Logitech WingMan Formula Force GP Review

LordofWhatever 9 april 2006, laatste update op 9 april 2006, 1.152 views

Logitech WingMan Formula Force GP

Pluspunten

• stevig en duurzaam
  • sterke feedback
  • precies

Minpunten

• weinig knoppen

reden van aankoop
toen 3 jaar geleden mijn stuurtje van de intertoys kapot ging, vond ik het tijd voor een wat serieuser ding. de plaatselijke dynabyte had deze en een momo in etalage. omdat ik de momo wat te duur vond is het deze geworden.

ergonomie
in het begin was het ff wennen aan de grip, ik wist niet hoe ik het stuur het beste vast kon pakken. maar na een minuut of 10 had ik dat wel in de gaten. mede fankzij het rode plastic op het stuur heb je altijd een goede grip, ook na stevig zweten tijdens een online race ;) .
een ander belangrijk punt is de bevestiging aan de tafel. hierop scoort dit ding heel goed. op zowel een dik als dun tafelblad is hij rotsvast te zetten.

functionaliteit
het enige echte nadeel aan dit stuur is de geringe hoeveelheid knopjes: 4 voor en 2 achter voor de versnellingen. bij de meeste spellen is dit voldoende, maar ik had er toch graag een paar meer gezien. ook ontbreekt een versnellingspook, maar dat vind ik niet zo'n probleem.

bouwkwaliteit
zeer goed: ik heb dit ding nu een ruime 2 jaar in intensief gebruik, en ik moet het eerste krasje nog vinden. de hele behuizing en de knoppen voelen stevig aan.

prijs
tja, als nederlander is het nooit goedkoop genoeg, maar voor een euro of 60 is het zeker een goede keus. ik heb er na 2 jaar iig nog veel plezier van.

Heb jij ook een Logitech WingMan Formula Force GP?

Ik moet zeggen, het is een prima stuur hoor, daar niet van, maar de bouwkwaliteit is natuurlijk nooit 5 sterren waard. Dat zie je namelijk terug in de prijs. Dit is een van de redenen dat de MOMO zoveel duurder is en waarom deze weer uit productie is gehaald. Mijn voorkeur gaat dan ook uit naar de veel duurdere modellen, jammer alleen dat deze nauwelijks verkocht worden/werden waardoor ze zijn gecancelled. Maar de Formula Force "GP" is en blijft een goedkoop stuk plastic met na mijn mening veel te veel speling op de onderdelen. De Formula Force is echter ook een stuk beter, deze bestaat helaas ook al lang niet meer.

Als je in een dergelijk geval als in deze survey de kwaliteit wilt beoordelen is het wel zo handig om ook echt wat van de constructie te weten en ook om kritisch te zijn. Ik haal die sturen altijd volledig uit elkaar, dan pas kan je iets goed beoordelen. Ik heb menig stuur om moeten bouwen om hem steviger en beter te maken, tenstolle kraakt en wiebelt een echt auto stuur ook niet als het goed is ;)

Met een bouwkwaliteit van 5 blokjes suggereer je dat andere sturen op dit gebied niet beter zijn, maar dit verschilt enorm. Ik zou dit stuur persoonlijk eerder 3 blokjes geven en das na mijn idee al vrij hoog gegrepen.
dat is dan jou ervaring, als je het niet met mijn conclusies eens bent schrijf je toch zelf een survey?
overigens is de bouwkwaliteit een stuk beter dan wat ik tot nu toe tegen ben gekomen. zoveel speling zit er niet in, laat staan dat ik er last van heb.
als je een stuur meer dan 2 jaar lang in intensief gebruik hebt, en het is nog in een zeer goede staat, mag je toch wel concluderen dat de bouwkwaliteit goed is.