Specificaties 3,5" display, 3G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Apple iPhone 4 16GB Zwart Review

Nik 29 juni 2010, 27.104 views

Apple iPhone 4 16GB Zwart

Pluspunten

• snelheid
  • degelijkheid
  • scherp en helder display
  • prima geluid
  • soepel multitasken

Minpunten

• kras- en vingergevoeligheid (voor mijn gevoel)
  • sommige apps niet voldoende door-ontwikkeld
  • weer aparte dock moeten kopen
  • ligt iets minder lekker in de hand door de vorm, maar is een kwestie van wennen

Ik heb eigenlijk geen idee hoe ik het beste aan deze review kan beginnen. Maar waar kun je nou beter beginnen bij een review, dan bij het eerste wat je in handen krijgt: het doosje.

De verpakking

De iPhone zit in een keurig rechthoekig doosje. Niet veel anders dan de iPhone 3G. Het doosje straalt wel meer ‘Apple’ uit. Het witte doosje hoort eigenlijk gewoon bij Apple.

Achter het deksel is meteen de iPhone te vinden. Keurig netjes verpakt, maar niet zo netjes als bij de vorige iPhone. Ik kan me van de 3G herinneren dat deze veel meer in de folie zat. Nu zijn de zijkanten niet eens bedekt met een folie. Dit had ik wel verwacht met de vierkantere vormen. Maar daar kom ik zo op terug.

Achter de iPhone zit een ‘doosje’ met onder andere een korte handleiding met tips, en de welbekende Apple stickers. In dat doosje zit ook je sim-ejector, een soort van paperclip waarmee je de simkaarthouder uit de iPhone kunt krijgen. Verder is er een oplader voor de WCD te vinden, de bekende witte oordopjes, en een Apple usb kabel. Ik mis alleen wel een microfiber doekje om de iPhone schoon te kunnen maken. Bij mijn 3G zat die er wel bij.

De iPhone 4

Dan eindelijk naar de iPhone zelf. Eerste indruk: wat voelt deze degelijk aan! Tweede indruk: ik heb een shield nodig. Echt, dat glas vraagt er bij mij gewoon om, om bekrast te worden. En ook al zegt Apple dat het écht niet nodig is, ik weet zeker dat er binnen de kortste keren krassen op het zitten. Het blijkt nu achteraf ook dat gebruikers al last hebben van krassen, maar dat zal mij niet overkomen, want ik heb al een Zagg Invisible Shield besteld. Better safe than sorry, zeg ik maar. Het leuke aan de folie van de iPhone is dat deze als tijdelijk shield prima werkt! De flapjes aan de onderkant knip je eenvoudig af, waardoor de voor- en achterkant in ieder geval redelijk netjes kunnen blijven.

De iPhone is veel hoekiger dan de voorgaande iPhones. Eigenlijk vreemd, wat het is niet in lijn met bijvoorbeeld de net gelanceerde iPad. Van mij had de achterkant ook gewoon afgerond mogen zijn, net als de iPad. Aan de andere kant is het wel mooi dat het er toch anders uit ziet, anders lijkt de iPhone 4 weer een kleine iPad. Tja...

De telefoon voelt erg degelijk. Het glas voelt dik, de metalen randen zijn echt geweldig, de knoppen voelen 10x zo goed aan. In plaats van een gammel plastic knopje, hoor en voel je nu duidelijk een klik. Precies zoals je verwacht van Apple. Over het mute-knopje hebben ze ook goed nagedacht. In plaats van de slider zoals op de iPad, schakelt deze zoals voorgaande iPhones in een andere richting. Hierdoor voorkom je dat je per ongeluk de schakelaar om kunt zetten als je deze in of uit je broekzak haalt. Daar is in ieder geval goed over nagedacht.

De aansluitingen zijn ook netjes en degelijk. Bij het inpluggen van een hoofdtelefoon is er precies voldoende weerstand. Niets op aan te merken dus! Zelf het randje van de aansluiting is netjes afgewerkt, met een klein ringetje eromheen. Prima detail!

De installatie

Het installeren van de iPhone is kinderlijk eenvoudig. Eerst de micro-simkaart in de telefoon stoppen en daarna de iPhone via de meegeleverde kabel aansluiten op de computer, en iTunes doet de rest. Je kunt het toestel als een nieuwe iPhone aanmelden, maar als je al een iPhone hebt, krijg je de kans om een backup terug te zetten op je nieuwe toestel. Nu is de iPhone klaar voor gebruik en kun je daadwerkelijk aan de slag.

