REAL filament zwart 1,75 mm PLA 1 kg Review

city17 11 juli 2020, laatste update op 11 juli 2020, 147 views Product gekocht

REAL filament zwart 1,75 mm PLA 1 kg

Prima filament voor een redelijke prijs. Relatief flexibel, breekt niet snel, en zeer consistent met een mooie glans.

Pluspunten

• Flexibel (breekt niet snel)
  • Mooie glanzende zwart
  • Goed verpakt

Minpunten

• Kartonnen spool (maar wel stevig)

Printcapaciteit Score: 5
Printkwaliteit Score: 5
Dit was een van mijn eerste spools filament die ik heb gekocht voor mijn 3D printer (Artillery Genius). Ter vergelijking heb ik ook nog de Mat witte versie van Real PLA gebruikt.

Wordt geleverd op een kartonnen spool. Persoonlijk vind ik dit geen punt, want het werkt prima, maar sommige mensen hebben liever een plastic spool. Enige minpuntje is dat het last was om de filament door de gaatjes te krijgen.

Deze zwarte filament was erg prettig in gebruik omdat het erg buigzaam is, het brak bijna niet. Ook toen ik mijn infeed gear iets te strak had afgesteld deed hij het nog prima (in tegenstelling tot de mat witte, die makkelijk kapot ging).

Wel iets om rekening mee te houden is dat de door Real aanbevolen temperatuur iets lager ligt dan de meeste PLAs. Bij een van mijn eerste prints gebruikte ik nog hogere temperaturen voor zowel nozzle als bed, en toen had ik veel moeite om de print van het bed los te maken. Na aanpassing van de temperatuur is me dat niet meer gebeurd.

Qua uiterlijk is het gewoon een mooie kleur zwart, met lichte glans. Niet heel bijzonder, maar ziet er gewoon goed uit.

Benchy geprint met Real Black PLA:

Verder kan je hier nog wat andere prints zien met deze specifieke filament.

Heb jij ook een REAL filament zwart 1,75 mm PLA 1 kg?

Pfffft, gewoon een slap aftreksel van Tugger! :)

-- On-topic: wat print je wel allemaal niet met je printer? Ik vraag me altijd af wat de usecase is voor dit soort printers, ik neem aan dat je er hobbymatig iets mee doet?

[Reactie gewijzigd door Wildfire op 12 juli 2020 00:31]

Haha ja, misschien komt hij daar wel oorspronkelijk vandaan :p

Ik print vooral onderdelen voor die ik gebruik bij houtbewerking, die ik dan zelf ontwerp, zoals aansluitingen voor stofafzuiging, dingen voor op mijn werkbank, houtverbinders. Als je alleen van plan bent om wat dingen te downloaden is het niet echt de moeite waard imo, daar ben je na een paar vazen en figuurtjes snel weer klaar mee en dan staat de printer maar te verstoffen.

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Black Friday 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite