HTC Desire Bruin Review

Xepos 27 juni 2010, laatste update op 27 juni 2010, 653 views

HTC Desire Bruin

Pluspunten

• Eenvoudig
  • Veel functies
  • Niet te duur

Minpunten

• Accuduur

Keuze
Nadat mijn abonnement op de Viewty was verlopen, werd het tijd om een nieuwe mobiel te zoeken.
Eigenlijk was ik al de hele tijd aan het kijken voor de Nexus One van Google, maar aangezien die erg lang op zich liet wachten ging ik maar voor de HTC Desire die eigenlijk bijna hetzelfde. En voor een prijs van 480,- totaal met 2 jaar onbeperkt internet en 100 min kon ik het niet laten.

Tot hedendaags was mijn beste mobiel een Viewty, de rest waren gewoon Blokker mobieltjes van 10,- euro, dus zal ik dan de Viewty als vergelijksmateriaal gebruiken. Neem dit wel met een korreltje zout he.

Eerste indruk
Gezien ik van de LG Viewty kom is het dan ook niet moeilijk om indruk op mij te weten.
Eenvoudige doosje kreeg ik via de post, levering duurde overigens maar 4 dagen, daar zat dan in:
- HTC Desire met accu en 4GB micro-SD erin.
- Paar instructieboekjes in verschillende talen.
- micro-usb kabel
- Oplader
Natuurlijk eerst een dagje volladen (old school type :D)

Maar man wat is het mooi, natuurlijk heb ik het al paar keer in de winkel gezien, maar om het ook nog echt in je handen te hebben, man. En gezien mijn grote handen was dit dan ook veel beter dan de Viewty, niet te zwaar en ook niet te groot of te klein past goed in mijn handen.

Groot scherm is ook zeer duidelijk ook met kleine letters, zo kan ik Tweakers.net gewoon duidelijk lezen, buiten helaas ietsjes teveel weerspiegeling, zelfs met helderheid op 100% maar even met je rug naar de zon en het is opgelost.

Het aanzetten dan, ging redelijk snel. Pin ingetoetst en allemaal duurde iets minder dan 1 min. (Out-of-the-box) Bij eerste keer opstarten krijg je een wizard waarmee je de telefoon kunt instellen, eenvoudig en direct klaar voor gebruik dan.

Telefoon is ook duidelijk ingedeeld, maar in het begin kun je nog wel eens even zoeken maar als je voor de volgende gewoon een widget op een van de 7 hoofdschermen zet dan kun je makkelijk terugvinden.

Bouwkwaliteit
Stevige mobieltje hoor, probeerde SIM kaart in de mobiel te stoppen maar voordat ik dat kon moest de achterkant hoesje ervan af, en dat ging niet bepaald makkelijk. Heb in de eerste weer al 1 keer laten vallen, geen krasje, hoop in ieder geval dat het wel nog zo blijft, maar ik weet van mezelf dat ik niet zo zuinig om ga met spullen. Dus maar goed dat de mobiel sterk is gebouwd.

Android
Wel heb nog nooit een echte smartphone gehad dus was toch wel even wennen, maar na een dagje alles beetje aanraken puzzelen en het is geleerd deels door HTC Sense maar deels omdat het ook gewoon erg eenvoudig is ingedeeld. De extra programma's zoals agenda en Google Maps die al voor zijn ge´nstalleerd zijn ook erg handig. Al hoewel de navigatie van Google Maps niet erg goed werkt, maar het is gratis en nog in de test fase dus kan niet klagen.

De apps die je in de Android Market kan vinden zijn wel interessant zo is eigenlijk wel voor ieders wat wil. Maar helaas kun je de apps alleen maar op je telefoongeheugen installeren, ik heb gehoord dat de Froyo die binnenkort uitkomt daar wel verandering in kan brengen. Dus dit is niet echt een probleem.