Het Retina display

Wat als eerste opvalt aan de iPhone, is de wonderbaarlijke helderheid en scherpte van het beeldscherm. Het is werkelijk een plaatje om naar te kijken. De kijkhoek is echt enorm groot, zelf op 89 graden is het display nog helder en leesbaar. Het IPS paneel en de LED achtergrondverlichting zijn hier verantwoordelijk voor. Het is duidelijk merkbaar dat Apple het belangrijk vindt goede schermen te leveren. De scherpte van het display is ook echt fantastisch. Eigenlijk raak je er door verwend, want mijn 3G display ziet er nu opeens beroerd uit (terwijl ik dat nooit zo eerder ervaren heb). Alleen al het flinterdunne lijntje op het icoontje van de klok verraad al hoe scherp het display werkelijk is. Bij het lezen van tekst komt die scherpte het beste naar voren, bij afbeeldingen is er niet zo’n heel groot verschil waarneembaar. De teksten onder de icoontjes zijn duidelijk beter leesbaar, en ook wit in plaats van grijs. Een hele verbetering. Apple gebruikt op zijn website zelf een afbeelding die de scherpte van het retina display moet laten zien. Waarom Apple voor dat plaatje kies is mij onduidelijk, aangezien het display in het echt veel scherper is! Wat ook opvallend is, is dat het display erg dicht op het glaslaagje lijkt te zitten. Waar je bij de iPad echt diepte kunt zien, is het bij de iPhone allemaal heel erg vlak. Dit komt natuurlijk ook de kijkhoek ten goede.

Er is mij gevraagd de iPhone met de Samsung Galaxy S te vergelijken. Omdat ik zelf geen Samsung heb, is dat sowieso al een lastige vergelijking. Maar ik vraag me af of je de keus voor een toestel van het display af moet laten hangen. Sowieso was de 3G display ook al goed genoeg voor mij. Er zal zeker verschil waarneembaar zijn, maar voor mij in het een oninteressant detail. Goed is goed, en de keus van een toestel mag er niet van af hangen!

Hier een vergelijking tussen 4 (links) en de 3G (rechts).

Snelheid en multitasking

De snelheid van de iPhone is meer dan wat je er van verwacht. Het aantikken van een item zorgt er voor dat je iPhone meteen aan de slag gaat. Niks geen halve schermen die nog moeten opbouwen, maar direct resultaat. Een verademing ten opzichte van de 3G. Het verschil van de 3GS zal minder groot zijn, maar Apple laat duidelijk zien dat ze een eigen processor hebben ontwikkeld - and it shows.

De snelle processor in combinatie met meer werkgeheugen zorgt voor een vloeiende interface. De iPad was al behoorlijk goed, maar de iPhone doet er voor mijn gevoel nog een schepje bovenop. Vooral met grote internetpagina’s waarop veel afbeeldingen staan, laten zien dat de iPhone hier geen moeite mee heeft. Waar de iPad nog wel eens even na moet denken, geeft de iPhone alles juist vloeiend weer. Maar straks meer over internetten op de iPhone.

Het vele geheugen én de snelle processor, zorgen er voor dat multitasking prima mogelijk is op de iPhone 4. Het schakelen tussen programma’s gaat zeer snel en eenvoudig, maar is wel even wennen. Ik moet duidelijk nog wennen aan het feit dat ik niet steeds naar mijn springboard hoef. In mijn optiek gaat het ook prima via het springboard, maar ik denk dat we multitasking niet moeten zien als het snel kunnen schakelen of het gelijktijdig gebruiken van de iPhone, zoals velen wel denken. Het probleem is namelijk dat multitasking wordt gezien als ‘dingen tegelijk kunnen doen’. Feitelijk is dat ook wel zo, maar ik zie mezelf echt niet gelijktijdig een film kijken terwijl ik aan het internetten ben op zo’n klein schermpje. En dat is ook nooit de bedoeling geweest van Apple. De bedoeling is dat er programma’s op de achtergrond door kunnen werken, zonder dat je gebruikerservaring er onder te lijden heeft. Eén van de beste manieren om multitasking te illusteren, is als volgt: Ik start een chatprogramma op. Ik meld me netjes aan, en ondertussen besluit ik mijn email binnen te halen. Even dubbel klikken, en ik kan het mailprogramma openen. Ondertussen heeft dat chatprogramma mijn online status veranderd in ‘afwezig’, en kan ik mijn mail binnen halen. Vervolgens ontvang ik een bericht, want ook al zie ik het chatprogramma niet, er komt een popup melding dat ik een nieuw chatbericht ontvangen heb. Perfect! Even dubbelklikken op de home-button en ik kan meteen (verder) chatten. Normaal zou ik offline gaan, en mezelf weer moeten aanmelden (en had ik dus ook dat ene bericht gemist). Wat mij betreft een prima oplossing om toch te kunnen multitasken (lees: programma’s op de achtergrond uitvoeren).

