple doosje zit het volgende:

- De iPod Touch (OMG wat een verrassing!) met daarop een stickertje
om het scherm te beschermen
- Een setje kutte Apple-earbuds (de mijne waren al kapot na één(!) week).
- Een mooie witte 30 pin-naar-USB kabel
- een dockconnector om je iPod in een (sound)dock te kunnen zetten
- De gebruikelijke handleidingen en 2 Apple stickers (waarvan er nu eentje op mijn Dell geplakt is :P )

Gewoon een redelijk standaard inhoud van het doosje.

Design en Functies
Ik heb natuurlijk voor de iTouch gekozen voor het design, omdat dit veel mooier is dan dat van de eerste generatie, en voor het touchscreen. Zodra ik de iPod uit de verpakking haalde zag ik toen ik hem omdraaide meteen de prachtig glimmende achterkant van gepolijst roestvrij staal. Het grooste nadeel hiervan is dat deze ongelofelijk snel krast (na alleen het unboxen had ik al twee krasjes) en je zal hiervoor een hoesje moeten kopen als je wilt dat je iPod krasvrij blijft. Het scherm van glas is erg mooi en veel minder krasgevoelig, ik heb het apparaat nu 7 maanden in mijn bezit (i know, late review) en ik heb zonder het gebruik van een schermbeschermer maar 1 erg klein krasje. De iPod moet het ook vooral van zijn functies hebben, de browser werkt erg fijn. In de muziekspeler is het mogelijk je muziek te sorteren op nummer, artiest en album, natuurlijk is alle muziek ook in coverflow te bekijken door de iPod 90 graden te draaien. Het geluid klinkt goed en videos zien er goed uit op het "3.5 display. Standaard wordt de iPod geleverd met apps voor mail, kalender, foto's, contacten, YouTube, aandelen, Google Maps, het weer, voicerecording, notities, klok (wekker, stopwatch, wereldklok e.d.), rekenmachine, muziek, videos, internet, de App Store en iTunes,

App Store
De App Store is één van de sterke punten van Apple, geen enkel ander platform heeft zoveel programma's, helaas zijn niet alle Apps van erg hoge kwaliteit, maar als je zoekt op internet en in de top 25 van de appstore zitten er ongelofelijk veel pareltjes tussen die ongelofelijk verslavend zijn

Een kleine selectie: Angry Birds, Colorsplash, Doodle Jump, Rat On A Scooter(minigame in Rat On The Run)/Scooter XL, Flood It 2! en iShoot

Accesoires
Voor de iPod zijn erg veel accesoires bschikbaar, zoals hoesjes, sounddocks, koptelefoons, earbuds en meer. zelf heb ik in mijn bezit:

- Een mooi setje zilveren Sony MDR ED12LP's voor op de fiets
- Een Sony MDR-XB300 voor thuis
- Een blauwe Belkin Grip Vue
- In de toekomst (2/3 maanden?) een Logitech Pure-Fi Anywhere 2

Geluidkwaliteit
Een van de belangrijkste functies op de iPodis voor mij de muziekspeler, het is dan ook van belang dat er goede geluidskaart aan boord is. Ik zou mezelf geen audiofiel noemen, maar mijn oren zijn best wel verwend door het goede geluid van mijn computerspeakers samen met mijn Creative Sound Blaster Audigy-geluidskaart. Gelukkig heeft de iPod een goed geluidskaartje, het komt niet al te dicht bij mijn Creative, maar is toch erg goed.

Batterijduur
Omdat ik laatst naar Marokko op vakantie ben geweest (met de auto :/ ) was ere genoeg tijd om mn iPod te gebruiken (3 dagen lang). Ik heb dus ook eens goed kunnen uittesten hoe lang de batterij meegaat. Als ik muziek luisterde kon dit gewoon ongeveer 25 uur lang, en gamen (solitaire, sudoku etc.) ongeveer 5 of 6 uur.

Oortelefoontjes
Apple? is het zo moeilijk om fatsoenlijke oortelefoontjes te maken? Ze zien er mooi uit, maar dat is het dan ook. Ze gaan erg snel kapot en na 1 keer in de regen fietsen begint het geluid al te kraken, Iets waar ik met de koptelefoontjes die ik zelf heb gekocht en 7 maanden in alle weersomstandigheden heb gebruikt nooit last van heb gehad.