Camera
In vergelijking met de Viewty kan ik helaas niet zeggen welke beter of slechter is voor mij zien ze eigenlijk hetzelfde uit. Maar dat is eigenlijk ook het enige goeie vond van de de Viewty de camera. Maar foto's zijn nog steeds erg helder en duidelijk zowel in het donker als in het licht.

Geluid
In tegenstelling tot de Viewty is het geluid van de Desire kraakhelder, zelfs wanneer ik het geluid op zijn hardst zet. Muziekprogramma dat bij de Desire is meegeleverd is ook simpel en overzichtelijk. De radio is ook dood eenvoudig. Even op zoeken drukken en opslaan en je hebt je favoriete radiozender zo binnen handbereik. Alleen jammer dat er geen RDS (verkeersinformatie) door kan komen, maar als je Google navigatie gebruikt dan kun je ook live verkeer volgen dus op zich geen echt probleem.

Bellen/SMS'en
Natuurlijk de bel- en smsfuncties waarvoor koop je anders een mobiel.
Bellen is erg duidelijk en ook al heeft de Desire geen extra microfoon om de ruis te onderdrukken kan de andere kant mij duidelijk verstaan.

Het typen van sms is erg makkelijk, zowel in qwerty-mode als in de compacte methode. En zoals ik al zei heb ik grote handen, dus ook grote vingers. Maar daar heb ik geen problemen ondervonden met typen. Bij de Viewty kon ik alleen maar fatsoenlijk typen in qwerty-mode eigenlijk maar ben blij dat de Desire een groter scherm heeft.

Internet
Wel kan nu nog alleen maar wifi internetten aangezien contract pas op de eerste van juli in gaat. Maar internet is snel en de verbinding is stabiel. Apps downloaden, Youtube filmpjes bekijken alles gaat soepel. E-mail ophalen werkt ook goed. Dus aan het internet gedeelte is er niks te kort.

Bluetooth
Verbinding maken met een bluetooth headset gaat ook erg soepel en eenvoudig. Geluid tijdens het bellen blijft mooi helder. Wanneer je bestanden gaat overzetten blijft de verbinding en word het niet onderbroken.

Batterij
Het enige waar ik ontevreden mee ben is dat de batterij op is na een dag. Elke avond moet ik hem weer opladen. In het begin was het zelfde 6-8 uur. Maar na een weekje is de batterij getraind en kan ik tenminste een dagje mee doorgaan. Bij standby gaat de mobiel dan wel 2 dagen of wanneer ik geluk heb 3 dagen. Maar bij normaal gebruik even e-mail bekijken paar websites bezoeken, muziek luisteren en paar sms'jes dan kun je in de avond de mobiel weer opladen. En voor een paar tientjes heb je een extra batterij mocht je dat echt nodig hebben.

De Desire is gewoon een top mobiel eenvoudig in gebruik, een eenvoudige design en een zeer redelijke prijs ervoor. Jammer van de batterij maar je leert ermee leven.

Heb jij ook een HTC Desire Bruin?

Het is inderdaad een mooi toestel, zefl heb ik een X10 en m'n pa een Desire, maar goh het scherm van de Desire is wel een stuk mooier. Maar er zijn wel een paar dingen waar de X10 toch iets beter zoals het ontwerp. Bij de Desire is camera echt verkeerd geplaatst, deze zit namelijk naar buiten waardoor je nogal snel krassen krijgt.
Maar een nette review trouwens :)
Doordat het meer naar buiten zit, kan de lens/beschermlaagje juist niet krassen. Omdat de telefoon dan zeg maar schuin ligt en niet op de camera rust.

[Reactie gewijzigd door Xepos op 27 juni 2010 19:15]

Daar moet je toch mee op passen, een keer schuiven met de telefoon, en er hoeft maar een zand korreltje of wat dan ook te liggen en je hebt een kras.

[Reactie gewijzigd door triplecore op 29 juni 2010 22:40]

Mooie review wel wat typfoutjes hier en daar, ikzelf heb de HTC Legend en het zijn echt top toestellen.