Van negatieve performance is niks te merken, dus wat mij betreft heeft Apple zijn werk goed gedaan. Het enige nadeel aan het multitasken is dat je niet altijd een perfect overzicht hebt van wat er nu open staat. Misschien hadden ze beter een overlay kunnen gebruiken, in plaats van het huidige venster naar boven te schuiven. Dit geeft meer ruimte en dus meer mogelijkheden. Maar wie weet, in de toekomst ooit nog eens!

Telefoon

Uiteraard is dit de belangrijkste reden waarom je een iPhone zou kopen. Een iPhone zonder belfunctie is immers een iPod. Het is jammer dat Apple niet meer moeite heeft gestoken in de telefoon app. Zo zou ik graag de foto’s bij de contacten willen zien in de lijst. De iPhone is er nu immers snel genoeg voor. Ook is het wel eens vervelend dat je niet op het juiste scherm terecht komt. Ik zie liever dat ik altijd op de ‘toetsen’ pagina begin, zodat ik direct een nummer kan toetsen. Als ik op contact had willen zoeken, had ik wel de contact app geopend. Het is jammer dat dat nergens in te stellen is. Ook als ik een gemiste oproep heb, en ik open de telefoon app, dan krijg ik alsnog het laatst geselecteerde tabblad te zien, in plaats van de lijst met recente oproepen. Ietwat vreemd, en zeker de moeite om dat even op te lossen.

FaceTime is eigenlijk de enige toevoeging aan de telefoon app. Het is eenvoudig te openen door het FaceTime icoontje aan te klikken tijdens een gesprek. Het kan even duren voordat er een verbinding is, maar daarna werkt ook dit prima. Het enige nadeel van FaceTime is de vertraging die ik er in merkte. Het is minimaal, maar zeker aanwezig. Met een hedendaagse snelle internetverbinding verwacht je eigenlijk dat dit gewoon snel werkt, maar misschien ligt het aan de verbinding of de server die nu teveel gebruikt wordt.

Het geluid is overigens erg helder, en ik ben prima te verstaan volgens mijn gesprekspartner. Zelfs als ik buiten sta, ben ik goed te verstaan. Dit komt mogelijk door de geluidsonderdrukking die in het toestel zit. Windgeluiden worden niet altijd even goed weggefilterd, soms klinkt mijn stem ook iets onderdrukt. Dit is alleen merkbaar als je echt goed gaat luisteren, maar zeker niet storend aanwezig tijdens een normaal gesprek.

Camera’s

Ja, je leest het goed. De iPhone heeft inderdaad camera’s. 1 aan de voorkant, 1 aan de achterkant. De ene is vooral voor FaceTime, de andere voor de normale foto’s. Er is duidelijk verschil in kwaliteit, maar de camera’s doen wat ze moeten doen. De camera app lijkt nog veel op de oude apps, met voor mij als verschil dat er ook video mee op te nemen is. Voor 3GS gebruikers is de stap naar 720P HD opname het verschil.

De app zit degelijk in elkaar, laat je snel wisselen tussen video en foto, en is erg snel met het wisselen tussen portret en landschap modus. Het gekke is wel dat je op het scherm moet tikken om te kunnen zoomen. Door er op te tikken gaat de camera namelijk meteen focussen waar je net op getikt hebt. Het schuifbalkje voor de zoom is dus niet zomaar zichtbaar. Liever zou ik zien dat je een ‘pinch to zoom’ beweging moet maken om te zoomen. Dit zou veel meer in lijn zijn met de rest van de besturing. Lekker intuïtief!
Aanraken om scherp te stellen werkt ook prima, hoewel de groothoek er voor zorgt dat er niet al te vaak gefocussed hoeft te worden. Echter had het wel fijn geweest als het vierkantje wat aangeeft waar je op scherp probeert te stellen, ook echt aangeeft of dat gelukt is. Dit kan simpel door het vierkantje groen te maken als het lukt, rood te maken als het mislukt.

Al met al is er dus best nog wat verbetering mogelijk. De beeldkwaliteit is nu prima in orde, maar de interface mag nog een flinke upgrade krijgen.

De fotokwaliteit is prima, de videokwaliteit is uitzonderlijk goed. Hele strakke beelden die het relatief goed doen bij slecht licht. Het is een prima camera voor af en toe een foto, maar kan zeker een losse camera niet vervangen. Ook de flits is nu een prima aanvulling, maar veroorzaakt wel duidelijk een hotspot in de foto’s. Flits dus alleen als het echt niet anders kan.

