Apple iPod Shuffle V3 2GB Zilver Review

mta 27 juni 2010, laatste update op 27 juni 2010, 1.162 views

Apple iPod Shuffle V3 2GB Zilver

Pluspunten

• Handzaam, mooi afgewerkt, prima geluid.

Minpunten

• Speciale iTunes softwarebundel nodig om muziek te laden, bestanden worden bij laden hernoemd. Via USB niet mogelijk middels drag en drop bestanden over te zetten.

Geluidskwaliteit Score: 5
Dit is mijn eerste ervaring als eigenaar van een Apple machine. Wel eens een Mac met enkele muisknop afgezworen, maar nu een muziekspeler gekregen.
Mooi apparaat, eerste indruk is een van verbazing en verwondering: mooi klein en handzaam. Het gewicht stemt overeen met de afmeting, waarbij je een indruk krijgt dat het duurzaam is, geen licht prutspul.

Behuizing
De aluminium behuizing is zeer fraai afgewerkt, het is even zoeken om te zien hoe ze er elektronica in gekregen hebben, het oogt geheel naadloos. De randen zijn scherp op een manier dat het bijdraagt aan het karakter van de machine. De roestvaststalen clip glimt als een spiegel en staat in mooi contrast het het geborstelde aluminium huis van de speler.

Snoeren
Het laadsnoer is een USB-stekkertje met zo'n 3½ mm jack met vier contactvlakken. Het stekkertje past natuurlijk prima.
De oordopjes zijn standaard wit, het snoer komt over als een fractie aan de korte kant. In het snoer van het rechter oordopje ziet een bedieningsknopje.

Bediening
De vraag hoe het bediend wordt rijst meteen, de machine heeft één enkele schuifknop. De bediening blijkt vrijwel geheel via het bedieningsknopje in het snoer te gaan. Eerste indruk is dat het knopje wat te hoog zit, je kunt niet luisteren en zien op welk knopje je drukt (harder of zachter, welke zit nou ook al weer boven?).
Het schuifknopje heeft een prachtig licht-groene achterkant, die zichtbaar wordt als je de knop verschuift. Het enige LEDje is zichtbaar via een minuscuul gaatje in de behuizing, en ook dit LEDje geeft prachtige volle kleur. Een detail ik weet het, maar wel op orde.
Het bedieningsknopje in het snoer geeft een duidelijke klik bij bedienen, zodat je weet dat je geklikt hebt.

Software
Dus USB in de PC en bestanden slepen... Ho maar, geen geluid. Er blijkt een stuk software noodzakelijk voordat de iPod spelen wil. Minpunt, want hiermee is het minder eenvoudig bestanden uit te wisselen.
Geïnstalleerd worden zes programma's: Apple Application Support, Apple Mobile Devices Support, Apple Software Update, iTunes, Quicktime en een vage Bonjour. Totaal meer dan 250MB aan meuk, enkel om muziek te kunnen luisteren van een machine kleiner dan een luciferdoosje. Eigenlijk ben ik deze programma's liever kwijt dan rijk, wat een ballast om een spelertje aan de praat te krijgen. Noem me conventioneel, maar mijn policy is om een PC zo kaal mogelijk te houden qua software, alleen dat wat hard noodzakelijk is. Een dergelijke berg geeft me geen warm gevoel.

geluid
Hier is het natuurlijk om te doen, het geluid. Mooie volle tonen, hoog en laag goed in balans, en dan komen de dopjes vers uit de verpakking. Waarschijnlijk wordt het er na verloop van tijd alleen maar beter op.
Dan noemen ze nog fluf als het voorlezen van titel en artiestennaam, maar goed, wie zit daar nu op te wachten, je weet toch wat op je speler staat, maar dan ben ik wellicht een slecht voorbeeld.

Algemene indruk is een nette machine, fijn afgewerkt, die muziek prima ten gehore brengt. Ik ben ermee in mijn nopjes, en neem de software maar voor lief.

Heb jij ook een Apple iPod Shuffle V3 2GB Zilver?

Vraag & Aanbod

Mooie review!
Zit hier ook een interne speakert in?
Nee, de iPod Shuffle bevat geen interne speaker