Jailbreak

Ik heb mijn iDevice (en dit zal bijna eke tweaker wel begrijpen) gejailbreakt, simpelweg omdat Apple wel een mooi design aan het apparaat heeft gegeven, maar customization is simpelweg niet aanwezig. Ook kunnen geen bestanden worden verstuurd via Bluetooth, en kan een wi-fi verbinding niet gedeeld worden:

Boodschap aan de lezer : tenzij je erg geilt op de UI van iOs, jailbreak je iPod. Al is het maar voor de thema's

Heb jij ook een Apple iPod Touch V2 8GB Zwart?

Vergeten te vermelden, verder zeer duidelijke review die lekker wegleest!
Ik zie ook vaak als minpunt het gebruik van itunes, wat ik hier hier niet zie. Ik zelf ervaar dit wel als een minpunt, omdat itunes in mijn ogen bagger werkt!
Ik heb daar geen last van omdat het op mijn computer erg snel werkt, anders ik zou het alsnog houden vanwege de eyecandy zoals coverflow
Vanuit het perspectief dat je mogelijk alleen muziek erop zou willen plaatsen kan ik het me voorstellen. Het is een andere manier van werken dan ik voorheen gewend was met mijn drag&drop mp3 speler zonder extra management software.
Echter als je het eenmaal hebt gedaan is het wel net zo handig. Je sluit je iPod aan en klaar is kees. Niets meer overslepen e.d.

Het grote voordeel zul je pas merken op het moment dat je apps gaat installeren. Alles wordt geback-upped in iTunes. Alle apps, maar ook werkelijk alle andere instellingen op je iPod. Mocht je ooit overgaan naar een nieuwere versie of verlies je je iPod, dan sluit je gewoon een nieuwe aan en alles wordt overgezet en je kunt weer verder waar je gebleven was.
Daarnaast kan iTunes je mailbox, agenda, bladwijzers, contacten synchroniseren met de gegevens op je pc.

Ik vind het wel prettig dat ik 1 programma heb wat alles regelt, het werkt uiteindelijk prettiger dan drag&drop en vooral met het oog op de extra features, waaronder apps, is het gewoon prettig dat alles automatisch geback-upped wordt en ik niet een map aan moet maken voor muziek, 1 voor apps en alles handmatig moet back-uppen etc.
Je kan als min punt de meegeleverde ipod oordopjes toevoegen, aangezien je hier toch echt ontevreden over bent!
@Saxsymbol thnx voor 't opmerken, het staat er al bij

[Reactie gewijzigd door sabir96 op 28 juni 2010 14:56]

Steve jobs mails you:
You wear them wrong..

OT: Goede, duidelijke review, met goed genoeg de punten waar je wel en niet tevreden over bent. En: Eindelijk een Tweaker van mijn leeftijd ;')
yup, nerds zijn er ook onder de 18 :P

[Reactie gewijzigd door sabir96 op 28 juni 2010 15:55]

I mailed Steve Jobs back: make me a custom pair coz i have big ears 8)7

[Reactie gewijzigd door sabir96 op 28 juni 2010 15:57]

Hopen dan maar dat ze het in beide oren doen en niet alleen in je rechter :P
Advies: kort het stukje over oordopjes in je minpuntenlijst in en zet de rest terug in je review. Voor de rest mooie review!

[Reactie gewijzigd door Relief2009 op 28 juni 2010 21:27]

Oordopjes van Apple zijn inderdaad niet zo geweldig, juist daarom kopen veel mensen gewoon neppe, je kunt beter 1 neppe kapot hebben dan een van Apple waar je 29€ voor moet betalen
Volgens mij plakt iedereen altijd een van de twee Apple stickers op zijn computer (of op zijn fiets) haha, leuke review :).
alleen bij iPod touch reviews, dat dan weer wel :O ...
@w4rguy liever een review met droge humor dan een review zonder humor

[Reactie gewijzigd door sabir96 op 28 juni 2010 14:56]

En er is altijd iemand die de grap op de grap niet begrijpt.