Tot slot kijken we nog even naar het terugkijken van de foto’s. Dit gaat via de foto app (of direct vanuit de camera app natuurlijk). Er zitten leuke nieuwe mogelijkheden in, maar ook deze kunnen verder uitgewerkt worden. Zo is het mogelijk om te sorteren op plaats (en dit ook te laten zien op Google Maps), maar ook op gezicht. Deze mogelijkheid komt vanuit iPhoto, maar de iPhone zelf kan geen gezichten herkennen. Zelfs een gezicht handmatig toevoegen kan niet, waardoor je de iPhone zal moeten syncen met iPhoto. Een gemiste kans, gezien het feit dat iMovie er wel is voor de iPhone. Misschien komt de iPhoto app nog! Ook is het niet mogelijk de foto’s naar andere mappen te verplaatsen, of deze mappen zelf aan te maken. Zo erger ik me nu al aan het feit dat de gemaakte foto’s en video’s door elkaar staan (en deze map ook nog eens ‘Filmrol’ genoemd wordt. Weer een gemiste kans.

Batterij

De baterij van de iPhone 4 zou beter moeten zijn dan die van zijn voorgangers. Hoewel ik het niet met cijfers kan onderbouwen, lijkt het er wel op dat de iPhone 4 langer met zijn accu doet. In die paar dagen is dit echter heel moeilijk te testen, vooral omdat ik de iPhone nu steeds gebruik. Binnenkort een update over de accu.

iPod

De iPhone is natuurlijk ook te gebruiken als muziekspeler. Er zitten eigenlijk geen merkbare verschillen in de geluidskwaliteit en dergelijke tussen verschillende generaties iPhone. Het geluid is gewoon goed, en afhankelijk van persoonlijke smaak kan een equalizer preset wel eens fijn zijn. Ik heb het geluid getest met Bose In-Ear dopjes, waarbij ik niets hoefde in te stellen. Wel is de interface iets aangepast, maar dit behoeft eigenlijk geen review. Het werkt zoals het werkt en doet het prima. Het maken van afspeellijsten is eigenlijk de enige toegevoegde waarde, en ondanks dat het een priegelwerkje is om een lijst te maken, zou ik niet weten hoe Apple dit anders op moet lossen. Ik maak dan ook mijn afspeellijsten gewoon via iTunes of laat Genius een lijst genereren.

Mail

De mail app is ook nog grotendeels hetzelfde, maar werkt iets prettiger met meerdere mailboxen. Die zijn nu makkelijk te selecteren. Ook maakt de iPhone netjes groepjes van emails die bij elkaar horen. Eerst ben je even het overzicht kwijt, maar al snel heb je door hoe de items in de lijst komen te staan.

Sms

De sms app laat wel verbeteringen zien, zoals het aantal tekens in je smsje. Het vervelende is wel dat je iPhone gaat tellen zoals 6/160. Als je dan meer typt, blijft het gedeelte echter de / gewoon staan. Dus je kunt gerust 438/160 te zien krijgen in je scherm. Dit is natuurlijk niet handig. Ik had liever gezien dat de iPhone je smsjes telt. Dus als je meer dan 160 tekens hebt, er ergens een 1-tje komt te staan. Bij 321 tekens komt er een 2-tje te staan. Is dat niet veel handiger?

Spellingscontrole

Tijdens het typen krijg je nu ook mooie rode lijntjes onder je teksten als je rare woorden maakt. De iPhone probeert natuurlijk zo veel mogelijk te corrigeren, maar sommige woorden komen niet voor in zijn woordenboek. Je krijgt hetzelfde lijntje te zien zoals Microsoft Word of Pages dat doet.

Safari

Internetten op de iPhone 4 gaat nog beter dan op de voorgaande generaties. Ondanks het kleine scherm, zorgt de resolutie voor een betere gebruikerservaring. Toch is er ook hier ruimte voor verbetering. Zo zijn er nog steeds geen tabbladen in de browser, en maakt Safari ook geen ‘Top Sites’ pagina aan. De browser heeft wel minder moeite met grote pagina’s. waar je voorheen de mooie vierkantjes te zien kreeg als je een grote pagina te snel wilde scrollen, lijkt de iPhone hier veel meer vooruit te kunnen renderen. Helaas gaat het wisselen tussen pagina’s ook nog steeds gepaard met een refresh van de site. Als ik wil vernieuwen, kan ik dat zelf wel aanklikken lijkt me zo. Het is mij een raadsel waarom ze niet wat meer moeite steken in deze belangrijke app. De iPhone heeft mobiel internet grootgebracht. Toen wel een revolutie, deze keer geen evolutie.

Waterbestendigheid

Een klein ongelukje met een glas Icetea heeft uitgewezen dat de iPhone tegen behoorlijk wat druppels water kan. Of het op de lange termijn goed is weet ik niet, maar het is wel duidelijk dat de iPhone wel iets kan hebben. Er zijn heel weinig ingangen en kieren waat water in kan, maar toch: hou water (of vriendinnen met een vol glas limonade) uit de buurt van je iPhone.

Ontvangst problemen

Uiteraard ben ik op de hoogte van de ontvangstproblemen. Mijn toestel lijkt er minder gevoelig voor te zijn. Er is wel iets verschil waarneembaar. Als ik ergens op een plek zit waar de ontvangst erg slecht is, en ik ga echt moeite doen om het toestel zo vast te houden dat de hele zijkant bedekt is, krijg ik het voor elkaar om 1 streepje ontvangst minder te krijgen. Echter heb ik dit ook met mijn iPhone 3G, dus ik denk dat het inderdaad een softwarematig probleem is. Ik moet bekennen dat het netwerk hier overal zo goed is, dat het me niet lukt om de 'geen service' melding te krijgen. Ik heb het getest met zowel een Vodafone als een T-Mobile simkaart, en beiden leveren geen problemen op. Ik heb zelfs een keer méér ontvangst gekregen door mijn toestel heel erg in elkaar te drukken. Wat mij betreft is er dus geen probleem, maar ik zal niet ontkennen dat er storingen te veroorzaken zijn.

Laten we gewoon even de update afwachten, zoals Jobs al aangeeft. Als het over een week niet opgelost is en ik er écht last van heb in de praktijk (dus niet die vage testsituaties zoals je overal ziet) dan zal ik dat zeker hier vermelden (en Apple raadplegen voor een oplossing).

De iPhone 4 is werkelijk een plaatje om te zien. Zowel het uiterlijk - met glas, metaal en een helder display - als de functionaliteit - snelheid, multitasking - zijn in een bijna perfecte vorm gegoten. Het is alleen jammer om te zien dat bepaalde eenvoudige aspecten niet aangepast zijn of worden. Apple staat bekend om de gebruikerservaring, maar die mag ook wel met zijn tijd mee gaan. Simpele en eenvoudige aanpassingen zouden er voor kunnen zorgen dat deze prachtige telefoon nog beter wordt. De telefoon is goed, maar kan zeker nog beter. Misschien iets voor een volgende (software) update? Het is trouwens wel even de moeite om te vermelden dat Apple zichzelf overtroffen heeft. De eerste iPhones waren eigenlijk te simpel om mee te komen met de massa. Denk eens terug aan het kunnen sturen van mms-jes bijvoorbeeld. Maar nu lijkt het er op dat ze toch een kleine voorsprong op de concurrentie hebben. Hardwarematig is de iPhone prima up to date, softwarematig kan het nog een tandje beter. Denk aan Safari met tabs, Foto’s met Faces die je zelf aan kunt (laten!) maken enzovoorts. Maar al met al gaat dit weer een boegbeeld worden voor andere telefoons. En daar is natuurlijk niets mis mee.

Heb jij ook een Apple iPhone 4 16GB Zwart?

Meer advertenties

Mooie review. Zou leuk zijn als je nog wat foto's toevoegt. Zou trouwens mooi zijn als ik mijn Galaxy S naast jouw iphone zou kunnen leggen om te kijken welke nou écht een beter scherm heeft.
Ik heb ze kunnen vergelijken, omdat een vriend een Galaxy S heeft. De schermen zijn beide prachtig. Het scherm van de Samsung is substantieel groter, zonder dat de telefoon veel groter is.

Maar het scherm van de iPhone is echt veel scherper. De resolutie van de iPhone is hoger op een kleiner oppervlak (960 * 640 op 3,5" vs. 800 * 480 op 4"). Maar de Samsung heeft ook maar twee subpixels per pixels (pentile), i.p.v. drie bij de iPhone. Het betekent dat de iPhone ruim twee keer zoveel (sub)pixels heeft op een kleiner oppervlak. Dat merk je vooral goed bij tekst.

Dit is trouwens een mooie uitleg over het verschil in scherpte http://recessioncone.blogspot.com/2010/06/amoled.html.

[Reactie gewijzigd door Hoedje op 28 juni 2010 10:32]

Ja leuk al die ingezoomde plaatjes, maar ik vind het belangrijk dat het scherm betere kleuren heeft en dat de tekst leesbaar is op kijkafstand.

Het is duidelijk dat de iPhone scherpere letters laat zien, maar ik wil eens tests zien of dat nut nog wel zo blijft als we op eeen normale afstand naar de telefoon kijken.
Wat voor test wil je dan zien? Je kan het verschil tussen schermen of een ander scherm nu eenmaal moeilijk weergeven :) Daarbij is de pixeldichtheid van die schermen al veel hoger dan veel computermonitoren. Maar het mag van jou ook niet over de specs gaan, want dan ben je een spec-lover.

Ik heb het over specs, omdat dat bij scherpte nog de enige manier is om het te vergelijken. Het is een manier om te kwantificeren wat ik heb gezien. Maar je merkt het op twee manieren:
- Tekst bij niet ingezoomde websites, zoals Engadget is volledig en prettig leesbaar op de iPhone en niet op de Galaxy S. Dan doel ik niet op de titels, maar gewoon de tekst bij de artikelen.
- Ook bij grotere tekst leest het prettiger, omdat de tekst veel scherper is.

En ja, dat zie je op een gewone afstand. Maar het scherm van de Galaxy S is echt prachtig, alleen is het scherm van de iPhone op het gebied van scherpte gewoon beter.
Deze scherpte is toch echt wel bijzonder fijn bij het lezen van tekst en dat merk je weldegelijk, daarnaast heeft het IPS scherm veel en veel betere kleuren dan de iPhone 3G(s) en dat is wat een gebruiker ziet. Die combinatie vind ik erg prettig, amoled is ook prima, maar ik heb liever hele goede kleuren en scherpte.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 28 juni 2010 11:04]

Dat hoeft ook niet. Bij de iPhone wordt die dubbele resolutie gebruikt om alles scherper te maken, niet om alles kleiner te maken. Het scherm gedraagt zich voor wat betreft de grootte van alles als eens scherm met de halve grootte. Wat dus betekent dat bijvoorbeeld tekst heel scherp gerenderd kan worden, terwijl de grootte hetzelfde blijft als op het vorige model.
"Niemand gaat met een vergrootglas naar zijn scherm lopen kijken. Mensen die lopen praten over pixels per oppervlakte zijn niets anders dan specs-lover."

Mooi verwoord. Ik zie ook al mensen die met een camera inzoomen op de displays en vervolgens gaan vergelijken. Eveneens totaal irrelevant.
Tsja dat is een aardige uitleg van een iPhone lover.

Ik heb een samsung omnia II. Het is een perfect helder en goed scherm en vergelijkbaar met de iPhone.

Een groot nadeel is het aflezen buiten in de zon. Het scherm wordt in de zon nauwelijks leesbaar door de reflectie. Dus dan niet bruikbaar om bijvoorbeeld een ebook te lezen.

Hoe is dat met de iPhone 4 ?
het sxcherm van de galaxy is sowieso qua kleurechtheid nog ebter als die van de Iphone 4...

het mooie is zelfs dat Apple de super amoled schermen wilde hebben van samsung, en deze niet gekregen heeft omdat samsung anders een nog groter tekort zou krijgen qua schermen...
Kleurechtheid als in AdobeRGB gamma wint de iPhone. De AMOLED is qua kleurechtheid niet goed, maar qua helderheid en felle kleuren wel, dit is voor je interface wel duidelijk.
Dat is een leuk gerucht. Maar Apple heeft zelf een eigen scherm laten maken. Denk je echt dat dat nog even kon toen bleek dat er niet genoeg AMOLED schermen waren?
toen was dat nog geeneens bekend dat er te weinig schermen zouden zijn ;)
de galaxy heeft een ietsje beter scherm qua specs, maar ook die van de iphone mag er zeker wezen ;)

@ de reviewer: de cpu is niet door Apple zelf ontwikkeld, maar maakt gebruik van de hummingbird core naar mijn weten, gebasseerd op de ARM cortex 9 core...

[Reactie gewijzigd door MartijnAbel op 28 juni 2010 01:16]

De Galaxy heeft een ietsje beter scherm qua specs?

De Galaxy is toch 800 x 480, terwijl de iPhone 960x640 is? En AMOLED is leuk zolang je het binnen gebruikt, maar buiten is de iPhone een stuk beter waarschijnlijk.

Het is dus maar hoe je het bekijkt, maar ik denk dat de iPhone qua specs de winnaar wordt.
AMOLED is inderdaad leuk als je het binnen gebruikt, Super AMOLED kan je echter ook perfect buiten gebruiken.

Heb de Galaxy S en een iPod Touch (eerste gen gehad) en qua leesbaarheid (dus helderheid scherm, etc), legt de iPod het wel iets af. Misschien beetje kromme vergelijking, maar ik weet niet of Apple nog veel verbeteringen heeft doorgevoerd op het scherm, afgezien van de resolutie.
iPod 1G is anders dan een iPhone 4. Dit is geen vergelijking.
Ja, ze zijn naar een IPS met LED-backlight (dacht ik) scherm gegaan ipv een standaard TN scherm.
In theorie misschien wel, maar of dit ook optimaal benut wordt en dus geconstateerd kan worden. Lijkt me inderdaad eens leuk om dit naast elkaar te leggen.
Heb zelf eerst 2,5 maand met de Galaxy S rondgelopen voordat ik toch overging (wegens Galaxy S problemen) naar de iPhone 4. Ondanks dat het scherm van de Galaxy S heel fijn groot is en qua kleuren ook echt mooi is, blijft de Galaxy S in mijn optiek #2 in de markt, achter de iPhone 4.

Het scherm van de iPhone 4 bij normaal gebruik ziet er in veel dingen net even beter uit. Het is scherper (zowel icons, tekst alswel filmpjes), qua kleuren net wat fijner (Galaxy S is redelijk 'overdone' zo hier en daar) en ik betrapte mijzelf erop dat ik zelfs na 2 weken iPhone 4 zo af en toe nog dacht van 'goh, wat een fijn scherp scherm is dat toch'.

Zeker als je kijkt naar de letters onder de icons in het menu om maar een voorbeeld te noemen zien die er bij de Galaxy S redelijk kartelig uit, zie je de puntjes van het scherm toch wel duidelijk terwijl de iPhone 4 echt netjes 'afgewerkt' is en super smooth. Dan heb ik het over een afstand van pak 'm beet 40cm.

Neemt overigens niet weg dat de Galaxy S gewoon een schitterend scherm heeft. Ben ook nog steeds enthousiast over de Galaxy S, maar ze zouden wat mij betreft eerst een hoop dingen moeten verbeteren voordat het echt een toptoestel wordt in mijn beleving.
Toch wel raar hoor dat je het ''probleem'' m.b.t. de ontvangst (als het er is, blijft natuurlijk de vraag) helemaal niet genoemd wordt in een review, zeker nu het zo erg in opspraak is.
Vind ik eigenlijk wel een beetje een gebrek aan je review!

[Reactie gewijzigd door Lord Bendtner op 28 juni 2010 14:19]

Blijkbaar is de reviewer niet tegen het probleem opgelopen en is het voor hem totaal geen issue, dus niet waard om er over te spreken :p.
Er is nog niets over bekend, blijkbaar heeft hij dit probleem niet ervaren en het is nog maar zeer de vraag of het echt een probleem is wat uniek is voor de iPhone. Vooralsnog zie ik niet zoveel klachten in verhouding tot de verkoop (1.7 miljoen in de eerste paar dagen, ben benieuwd of dat de FP nog eens haalt).
ben na het lezen van deze review wel heel erg geinteresseerd. maar welk abonnement (provider) moet ik nemen als onbeperkt internetten een primaire behoefte is?
Kijk eens op de website van T-mobile. Die heeft wel leuke Iphone abbo's
(vodafone heeft ze ook). Of kijk even in het Iphone abbonementen topic @ GoT ;)

Nette review!, 5/5 :D
T-Mobile biedt inderdaad hele goede abonnementen maar vind ik de ontvangst van ze nog steeds niet wat het moet zijn. Vaak op plekken geen 3G (maar wel randstad bijv. Zoetermeer) en soms Call Failed. Vind ik eigenlijk niet kunnen maar goed. Nog even afwachten want dan maakt T-Mobile bekend hoe de iPhone 4 wordt geleverd en via welke abonnement etc. Zelf denk ik dat er weinig aan zal veranderen.
Iphones kunnen inderdaad belachelijk goed tegen water. Een collega heeft ook (per ongeluk) een glas water over mijn telefoon heen gegooid. Nu 1 jaar later doet hij het nog steeds perfect.

Mooie review !
iPhones kunnen inderdaad belachelijk slecht tegen water. Een vriend liet zijn iPhone in de badkamer liggen terwijl hij ging douchen en nadien was ie kapot. Reactie van de winkel: geen garantie want waterschade.
Dat is gelul, want mijn iPhone neem ik ook mee naar de badkamer, om daar gewoon muziek af te spelen. En niets aan het handje 8)7
Mijn iPhone is al in keer in de douche in het water gevallen (dus echt onder water), na het snel eruit vissen en drogen waarbij ik het toestel eerst uitzetten (ja zelfs dat kon nog gewoon), doet ie het nu nog steeds prima!! :)

Deze review zo vroeg is ontzettend handig, hij is in Nederland nog niet verkrijgbaar en de mensen kunnen zich nu al voldoende inlezen en zo alvast juist kunnen laten informeren! :)
Een iPhone is net als diverse andere apparaten niet gebouwd om te snorkelen of om bier te zuipen. Je moet dan ook niet verwachten dat ze het wel kunnen. Als ze er dan tegen kunnen is dat mooi meegenomen. De ervaringen hierover wisselen nogal waardoor je de ervaring van een ander zeker niet af kunt doen als "gelul".
Ik neem m'n ipod (2de gen) altijd mee voor muziek en hij doet 't nog altijd...
Ik heb mijn iPhone elke keer mee in de douche om muziek af te spelen, al +- 2 jaar that is nu, en niets aan het handje.

Heb hem wel uiteraard uit de buurt van de waterstraal, of plekken waar water in vloeibare vorm komt :)

[Reactie gewijzigd door ZpAz op 29 juni 2010 18:43]

Kunnen er eindelijk bestanden (foto's/muziek) via BT uitgewisseld worden met andere BT devices? Wil je dit eens testen?

De 3G(S) kan een beperkte BT ondersteuning zoals ik het begreep.
Dat is nog steeds hetzelfde. BT kan alleen met andere iPhone en zelfs dan zijn de functies beperkt.
En ook al zegt Apple dat het écht niet nodig is, ik weet zeker dat ik er binnen de kortste keren krassen op het zitten.

het woordje 'het' kan weggelaten worden en er staat ergens 'root' in plaats van rood.

verder mooie review!
Ik denk dat ie bedoelt 'op heb zitten'

Ik vind dit een erg fijne review, lekker te lezen en geen grammatica foutjes die je echt irriteren. Er zijn wat kleine dingetjes maar dat komt gewoon omdat ik niet zo'n apple fan ben.
@ NIK

Je hebt dus geen last van het bekende antenne probleem?
Ben ik ook heel benieuwd naar. Ik denk eigenlijk dat het wederom een non-issue is, as usual bij een iPhone-launch. Ofwel andere mobieltjes hebben precies hetzelfde (maar die krijgen geen aandacht) en/of het verschilt enorm per lokatie. Wellicht zie je dit alleen wanneer het signaal zowiezo wat zwak is en totaal niet als je gewoon goed bereik hebt. En dan nog, als het echt een issue is is dat zeker vrij slecht maar alleen een probleem als ik heel specifiek mijn vinger op dat randje leg.
Zeer goede review. Juiste hoeveelheid tekst en handig van de filmpjes erbij!
Overigens is de theorie ook dat vooral (licht)vochtige handen voor ontvangstproblemen (koortssluiting) zorgen, zou je dat nog eens willen testen?
Als er iemand zweethanden heeft, dan ben ik dat wel. Is dut totaal geen issue op mijn toestel.
Je verteld in je review over verbeteringen en toevoegingen en dat is feitelijk niet heel erg eerlijk. Dat is hetzelfde als je zegt: Ik heb een Bugatti Veyron maar cruise-control zou de auto nog beter maken.

Je hebt voor de rest een prima review geschreven; ik ergerde me alleen aan die verbeteringen die je opnoemt en de zogenaamde gemiste kansen waarover je verteld. Want gezien de functionaliteit van de Iphone 4 en de verbeteringen die jij opnoemt zijn wel degelijk GEEN gemiste kansen.

Het is een feit dat elk ontwikkeld object beter kan. Het is alleen aan de ontwikkelaar of deze genoeg tijd, geld en prioriteit eraan geeft. Ik vroeg me trouwens ook nog af waarom je 3 sterren voor de accuduur geeft en met welk ander smartphone je de accuduur wilt vergelijken. Voor zover ik weet is er geen één telefoon op deze aardkloot die een betere accuduur heeft. Het is maar net hoeveel je de telefoon gebruikt.

Om hiervan een voorbeeld te geven heb ik een Nokia 95 gehad en een HTC touch en een diamond. Ik kon deze telefoons met gemak een week gebruiken zonder op te laden. Dit had puur en alleen te maken met het feit dat de interfaces van deze telefoons belachelijk slecht zijn vergeleken met de Iphone. Doordat de interfaces slecht zijn en de telefoon hapert als er wat geladen moet worden, druk je de telefoon al gauw in je broekzak. Maar als de telefoon perfect werkt, de interface is geweldig, de laadtijden zijn minimaal en de telefoon biedt echt kwaliteit qua gebruikerservaring, dan gebruik je hem gewoon veel meer dan een andere telefoon die dat niet heeft. Er word dan gezegd dat de accuduur van de Iphone tegenvalt maar dat is niet zo. Je kan met de iphone gewoon veel meer en sneller werken en doordat alles zo goed werkt gebruik je hem dus meer.

Om bovenstaande in de pratijk te toetsen zou ik zeggen: Neem een Nokia N95 of elke andere smartphone en gebruik deze net zo lang als de Iphone en doe dan ongeveer hetzelfde als je met de Iphone doet waaronder: Internetten via Wifi of films kijken en/of muziek luisteren. Je zult zien dat de Iphone het daarbij langer volhoudt.

Voor de rest goede review.

[Reactie gewijzigd door Fjerpje op 13 juli 2010 20:33]

'wel degelijk geen gemiste kansen'?

Als de Bugatti Veyron geen cruise control heeft zou het toevoegen van deze functie het simpelweg een betere auto maken. Of jij het nodig vind of niet is natuurlijk jou eigen mening en jou goed recht. De extra's die in deze review worden genoemd zijn wel degelijk een goede toevoeging.
Als Apple er geen tijd, geld en prioriteit aan wil besteden spreekt men doorgaans van een (jawel) gemiste kans.
Leuke duidelijke review!

Wel nog even overlezen, hier en daar nog wat tikfoutjes :) bv: "root" ipv "rood" etc.. :)

4 sterren!